| Forfatter |
|
Neustadt Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 45
|
| Sendt: 09 April 2008 kl. 01:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa Allesammen
Jeg har for et par dage siden købt mig en Pioneer PL-L1000, og har brug et par dage til at få automatikken til at fungere (den er sart..). Nu virker den, og jeg har så fundet ud af at jeg skal have en ny pickup. Den der sidder på er en Coral-777, vist nok 20 år gammel ifølge sælger og nettet. Jeg skal også have mig en riaa, for den Akai forforstærker sælger gav mig med er ikke køn, og potentiometeret til volumen er motorstyret, og skratter voldsomt.
Jeg søger derfor et godt råd herindefra omkring hvilken pick up og hvilken riaa der ville passe til Pioneeren. prisklasse en 1000 kr. pr. stk eller deromkring.
Jeg hører almindelig rock og pop, en sjælden gang imellem klassisk.
Mit anlæg er Nad T763, Dali 850, Denon 3560
På forhånd tak. 
|
| Til top |
|
| |
Neustadt Forum Bruger

|
| Sendt: 11 April 2008 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der slet ikke nogen der kan give et godt råd? Har set på en riaa der hedder Vincent, men jeg kender ikke noget til den.
|
| Til top |
|
| |
Neustadt Forum Bruger

|
| Sendt: 17 April 2008 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå. kanske man skulle ha købt sig en rega..
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 08 Maj 2008 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Jeg vil foreslå at du går efter en god (brugt?) MM pickup. Ortofon 540? Audio Technica med Shibata eller Micro Ridge diamant (der SKAL stå AT på nålen!). Hvis der er for meget diskant-løft i toppen er det nemt at belaste med en kondensator 200-500pF (prøv dig frem). MM pickupper skal belastes med korrekt kapacitet for at fungere korrekt, men det glemmer de fleste og det er en skam.
|
| Til top |
|
| |
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 599
|
| Sendt: 08 Maj 2008 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til lykke med den. Sådan en har jeg også haft, og det er en meget spændende pladespiller. Hvorvidt den også lyder godt kan jeg faktisk ikke rigtig huske, desværre. Men vær opmærksom på en ting: selv om den tangentiale tonearm er kort, så er den IKKE let! Den er kraftigt bygget, og der er jo også SME-fatning på. Så pas på med bløde nåleophæng på en evt. ny pick-up. Den samlede resonans kan ret let komme under 10Hz, og så får du problemer med bulede plader, fordi bulerne afspilles som lyd, og dine bashøjttalere kan pumpe ud og ind, samtidig med at forstærkeren kan bruge effekt på dette helt nytteløse arbejde. Nu er jeg ikke helt sikker på det her, men mon ikke en nåleeftergivelighed/kompliance omkring 15cm/dyn er omkring det blødeste, du bør kigge på. Det tror jeg, og en stivere model er nok bedre. En af Ortofons Concorde-modeller som 20 eller 30 var måske en ide, da du så helt sparer massen af pick-up huset med ledninger og skruer. Men Ortofon laver dem vist ikke mere, så den må vel så være brugt. Eller en stift ophængt MC-type som Denon DL-103, måske. God fornøjelse med den. __________________ venlig hilsen Klogesen.
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 08 Maj 2008 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
RIAA-mæssigt kunne du fint kigge på den Vincent - den skulle være god til prisen. Ellers er der også denne: http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?i Ad=6645 - jeg har selv haft noget Graham Slee, og det virker generelt tillidsvækkende. NAD laver en der hedder PP2 til 600, men den er vist ikke så ophidsende. Så er der Cambridge 640P til 900, mærket har fået mange roser på det seneste for deres produkter.
Til 1.000 kr. ville jeg nok gå efter en MM da det er svært at finde fornuftige MC i den prisklasse - ja, Denon DL103 (basis-versionen) er der mange der synes om, men der er også mange der ikke gør - den deler vandene. Ortofon's nye serier skulle være gode, ellers er der også Denon's high-output MC'ere (110 og 160) der svarer til MM rent signalstyrke-mæssigt.
|
| Til top |
|
| |
Neustadt Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Maj 2008 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen jeg siger mange tak for svarene, jeg kigger lidt videre på riaaerne. Men jeg har fundet ud af at pickuppen/riaa er i rigtig god stand efter 20 år. Jeg har et par dubletter af cd/vinyl, og når jeg sammenligner f.eks gruppen Yello - Flag, er det kun marginaler der skiller cd/vinyl. lydbilledet er ikke nær så dybt på vinylen, men til gængæld er bassen lidt bedre defineret på vinylen end på cden.
|
| Til top |
|
| |