Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 18:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Måtte til P5 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 01 April 2008 kl. 01:33 | IP-adresse registreret  

Jeg ved at der før har været debat omkring forskellige måtter til forskellige pladespillere i dette forum. Jeg er dog interesseret I at vide hvorvidt det er pengene værd at investere i f.eks. en Ringmat. Jeg har selv prøvet at lave en måtte af anti-slip og afprøvet den på min Rega P5 (med glastallerken)- men jeg er i tvivl om det er en god ide. Jeg føler umiddelbart at lyden er blevet bedre - mere kontant og præcis - især er der kommet mere mellemtone og bund, synes jeg - jeg kunne dog godt tænke mig at andre med en P5 (eller måske en anden Rega-pladespiller med glastallerken) prøver det samme og fortæller i forummet hvorvidt de synes lyden bliver forbedret/forværret. Men det er ikke fordi jeg føler at der er sket en kæmpe lydmæssig forskel. Det eneste problem jeg ser med den måtte er at pladen har det med at klæbe fast til måtten når man tager pladen af.

Jeg er selvfølgelig meget glad for lyden af min P5 - også med den almindelige måtte fra Rega - men man er vel altid frisk på at få endnu bedre lyd - især hvis det er billige opgraderinger.

Jeg vil også gerne høre om oplevelser med andre måtter. Specielt Ringmat ser interessant ud, men den er vist heller ikke helt billig - en sammenligning af en anti-slip-måtte og en ringmat ville være det optimale, hvis nogen vil prøve det, så jeg kan få et indtryk af om det er pengene værd. Det skal selvfølgelig foregå på en Rega-pladespiller med glastallerken, for der er vel stor forskel mellem forskellige pladespillere.

Andre ideer og råd er selvfølgelig også velkomne :-) Hvis der er nogen der har prøvet andre pladetallerkner eller lign vil det selvfølgelig også være interessant for mig (og sikkert også for andre) :-)
Til top Vis pvh1987's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pvh1987

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 01 April 2008 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har kørt med antislip længe på min DIY Lenco (metaltallerken) og synes at det fungerer rigtigt godt. Gribeevnen fortager sig med tiden men ellers er det rigtigt at man skal passe på med at lade vinylen ligge for længe...

Kan det tænkes at man kan nedsætte gribeevnen hurtigt ved at smide måtten en tur i vaskemaskinen?

Mvh.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2008 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Det kan man vel sikkert - men er man interesseret i at nedsætte gribeevnen? Det er vel ideen med anti-slip at den skal gribe stramt fat om både pladetallerken og plade og pga. dens blødhed modvirke resonanser og motorstøj? Det er min teori i hvert fald. Men det ville være godt at få endnu flere tanker, holdninger og ideer på bordet i denne tråd.

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 April 2008 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Hvad med en Achromat fra Funk Firm? Plademåtte (eller pladetallerken, så hedder den Achroplat) i vinyl, så den fysisk matcher en vinylskive. Der sidder sådan en på min Funk Vector.

www.thefunkfirm.co.uk

mvh Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2008 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Det lyder interessant med den måtte. Men en pladetallerken af vinyl virker ulogisk, synes jeg. Glas, acryl og keramik er kendt for at være meget hårde og stive materialer der isolerer pladen fra motorstøj og andre vibrationer og er desuden forholdsvis tunge, så hastighedsvariationer minimeres. Jeg mener, at en let og en blød pladetallerken vil få pladen til at "glide" mere rundt, introducere hastighedsvariationer og mudre lyden op. Men min teori siger mig at der skal være noget der er lidt blødere mellem pladen og pladetallerknen for at optimere systemet og lade pickuppen arbejde optimalt i rillen. Hvis den måtte du snakker om har et ligeså fast greb og pladen og pladetallerknen som min anti-slip måtte, men ligger bedre fast (så den ikke hænger fast på pladen når man tager en plade af), så er den helt bestemt interessant. Den er også pænere end sådan en hjemmelavet anti-slip måtte.

Jeg ser umiddelbart kun én fordel ved en pladetallerken af vinyl: Resonanser vil muligvis blive reduceret da både pladetallerknen og pladen er lavet af vinyl og derfor ikke kan "farve" hinanden med underlige lyde. Om det er rigtigt ved jeg ikke. Jeg er ikke ekspert. Det er bare min teori :-) Samtidig kan man jo sige, at hvis måtten imellem pladen og pladetallerknen er blød men har fast greb på både over og underside (som anti-slip) har resonanser vel svært ved at passere igennem. Så umiddelbart tror jeg at jeg vil beholde min glastallerken.

Er der nogen der har sammenlignet Achromat'en med anti-slip, Ringmat eller en helt tredje type måtte? Det ville være interessant at høre om.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2008 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

pvh1987 skrev:
Det kan man vel sikkert - men er man interesseret i at nedsætte gribeevnen?

En smule gør vel ikke noget. Bare ikke for meget. Min griber stadig men jeg er ikke længere bekymret for vinylen.

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 02 April 2008 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger denne på min P3 og synes bla. jeg får en noget bedre bas.
http://tapeconnection.dk/Tilbehoer.aspx?id_category=40&p roduct_number=9054001
Har også før prøvet med vinyl, men synes ikke det hjalp på Regaen....måske skulle jeg prøve den igen når min PU er spillet til.

Marantzman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2007
Sendt: 03 April 2008 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige bestilt een af disse Herbie way excellent II plademåtter til min Marantz 6300 og venter spændt på at den skal ankomme med posten, så jeg kan få testet den. Den får rigtig god omtale ude på nettet og så ligger den i et forsvarligt prisleje.

http://herbiesaudiolab.home.att.net/ttmat.htm

mvh

Marantzman

Til top Vis Marantzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Marantzman

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 April 2008 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Jeg kører med to krydslagte anti-slip måtte på en Garrard og en Platter Matter på min Thorens 124 og en kraftig Thorens måtte på min Thorens 160 S.V

Jeg har på Krenzler opfordring prøvet at skifte Platter Matter måtten over på Garrarden, men det gav ikke noget andet end det lød svagt kedligt - men i småtingsafdelingen.

Til gengæld er Platter Matteren rigtig god til Thorens 124 - den lægger sig som en god buffer mellem vinyl og den rungende støbejerns tallerken

Platter Matter kan vist stadig købes på frederiksberg for en 2-300 kr. seddel

En rulle med 1,5 meter antislip koster vel 20 kr. og er nok et af de tweaks sammen med tack-all som giver mest bang for the buck

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2008 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Marantzman skrev:
Jeg har lige bestilt een af disse Herbie way excellent II plademåtter til min Marantz 6300 og venter spændt på at den skal ankomme med posten, så jeg kan få testet den. Den får rigtig god omtale ude på nettet og så ligger den i et forsvarligt prisleje.

http://herbiesaudiolab.home.att.net/ttmat.htm

Hej Marantzman.

Du må meget gerne skrive en smule om dit generelle indtryk af den når du har leget lidt med den - hvis du gider.

Marantzman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2008 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:

Du må meget gerne skrive en smule om dit generelle indtryk af den når du har leget lidt med den - hvis du gider.

____________________________________________________________ __________________

Jeg skal forsøge. Jeg har dog aldrig haft andre plademåtter end dem af gummi som fulgte med grammofonen, så jeg har ingen specifikke forventninger. Det skal især blive interessant om jeg er istand til at høre forskel.

Jeg vender tilbage med nyt.

mvh

Marantzman

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2008 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Fornemt. Tak.

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2008 kl. 02:37 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg glæder mig også til at høre nærmere. Det er gået op for mig at der findes langt flere, mere eller mindre sofistikerede måtter, der hver især har den ene og den anden store salgstale bag sig. Desværre er ingen af dem specielt billige og udvalget i Danmark er ikke overdrevet stort - jeg ville ønske at jeg kunne låne alle måtter der er værd at prøve og høre godt og grundigt på dem og derefter tage en beslutning.

Marantzman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2008 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg min Herbie way excellent II plademåtte bragt med posten og det tog 5 dage at sende den incl. en weekend, så det må man sige er hurtig levering. Den var pakket godt ind i en kasse med 2 gennemsigtige tynde plastskiver på hver side af måtten. (Det foreslås at de kan bruges som støvlåg oven på måtten og om dette giver nogen ændring af lyden indgår ikke i dagens test).

Måtten jeg havde købt var 3mm tyk og det var lige i underkanten i forhold til min gamle Marantz gummimåttes tykkelse, hvis man måler en sådan måtte fra bunden til toppen af rillerne på oversiden. Hvis man måler på bunden af rillerne passer det sikker meget godt.

Da jeg nu ikke før har haft en  ”højteknologisk”  plademåtte ved jeg ikke om det er bedst at bruge én som har samme tykkelse som den originale eller om en tyndere ville være bedre. Man kunne jo også bruge begge 2 samtidigt!

Den var let at lægge må og ”klæbede” sig godt fast til pladetallerkenen og eventuelle  luftbobler blev glattet ud ( ikke noget problem ) Pladen lå solidt fast ovenpå måtten uden at klistre sig fast på noget tidspunkt.

Til lyttetesten indgik følgende plader:

Dire Straits      Communique

Eric Clapton    Unplugged

Boston               Don`t Look Back

Beatles               Help

Beethoven        Måneskins Sonate

Brandenburgerkoncerterne

Bodhran (håndtromme)  og fløjte   Irsk Folkemusik

Mit første indtryk var at der var forsvundet nogle resonanser i basområdet  så bunden fremstod strammere og mere distinkt. Dette var tydeligt for al slags musik men især på trommen  på den irske folkemusikplade som altid har  lydt buldrende, var tæmmet i behagelig grad, fløjten havde  også mistet noget af det skingre som tidligere rev i ørerne. Nu spiller jeg selv den slags musik og er vant til at lytte nærgående til det.

Jeg synes også at den gjorde noget for mellemtoneområdet idet vokaler stod tydeligere frem (Paul McCartney på Yesterday) og lilletrommen hos Eric Clapton lød mere distinkt.

Der var kommet mere ro over lydbilledet og det var en klar forbedring på hurtige rocknumre med Boston og den klassiske musik har helt sikkert aldrig lyd så godt før her i hjemmet.

Der blev  fjernet nogle resonanser som jeg ikke havde lagt mærke til var tilstede tidligere, men til dagligt lytter jeg også mere til musikken end til resonanser. Men dette oplever jeg som en forbedring af lyden hen mod mere klarhed og ro.

Jeg synes alt i alt at jeg har gjort et godt køb og vil teste lidt videre de kommende dage. Man skal ikke regne med en nat og dag oplevelse, det er mere ude i de små marginaler og dem er der mange af. Om den er bedre end så mange andre skal jeg af gode grunde ikke udtale mig om men den klæder min 30 årige Marantz 6300.

Hvis jeg opdager nye ting hen ad vejen som ikke er nævnt her, vender jeg tilbage.

Håber at i kan bruge ovenstående til noget!

Fortsat god aften

Marantzman

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2008 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Tak for en super-anmeldelse Marantzman!

Den lyder bestemt som en måtte der er værd at overveje hvis man er på udkig efter en.

Jeg har nu heller ikke hørt andet end positiv kritik af den.

Marantzman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2008 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Hej igen

I mangel af at kunne finde en mere specifik tråd for mit spørgsmål tillader jeg mig at spørge her.

Jeg har jo som man kan læse længere oppe erhvervet mig en Herbie plademåtte som jeg er meget tilfreds med. Men den er kun 3mm tyk og derfor tyndere end den originale gummimåtte. Nu vil jeg jo så gerne optimere min pladespiller  mht. vertical tracking adjustment, som det hedder på engelsk i manualen, så min pickuparm står parallelt med pladen.

Men det er ikke muligt at sænke armen yderligere ved pivotten, så jeg har sat nogle spændeskiver og en lille møtrik mellem pickuphuset og og pickuppen for at få armen i vatter. Nu er mit spørgsmål om dette er en god ide at gøre eller om det giver nogle uheldige sideeffekter såsom for meget vægt på pickuphuset? (kan dog kompenseres for med vægtjusteringen)

En anden løsning som jeg har prøvet for at omgå problemet er at lægge den gamle gummimåtte oven på Herbiemåtten, og på dèn måde få armen parallel med pladen. Er dette en god ide at gøre eller dæmper det for meget og vil jeg ikke få fuldt udbytte af min nye plademåtte? Jeg synes dog ikke at kan høre nogen forskel. Jeg går ud fra at det ikke vil hjælpe noget ved at lægge Herbiemåtten oven på gummimåtten eller hvad???

Ja en del spørgsmål, men jeg håber at der er nogen som har erfaring med dèn slags og kan hjælpe. Allerhelst ville jeg have pladen til at ligge på Herbiemåtten, da den giver den bedste kontakt.

mvh

Marantzman

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 16 April 2008 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Marantzman skrev:

Hej igen

I mangel af at kunne finde en mere specifik tråd for mit spørgsmål tillader jeg mig at spørge her.

Jeg har jo som man kan læse længere oppe erhvervet mig en Herbie plademåtte som jeg er meget tilfreds med. Men den er kun 3mm tyk og derfor tyndere end den originale gummimåtte. Nu vil jeg jo så gerne optimere min pladespiller  mht. vertical tracking adjustment, som det hedder på engelsk i manualen, så min pickuparm står parallelt med pladen.

Men det er ikke muligt at sænke armen yderligere ved pivotten, så jeg har sat nogle spændeskiver og en lille møtrik mellem pickuphuset og og pickuppen for at få armen i vatter. Nu er mit spørgsmål om dette er en god ide at gøre eller om det giver nogle uheldige sideeffekter såsom for meget vægt på pickuphuset? (kan dog kompenseres for med vægtjusteringen)

En anden løsning som jeg har prøvet for at omgå problemet er at lægge den gamle gummimåtte oven på Herbiemåtten, og på dèn måde få armen parallel med pladen. Er dette en god ide at gøre eller dæmper det for meget og vil jeg ikke få fuldt udbytte af min nye plademåtte? Jeg synes dog ikke at kan høre nogen forskel. Jeg går ud fra at det ikke vil hjælpe noget ved at lægge Herbiemåtten oven på gummimåtten eller hvad???

Ja en del spørgsmål, men jeg håber at der er nogen som har erfaring med dèn slags og kan hjælpe. Allerhelst ville jeg have pladen til at ligge på Herbiemåtten, da den giver den bedste kontakt.

mvh

Marantzman

Hvis du er nødt til at give pick-up'en "klodser på pedalerne" så sørg for at anlægsfladen er intakt med mindst mulig vægtforøgelse som resultat.

Afstandsklodsen, hvad enten du vælger træ, plast eller et andet ikke magnetisk materiale kan jo lettes ved at bore et antal huller.

Men som udgangspunkt bør situationen slet ikke kunne opstå

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Marantzman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2008 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Tak for hurtigt svar! Jeg kan godt se at det så slet ikke går med 2 møtrikker og 6 skiver. Og jeg gik også hurtigt bort fra den idè.

Nu er sitiationen jo opstået ved at jeg har købt en tyndere måtte og armophænget er ikke til at få længere ned. Der sidder godt nok 2 skruer som kan løsnes og iflg. manualen vil man så kunne få armen op eller ned ved dens grundbase. Dette er bare ikke tilfældet her.

Løsningen er jo nok at køre med 2 måtter eller købe en anden pickup, der sidder så armen bliver parallel! Det skal lige siges at det er en ældre Ortofon LM30, og planen var at jeg snarest skulle have en ny nål forsats indkøbt!

mvh

Marantzman

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 April 2008 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

På ortofons nyeste pickupper, bl.a. rondo serien er der en slags "vold" på langs af befæstningspladen, hvilket minimerer kontaktfladen mellem pickup og hus. Lægger man nogle aluminiumsmøtrikker mellem hus og pickup får man vel en lignende effekt
Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes