Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 05:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Edwards vs Pro-ject (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
greylock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2013
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 06 November 2016 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Hej

jeg står for at skulle købe min første pladespiller i mange år, og valget var egentlig faldet på Project Debut Carbon Esprit SB med Ortofon 2M Red
til kr. 3900.

Men så faldt jeg over denne og er nu kommet noget i tvivl
Edwards Audio TT1SE m. Goldring 2100 kr. 3500

Jeg har ikke kunnet finde meget omkring den men det jeg har kunnet finde lyder meget positivt.

På plussiden på Project er at der handles lokalt, med mens Edwards er på Hifi Store. Samtidig har jeg hørt Project'en og har ikke hør Edwards'en.

På negativ siden så er Project'en jo lidt dyrere.

Såfremt nogen har lidt input vedr. valget, så vil jeg blive super glad for det.
Til top Vis greylock's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af greylock

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 November 2016 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Hop du roligt på Edward... Spar lidt penge, og glæd dig over en pladespiller der ganske enkelt giver dig det du gerne vil have, og lidt mere til... Jeg
mener Edwards og REGA samarbejder... Så du kan sammenligne den med en RP 2. HiFi store har jeg ikke handlet med.. Endnu, men har kun hørt
godt om forretningen, og servicen skulle være i top, og så har de sidste år og i år været et positivt bekendtskab på Hilton...

Mvh
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Sendt: 06 November 2016 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Du vil formentlig blive glad for begge to, men var det mig ville jeg vælge Edwards. Den virker godt lavet af gode komponenter, og Goldring
pickuppen er virkelig god. Et par streger bedre end Ortofonen, vil jeg mene.
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

greylock
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2016 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Betyder det noget i praksis at Project'en har indbygget Speedbox?

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2016 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Tja... Hvis du skifter helt vildt mellem 33 rpm og 45 rpm.... Så kunne denne speedbåd være et "must" det er sjældent jeg spiller på 45 rpm, så for
mig ville det ikke være udslagsgivende... Stadig vælge en Edwards.... Når det er disse 2 der skal vælges mellem...

Mvh
Birger

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 06 November 2016 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Og der kan jo også (på et senere tidspunkt) købes en "løs" motorstyring (fra fx Isokinetik) til Edwardspladespilleren, hvis der ønskes elektronisk
hastighedsomskiftning.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

Nigro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juni 2009
Sendt: 07 November 2016 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Edwards + Goldring. Uden tvivl.
Til top Vis Nigro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nigro

greylock
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 November 2016 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Det gør jo unægteligt valget lidt lettere at alle mener Edwards Er den medfølgende Goldring 2100 ok eller bør den opgraderes. Jeg har hørt på
Ortofon 2M red og Blue og her ville jeg afgjort vælge Blue. Hvor ligger den medfølgende Goldring i forhold til Ortofon?

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 November 2016 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Hvis du skal opgradere... hvorfor så ikke få en god byttepris hvor du køber pladespilleren...? Ellers når du snakker MM og Ortofon, så vil jeg kigge på minimum Bronze...

Mvh
Birger

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 November 2016 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Du skal have en meget bedre pladepiller for at få noget ordentligt ud af at opgradere pickup. Det er grundlæggende forkert at kaste dyre pickupper på billige pladespillere. Det omvendte giver meget mere mening.

Jeg plejer faktisk at være Pro-ject-fortaler, men hvis du skal gøre noget skal du købe den nye Rega RP3 - jeg ved godt den er væsentlig over dit budget, men det giver meget mere mening end en Rega-kopi og en dyrere pickup. Og det britiske pund er dejlig lavt i disse tider. Længe leve britisk HiFi
Hvis man ser på hvad Rega har gjort ved den nye serie pladespillere, er der for mig ingen tvivl om anmeldelserne taler rigtigt. Det er garanteret en tæskefed pladespiller. Jeg har ikke hørt den endnu, men jeg glæder mig
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 November 2016 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Vilmann, mon ikke du mener Planar 3, og ikke RP3, som er den gamle model?

Det er iøvrigt nok lidt af en tilsnigelse at kalde Edwards en Rega kopi. Armen og motoren er Rega. Kabinet, bundleje, rem, og tallerken, er eget design, og faktisk af teknisk høj kvalitet. Hvad der spiller bedst aner jeg ikke, men jeg er ret sikker på at Edwards er kompetent, og også kan bære bedre pickupper.

Ja, Planar 3 bliver rost meget, men det gjorde forgængeren også. Og ja, RP3 er da udmærket, men så er den da heller ikke bedre (har selv en i samlingen). Planar 3 er forhåbentlig meget bedre, for at jeg syntes den bør koste det den gør. Men det er så mig.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 07 November 2016 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
Du skal have en meget bedre pladepiller for at få noget ordentligt ud af at opgradere pickup. Det er grundlæggende forkert at kaste dyre pickupper på billige pladespillere. Det omvendte giver meget mere mening.

Edwards pladespillerne benytter en arm, som i bund og grund er en Rega arm. Og Regas arme kan bære pickup'er meget dyrere, end armens pris i sig selv indikerer. Det er heller ikke længe siden, at jeg lavede en test af "billige" pickup'er. Og jeg vil til enhver tid foretrække et setup, hvor pickup'en som udgangspunkt minimum koster det samme som værk/arm. Og havde jeg pengene, så sad der også en SoundSmith Hyperion på mit setup. Og den koster det samme som mit værk/arm...

Før jeg fik min fine Reed tonearm, sad min Ebony TR i en gammel Rega RB300, og den gjorde det fantastisk godt, når man tænker på, at prisen for en RB300 er en brøkdel af det Reed 3P armen koster. Og forskellen er ikke nat og dag. Reed armen er for mig også et præcisionsværktøj, så jeg kan teste 98% af alle pickup'er. Skulle jeg ikke anmelde Hifi til daglig, så ville en Rega arm gøre det super fint i mit setup!!!

Årsagen til, at nogle vælge billige pickup'er, på dyre værker/arme er ofte, at de er "bange" for, at skade den lille juvel, som en fin pickup er. Men lad være med, at dække jer ind under, at det er fordi, at det lyder bedre... for det er noget forsludret vrøvl!!!

Lyden bliver aldrig bedre end pickup'en - uanset hvor godt værk/arm osv. er!!!

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

greylock
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2016 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene - det var super info.

Det bliver helt sikkert Edwards pladespilleren....glæder mig allerede.

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 10 November 2016 kl. 07:44 | IP-adresse registreret  

greylock skrev:
Tak for svarene - det var super info.

Det bliver helt sikkert Edwards pladespilleren....glæder mig allerede.

Den bliver du sikkert glad for.

Min pointe med den nye Rega - som vist ganske rigtigt hedder Planar 3 - var blot, at der er lavet så meget om, leje, plint, motor og vist også armen, at det efter al sansynlighed er en væsentlig bedre investering at opgradere den vej først. Jeg er også klar over det er et noget højere initielt budget.

Mikkel må selvfølgelig gerne mene at det vigtigste i en pladespiller er pickuppen. Rega mener noget andet. Det gjorde Tom Fletcher også. Og det er i hvert fald sjovt at se og høre hvor meget man kan få ud af en temmelig billig pickup, blot ved at give den bedre betingelser at arbejde i.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 10 November 2016 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Det er helt korrekt , at en billig pickup på en dyr pladespiller er tættere på optimale vilkår, end omvendt. Jeg oplevede noget lign, da jeg testede budget-PU'er:

http://hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?article id=3199&zoneid=3

Men det er stadig min oplevelse, at en dyrere pickup klarer sig bedre end en billig, uanset pladespilleren

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 10 November 2016 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:

Det er helt korrekt , at en billig pickup på en dyr pladespiller er tættere på optimale vilkår, end omvendt. Jeg oplevede noget lign, da jeg testede budget-PU'er:

http://hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?article id=3199&zoneid=3

Men det er stadig min oplevelse, at en dyrere pickup klarer sig bedre end en billig, uanset pladespilleren

Jojo - det vel klart nok.
Spørgsmålet er vel bare om det giver mening.

Helt i ekstremerne kunne man sætte en pickup til 50K på den billigste Pro-ject til 1800 kr. Det skal nok spille - sikkert også bedre end den OEM-pickup der følger med Pro-ject,, men mon ikke man er bedre tjent med at købe en lidt bedre pladespiller og en lidt billigere pickup ...

Nøjes man "bare" med at købe det dyreste man har råd til, kan man meget hurtigt ende et sted hvor man ikke får fuld valuta for pengene.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 10 November 2016 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Jeg er altid frisk på en udfordring...

Nu har jeg jo selv prøvet ovenstående en del gange, altid med samme resultat, men jeg lægger gerne pladespiller til igen.

Og det handler jo om synergi, uanset pris  Og som anmelder handler det jo også om, at ens udstyr har så lidt "egenlyd" som muligt, så det er det testede udstyr, som gør forskellen. Og det mener jeg i al ydmyghed, at jeg er nået til. Så når jeg tester pickup'er, så hører jeg kun pickup'ens forskel på lyd...

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2016 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Tjaeh, en Audio Technica AT95 kan lyde ganske hæderligt på en god pladespiller, men ingen pickupper kan lyde godt på en mindre godt konstrueret pladespiller. Jeg mener at værket har enormt stor betydning. Jeg er så langt fra pris snob, men der findes mange relativt billige, og lidt dyrere, pladespillere i dag, som bare ikke giver folk den oplevelse de troede de ville få med vinyl. Og det syntes jeg trist.

Dårlige bundlejer, vibrerende motorer, dårlige remme osv, ødelægger oplevelsen. Jeg forstår for så vidt godt at flere her i forummet anbefaler at købe et 30-40 år gammelt værk, fra en af de gode producenter, og så renovere det. Men det er jo ikke en opgave for nybegyndere. Men det giver valuta for pengene.

De kinesisk producerede pladespillere er som regel forfærdelige, også dem der ikke er helt billige, med skæve pladetallerkener og slemt armslør. Og flere af de kendte mærker kan heller ikke altid sige sig fri for lignende issues (nævner ingen navne).

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 10 November 2016 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Lige præcis.
Det var ikke en pickuptest på udstyr med lille egenlyd jeg søgte. Det var blot en reminder om af at man kommer ret langt ved tænke sig om og ikke bare købe den pæneste dims man har råd til.

vtrib
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2009
Lokalitet: Sverige
Sendt: 12 November 2016 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

greylock skrev:
Det gør jo unægteligt valget lidt lettere at alle mener Edwards Er den medfølgende Goldring 2100 ok eller bør den opgraderes. Jeg har hørt på
Ortofon 2M red og Blue og her ville jeg afgjort vælge Blue. Hvor ligger den medfølgende Goldring i forhold til Ortofon?

Den Goldring er på ingen måde dårlig. lige så god eller bedre end blue (min mening -  og vi har jo alle forskellig ide om hvad som er bedst)
Har selv haft flere Goldring og de holder meget høj kvalitet.
Spar pengene og køb nogle plader for dem

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes