Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 08:36   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Slutte pladespiller til anden stel? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BJHJ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Juni 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 132
Sendt: 29 August 2016 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

 Jeg vil spørge, om man kan lede jord andre steder hen end stelskruen på bagsiden af en RIAA.Jeg har en effektforstærker, der har jord-symbolet beregnet til jordspyd.Vil der ske noget ved at forbinde stelskruen til den, i stedet for RIAA´ens stelskrue?Jeg mener , er der fare for at forstærkeren brænder sammen.?Jeg har problemer med en brumsløjfe, når jeg tænder for RIAA´en.

Mvh

Bjørn
Til top Vis BJHJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BJHJ
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3053
Sendt: 29 August 2016 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Ja, den kan du godt tilslutte, da amp jo er stelforbundet pre igennem kabel.
Men min erfaring fortæller, der er større chance for brumsløjfer med for mange stelledninger, end med få.
Jeg ved ikke hvor mange du har fra pladespiller, men prøv med kun en fra tonearm til pre.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
forster
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Oktober 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 29 August 2016 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg ved kan man godt anvende udstyr Uden Jordforbindelse.

  Den skrue der er bag på en forstærker er beregnet på blive koblet til stelforbindelsen fra en Grammofon.

  Jeg ved ikke lige det med en separat RIAA enhed.

  Separate eller anden jordforbindelse er udenfor mit område.


__________________
alt om TV
Til top Vis forster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af forster
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4934
Sendt: 29 August 2016 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Hvis det virker, at føre stel til et andet sted end RIAA'en så er det jo fint.

Jeg oplever en gang imellem, at en RIAA der er til test ikke har stelpotentiale nok, og derfor må stel føres til min forforstærker i stedet. Men det afhænger meget af det udstyr, man sætter sammen.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
BJHJ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Juni 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 132
Sendt: 29 August 2016 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Ja, den kan du godt tilslutte, da amp jo er stelforbundet pre igennem kabel.
Men min erfaring fortæller, der er større chance for brumsløjfer med for mange stelledninger, end med få.
Jeg ved ikke hvor mange du har fra pladespiller, men prøv med kun en fra tonearm til pre.


Det har hjulpet lidt at bruge stelskruen fra effektforstærkeren.Det har reduceret brummet, end anelse, dv.s jeg skal skrue mere op for volumenkontrollen uden signal, for at høre brummet.Jeg bruger pt kun en stelledning.Vil gerne have brummet helt væk, da det har indflydelse på musiksignalet.Jo mindre brum, jo renere lyd.
Til top Vis BJHJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BJHJ
 
BJHJ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Juni 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 132
Sendt: 29 August 2016 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:

Hvis det virker, at føre stel til et andet sted end RIAA'en så er det jo fint.

Jeg oplever en gang imellem, at en RIAA der er til test ikke har stelpotentiale nok, og derfor må stel føres til min forforstærker i stedet. Men det afhænger meget af det udstyr, man sætter sammen.


Skal der nødvendigvis sidde en stelskrue på forforstærkeren, for at have en stelforbindelse?Kan man godt forbinde den, ved bare at løsne en af forforstærkerens hjørneskruer?På forhånd tak.
Til top Vis BJHJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BJHJ
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 29 August 2016 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Stel skruen sidder for det meste bare på kabinettet uden der er lednings føring ind bag ved, så det kan du fint gøre.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
BJHJ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Juni 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 132
Sendt: 29 August 2016 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Stel skruen sidder for det meste bare på kabinettet uden der er lednings føring ind bag ved, så det kan du fint gøre.


Skal en skrue ikke være forbundet med en gul/grøn 0-leder inde bag ved, før man kan kalde den for stel?
Til top Vis BJHJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BJHJ
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4934
Sendt: 29 August 2016 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Nej, apparatet i den anden ende af stelforbindelsen skal bare have en større "modstand", så støjen render den vej, forsimplet fortalt... man kalder det også større stelpotentiale.

På en pladespiller handler stel blot om, at indstrålet støj skal ledes væk fra pickup'ens signalvej. Og hvis stelpotentialet er større i RIAA eller forstærkeren, ja så løber støjen (som egentlig er induceret strøm) den vej.

Den gul/grønne forbindelse inde i et apparat handler om jordforbindelse. Men meget få har rent faktisk dette i deres hjem, da vi i stedet er beskyttet af HFI-relæ eller lign, som kan beskytte mod 230V overgang i et elektrisk apparat. Men det er en anden historie/tråd!

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
BJHJ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Juni 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 132
Sendt: 29 August 2016 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:

Nej, apparatet i den anden ende af stelforbindelsen skal bare have en større "modstand", så støjen render den vej, forsimplet fortalt... man kalder det også større stelpotentiale.

På en pladespiller handler stel blot om, at indstrålet støj skal ledes væk fra pickup'ens signalvej. Og hvis stelpotentialet er større i RIAA eller forstærkeren, ja så løber støjen (som egentlig er induceret strøm) den vej.

Den gul/grønne forbindelse inde i et apparat handler om jordforbindelse. Men meget få har rent faktisk dette i deres hjem, da vi i stedet er beskyttet af HFI-relæ eller lign, som kan beskytte mod 230V overgang i et elektrisk apparat. Men det er en anden historie/tråd!



Tak for svaret.Så blev jeg det klogere

Til top Vis BJHJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BJHJ
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes