Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 14:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Justere hastighed på Linn Basik (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 02 September 2021 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Som nævnt i en anden tråd (om tomearm-kabel) har jeg købt mig en Linn Basik-pladespiller, som jeg er ovenud glad for. Det er min første pladespiller i en sen alder. Jeg har siddet og lyttet den op mod streaming (Qobuz) og CD - på Kamasi Washington's 'The Epic' & Arvo Pärts 'Tabula Rasa', og jeg har en svag formodning om, at den måske kører lidt for langsomt.

Jeg kan se, man kan købe nogle test-plader til at etablere hvor meget for hurtigt eller langsomt den måtte køre. Men hvordan kan man justere hastigheden? Det, jeg kan google mig til handler om storebroderen, Sondek, hvor der skulle være to skruer tæt ved motoren, der kan strammes/løsnes fra side til side for at skrue op eller ned.

Men jeg kan ikke finde noget om lignende muligheder for justeringer på Basik'en. Nogen, der har et godt tip / erfaringer?

I forhold til den pris, jeg har givet, giver det ikke rigtigt mening at sende den til decideret reparation / service, så hellere opgradere til en Sondek og genbruge tonearm og pickup, selvom det vil være synd.

Alt godt,

Kasper

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 September 2021 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Jeg ved desværre ikke om den kan justeres, men du kan downloade en app der kan måle hastigheden
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2013
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 September 2021 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Tak, Kjeldsen. Det var da en fremragende idé - hermed gjort appe'en RPM (iPhone), som landede p 33,47 i snit med tre målinger.

Tænker, at det er inden for skiven i forhold til tilstrækkelig præcision?

Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 September 2021 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Da standarden er 33 1/3 kører den en anelse for hurtigt.
Men kan være remmen er træt, så hastigheden falder en anelse, når Pick-up'en er i rillen?
Dette kan give problemer med transientgengivelse, og dynamisk samme. Hvorved lyden virker tung/træt, eller hvad du vil kalde det.

Linn Basik er i øvrigt udstyret med en AC synkronmotor. Så der kan ikke justeres på hastigheden.

Håber dette er til hjælp.

Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Sendt: 03 September 2021 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Jeg har skrevet dette før i en anden tråd, og der blev jeg gjort til grin, men jeg mener det faktisk:

Synkronmotorer er følsomme over for støj på lysnettet.

Prøv at slukke alt du kan, computere, tv, køleskab, der kører på samme gruppe (fase) og se om ikke det hjælper.
Hvis det hjælper er et lille støjfilter på grammofonens 230 volt ledning sagen. Bare et billigt et, der bort filtrerer transienter.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes