Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 11:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: CNC maskine som pladespiller?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Christian S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 30 August 2023 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Hej alle
Jeg funderede over om ikke en cnc maskine er den perfekte pladespiller?
De er jo præcise ned til en hundrede milimeter, og med deres tyngde burde de
ikke have de store vibrations problemer.
Jeg er klar over at der skal programmeres og indstilles, og jeg skal ikke prøve
eller eje en cnc maskine. Det er bare for meget tænketid på barsel

Til top Vis Christian S's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Christian S

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 31 August 2023 kl. 07:41 | IP-adresse registreret  

Definition.
CNC (Computer Numerical Control) referer til produktionsmaskiner, der ved hjælp af en computer kan fremstille mange
ensartede og komplekse dele i metal og andet materiale.

Jeg har sagt det før. Hvorfor overhovedet døje med at at konvertere musiksignalet til rillemodulation i en vinylplade for dernæst
at omdanne selvsamme rillemodulation til musiksignal igen hos slutbrugeren, når man i dag er i stand til at overføre
musiksignalet direkte til slutbrugeren. Hvorfor fortsætte med at benytte en forældet teknik med alle de bekymringer det
tilsyneladende efterlader? Tillykke med den lille nye!
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 31 August 2023 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

Kaj.

Vi er stadig nogle stykker der hører pladespiller som det bedst-lydende medie.
Ikke at det teoretisk ikke burde være muligt Digi overgår vinyl, mangler bare at høre det.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 31 August 2023 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

+1

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 August 2023 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Kaj.

Vi er stadig nogle stykker der hører pladespiller som det bedst-lydende medie.
Ikke at det teoretisk ikke burde være muligt Digi overgår vinyl, mangler bare at høre det.

Nils, så må du komme og lytte her i Farum - igen.

Det er 5 år siden du sidst var her - det er kun blevet bedre siden:-)

gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Sendt: 31 August 2023 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Hvorfor fortsætte med at benytte en forældet teknik med alle de bekymringer det
tilsyneladende efterlader?

Fordi det af uforklarlige årsager bringer mere glæde. Det er en smagssag, ikke en absolut værdi.
Til top Vis gabetta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gabetta

dichael
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Sendt: 31 August 2023 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Begge dele, kan frembringe fantastiske resultater.

Jeg har også været hos Boman, og det lyder fantastisk og er en ren digital løsning.
Andre stæder, har jeg også hørt fantastisk, analog lyd.

Jeg tror bare, at man skal vælge teknologi og gå all-in på det ene, eller all-in på det andet.

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2023 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Min teori om, hvorfor så mange foretrækker pladespiller frem for CD/digital afspilning er, at ved at vælge en passende pickup kan man
kompensere for andre fejl i anlægget/frekvensgangen.

Hvorimod en CD afspilning vil afsløre fejlene.

Ved almindelig CD afspilning kan der tit komme læsefejl, som afspilleren prøver at kompensere for.

Ved at rippe CD'erne med et godt program, som hente kontroldata på nettet, er man sikker på at alle bits er læst korrekt.

dichael
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2023 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Fuldstændig enig, Mikkel!

Der er fremragende indspilninger, der lyder godt på begge medier.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 01 September 2023 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

Pudsigt, jeg tænkte også netop, at det var Kristian, der var kommet på banen igen...  Man kan ikke løbe fra sine dårlige vaner, når man skriver. Og lige præcis pladespiller vs. dynamik, har jeg debateret med Kristian før. Og nu ved jeg hvorfor han ikke vender tilbage vedr. lyt på mine højtalere

Men Kristian, i princippet kan man sagtens benytte et kassettebånd, da det har samme dynamiske formåen som en LP! Men støjen er en anden snak... dog vil en maskine som Nakamichi Dragon give mange andre medier kamp til stregen

MP3 filer kan ikke benyttes til sammenligning, da komprimeringen ved dem decideret fjerner information fra musikken.

Kristian, du har det hele i munden... hop nu op på cyklen og kom til hovedstaden. Hvis du medbringer din gamle hat, så har jeg salt og peber  

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 01 September 2023 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Der er rigtig mange digi-freaks der er eksperter i hvorfor andre lytter Vinyl, og de prøver overbevise sig selv med alle
deres argumenter. Bliver i sidste ende til en ordveksling mellem digi-freaks.
Når så de spørger Vinylfreaksen hvorfor han lytter plader, svares "fordi det lydder bedre".
Trods alle nævnte fordele med Digi synes Vinylfreaks alligevel plader lydder bedre.
Det giver derfor ingen mening komme med endnu flere og bedre teoretiske bevæggrunde for skifte til Digi.
Vinylfreaksen synes sit medie, trods vinyllyden, eller netop på grund af vinyllyden, lydder bedst.
By the way er der også medielyd med Digi, i hører den bare ikke fordi i er vant til den. I sidste ende en begrænsning
grundet højttalerne.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

dichael
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2023 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Jeg tænker stadig, at man skal gå all-in, på enten analog eller digital.

Hvis du er analog-mand og tilslutter en digital kilde, vil det nok lyde dårligerre, end hvis den digitale kilde tilsluttes et rent
digitalt setup.

Alt dette, er natuligvis, forudsat, at alt grej er i høj kvalitet.

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Sendt: 01 September 2023 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Da riller ikke har samme afstand, kræves der feedback, til at styre tonearmens via servo eller step motorer. Jeg vil dog mene det er en dødssejler, på trods af CNC'ens præcision. Alle bevægelser er digitale, uanset hvor mange steps dine motorer kræver pr. omgang. Det vil simpelthen støje som en i hel....

Revox lavede for mange år siden, en tangential pladespiller med servo, men det var servo som det bruges i eksempelvis DVD drev, harddiske o.s.v. Såvidt jeg husker, var der optiske sensorer der detekterede lateral tilt (pickuppen trækker armen til den ene eller anden side), hvorefter servoen kompenserede. Der var ingen mekanisk kobling mellem arm og servo.

OleØster
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 August 2023
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 September 2023 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Dynamic range for 320 kbs mp3 er 50 db
Til top Vis OleØster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleØster

dichael
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2023 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Golfdane:

Jeg har aldrig hørt den nævnte Revox-spille, men husker tydeligt Pioneer PLL-1000 og diverse Technics-spillere, hvor man
tydeligt kunne høre, når armen bevægede sig…..altså man kunne høre det i højttalerne!

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 01 September 2023 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Glemmer vi ikke at det i høj grad er udviklingshistorikken omkring medieudviklingen i musikbranchen, som er årsag til valget af
medie for den enkelte.

Har man påbegyndt en vinylsamling med alt det nødvendige hardware til afspilning af mediet, reolplads og hvad ved jeg.
Håndteringen af vinylskiven, forberedelse og “andagtstemningen” der går forud for musikken. Jeg har selv været der!!

Jeg har benyttet alle varianter fra analoge processer FM radio, spole- og cassettebåndoptager optagelser derfra, vinylplader -
videre over sideløbende brug af digitale medier som minidisc, DAT og DCC recorder, CD afspiller og andre digitale varianter af
formatet, IPod og MP3 afspillere. Siden 2005 overgang til computerbaserede teknologier og streamingtjenester med den
udvikling der er fuldt med. Jeg har prøvet det hele i kombination i såvel privat som job relaterede sammenhænge.

Jeg forstår godt, at man med reolen fyldt af vinylskiver fastholder det positive ved mediet. For samlingen rummer meget mere
end musik. Følelserne og oplevelserne - historien - der er forbundet med det enkelte album. Lige fra den der blev købt for
månedens sidste sparepenge til skiven med indspilningen af nummeret forbundet med forelskelsen.

Rent teknisk ER vinylskiven forældet. Den er et levn fra dengang man lavede forsøg med en voksrulle og “Mary had a little
Lamb” og videre til at optage lyd ved at skære i lakplader af få minutters varighed. For senere at “opfinde” Long Playing pladen.

For de der stædigt holder fast i Vinylafspilning kan man vist godt - uden at genere nogen - kalde brugen deraf for teknologisk
stagnation.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2023 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Jeg blev så glad, da CD'en kom.

Man slap for at være bekymret over, hvilken presning man købte, pladestøj og pladeslid (og nåleslid).

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 01 September 2023 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Jeg forstår godt, at man med reolen fyldt af vinylskiver fastholder det positive ved mediet. For samlingen rummer meget mere end musik. Følelserne og oplevelserne - historien - der er forbundet med det enkelte album. Lige fra den der blev købt for månedens sidste sparepenge til skiven med indspilningen af nummeret forbundet med forelskelsen.

Rent teknisk ER vinylskiven forældet. Den er et levn fra dengang man lavede forsøg med en voksrulle og “Mary had a little Lamb” og videre til at optage lyd ved at skære i lakplader af få minutters varighed. For senere at “opfinde” Long Playing pladen.

For de der stædigt holder fast i Vinylafspilning kan man vist godt - uden at genere nogen - kalde brugen deraf for teknologisk stagnation.

Jeg startede op med vinyl igen for godt og vel et årti siden, og begyndte at købe plader igen... jeg havde smidt størstedelen af min "gamle" samling ud for 20 år siden, hvor de ikke havde værdi. Jeg gør det fordi, at de lyder godt, uanset hvor forældet teknologien må være.

CD er også et forældet medie, og lige så streaming... det kan godt være at brugen af musik har udviklet sig, men teknikken bag er den samme som for 30-40 år siden! Flere bits og kHz er ikke udvikling, for aflæsning og afkodning er stadig den samme.

Og så er vi tilbage ved analogien med biler... de er også håbløst forældede, benzin og diesel fungerer med 100 år gamle principper! Elbiler er heller ikke en ny opfindelse, de fandtes også for hundrede år siden!

Nyskabende ville være nye lagringsmedier, som ikke benytter bits og bytes, samt fartøjer der ikke gemmer energi i kulbaserede stoffer eller kemiske processer i batterier...

Set i det lys er vinyl ikke mere teknisk "bagefter" end så mange andre tekniske principper!

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 September 2023 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Har man påbegyndt en vinylsamling med alt det nødvendige hardware til afspilning af mediet, reolplads og hvad ved jeg. Håndteringen af vinylskiven, forberedelse og “andagtstemningen” der går forud for musikken.

Jeg forstår godt, at man med reolen fyldt af vinylskiver fastholder det positive ved mediet. For samlingen rummer meget mere end musik. Følelserne og oplevelserne - historien - der er forbundet med det enkelte album. Lige fra den der blev købt for månedens sidste sparepenge til skiven med indspilningen af nummeret forbundet med forelskelsen.

For de der stædigt holder fast i Vinylafspilning kan man vist godt - uden at genere nogen - kalde brugen deraf for teknologisk stagnation.

For mig personligt: Du rammer naturligvis helt korrekt. Nostalgi. Læg dertil roen ved at lytte til musikken uden muligheden for at kunne skippe, det kunne jeg ikke styre.

Og så ææælsker jeg stagnation, og jeg gider ikke have hverken ny telefon eller pc, alt for meget besvær. Ja, der er også besvær ved netop vinylafspilning, men det er et besvær jeg har VALGT at leve med, der er ingen der tvinger mig. Den mekaniske ro, intet digitalt fnidder der skal stå og opdatere i ny og næ.

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Sendt: 01 September 2023 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

dichael skrev:
Golfdane:

Jeg har aldrig hørt den nævnte Revox-spille, men husker tydeligt Pioneer PLL-1000 og diverse Technics-spillere, hvor man
tydeligt kunne høre, når armen bevægede sig…..altså man kunne høre det i højttalerne!

Revox'en var bare den første der lige faldt i tankerne. Husker den blev anmeldt i High Fidelity (RIP), men husker ikke konklusionen. Jeg tror, at mine
penge skulle lægges i en Kuzma luftbåren, hvis pengepungen var til det. Nul servo.

Må nok nøjes med min gamle SME SIII.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes