Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 13:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Vinyl og digitale forstærkere Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rotte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 04 Juni 2026 kl. 08:32 | IP-adresse registreret Citér Rotte

Hej derude

Noget af de fede ved vinyl er vel, at lyd er analogt og at man holder hele kæden analogt. 
Hvis man nu anskaffer sig en forstærker med digital forstærkning (som f.eks. de nyere NAD forstærkere) indfører man så ikke to af de DA og AD konverteringer, men helst vil undgå?

Man kan selvfølgelig sige, hvis det lyder godt så er det godt, men så simpelt er det ikke for mig. Jeg har ikke noget super fancy LP setup (en Rega P1), men hele processen med vinyl handler lige så meget om at spille mig selv til det sted, hvor jeg er til stede. Det er slow fi, taktilt og lidt bøvlet, så man værdsætter det, man har. Hvis det så alligevel bliver digitalt på vejen, så går dele af den magi, jeg indbilder mig selv fløjten. Så kan jeg lige så godt lytte til mine CDer og stream -hvilket jeg jo også gør. 

Giver det mening? Det er jo irrationalt, så det gør det sandsynligvis ikke. 
Mit spørgsmål er egentlig bare: Bliver hele signalet digitalt på vejen under en digital forstærkning eller fungerer teknologien på en anden måde?
Til top Vis Rotte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rotte

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 04 Juni 2026 kl. 10:22 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Alle forstærkere er analoge af natur, og der er ikke noget der bliver "digitaliseret" i en forstærker uanset om det er kl.D, H, G, I eller lignende.

Jeg er ikke den rette til at forklare den tekniske del i detaljer, men grundlæggende laves signalet i en Kl.D forstærker om til en firkantkurve ved en høj frekvens, som føres gennem effekttrinnet, og derefter gennem et filter i udgangen, så signalet igen bliver til noget der kan sendes ind i en højtaler.

Alt sammen helt analogt, med spænding, ampere, modstand og frekvenser

Grundlæggende findes der ikke "digitale" signaler, da det alt sammen bæres på en frekvens, selv gennem en lysleder har lyset en frekvens. Man er bare blevet enige om, at kalde det digitalt, når signalet minder om noget binært. Et digitalt signal handler grundlæggende om, at over og under en given frekvens, der tolkes det som 0 eller 1 af det modtagende kredsløb. Men det grundlæggende signal bæres stadig analogt.

På en CD plade aflæses musikken/koden også analogt med lys/laser. Og det er ikke binært det der aflæses, men en form for analog kode, som laves til et "binært" signal som beskrevet ovenfor. Derefter sendes det videre til "digital"-til-analog chippen, som laver det til hørbar musik. Faktisk er hele kæden fra CD-plade til musikken du hører, helt analog af natur. Og det samme gælder for streaming. Også via internet og trådløs overførsel som Bluetooth eller wifi. Det er alt sammen grundlæggende analogt.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 04 Juni 2026 kl. 10:29 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Men... hvis du vil være 100% "analog", så skulle du måske prøve med en rørforstærker. Det passer supergodt til din "slow-fi" stil

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Juni 2026 kl. 11:21 | IP-adresse registreret Citér Kjeldsen

Signaler kan sagtens være digitale selvom de overføres via en bærefrekvens. Det digitale består i hvordan selve signalet behandles binært og ikke hvordan det transporteres.

Analoge signaler kan også transporteres via en bærefrekvens (radiobølger). Ift klasse D effektforstærker er det korrekt at denne er analog. Dog kan firkantpulsen dannes både analogt og digital. Signalet der behandles i klasse D trinnet er dog ikke binært og omdannes nemt til højttaleren med en simpelt analogt filter bestående af en spole. I princippet er højttalerens svingspole nok, men det er ikke tilladt ved høj effekt.

I mange moderne forstærkere er der også en DSP der behandler signalet (eq, rumkorrektion mv), og så får man helt sikkert en DA/AD konvertering et sted på vejen.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 04 Juni 2026 kl. 12:31 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Det var også dét, jeg skrev!

Det andet er bare semantik...

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Juni 2026 kl. 12:51 | IP-adresse registreret Citér Kjeldsen

Nedenstående er ikke helt korrekt, men jeg tænker vi overlever uden at være 100% enige

"Grundlæggende findes der ikke "digitale" signaler, da det alt sammen bæres på en frekvens, selv gennem en lysleder har lyset en frekvens."

Det binære signal er digitalt uanset hvordan det kommer frem.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum