Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 09:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Pickup til Thorens TD166II? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Beyer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2014
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 21 November 2016 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Hej med jer, I kloge mennesker,
Kan I hjælpe mig på vej med hvilken ny pickup jeg bør købe til min Thorens TD 166 II?
Pladespilleren jeg har overtaget har vist aldrig fået skiftet pickup og det syntes jeg den fortjener. Send gerne et par bud :-)
Mvh,
Christian
Til top Vis Beyer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Beyer

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Sendt: 21 November 2016 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Prisleje?
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

aristona
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2012
Sendt: 22 November 2016 kl. 01:39 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke, hvad du bør købe, men du kan købe Ortofon. Og de fås jo i flere prislejer.
Til top Vis aristona's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aristona

Beyer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2016 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Tak for svar venner!
Er vi ude i noget Ortofon 2M Red Cartridge eller kan I anbefale andet?
Og hvor handler man og får mest for pengene?

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 01 December 2016 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Christian, du bliver nok nødt til at klargøre forudsætningerne, før du spørger om råd

Hvad er dit budget (hvor meget må den maksimalt koste)?
Har du en RIAA, der kan håndtere MC pu'er, eller er det MM only?
Hvilken tonearm er monteret på din Thorens?

En Thorens TD 166 II er ab Thorens født med en Thorens TP 11 mk. II/III tonearm med en effektiv masse på 7,5 gram. Så en Ortofon 2M Red vil rent mekanisk passe fint med denne arm (du får en tonearmsfrekvens omkring 9 Hz, hvis jeg altså kan regne rigtigt, hvilket vel er OK).
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

aristona
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2012
Sendt: 02 December 2016 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Måske er det ikke så let at finde nogen, der har prøvet muligheden 2M Red på denne gamle men udmærkede Thorens, så du må selv stå for eksperimentet - og i givet fald gerne fortælle om det.

Både OM 5 og 10 kan sagtens bruges. OM30 er fin efter min mening, men til nutidsprisen synes jeg, at investeringen betinger en anden pladespiller end TD166. Vil du prøve at starte med 2M Red, så ok, men ellers kan en Ortofon 10 give noget brugbart, så du har et sammenligningsgrundlag, for derefter kan du, hvis lysten er der, forsøge med andre nåle i det lave overkommelige prisleje. Det er jo også et spørgsmål om, hvilken tone du ønsker leveret, men jeg mener ikke, det er umuligt, at du kan blive tilfreds selv på det niveau. Jeg fandt nogle Pioneer til loppepris, og med deres mere hårde metalliske klang synes jeg ikke, de passer så godt som Ortofon, men igen, det er jo individuel smag, der er med til at afgøre det.  Mht handel - tyskdanske conrad er en mulighed med stort udvalg, men om de er billigst, ved jeg ikke. Det er usikkert at handle brugt PU, men dog en mulighed, og i dag er det intet problem at have en multiforstørrelses minilup til rørende pris liggende i lommen, så man ikke køber katten i sækken.

Hvis man benytter sig af dagens blandede landhandel mht indkøb af vinyl, giver det god mening at have mere end èn PU, synes jeg, så en evt. højniveauPU ikke straks udsættes for en medtaget plade.

Hvis Thorens'en stadig har nævnte arm TP 11, er der den fordel, at det er nemmere at skifte PU, og bliver du bidt af modellen, kan der anskaffes (ganske vist ikke billigt) et ekstra armrør, så du kan have flere PU'er liggende færdigmonteret lige til at skifte på 10 sekunder, og så er det jo endnu nemmere at foretage sammenligninger. Der kan tilmed købes en fin plastbox til opbevaring af røret. - En TD166 er efter sigende en model, der er egnet til lydforbedrende eksperimenter, alt efter lyst og behov og kunnen.

Til top Vis aristona's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aristona

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 December 2016 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Grado Prestige 1 gold. Den er jeg godt tilfreds med.
Og jeg vil mene den er bedre end Ortofon 2M blue som jeg sammenlignede den med.

Winther666
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager også en pause!

Bruger siden: 28 Maj 2013
Sendt: 02 December 2016 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

En Audio Technica AT440 mlb kunne også være et bud. Lidt mere fremme i skoene end Grado og med bedre (mere moderne) nåleslibning.
http://www.audio-technica.com/cms/cartridges/639dc678493df33 c/index.html
Til top Vis Winther666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winther666

Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006
Sendt: 02 December 2016 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Hvis man monterer et nyt kabel, fra grammofonen og ud,kan den faktisk sagtens løfte bedre Pick-up's!
En loddeliste monteret på plinten, tæt ved armbasen, kan så fungere som støtte. Det i det tonearmslitzen burde kunne nå der over, og dermed bevare ophængets frie bevægelighed...
Kan nyt kabel høres? Absolut! Og er den 166 Mk.II bedre end sit rygte? Ja også det!
Er den tweaket ordentligt, har den ingen problemer med at gøre det slemme ved mange andre i prislejet!
Har prøvet. Også en Rega Planar 3 med RB300...
At jeg ikke spiller på min 166 (som desværre døde under en vandskade) skyldes kun at jeg har en 124...
Der er mange tråde, på det store stygge internet, der omhandler forbedringer af Thorens' Td-160 serie.
Prøv at google lidt. Eller søg "Thorens TD 160 Forum" på FB... ;)

Beyer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2016 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for alle jeres svar. Jeg er ikke så teknisk anlagt og har ikke i tankerne at skifte alverden ud på pladespilleren, da det vist ikke er noget jeg
kan finde ud af, men skifte pickup har jeg prøvet før og starter der med min Thorens. Jeg har et budget der hedder +/- 500 kr. Jeg forsøgte at læse
mig frem til hvilken pickup der ville passe til en Thorens, men måtte give fortabt i informationerne, så hvis I kunne nævne en model, ville det være en
hjælp. Jeg hører primært rock og metal og holder af varm og klar lyd, hvis det kan hjælpe :-)

Winther666
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager også en pause!

Bruger siden: 28 Maj 2013
Sendt: 09 December 2016 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Ok Men 500 kr. er altså ikke særligt meget. hvis man nu lod være med at købe et par plader og måske brugte bare omkring de 1000 kr. vil det give en hel del på kvaliteten. Udover Ortofon 2m red kunne nedenstående måske være noget. Jeg har ikke tjekket hvilke der passer til din arm men du kan selv finde gode beregnere med hjælp fra google.

Audio Technica AT120E, Grado Prestige 1 Blue, Nagaoka MP 11, Sumiko Pearl

Til top Vis Winther666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winther666

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes