Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 04:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Riaa i Mcintosh C2700? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Crackhead
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 13 Maj 2021 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Er der nogle her, som kan sige et par ord om RIAA-delen i Mcintosh C2700? Jeg har forelsket mig lidt i sådan et bæst, bl.a. for at kunne
slippe af med eksterne RIAA'er. Men hvor god er RIAA'en mon? Den skal fodres af en Michell Orbe/SME V/Kiseki Blue NS. Jeg spiller pt. på
en Michi P5/S5, med en Lab12 Melto2 RIAA...
Til top Vis Crackhead's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Crackhead

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 13 Maj 2021 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Prøv evt at google dens indstillinger for RIAA, hvis den altså har nogen.....for har den flere muligheder, må den jo også være god og
jeg tror ikke at denne fabrikant sløser her.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 13 Maj 2021 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Jeg har endnu til gode, at høre en indbygget riaa være bedre end en ekstern i en tilsvarende prisklasse...

Og jeg har svært ved at tro på, at din Lab12 riaa kan få klø af en indbygget riaa... uanset prisen!

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Maj 2021 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Det bedste er helt klart at prøve det af... Det er en forstærker til 3 gange prisen for din nuværende RIAA, måske er den tæt nok på at du vil
acceptere det McIntosh'en har at byde på. Det lyder sandsynligvis anderledes, om det lyder absolut bedre, om du kan acceptere forskellen,
eller om det måske bare passer din smag bedre kan kun du selv afgøre.
Til top Vis gabetta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gabetta

FHN7
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2017
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 Maj 2021 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nok lave en sammenligning med den RIAA der er i din Michi P5, den er rimelig, men for dig med en Lab12 vil det nok være en
nedgradering, men du har noget at forholde dig til.

7100Vejle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en lige en tænkepause!

Bruger siden: 22 September 2018
Sendt: 15 Maj 2021 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke se noget dårligt i at bruge den indbyggede riaa. Uden at have hørt den omtalte pre/riaa, går jeg stærkt ud fra, at mcintosh
laver nogle gode strømforsyninger i deres apparater.
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle

Anders Petersen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 01 Juni 2016
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 15 Maj 2021 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

7100Vejle!: Det er godt nok en meget simplificeret måde,at forklare det på. En Riaa omfattes af Meget andet end en PSU. Der vil normalt aldrig være plads nok i en forstærker til en seriøs Riaa. Det er ren symbolik,at den sidder der. Det er vigtigt,at selve riaa`en har nok afstand til alle strømforsyninger (og måske udg.trafoer!), for at undgå brumindståling.

Jeg tror godt, at jeg kan garantere dig for, at McIntosh ikke bruger MU-jern eller andet godt i deres forstærkere. Det er kun for mennesker, der er dovne, nærige (mon ikke McIntosh har skotske aner?!) og måske fattige. Hov, man kan selvfølgelig dæmpe brum og sus med tonekontrollerne (en Emoiji i krampe!).

Du kan roligt rette dig efter MIkkel`s indlæg. Dette endda meget beskedent sagt.

gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2021 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Anders Petersen!: Det er godt nok en meget simplificeret måde at fortolke trådstarterens behov på. Der er intet der er absolut, heller ikke i denne sag. Det helt rigtige vil være at afprøve RIAA'en i Mc'en isf. blot at drage en generel konklusion baseret på pris. Det kan sagtens ske at den eksterne er bedre, men det kan også ske at forskellen kan accepteres jf. ønsket om at simplificere antallet af komponenter i anlægget, og det kan måske endda ske at et eventuelt kompromis er acceptabelt.

Husk også at forstærkeren skiftes, det er ikke kun RIAA'en der eventuelt står for skud, det er ikke kun lyden af denne der skal regnes ind i det endelige resultat.!

7100Vejle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Maj 2021 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Anders Petersen skrev:
7100Vejle!: Det er godt nok en meget simplificeret måde,at forklare det på. En Riaa omfattes af Meget andet end en PSU. Der vil normalt aldrig være plads nok i en forstærker til en seriøs Riaa. Det er ren symbolik,at den sidder der. Det er vigtigt,at selve riaa`en har nok afstand til alle strømforsyninger (og måske udg.trafoer!), for at undgå brumindståling.

Jeg tror godt, at jeg kan garantere dig for, at McIntosh ikke bruger MU-jern eller andet godt i deres forstærkere. Det er kun for mennesker, der er dovne, nærige (mon ikke McIntosh har skotske aner?!) og måske fattige. Hov, man kan selvfølgelig dæmpe brum og sus med tonekontrollerne (en Emoiji i krampe!).

Du kan roligt rette dig efter MIkkel`s indlæg. Dette endda meget beskedent sagt.

Så forklar mig lige hvor meget et riaa kredsløb fylder og består af?

7100Vejle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Maj 2021 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Der er flere seriøse producenter, der sælger riaa-kort som sættes i en forstærker. Bl.a Accuphase. Disse kort koster op til 30-40000, og må anses forat være gode. Dog har jeg aldrig hørt dem.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 16 Maj 2021 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Nu kan man ikke skære alle over én kam... men jeg har efterhånden haft mulighed for, at lytte til så meget udstyr - mere end de fleste, at jeg ud fra det godt tør stå meget skråsikkert ved mine ord.

Jeg har endnu til gode, at høre en indbygget riaa (også med indstikskort) gøre det bedre end en god ekstern. Mit bud er, at den eksterne har sin egen dedikerede strømforsyning, og det er deri at fordelen ligger.

Et indstikskort til 30-40.000,-... det må være en joke! Som du selv er inde på, så er en riaa trods alt en simpel konstruktion...

7100Vejle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Maj 2021 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Jeg synes det ser ud til en accuphase ad 2850 er et indstikskort. Den koster 30.000 her i Danmark.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 16 Maj 2021 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Ok... er prisen en indikator for, at det er godt?

7100Vejle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Maj 2021 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Man må i hvert fald gå ud fra, at hvis et firma som Accuphase bruger det, må det være "Godt nok" Det samme gælder Mcintosh. Ikke dermed sagt, du ikke kan få noget billigt kina klang, som også lyder godt. Som jeg postulerer tidligere i tråden, er et riaa kredsløb ikke det der kræver den store ledvogter eksamen. Så har man en forstærker med en god strømforsyning og indbygget riaa, er jeg overbevist om, at man ikke behøver at bekymrer sig.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 16 Maj 2021 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Men hvis det er "Godt nok", hvorfor laver de pågældende firmaer så også separate riaa'er?!?!

Kunne det tænkes, at indbyggede riaa'er eller indstikskort skal ses som en "komfortabel" løsning, og hvis man vil have den bedre løsning, så er det en ekstern riaa?!?! (Det var ikke et spørgsmål, men en konstatering!)

Jeg beklager, men du udtaler dig mod bedre vidende, og jeg fornemmer at du gætter i dette tilfælde, og ikke fordi du faktisk har prøvet det. På den måde hjælper du ikke trådstarter med hans spørgsmål, men opsætter bare flere ubekendte... 

Janop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 Maj 2021 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Man kan jo godt bruge Mcintosh riaa til andre produkter, måske derfor.

gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2021 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Nu kan man ikke skære alle over én kam... men jeg har efterhånden haft mulighed for, at lytte til så meget udstyr - mere end de fleste, at jeg ud fra det godt tør stå meget skråsikkert ved mine ord.

Så må spørgsmålet jo være om du har lyttet til netop denne RIAA? Når man har prøvet meget bør man vel netop vide at ikke alt kan skæres over een kam, men at alt er afhængig af sammenhængen.

Og igen, trådstarter ønsker ikke kun at skifte RIAA (om muligt), forstærkeren vil blive skiftet i samme omgang, for at reducere antallet af komponenter, det har vel ikke en ubetydende betydning for det samlede resultat.

gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2021 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Men hvis det er "Godt nok", hvorfor laver de pågældende firmaer så også separate riaa'er?!?!

Kunne det tænkes, at indbyggede riaa'er eller indstikskort skal ses som en "komfortabel" løsning, og hvis man vil have den bedre løsning, så er det en ekstern riaa?!?! (Det var ikke et spørgsmål, men en konstatering!)

Jeg beklager, men du udtaler dig mod bedre vidende, og jeg fornemmer at du gætter i dette tilfælde, og ikke fordi du faktisk har prøvet det. På den måde hjælper du ikke trådstarter med hans spørgsmål, men opsætter bare flere ubekendte... 

Det er måske lidt for generaliserende, eller n......... Jeg er enig i udsagnet om at separate RIAA'er også mange gange er for at vinde kunder der ikke har ens eget produkt. Men der er altså også mange kunder der ønsker en mere elegant løsning end at have separate kabinetter, både RIAA og strømforsyning, inkl. ekstra strømkabler, der er absolut intet forkert i "komfortabel", og så langt fra "perfekt" er det nok ikke hvis f.eks. Accuphase tilbyder det. Ubekendte er til for at blive løst, lad nu trådstarter selv træffe sin afgørelse isf. at bestemme hvad der er korrekt, han har helt bestemt muligheden for at afprøve det, frem for at blive skræmt til valget.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 16 Maj 2021 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Trådstarter efterspørger råd... og jeg giver ham min professionelle vurdering. Jeg generaliserer ikke - jeg udtaler mig ud fra erfaring!

Og til trådstarter, køb forforstærkeren og prøv det af. Du kan jo altid vente med at sælge din Lab12, hvis du skulle fortryde

https://positive-feedback.com/reviews/hardware-reviews/mcint osh-labs-c2700-preamplifier/

Her nævnes det, at en Boulder riaa til 30-35.000,- gør det bedre - Lab12'en koster 28.000,-...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes