| Forfatter |
|
BJHJ Forum Bruger


Bruger siden: 04 Juni 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 132
|
| Sendt: 29 August 2016 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil spørge, om man kan lede jord andre steder hen end stelskruen på bagsiden af en RIAA.Jeg har en effektforstærker, der har jord-symbolet beregnet til jordspyd.Vil der ske noget ved at forbinde stelskruen til den, i stedet for RIAA´ens stelskrue?Jeg mener , er der fare for at forstærkeren brænder sammen.?Jeg har problemer med en brumsløjfe, når jeg tænder for RIAA´en.
Mvh
Bjørn
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3053
|
| Sendt: 29 August 2016 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, den kan du godt tilslutte, da amp jo er stelforbundet pre igennem kabel.
Men min erfaring fortæller, der er større chance for brumsløjfer med for mange stelledninger, end med få.
Jeg ved ikke hvor mange du har fra pladespiller, men prøv med kun en fra tonearm til pre.
|
| Til top |
|
| |
forster Forum Bruger


Bruger siden: 04 Oktober 2014 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 28
|
| Sendt: 29 August 2016 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vidt jeg ved kan man godt anvende udstyr Uden Jordforbindelse.
Den skrue der er bag på en forstærker er beregnet på blive koblet til stelforbindelsen fra en Grammofon.
Jeg ved ikke lige det med en separat RIAA enhed.
Separate eller anden jordforbindelse er udenfor mit område.
__________________ alt om TV
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4934
|
| Sendt: 29 August 2016 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det virker, at føre stel til et andet sted end RIAA'en så er det jo fint.
Jeg oplever en gang imellem, at en RIAA der er til test ikke har stelpotentiale nok, og derfor må stel føres til min forforstærker i stedet. Men det afhænger meget af det udstyr, man sætter sammen.
|
| Til top |
|
| |
BJHJ Forum Bruger


Bruger siden: 04 Juni 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 132
|
| Sendt: 29 August 2016 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
Ja, den kan du godt tilslutte, da amp jo er stelforbundet pre igennem kabel.
Men min erfaring fortæller, der er større chance for brumsløjfer med for mange stelledninger, end med få.
Jeg ved ikke hvor mange du har fra pladespiller, men prøv med kun en fra tonearm til pre. |
|
|
Det har hjulpet lidt at bruge stelskruen fra effektforstærkeren.Det har reduceret brummet, end anelse, dv.s jeg skal skrue mere op for volumenkontrollen uden signal, for at høre brummet.Jeg bruger pt kun en stelledning.Vil gerne have brummet helt væk, da det har indflydelse på musiksignalet.Jo mindre brum, jo renere lyd.
|
| Til top |
|
| |
BJHJ Forum Bruger


Bruger siden: 04 Juni 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 132
|
| Sendt: 29 August 2016 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel G skrev:
Hvis det virker, at føre stel til et andet sted end RIAA'en så er det jo fint.
Jeg oplever en gang imellem, at en RIAA der er til test ikke har stelpotentiale nok, og derfor må stel føres til min forforstærker i stedet. Men det afhænger meget af det udstyr, man sætter sammen. |
|
|
Skal der nødvendigvis sidde en stelskrue på forforstærkeren, for at have en stelforbindelse?Kan man godt forbinde den, ved bare at løsne en af forforstærkerens hjørneskruer?På forhånd tak.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 29 August 2016 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stel skruen sidder for det meste bare på kabinettet uden der er lednings føring ind bag ved, så det kan du fint gøre.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
BJHJ Forum Bruger


Bruger siden: 04 Juni 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 132
|
| Sendt: 29 August 2016 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Stel skruen sidder for det meste bare på kabinettet uden der er lednings føring ind bag ved, så det kan du fint gøre.  |
|
|
Skal en skrue ikke være forbundet med en gul/grøn 0-leder inde bag ved, før man kan kalde den for stel?
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4934
|
| Sendt: 29 August 2016 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, apparatet i den anden ende af stelforbindelsen skal bare have en større "modstand", så støjen render den vej, forsimplet fortalt... man kalder det også større stelpotentiale.
På en pladespiller handler stel blot om, at indstrålet støj skal ledes væk fra pickup'ens signalvej. Og hvis stelpotentialet er større i RIAA eller forstærkeren, ja så løber støjen (som egentlig er induceret strøm) den vej.
Den gul/grønne forbindelse inde i et apparat handler om jordforbindelse. Men meget få har rent faktisk dette i deres hjem, da vi i stedet er beskyttet af HFI-relæ eller lign, som kan beskytte mod 230V overgang i et elektrisk apparat. Men det er en anden historie/tråd!
|
| Til top |
|
| |
BJHJ Forum Bruger


Bruger siden: 04 Juni 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 132
|
| Sendt: 29 August 2016 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel G skrev:
Nej, apparatet i den anden ende af stelforbindelsen skal bare have en større "modstand", så støjen render den vej, forsimplet fortalt... man kalder det også større stelpotentiale.
På en pladespiller handler stel blot om, at indstrålet støj skal ledes væk fra pickup'ens signalvej. Og hvis stelpotentialet er større i RIAA eller forstærkeren, ja så løber støjen (som egentlig er induceret strøm) den vej.
Den gul/grønne forbindelse inde i et apparat handler om jordforbindelse. Men meget få har rent faktisk dette i deres hjem, da vi i stedet er beskyttet af HFI-relæ eller lign, som kan beskytte mod 230V overgang i et elektrisk apparat. Men det er en anden historie/tråd! |
|
|
Tak for svaret.Så blev jeg det klogere
|
| Til top |
|
| |