Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 03:24   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Længere kabler til riaa? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bryrup82
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Maj 2021
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 23 Maj 2021 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Jeg ejer en Rega P2 og en Rega Brio. Til dem er der tilsluttet et par Riga RX1.

Jeg vil meget gerne forlænge phono-kablerne, så jeg kan flytte Brio’en længere væk. Gerne 5 meter.

Jeg har læst mig til, at der skal en RIAA-forstærker ind mellem P2’en og Brio’en. Er dette korrekt forstået og hvilken kan i
anbefale, herunder også gerne kabel valg?

Min viden er begrænset omkring teknikken omkring dette, så sætter stor pris på input.

Endvidere er jeg interesseret i at holde prisen nogenlunde nede :-)

God pinse
Til top Vis Bryrup82's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bryrup82
 
7100Vejle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en lige en tænkepause!

Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 356
Sendt: 23 Maj 2021 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Hvad jeg kan læse mig til, er der riaa indbygget?

"Bedre lyd fra pladespiller
Den ekstra dedikerede og optimerede strømforsyning til de følsomme RIAA og linjesignaler resulterer i bedre lyd fra alle dine kilder, men
særligt fra din pladespiller.

"The phono stage is admirably
quiet and retains all the qualities I’ve
heard from the line-level input." Læs mere fra Hi-Fi Choice testen"
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
Bryrup82
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Maj 2021
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 23 Maj 2021 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Tak for svar. Det er helt korrekt at Brioen har indbygge riaa. Har dog forsøgt mig med blot at sætte forlænger phono-kabler
mellem pladespilleren og forstærkeren, men der kommer rigtig meget støj og brummelyd.
Derfor tænkte jeg at sætte en forstærker mellem. Men måske det blot er for dårlige kabler jeg har forsøgt med?

Mvh
Til top Vis Bryrup82's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bryrup82
 
7100Vejle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en lige en tænkepause!

Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 356
Sendt: 23 Maj 2021 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Der er et eller andet med måden rega har forbundet stel til deres tonearm. Prøv evt at google det.
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 23 Maj 2021 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Det er ikke kablet, du har forlænget med, der er problemet, men det
at kablet er blevet længere. Så vil det virke som en antenne og
opsamle brum og støj. Så hvis du har en ledig line indgang, kan en
separat RIAA være en god løsning, da ekstra kablet jo så er et linie
signal og ikke et phono/RIAA ditto. Jeg tror ikke, det skulle give
problemer ved den måde Rega kobler stel på i kablet på deres
pladespillere. 😊

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
7100Vejle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en lige en tænkepause!

Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 356
Sendt: 23 Maj 2021 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

prøv at skrive "rega tonearms hum" i google.
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6421
Sendt: 23 Maj 2021 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

5 meter phonokabel med pickupsignal er aldrig nogen god idé.
Måske er det ikke et tilfælde, at de fleste færdige armkabler (5pin mini din til RCA)
er 1,2 meter

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 23 Maj 2021 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

...så må trådstarter jo så lave noget stel på en eller anden måde...
længere tonearmskabel er no go...men på udgangen af en RIAA, er
der da ikke problemer med, det er jo et linie signal....

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Bryrup82
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Maj 2021
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 23 Maj 2021 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Ok, tak. Så hvis jeg smider en riaa mellem, så får jeg direkte line til Brioen.
Hvilken riaa kan jeg “nøjes” med, uden at få mærkbar nedgang i lyden?
Til top Vis Bryrup82's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bryrup82
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 23 Maj 2021 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Prøv at se hvad Creek laver i dag af løse riaa. De havde jo et par
udmærkede modeller i form af Creek obh-15. Den kostede i sin tid
2150kr. 😊

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1138
Sendt: 23 Maj 2021 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Eller en Rega?
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 401
Sendt: 23 Maj 2021 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Uanse hvad bør du have et godt skærmet kabel... Prøv at kigge på http://www.bluejeanscable.com/. Køb et kabel herfra, prøv det, måske
det løser problemet tilfredsstillende, ellers må du ud i en separat RIAA, simpelthen fordi signalet så bliver stærkere. Når nu du har Rega i
forvejen kan du fint kigge på deres RIAA også, om nødvendigt.
Til top Vis gabetta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gabetta
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 23 Maj 2021 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Havde faktisk ikke tænkt på at Rega lavede separate RIAA og har 2
på programmet, en til 2200kr og ca 1000kr. Så beholder du jo lyden
mest muligt. 🤭😊

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2172
Sendt: 24 Maj 2021 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Det er bedre at have lange højtalerkabler end lange phonokabler. Flyt forstærkeren tæt på pladespilleren og køb nogle lange høtalerkabler.
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes