Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 00:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Antiskating Justerings Problem (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
1966
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2008
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 13 Maj 2008 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Da jeg er ret ny her inde håber jeg at der er lidt hjælp at hente, jeg har været så heldig at løbe over en 25år gammel Thorens TD 147 pladespiller som er meget meget  velholdt  overalt og som jeg lige har fået hjem fra service, jeg har dæmpet det indvendige kabinet og bund med asfalt plader og mont 4 justbar spikes under den og sat op på en skifersten. jeg har mont, en ORTOFON OM40 pick-up på den,og nu kommer mit spørgsmål. Thorens TD 147 er mont, med en arm som hedder TP 16 mk3, hvad for en skala skal jeg bruge ved just af antiskating der er to. Håber at der er nogen som kan give mig et svar på det.       MVH 1966.  

Til top Vis 1966's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 1966 Besøg 1966's Websted

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 14 Maj 2008 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Hej.

Har du manualen?

Mvh.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

1966
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Maj 2008 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Hej Krenzler, ja jeg har manualen men den står på tysk og fransk og det er ikke lige det jeg kan oversætte så jeg håber stadigvæk der er nogen som kan hjælpe mig med mit justerings problem. Så krenzler jeg er glad for at du skrev tilbage det hjælp bare ikke helt. MVH.
Til top Vis 1966's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 1966 Besøg 1966's Websted

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Maj 2008 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Hej 1966.

Hvis du kigger i linket i mit foregående indlæg vil du kunne se at det ud over at stå på tysk og fransk faktisk også står på engelsk.

Der står noget om anti-skate. Ifølge Thorens har det noget at gøre med hvilken type nåleslibning og om man spiller "vådt" (som nogle af uransagelige årsager gjorde i "gamle dage").

Mvh.

1966
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Maj 2008 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Ok Krenzler jeg tar et kik i linket, takker. MVH.        Mit setup. SONY S 707ES-SONY E 80ES -SONY N 80ES -SONY x 707ES -SONY DTC-60ES -SONY JA 50ES -SONY TC-K 990ES -THORENS TD 147 -DUAL GOLDEN 1 -JBL TI 5000.         

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 Maj 2008 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Jeg har tidligere justeret antiskating på min Thorens 126 MKII via skalaen på siden af armen og troet at det var det rigtige.

Nu i sidste weekend fandt jeg så en skating-effekt-test plade, hvilket i praksis vil sige en plade helt uden riller. Jeg justerede på antiskating på Thorens'en mens pickuppen skøjtede frem og tilbage hen over pladen og fandt at den skulle stå et helt andet sted end skalaen indikerede. Så der står den nu.

Om der er noget andet galt, siden den skal være justeret i uoverensstemmelse med skalaen, ved jeg ikke. Om det lyder bedre? Jo, det tror jeg.

Jeg har vist hørt at man kan lave en sådan glat antikskatingtestplade selv af en gammel vinylplade og et varmt strygejern. Husk at lægge bagepapir imellem! Hvis nogen ved bedre, skal de skynde sig at sige til.

mvh/

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Maj 2008 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Hej PQR.

Hvordan justerede du så efter den blanke skive? Hvilket mål gik du efter?

Mvh.

1966
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Maj 2008 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

HEJ, JA hvordan og hvordan kan du høre på sådan en blank vinyl plade at den er justeret med de rigtige data. MVH 1966

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 14 Maj 2008 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Hej!

I følge pladecoverets bagside er det et spørgsmål om at "ved korrekt justering skal pick-up'en forblive i samme position på skating-pladen. Såfremt pick-up'en bevæger sig mod pladens centrum eller yderkant skal trykket henholdsvis øges eller mindskes" [citat slut].

Umiddelbart virker det rigtigt, hvad der står på min OH-musik "prøveplade for justering af skatingeffekt" (OH-LP 1) udgivet af O.H. Musik, Marholm 82, Greve Strand. Men jeg har ikke tænkt det nøjere igennem.

Måske er jeg helt galt på den?

Min Decca "How to give yourself af stereo check-out" (skl 4861)

har tilsvarende et blankt spor til at tjekke antiskatingen med.

PQR

www.vintagehifi.dk

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2008 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Jeg tillader mig den frækhed at citere en der hedder Poul:

"Til allersidst i dag skal der lyde en servicemeddelelse til vores venner på det ganske underholdende vintage-forum på hifi4all. I et af alle tiders mest regelmæssigt tilbagevendende spørgsmål skal vi i dag give det rigtige svar med samme alarmerende regularitet, vi har nemlig gjort det før. Det drejer sig om den korrekte antiskating, som sædvanligt fremstilles som noget, som kræver en blank uden riller for at udføre korrekt. Nu har alle LP-er som bekendt et område forinden, hvor man sagtens kunne udføre dette eksperiment, men det har de færreste tydeligvis bemærket. De sidder nok og tweaker og ser og hører ingenting. I stedet fremkommer der kække forslag om kogning eller bagning eller stegning af pladen for at fjerne rillerne og gøre den glat som en barnenumse. Så megen fantasi og så for slet ingenting!

Enkelte hard-core fanatikere, som har læst undertegnedes uhyre velskrevne og næsten Nobelpris-kandiderende artikler om pladespillere vil jo vide, at da antiskating er en funktion af friktionen mellem nålen og pladerillen, kan den naturligvis ikke indstilles korrekt på en blank plade, hvor friktionen er helt minimal. Der skal den ryge udad med vældig fart for at være blot nogenlunde korrekt under afspilning. En blank plade er ikke blot ikke anvendelig, den er direkte skadelig. Derudover er der så iøvrigt heller ikke nogen antiskating-kompensation, der er korrekt, ikke engang optimal. Friktionen afhænger jo af nåletryk, nålens slibning, off-set fejlen kombineret med denne specifikke slibning, armens længde, pladens ujævnheder, den specifikke plades skæringsdybde og amplitude på det aktuelle punkt på pladen osv. Altså, et ikke særligt heldigt kompromis er det bedste, som man kan opnå, men altså ikke med en såkaldt "antiskatingplade" Smid den væk og hellere før end siden."

1966
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2008 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Meget flot citat Krenzler, den må give pote bravo. MVH

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 30 Maj 2008 kl. 06:32 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Jeg tillader mig den frækhed at citere en der hedder Poul:

"Til allersidst i dag skal der lyde en servicemeddelelse til vores venner på det ganske underholdende vintage-forum på hifi4all. I et af alle tiders mest regelmæssigt tilbagevendende spørgsmål skal vi i dag give det rigtige svar med samme alarmerende regularitet, vi har nemlig gjort det før. Det drejer sig om den korrekte antiskating, som sædvanligt fremstilles som noget, som kræver en blank uden riller for at udføre korrekt. Nu har alle LP-er som bekendt et område forinden, hvor man sagtens kunne udføre dette eksperiment, men det har de færreste tydeligvis bemærket. De sidder nok og tweaker og ser og hører ingenting. I stedet fremkommer der kække forslag om kogning eller bagning eller stegning af pladen for at fjerne rillerne og gøre den glat som en barnenumse. Så megen fantasi og så for slet ingenting!

Enkelte hard-core fanatikere, som har læst undertegnedes uhyre velskrevne og næsten Nobelpris-kandiderende artikler om pladespillere vil jo vide, at da antiskating er en funktion af friktionen mellem nålen og pladerillen, kan den naturligvis ikke indstilles korrekt på en blank plade, hvor friktionen er helt minimal. Der skal den ryge udad med vældig fart for at være blot nogenlunde korrekt under afspilning. En blank plade er ikke blot ikke anvendelig, den er direkte skadelig. Derudover er der så iøvrigt heller ikke nogen antiskating-kompensation, der er korrekt, ikke engang optimal. Friktionen afhænger jo af nåletryk, nålens slibning, off-set fejlen kombineret med denne specifikke slibning, armens længde, pladens ujævnheder, den specifikke plades skæringsdybde og amplitude på det aktuelle punkt på pladen osv. Altså, et ikke særligt heldigt kompromis er det bedste, som man kan opnå, men altså ikke med en såkaldt "antiskatingplade" Smid den væk og hellere før end siden."

Han skriver vældigt pænt ham Poul. Ikke mange komma- og stavefejl der. Hyggeligt at han læser med på hifi4all.dk for siden hen på sin egen hjemmeside (?) at ironisere over hvor dumme andre kan være. Om han lige frem er på Nobelpris-niveau, kan selvfølgelig diskuteres. Nobelprismodtagerne (i litteratur, må det være) har vist det til fælles at de har held med at få skrevet væk fra sig selv, væk fra navlen og ud mod andre som så kan have glæde af det. Mon det lykkes for Poul?

Mht.  antiskating er det da rart at blive ledt på ret spor. Hvis Poul har ret, hvad han vel kunne have - hans tone overbeviser ikke i sig selv - kommer det vel for en dag, når man (som jeg lige nu denne tidlige morgentime) har sat sig for at dybsøge på google om emnet.

Jeg kan godt tåle at tage fejl nogle dage, nogle uge, nogle måneder; det ser ud til at pladeselskabet Decca (og mange andre) tog fejl noget længere. Men Decca var da vist et OK pladeselskab i 60erne, ik'?

PQR

www.vintagehifi.dk

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2008 kl. 06:46 | IP-adresse registreret  

Var det ikke dengang man slet ikke brugte anti-skate?

Men lad os ikke tage denne tossede hobby alt for seriøst - andre om det.

Mvh.

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 30 Maj 2008 kl. 07:03 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Var det ikke dengang man slet ikke brugte anti-skate?

Men lad os ikke tage denne tossede hobby alt for seriøst - andre om det.

Mvh.

Der står nu på Decca pladen at hvis ens grammofon ikke har justering for antiskating (bias) så skal man bare springe dette punkt over.

Jeg prøvede lige min Thorens på den blanke plade. Når antiskatingen står efter skalaen pisker pickuppen ind over den blanke plade. Jeg kan så kompensere ved at øge antiskatingeffekten. Strange.?

Der er  vist noget andet, der ikke er justeret ordentligt.

Godmorgen!

PQR

www.vintagehifi.dk

PTHJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 Maj 2008 kl. 08:19 | IP-adresse registreret  

Hej

I instruktionen til min Lyra Dorian pickup, står der, at for at finde den rette antiskating, skal man kigge på nålen, og justere så den ikke trækkes til en af siderne. Så mon ikke justeringen på blank vinyl også er korrekt.

Mvh

Til top Vis PTHJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PTHJ

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Maj 2008 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

1966 skrev:
 ... SONY S 707ES-SONY E 80ES -SONY N 80ES -SONY x 707ES -SONY DTC-60ES -SONY JA 50ES -SONY TC-K 990ES ...

Sikken stak ES du har dér - ville være lækkert med en tråd og billeder ...

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 30 Maj 2008 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

PTHJ skrev:

Hej

I instruktionen til min Lyra Dorian pickup, står der, at for at finde den rette antiskating, skal man kigge på nålen, og justere så den ikke trækkes til en af siderne. Så mon ikke justeringen på blank vinyl også er korrekt.

Mvh

Det lyder jo logisk. Men i denne lange tråd på vinylengine.com forummet om antiskating luftes også det synspunkt at den netop ikke skal stå lige: det gør den vel hvis armen/nålen får lov at følge rillen. Det er sgu ikke nemt.

PQR

www.vintagehifi.dk

1966
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2008 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Hej hrmand, ja der er meget ES og der kommer også billeder af det når jeg ellers har tid til at finde ud af hvordan man gør. Har haft det fra nyt af, det var den gang at sony kunner lave kram. MVH 1966

alterego
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 Juni 2008 kl. 02:32 | IP-adresse registreret  

En blank LP duer ikke til justering af antiskating. Der skal bruges riller med en tone skåret vertikalt og lateralt (og så helst et oscilloskop til at vise resultatet).

Min testplade har skæringer med 300Hz, og først indstilles nåletrykket i den vertikale rille, til skopet viser en ren sinustone - derefter flyttes pick-up'en over i den 'laterale' rille, og antiskatingen justeres til signalet er ens i begge kanaler.

Der kan justeres i to niveauer, lateralt med +12 og +15db, vertikalt med +8 og +12db.

Prøver jeg bagefter på det blanke felt på Decca-pladen (den har jeg også), så skøjter pick-up'en afsted

Til top Vis alterego's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af alterego

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 01 Juni 2008 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

alterego skrev:

En blank LP duer ikke til justering af antiskating. Der skal bruges riller med en tone skåret vertikalt og lateralt (og så helst et oscilloskop til at vise resultatet).

Min testplade har skæringer med 300Hz, og først indstilles nåletrykket i den vertikale rille, til skopet viser en ren sinustone - derefter flyttes pick-up'en over i den 'laterale' rille, og antiskatingen justeres til signalet er ens i begge kanaler.

Der kan justeres i to niveauer, lateralt med +12 og +15db, vertikalt med +8 og +12db.

Prøver jeg bagefter på det blanke felt på Decca-pladen (den har jeg også), så skøjter pick-up'en afsted

Det lyder overbevisende.

Men fortæl mig, hvad det er for en testplade, du bruger?

Et oscilloskop har jeg, selvom jeg endnu ikke ved, hvordan det skal bruges!

PQR

www.vintagehifi.dk

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum