Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 11:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Rega tonearm modifikationer? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nigro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juni 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 23 November 2016 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Hej

Har nogen her i forum erfaringer med diverse mods eller rebuild af RB 250/300 tonearmen?

Jeg tænker på:
1) Origin Live Silver
2) Audiomods
3) Komplet rewire, lejejustering og skift at kontravægt til fx. Michell technoweight

Alle varianter får masser af ros diverse steder på nettet, men har nogen her i forum personlige erfaringer?
Til top Vis Nigro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nigro

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 23 November 2016 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Bent "Medlyd" vil nok korsfæste mig, men jeg re-wirede min RB-300 med (tynd) sølvlitze fra pu-clips til phonostik. Det gav efter min bedste vurdering et løft i forhold til

1) mere "hul igennem"
2) bedre dybde, højde og bredde i lydbilledet
3) tonalt mere korrekt og udvidet frekvensområde

Eneste minus var en tendens til at give et lidt mere slankt (men dog ikke tyndt) lydbillede. Det er en forskel, som jeg af og til oplever, når sølv- og kobberkabler sammenlignes.

Jeg må nødvendigvis bemærke, at det er sådan ca. 1.000 år siden, at jeg smed sølvlitze i min RB-300. Jeg har ikke brugt den længe, så ovenstående er frit efter min egen hukommelse
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

Bulletdodger
Branchemedlem
Branchemedlem
KT Radio

Bruger siden: 26 April 2004
Sendt: 23 November 2016 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Mine erfaringer på området er alle negative.

Jeg fraråder at "tweake" rega tonearme. De er gode som de er.
Til top Vis Bulletdodger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bulletdodger

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Sendt: 23 November 2016 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Inkognito rewire (Cardas) får mange pæne ord med på vejen. Fordelene er vel at man får en meget tæt skærm helt ud til pickuppen, og undgår overgange. Har ikke prøvet, men den bør være ok. Lejerne ville jeg holde nallerne langt væk fra. De er lavet som de skal, og jeg har ikke set rapporter om at de skulle få behov for rejustering. Men jeg kan da have overset noget.
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

Nigro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2016 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Nogle hands-on erfaringer med denne?

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 November 2016 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Hej Nigro

Lad os tage dem en ad gangen.

Jeg tænker på:
1) Origin Live Silver
2) Audiomods
3) Komplet rewire, lejejustering og skift at kontravægt til fx. Michell technoweight

Sølv har en mindre modstand end kobber og dermed en bedre ledeevne, og kun under den forudsætning, at sølvkablet har samme diameter som kobberkablet. Sølvkablet er også stivere end kobberkablet og hvis det er til højttalere eller signalkabler, så betyder det ikke så meget, andet end irritation måske.

En af Problematikkerne i en tonearm er, at den skal kunne bevæge sig frit, med minimum af friktion, ellers vil pick uppen ikke kunne læse rilleudsving optimalt. Derfor laver man ofte sølvkabler, til tonearme, tyndere end kobberkabler. Det betyder så, at den forventede bedre lederevne ikke længere er tilstede. De tonearmskabler der så er ligeså tykke som kobberkablet det erstatter, medfører en langt større friktion i armen, 10-30 gange større, hvilket ikke er formålstjeneligt, når der skal aflæses 3-4 micron nede i rillen.

Der kan være klangmæssige forskelle på sølv og kobber og nogle foretrækker sølv, mens andre foretrækker kobber, men lige netop i en tonearm, forringer man armens bevægelighed eller hæver kablets modstand.

Audiomods. Jeg har ikke selv haft disse arme i hænderne og vil derfor ikke udtale mig om affekten af at bore huller i armen. Kan se, at man kan købe sådan en arm som samlesæt ! hvor man så selv skal lave den korrekte samling og justering, det kan til gengæld IKKE anbefales.

Hvad angår den sidste med rewiring, lejejustering og skift af kontravægt, så er det tvivlsomt om det har nogen effekt. Rewiring har jeg omtalt tidligere og selvom det kan give klangforskelle, så er der ikke nødvendigvis tale om forbedring, bare en forskel. Lejejustering må man tro, at Rega med 40 års erfaring i lige netop Rega-arme, kan gøre bedre. Omkring det hængende kontralod, der påstås at gøre armen mere stabil, fordi loddet hænger i pick up højde, kan siges, at det er ikke helt løgn, men det er når vi taler Unipivot arme, hvor det er en nødvendighed for, at armen ikke skal dingle fra højre til venstre. På en Rega eller lignende arm, har det ingen betydning for stabilitet overhovedet.

Selvom korsfæstelse ikke er for høj en straf for kætterisk adfærd, så vil jeg nøjes med, at råde folk til ikke, at lade sig imponerer af de rosende omtaler der nævnes i forbindelse med disse fantastiske forbedringer, de er udvalgt for at sælge produktet og kommentarer fra folk der har ødelagt eller forringet deres tonearm ved at "forbedre dem", er selvfølgelig blevet fravalgt.

Jamen, hvad skal jeg så gøre, når jeg nu så gerne vil forbedre min gengivelse og beholde min pladespiller ? Køb en bedre pick up, det kan virkelig høres og koster formentlig mindre

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

Nigro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2016 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Audiomods V

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 November 2016 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

At kontravægt der hænger ned efter, ikke har betydning for andet end unipivotarme, er ikke min erfaring.

Hvis vi sætter det hele på spidsen, og prøver med en stor smule overdrivelse for at lette på forståelsen. Så vil en kontravægt der hænger nedad og under omdrejningspunktet, (og i situation med kraftige arm-bevægelser) trække armen, bag omdrejningspunktet, nedad, hvilket betyder pu trækkes opad, hvilket igen betyder nålen får dårligere kontakt i rillen.

Peger kontravægt derimod opad, over omdrejningspunkt (og især med positiv vta), vil kraftige armbevægelser medføre, ekstra vægt flytter fremefter, hvilket betyder nålen trykker kraftigere mod rillen, som jo er væsentlig bedre end det modsatte.

Men en placering på omdrejningspunktet må være at fortrække.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 24 November 2016 kl. 01:22 | IP-adresse registreret  

Nigro efterlyser praktiske/konkrete erfaringer med modifikationer af Regaarme - ikke en teoretiseren over sølvs resistivitet og stivhed vs. kobbers do. eller andre nok spændende, men vel i denne sammenhæng irrelevante emner

Når det så er sagt, så vil et simpelt tabelopslag over forskellige metallers resistivitet vise, at kobber har ca. 8,4 pct. større resistivitet end sølv. Det kan selvfølgelig godt konverteres til promiller, men jeg synes, det er en grov forvanskning af fakta, når forskellene i resistivitet mellem sølv og kobber bagatelliseres til at kunne opgøres i promiller.

Med hensyn til lederdiameter og stivhed, så er fx sølvlitze ofte lakeret og altså uden den isolerende plastkappe, som mange kobberkabler har. Desuden kan man få såkaldt "soft annealed" sølv, der er yderst blødt i sammenligning med kobber. Jeg har i hvert fald ikke samme helt så entydige oplevelse af kobbers blødhed vs. sølvs stivhed, når vi taler tonearmskabler med identisk lederdiameter.

Hvad den enkelte så foretrækker rent lydmæssigt, må den enkelte gøre op med sig selv.

Jeg synes heller ikke, man bør hævde noget som helst om lejekvaliteten på Audiomods tonearme, hvis man ikke selv har haft en i hånden og gjort sig nogle konkrete erfaringer med produktet. Alt andet er spekulativt, gætværk og efter min bedste vurdering useriøst.

Jeg har heller aldrig haft en Audiomods tonearm i hånden, så jeg siger det ikke for at forsvare Audiomods tonearme, men for at holde fast i, at trådstarter ønskede konkrete erfaringer med konkrete produkter (og modifikationer).

Nigro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2016 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Analogueman, præcis hvad du siger!

Det er praktiske erfaringer jeg søger. Ikke fordomsfulde antagelser.

Eller generaliserende udtalelser som, "de har jo monteret lejer i over 1,5 mill arme". Med den form for logik kommer man jo også til konklusionen at
FIAT laver bedre motorer end Ferrari, efter som de har konstrueret et langt højere antal. (intet ondt ord om FIAT, men I ved hvad jeg mener).

Det er Leonard Gregory selv - der har konstrueret den pickup, jeg benytter, Music Maker III – som i en mail til mig skriver at standard RB300-303 arme
ikke bidrager til at lade pickuppen udfylde sit fulde potentiale. Men at han har hørt meget vellydende kombinationer af pickuppen med arme ,som er
videreudviklinger af Rega's design.

Overvejer meget en Origin Live Silver, som jeg kan blive anden ejer af for 230 britiske pund. Selvom håndværket på Audiomods roses til skyerne.

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 November 2016 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Masseproduktion (de 1,5 mio arme) er jo ikke i sig selv garanti for bedst mulige kvalitet, men (forhåbentlig) bedst muligt ensartethed
inden for den givne kvalitet, så jeg er helt enig med Analogueman og Nigro.

Jeg har selv haft en RB300, opgraderet med Incognitokabel og Groovetracer kontravægt. Nu er det ret svært at lave A/B test med
tonearmskabel, men jeg syntes det var et skridt i den rigtige retning. Og helt sikkert med kontravægten.
Udover de tidligere nævnte kan man også se på Mørchs arme, og Wilson Benesch, der begge har vægten i horisontalt niveau med nålen.

Derudover er der en del der anbefaler at pille fjederen til finjustering af nåletryk ud, da den skulle have tendens til at ringe ved en hvis resonans.
Det har jeg ikke selv prøvet.

Det er netop ikke for at nedgøre Rega-armen at den er udsat for så mange modifikationer. Det er jo fordi den grundlæggende er en rigtig
god arm til en fornuftig pris, der er nem at løfte noget mere lyd ud af.

mvh

Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 November 2016 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Nigro skrev:
 Nogle hands-on erfaringer med denne?

Ja, jeg har sådan en. Startede med en Audiomods Classic, og opgraderede to år senere til Serie 5 - mod kun at betale prisforskellen! 

Før Audiomods havde jeg en Michell Technoarm, som jeg valgte efter at have hørt den op mod en Rega RB700. Forkskellen på RB700 og Technoarm var meget lille, men jeg foretrak Technoarmen og valgte derfor den.

Den relativt lille forskel på Technoarm og RB700 fik mig til at tro at armen måske ikke spillede så stor en rolle som jag havde troet. Jeg blev klogere da jeg købte den første Audiomods. 

Nigro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2016 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Bevensee skrev:
Ja, jeg har sådan en. Startede med en Audiomods Classic, og opgraderede to år senere til Serie 5 - mod kun at betale prisforskellen!

Spændende! Hvilke værk og pickupper har du haft den kørende med?

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 24 November 2016 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Nigro, hvis jeg må have lov til at sparke en bemærkning ind om Music Maker MKIII, så har jeg to eksemplarer heraf, og ud af mine 15-16 tonearme har Music Makeren så absolut haft de bedste arbejdsbetingelser i min Mørch DP6.

Music Makeren kræver en meget let arm (= lav effektiv masse), da dens nåleophæng er blødt (blødere?) end smør, og Mørchen er vel den letteste arm på markedet (som er kommercielt tilgængelig ... en Hadcock tonearm vil måske også kunne gøre det, men den har jeg ikke prøvet).

Jeg vil vove den påstand (og nu er jeg klar til, at I falder over mig ), at man ikke har hørt en Music Maker ordentligt, hvis man ikke har hørt den i en Mørcharm.

Nigro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2016 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Det er netop også en let unipivot - Hadcock'en - som Leonard Gregory selv udpeger, som et absolut super match.

Det må blive næste gang at jeg strækker budgettet dertil :)

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 November 2016 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har nu haft mere hands on erfaring på modifikation af Rega arme end de fleste, har selv skiftet kabler i mindst 20 arme. Jeg har gennem de 30 år jeg har arbejdet med Rega også flere gange lavet AB test med normale arme og modificerede arme. Jeg har hørt et utal af håbefulde modifikationer, der ved blindtest viste sig ikke at virke.

Jeg kan sagtens forestille mig, at man, hvis man vælger den rigtige udbyder, kan få små forbedringer, men det koster uforholdsmæssigt meget, hvis man laver sådan et stunt på en gammel P3. Min pointe er ikke, at der ikke kan være forskelle eller endda forbedringer, men at forbedringerne sjældent står mål med den pris man giver.

Lakeret sølv vil vel heller ikke blive mindre stift af lak eller hur` ? Forskellen på sølv og kobbermodstanden er så lille, at det man hører og måske bedre kan lide, ikke har så meget med mostand, at gøre, men nok mere de eventuelle klangforskelle på de 2 materialer.

Min mission her er ikke at tage modet fra folk der vil prøve, at forbedre et produkt, blot gøre opmærksom på, at sund fornuft, hvis det har gang i denne her verden, ikke er at foragte, når man bliver fristet

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

Nigro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2016 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Nigro, hvis jeg må have lov til at sparke en bemærkning ind om Music Maker MKIII, så har jeg to eksemplarer heraf, og ud af
mine 15-16 tonearme har Music Makeren så absolut haft de bedste arbejdsbetingelser i min Mørch DP6.

Tror du en Mørch UP4 ville kunne give Music Makeren tæt på lige så gode arbejdsbetingelser?

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 25 November 2016 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Jeg har en UP4, men den er relativt nyindkøbt, så Music Makeren er ikke blevet prøvekørt (endnu) i en UP4. Da specifikationerne for de to arme er nært identiske, så vil jeg antage, at Music Makeren vil få fine betingelser i en UP4.

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 25 November 2016 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Nigro

Nogen mener sågar up-4 er bedre end dp-6.
Det har med den benyttet pu at gøre.
Personligt har jeg aldrig selv gjort den opdagelse. Her i huset har dp-6 altid været bedre uanset pu.
Men med nogle nåleslibninger, f.eks Sound-Smith, hvis to høje slibninger der nærmest ligner sneploven man kan sætte foran et tog/lastbil,
holder unipivot-arme nærmest i rette azimuth, alene pg.a sneplovens kontakt med rillesiderne i vinylpladen.
Samtidig kan up-4 af og til, købes brugt for et par tusinde kr.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 25 November 2016 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

"Bedre" er i høj grad et spørgsmål om, hvad man forstår ved "bedre". Jeg har en gang fået en demo af begge arme med identiske pu'er, og her virkede UP4 mere musikalsk "levende" end DP6, der til gengæld nåede længere ud i frekvensekstremerne (dybere i bassen og med en snert mere topoktav).

Det var min umiddelbare opfattelse på baggrund af en forholdsvis kort demo (ca. 1 time). Længere tids lytning under mere hjemlige og vante forhold og med kendt udstyr vil muligvis afsløre andre forskelle.

Nu er jeg som sagt i besiddelse af begge arme (med UP4 som en meget ny nyanskaffelse), så en fremtidig sammenligning kunne være en oplagt mulighed, hvis jeg gider fifle med det (hvilket jeg egentlig ikke gider ).

Vallas angivelse af, hvad en brugt UP4 kan købes til, finder jeg måske nok en smule for optimistisk. Jeg tror en komplet UP4 med originalemballage og alt tilbehør bliver svær at finde til "et par tusinde". Men jo, hvis man er ligeglad med alle udenomsværkerne, så har jeg også set "løse" UP4'ere til et par tusinde kroner

Og det er en super fin tonearm til de penge (og såmænd også til normalprisen). Og under alle omstændigheder en af de mest elegante tonearme, hvis man lægger vægt på hi-fi-æstetik

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes