| Forfatter |
|
Evolator Forum Bruger


Bruger siden: 22 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 340
|
| Sendt: 04 Maj 2021 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. Er hifi entusiast gennem 3 årtier, og tænkte for noget tid siden, at ville springe ud som ny pladespiller bruger. Sagt så gjort og lagde ud med: Elac Miracord 90 Anniversary. Pro-ject Phono Box DS2. Inakustick black and White RCA kabler NF1302 Referenz imellem. Ortofon Quintet black S. Pickup. Cork-lædder tallerken måtte. Afkoblet IsoAcoustic fødder og særlig anti vibrations platform. God Ifi strøm skinne og Orydia strøm kabler. Mener med en Gato Dia-400S Amp. At med det setup skulle vejen være banet, for god vinyl lyd. Men syntes lyden virker død og lukket. Oplever ikke rigtig den forlader mine højtalere og dermed virker fri og dynamisk. Detaljer i musikken går også tabt og det hele virker tamt. Gjorde hvad man nok ikke bør gøre, nemlig at sammenligne lyd mellem min Elac Miracord 90. Op imod min Gato cdd-1 Anniversary. CD afs. Med originale plader henholdsvis cd - lp plader. Samme nummer og samme volume niveau. Der var en verden til forskel til naturligvis CD afs. Fordel. Lidt forventet men ikke så meget. Min tanke går så på, om jeg med sølv kabler ala Agento m.fl. vil få mere hul igennem. Flere detaljer og luft ind i musikken samt mere Up front lyd ud af det. Hvad mener i vinyl folk.....? Ved godt vinyl har sin egen anderledes lyd signatur. Men den må jo gerne lade en rive med i nydelse til den. Det sker så bare ikke rigtig. Jimmi __________________ Mvh. Evolator. Må lyden være med jer. Så kan i lære det.
|
| Til top |
|
| |
7100Vejle Udelukket fra forum

Tager en lige en tænkepause!
Bruger siden: 22 September 2018 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 356
|
| Sendt: 04 Maj 2021 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej kabler vil ikke ændre fra nat til dag. Hvor meger belaster du din pick up?
|
| Til top |
|
| |
Evolator Forum Bruger


Bruger siden: 22 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 340
|
| Sendt: 04 Maj 2021 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
7100Vejle skrev:
Nej kabler vil ikke ændre fra nat til dag. Hvor
meger belaster du din pick up? |
|
|
Er ikke helt sikker men mener det er 2 gram.
Skal have købt mig en vægt. __________________ Mvh. Evolator. Må lyden være med jer. Så kan i lære det.
|
| Til top |
|
| |
7100Vejle Udelukket fra forum

Tager en lige en tænkepause!
Bruger siden: 22 September 2018 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 356
|
| Sendt: 04 Maj 2021 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Evolator skrev:
7100Vejle skrev:
Nej kabler vil ikke ændre fra nat til dag. Hvor
meger belaster du din pick up? |
|
|
Er ikke helt sikker men mener det er 2 gram.
Skal have købt mig en vægt. |
|
|
Det er ikke det jeg mener. Har du ikke en knap med 100 ohm på din riaa? Der ud over, skal du jo indstille alle parameter korrekt, når du har
med så følsomt mekanik at gøre.
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4932
|
| Sendt: 04 Maj 2021 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet ligger med stor sandsynlighed i din pickup, og dens samarbejde med din riaa...
1. Når en pickup koster under 10.000,- så bør man altid(!) vælge MM. MC princippet kræver præcision, og det koster!
2. En riaa egner sig ikke til at forstærke det følsomme MC signal - næsten uanset pris. Og jo lavere pris, jo større er sandsynligheden for tilførsel af støj, og tab af dynamik. En god stepup trafo er altid at foretrække.
Løsningen er, at du skiller dig af med din budget-MC og investerer i en rigtig god MM i stedet. Alternativt kan en MC high i meget få tilfælde være et alternativ. Jico's Seto-hori er en perle i den kategori... og ellers er der jo Clearaudio's Maestro V2 som er noget nær det bedste jeg har hørt under 15.000,- uanset om det er MM eller MC.
Men under alle omstændigheder skal du undgå MC forstærkning, medmindre du er er indstillet på, at benytte et anseeligt beløb på det...
|
| Til top |
|
| |
Miav Forum Bruger


Bruger siden: 24 November 2013 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 547
|
| Sendt: 04 Maj 2021 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Evolator.
Jeg ser 2 ting i dit setup der kan trække lyden den vej som du beskriver.
1. Pro-ject Phono Box DS2 er nok ikke den mest inspirerende RIAA, i min verden ret kedelig.
2. Cork-læder måtte, i mit setup bliver lyden kedelig og død med læder måtte.
Yderlig som 7100Vejle påpeger så er det vigtigt du belaster din PickUp med den rigtige impedans, en Ortofon Quintet black lyder god med 200 til 400
ohms belastning, hvis du spørger mig.
Er din PU justeret rigtigt ind, sporing, VTA osv.
|
| Til top |
|
| |
Highmass Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 28 August 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 291
|
| Sendt: 04 Maj 2021 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Evolator skrev:
7100Vejle skrev:
Nej kabler vil ikke ændre fra nat til dag. Hvor meger belaster du din pick up? |
|
|
Er ikke helt sikker men mener det er 2 gram. Skal have købt mig en vægt. |
|
|
Det 7100 Vejle spørger om, er hvilken impedans du belaster pu med?. For lav impedans vil normalt give en mørk og lukket lyd, hvorimod for høj impedans vil give en for lys lyd. Jeg vil anbefale dig at finde en erfaren vinylfreak til at hjælpe dig med pladespilleren. Ikke blot er det vigtigt at det elektriske er på plads, det er lige så vigtigt, at geometrien er 100% korrekt justeret.
Det er desværre også min erfaring, at det ikke er alle nye udgivelser på vinyl som er vellykkede. På trods af, at mit vinyl set-up er væsentligt mere ambitiøst end mit cd/converter, så er der stadig nogen få ting som er bedre på cd. Så måske har du været uheldig her.
Endelig må du jo også have dit udstyr in mente. Jeg vil kalde en Quintet Black for en rimelig mellemklasse pu, men den ER altså ikke high-end. Din Project vil jeg betragte som det markant svageste led i kæden. Uanset hvad du sætter foran den, har jeg svært ved at tro, at den vil kunne matche din cd. God vinyl er dejligt, men det har desværre også en tendens til at koste mange penge, hvis det skal være rigtig godt.
Mvh. Lars.
|
| Til top |
|
| |
Highmass Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 28 August 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 291
|
| Sendt: 04 Maj 2021 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og så kom der lige tre indlæg, som stort set siger det samme som mig, mens jeg skrev!
|
| Til top |
|
| |
Rosewind Forum Bruger


Bruger siden: 24 November 2008 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 211
|
| Sendt: 04 Maj 2021 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tænker ikke at dit valg af pick-up er grunden til manglende vellyd. Den burde ikke være tam at lytte til uanset, at den koster mindre end 10.000 kr.
Som andre har skrevet:
- Noget tyder på, at der er for meget dæmpning et sted i din pladespillerkæde.
- En anden plademåtte kunne godt være en del af løsningen. - Hvordan belaster din Project phono stage din pick-up? Den kunne godt være indstillet forkert så diskanten dræbes.
- Lån evt, en anden phono stage og sammenlign lyden.
Jeg spiller selv med Denon 103D (MC) og Decca Maroon (MM) på Poul Ladegaard og Fidelity Research FR 24. De lyder begge godt hos mig selvom de ikke har kostet 10.000 kr tilsammen. Jeg havde en Benz Micro Gullwing SLR som jeg højst fik til at lyde præcis lige så godt som mit streaming set-up. Den kostede mere end 10.000 kr., men det gav mig ikke god nok lyd til at jeg var tilfreds med investeringen.
|
| Til top |
|
| |
7100Vejle Udelukket fra forum

Tager en lige en tænkepause!
Bruger siden: 22 September 2018 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 356
|
| Sendt: 04 Maj 2021 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel G skrev:
Problemet ligger med stor sandsynlighed i din pickup, og dens samarbejde med din riaa...
1. Når en pickup koster under 10.000,- så bør man altid(!) vælge MM. MC princippet kræver præcision, og det koster!
2. En riaa egner sig ikke til at forstærke det følsomme MC signal - næsten uanset pris. Og jo lavere pris, jo større er sandsynligheden for tilførsel af støj, og tab af dynamik. En god stepup trafo er altid at foretrække.
Løsningen er, at du skiller dig af med din budget-MC og investerer i en rigtig god MM i stedet. Alternativt kan en MC high i meget få tilfælde være et alternativ. Jico's Seto-hori er en perle i den kategori... og ellers er der jo Clearaudio's Maestro V2 som er noget nær det bedste jeg har hørt under 15.000,- uanset om det er MM eller MC.
Men under alle omstændigheder skal du undgå MC forstærkning, medmindre du er er indstillet på, at benytte et anseeligt beløb på det... |
|
|
Sludder!
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 04 Maj 2021 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var s´gu noget af en melding.... Men den får Mikkel ta´ selv
Trådstarter @Evolator......
Nogle ting, du kan prøve først:
Din project har nogle indstillinger på fronten. Øverste række i højre side. Prøv at indstille mellem 200 eller 1K og se,
om det gi´r dig nogen nævneværdig forskel.
Nederste række, prøv at skifte mellem 60 eller 65 og se, hvad du synes.
Subsonic: Tryk til lyset er slukket.
Det er de muliheder, du har i dit bestående system, før du skal begynde at søge andre steder.
Skulle jeg vælge, ville jeg gå efter riaa og pickup i første omgang.
Som Mikkel ganske rigtigt skriver, var du måske bedre tjemt med en High-output MC (hvis det skal være MC).
Seto-Hori er et godt bud. En rigtig "glad" pickup med frisk spillestil er "den røde djævel", Dynavector DV 10X5-MK2.
Der yder din riaa også i en bedre klasse med indsillingerne 47K hhv. 40-50dB gain __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4932
|
| Sendt: 04 Maj 2021 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
7100Vejle skrev:
Mikkel G skrev:
Problemet ligger med stor sandsynlighed i din pickup, og dens samarbejde med din riaa...
1. Når en pickup koster under 10.000,- så bør man altid(!) vælge MM. MC princippet kræver præcision, og det koster!
2. En riaa egner sig ikke til at forstærke det følsomme MC signal - næsten uanset pris. Og jo lavere pris, jo større er sandsynligheden for tilførsel af støj, og tab af dynamik. En god stepup trafo er altid at foretrække.
Løsningen er, at du skiller dig af med din budget-MC og investerer i en rigtig god MM i stedet. Alternativt kan en MC high i meget få tilfælde være et alternativ. Jico's Seto-hori er en perle i den kategori... og ellers er der jo Clearaudio's Maestro V2 som er noget nær det bedste jeg har hørt under 15.000,- uanset om det er MM eller MC.
Men under alle omstændigheder skal du undgå MC forstærkning, medmindre du er er indstillet på, at benytte et anseeligt beløb på det... |
|
|
Sludder! |
|
|
Den må du lige uddybe... det er for nemt bare at skrive "sludder"! 
Og så vil jeg lige uddybe... Project riaa'en er bestemt ikke dårlig, men som så mange andre riaa'er i budget-klassen, så egner den sig på ingen måde som MC-forstærker. Og jeg har lyttet til flere andre - dyrere - riaa'er, som heller ikke kan klare opgaven. Jeg har endnu til gode at høre en riaa håndtere en MC pickup lige så godt som en god trafo!
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3053
|
| Sendt: 04 Maj 2021 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Evolator.
Prøv også at fjerne Akustikfødderne og Antivibrations-platformen, så får du måske en ide om det nyttige i det.
|
| Til top |
|
| |
gabetta Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2014 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 401
|
| Sendt: 04 Maj 2021 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel G skrev:
| Når en pickup koster under 10.000,- så bør man altid(!) vælge MM. MC princippet kræver præcision, og det koster! |
|
|
En Quintet Black er nu ellers normalt rapporteret som værende en ganske fremragende pickup til prisen. Hana leverer også ganske fremragende MC pickup'er under 10.000, og så er der også Audio Technica der nyder yderst stor anseelse med deres PTG og OC. Formuleringen burde nok kombineres med at det naturligvis også kræver en tilsvarende kompetent MC-del i RIAA'en, men udelukkende at anbefale MM under 10.000 kr., altid, og endda med udråbstegn, bør lige sættes i forhold til RIAA, og ikke som en absolut term. __________________ Dagens (sørgelige) griner er når man mener at ens tilværelse bliver bedre af at gøre grin med andre... Måske man skulle bekymre sig mindre om sin egen (s)tilstand end andres.
|
| Til top |
|
| |
Highmass Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 28 August 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 291
|
| Sendt: 05 Maj 2021 kl. 00:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ikke helt sikker på, at jeg er enig i vurderingen af Quintet. Men hvad Audio Technica angår, er jeg HELT enig. Hvis riaa/mc eller kan følge med, så har jeg svært ved at tro, at man kan finde noget mm, uanset pris, som kan følge med.
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4932
|
| Sendt: 05 Maj 2021 kl. 08:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
gabetta skrev:
Mikkel G skrev:
| Når en pickup koster under 10.000,- så bør man altid(!) vælge MM. MC princippet kræver præcision, og det koster! |
|
|
En Quintet Black er nu ellers normalt rapporteret som værende en ganske fremragende pickup til prisen. Hana leverer også ganske fremragende MC pickup'er under 10.000, og så er der også Audio Technica der nyder yderst stor anseelse med deres PTG og OC.
Formuleringen burde nok kombineres med at det naturligvis også kræver en tilsvarende kompetent MC-del i RIAA'en, men udelukkende at anbefale MM under 10.000 kr., altid, og endda med udråbstegn, bør lige sættes i forhold til RIAA, og ikke som en absolut term. |
|
|
Problemet med "os" anmeldere er, at vi ofte tester almindeligt hifi på meget dyre setups... og jeg er sikker på, at Quintet Black spiller fint med min stepup og riaa, som samlet koster fire(!) gange mere end Quintet Black i sig selv...
Men oftest er det ikke de forhold en pickup under 10.000,- møder, og så udnytter man den ikke optimalt. Jeg har aldrig hørt en riaa gøre det lige så godt med en MC pickup, som en god trafo kan - uanset pris!
Derfor anbefaler jeg altid MM under 10.000,-... fordi riaa'en oftest er bedre egnet med en MM i budget klassen. De fleste købere er ikke indstillet på, at bruge mere på riaa og en stepup, end selve pickup'en koster...
Jeg har lyttet til rigtig meget forskelligt udstyr, så dette er noget jeg godt tør udtale mig meget skråsikkert om ...en MC pickup kræver optimale forhold, og det koster.
|
| Til top |
|
| |
Kaj. Udelukket fra forum

Permanent!
Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3449
|
| Sendt: 05 Maj 2021 kl. 09:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Evolator skrev:
Hej. Er hifi entusiast gennem 3 årtier, og tænkte for noget tid siden, at ville springe ud som ny pladespiller bruger.
Med originale plader henholdsvis cd - lp plader. Samme nummer og samme volume niveau.
Der var en verden til forskel til naturligvis CD afs. Fordel. Ved godt vinyl har sin egen anderledes lyd signatur.
Men den må jo gerne lade en rive med i nydelse til den. Det sker så bare ikke rigtig. |
|
|
Ja det lyder ikke godt, når man tænker på de anstrengelser der ligger bag dit nye tiltag.
Det er vel ikke sådan, at du bare skal acceptere at den rigtige gengivelse lyder som du oplever og beskriver den.
For ifølge de der fortsat vælger at spille musik på vinyl er lyden derfra den eneste rigtige.
|
| Til top |
|
| |
Evolator Forum Bruger


Bruger siden: 22 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 340
|
| Sendt: 05 Maj 2021 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg undlod at nævne tal indstillings værdierne da det ikke syntes at
forbedre noget at ændre.
Men værdierne er som følger:
LOADING er 100 ohm.
LOADING pf. Er slukket og ellers 100.
GAIN er 65db.
Sub sonic slukket.
Gik ud fra at en Ortofon Quintet black S. Var et godt valg og ikke
skylden til tam livløs lyd. Den løste et brum problem til at starte med
da den er Shielded og ellers anvender enkelte kvaliteter Kendt fra de
noget dyre pickup'er fra Ortofon. Havde en billigere Gardo MC Pu til at
starte med og det duede ikke helt.
Pro-ject box DS2. Kan nok nemt erstattes af bedre uden switch
strømforsyning. Havde ELAC egen RIAA PPA2 Alchamy / noget Ifi I
tankerne.
Ang. Pladespiller afkobling så er mit Spectral rack ikke så godt. Derfor
anvendelse af platform og IsoAcoustic.
__________________ Mvh. Evolator. Må lyden være med jer. Så kan i lære det.
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 05 Maj 2021 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Din loading er nok lidt lavt sat.
Det gi´r ikke dag og nat forskelle, men prøv alligevel 200 eller 1K, lyt lidt
før du beslutter, om ændringen alligevel ikke er der.
Nogle betegner den lille IfI riaa´s sidste nye model som en rigtig lille schweitzerkniv.
Har ikke hørt den. Men det er nok i området PU/riaa, du skal se efter alternativer.
Hvis du nogensinde kommer til Århus, må du gerne sende en PB. Så kan vi måske finde tid til et lyt
på et vinylsetup, der i hvert fald ikke lider af de fejl, du beskriver. Til inspiration selvfølgelig
Kaj´s indlæg ovenfor skal du nok betragte som en "morsomhed". Tror faktisk ikke, slev med hans lange tid i Audioscan
i fordums tider, at han nogensinde har hørt et gedigent vinylsetup __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Evolator Forum Bruger


Bruger siden: 22 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 340
|
| Sendt: 05 Maj 2021 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kaj. skrev:
Det er vel ikke sådan, at du bare skal acceptere at den rigtige
gengivelse lyder som du oplever og beskriver den.
For ifølge de der fortsat vælger at spille musik på vinyl er lyden derfra
den eneste rigtige.
05_094236_How_vinyl_improves_sound_quality.jpg"> |
|
|
Ved godt at vinyl har en anden lyd, som før omtalt. Og den bør
accepteres som den er, et langt stykke hen ad vejen. Det ville jeg også
gøre, hvis lyden bare var til den mere varme homogen lyd side. Men
når den falder så meget igennem, eller ved siden af som den gør på
de før omtalte parameter. Så er det for mig, for meget og mister i
værste fald lytte glæden.
Sammenlign det med når du taler. Hold så en hånd op foran og snak
videre. Så har du effekten af hvad jeg mener.
Er ret sikker på at en hver anden vinyl entusiast vil give mig ret i hvis
høring at noget er galt og at det ikke skal lyde sådan.
Der er gjort meget ud af korrekt indstilling af Pu og arm osv. __________________ Mvh. Evolator. Må lyden være med jer. Så kan i lære det.
|
| Til top |
|
| |