Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2025 | 11:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Beogram TX-2 dårlig lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
henrikn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 19 Januar 2025 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg roder lidt med en B&O TX2 for en kammerat.

Lyden lyder mest som om den “overstyre”, er meget forvrænget…. Jeg har før hørt dårlige og slidte pickupper, men aldrig noget
der minder om dette….

Men der er vel nærmest ikke andre muligheder end en ny Pick. Den har stået stille i mange år, og pickup har ikke spillet mange
timer. Men alder kan jo nok også gøre noget….

Er der nogle der har erfaringer, inden jeg råder ham til at skifte pickup? De er jo ikke helt gratis kan se.

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 20 Januar 2025 kl. 08:06 | IP-adresse registreret  

Man kunne jo fristes til at tro at den har indbygget RIAA og overstyringen fremkommer ved at tilslutte den til en forstærker med
RIAA indgang. MEN service manualen frikender den mulighed - med mindre der på alternativ vis er tilføjet en RIAA i
grammofonen. Prøv at tilslutte den til en AUX eller CD indgang på forstærkeren og lyt.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

PETBOO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2021
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 20 Januar 2025 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Der er ikke en RIAA i en TX2. Derimod er B&Os MMC pickupper kendt for at nålearmens ophæng forvitrer, hvis den står ubrugt i meget lang tid.
Havde engang en Beogram 3300 på prøve med lignende symptomer. Det hjalp gevaldigt at sætte en anden pickup på.
Har selv en TX med en MMC2 på, og den spiller rigtig godt. Absolut et værk, der kan noget.
PS. Jeg går ud fra, at du har tjekket, at armen kører korrekt?

henrikn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 Januar 2025 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Vedr. RIAA, så har den ikke RIAA. Men har allerede prøvet i AUX, for at være sikker, da jeg læste at det var omkring 1990, der kom
RIAA i nogle af deres pladespillere, og denne er fra 1989.

Så det der er nok kun pickup tilbage. Det med ophænget, kunne meget vel være... Jeg var ikke klar over det kunne forvitre. Jeg
har selv haft en gammel pickup, engang, som heller ikke var ok... Men den lød ganske anderledes....

Umiddelbart synes jeg arm kører fint ind. Men hvis den ikke kørte korrekt ville det så ikke være meget tydeligt? Jeg har dog ikke
prøvet at lade den spille en plade til ende.... Jeg har afbrudt efter kort tid, da det ikke er til at holde ud at høre på ;)

PETBOO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2021
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 20 Januar 2025 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

TX'eren er jo med RCA-stik (phono) og er tiltænkt forstærkere af andre mærker. I 1990'erne havde stort set alle forstærkere jo en RIAA.
Jeg ville nok heller ikke køre pladen til ende i den situation - med mindre altså, at det er en hadeplade ;-)
Jeg har også være udsat for, at diamanten simpelthen var faldet ud af nålerøret på en gammel MMC4 B&O pickup. Så tjek lige, om der overhovedet er en
diamantspids på nålerøret. Ellers ville jeg da prøve med en anden pickup. Noget i dit område må da have en MMC, du kan prøve med?

Man er jo på godt og ondt nødt til at anvende B&Os egne pickupper, som i øvrigt stadig produceres af amerikanske Soundsmith. De er ikke gratis, så en
"lånepickup" må vel være første skridt?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes