Forfatter |
|
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
Sendt: 30 Juni 2008 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Derude, Efter at jeg har erhvervet mig denne fantastiske pladespiller, er lysten til at shine den helt op/tweake den bare vokset og vokset  Jeg er startet med at skille den ad, så den del hvor pladetallerkenen er frigjort fra selve pladespilleren. Jeg er i gang med at rense de bevægelige dele (De tre gummidele bliver puttet i kogende vand og renset helt i bund- Efterfølgende smører jeg dem ind i noget silikone. Jeg ved godt at 160 super er en "pretweaket" version med dæmpemateriale- Kan det betale sig at dæmpe yderligere med eks. bitumen? - Er der andet jeg skal koncentrere mig om ? Jeg har læst denne tråd igennem DIY Thorens med stor interesse og vil høre om der er andre gode alternativer til at pudse pladetallerkenen op med end dette middel : SONAX Xtreme Polish+Wax 2 sensitive ?Sidst men ikke mindst så er den stav hvor man putter pladen hen over for at centrere den løbet an (Kender ikke navnet  )- Kan man polere den op med overstående middel eller er det noget helt andet der skal til ? PS: Er en grønskolling i vinylverdenen, men et sted skal man jo starte  mvh Roky
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 01 Juli 2008 kl. 08:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.theanalogdept.com/thorens_td_160_dept_.htmhttp://www.thorens-lovers.com/160 er ikke pre tweaket - det er kun 160 super mk I-V der er fabrikstweaket, p baggrund af henvedelse fra den britiske thorens importør der meldte tilbage fra hvad brugerne gjorde ved 160'eren sanitiets kit / mastic - kan hvis du kender en vvs grossist der vil sælge dig det billigt, være både billigere g bedre end bitumen fjerdene er et godt sted at starte tweaking jeg har solgt min 160 super V, så jeg kan desværre ikke lige dykke ned og tjekke op på hvad der var gjort på den. en ny rem er også et rigtigt godt sted at starte
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

|
Sendt: 01 Juli 2008 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for linksne r-l-b. Jeg fik ikke skrevet at min er en 160 Super. Jeg har original manual der gælder for TD 160 MKII + TD 160 Super. Så må min være en 160 Super mk I ?
I min er der dæmpemateriale- Måske der skal eksperimenteres med pladetallerkenen.
Der er også skiftet rem, så det er ikke den originale. Den virker til at være blød og smidig - Umiddelbart ingen buler og sådan.
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

|
Sendt: 01 Juli 2008 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige smurt plinten, og den står lige og arbejder med olien. Gummidelene er blevet kogt og renset. Fjedrene er også blevet renset (Selvom der ikke var meget skid på, og smurt ind i talkum. Om lidt vil jeg smøre gummidelene ind i Noget flydende silikone. Slet ingen der har erfaring med at polere pladetallerkenen op
|
Til top |
|
|
rørgrej Forum Bruger

Bruger siden: 03 December 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 134
|
Sendt: 02 Juli 2008 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Roky!
Jeg ønsker dig alt mulig held med at få din gamle Thorens til at spille bedre.
Jeg vil tro, at de poleer-midler du nævner er rigtig fine - men du bliver nok nødt til at gå lidt grovere til værks, hvis du ikke skal bruge hele sommeren. Du skal nok starte med noget rimeligt finkornet vandslibepapir til både spindlen/pinden og tallerkenen. Du må endeligt ikke bruge ståluld, da det "smitter" det andet metal med jern, som så senere vil begynde at ruste, hvis det udsættes for fugt.
mvh, Søren
|
Til top |
|
|
doxa300 Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 70
|
Sendt: 02 Juli 2008 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Fin spille har selv en, tror dog ikke der er så meget at vinde, da den er ret optimeret fra fabrikkens side, men en ting syntes jeg hjalp, og det var at montere et teflon bundleje. Jeg købte mit på ebay.co.uk sælger stuart-100, og så noget godt olie til spindlen, så er der nok ikke så meget mere du kan gøre. Dog havde ham jeg købte teflonlejet af, flere forskellige kit til 160'eren, bl.a. dæmpermateriale til pladetallerknen. Det har jeg dog ikke prøvet.
Hvilken arm sidder der på? den orgnale TD16?
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

|
Sendt: 03 Juli 2008 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
rørgrej: Tak skal du have ! Vil prøve mig lidt med den metode. Den skal nok blive rigtig rigtig flot. doxa300: Tak! Nej den er nemlig dæmpet i forvejen. Måske man skal kigge efter et teflon bundleje - Hvad koster det ca  og hvad betyder det for lyden  Vil kigge efter den sælger  Armen er en SME 3009 series III med en Ortofon MC20 - PU'en er en jeg har lånt, og den har i alt maks spillet 25 timer  :     Overvejer at lave en ny bundblade af mdf og så male den sort. NB. Billederne er nogle jeg har taget før.
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

|
Sendt: 03 Juli 2008 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ahh jo, så er spindlen smurt af sælger - Med original Thorens olie
|
Til top |
|
|
rørgrej Forum Bruger

Bruger siden: 03 December 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 134
|
Sendt: 03 Juli 2008 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Alle 
Jeg har selv en Thorens TD 124,hvor jeg har smurt alle lejer med Thorens olie.
Før jeg gjorde det kunne den ikke køre med korrekt hastighed - uanset hvad olie jeg brugte til hovedlejet. Så købte jeg noget originalt Thorens olie - og den kørte perfekt. Jeg har hørt fra andre, at deres pladespillere, som iøvrigt kørte helt korrekt - lød bedre med denne olie. Så det er måske et tweak - der slår alle andre?
mvh
Søren
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

|
Sendt: 03 Juli 2008 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan godt være det er en gylden middelvej   - I hvert fald skal jeg ikke tænke på at skaffe noget specielt olie lige med det samme. Så er der blevet købt noget specielt Nanocoverjegskalgivedigpolermiddel+ noget korn 1000 vådslibepapir. Jeg forsøger mig først på et lille stykke under tallerkenen, for at være sikker på ikke at ødelægge noget synligt.
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

|
Sendt: 10 Juli 2008 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
wuffer Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
Sendt: 10 Juli 2008 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den er sku blevet flot 
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 10 Juli 2008 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er sku flot  Kan du give aluen noget så den ikke korriderer igen - voks ?
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

|
Sendt: 10 Juli 2008 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wuffer: Tak ! r-l-b: Tak ! Jeg har poleret den op med noget der hedder Turtle wax Extreme Nano-Tech Formula Car Wax. Det skulle give en rigtig god glans og ekstra lang holdbarhed mod ilt og salt på lak. - Det håber jeg også, for det var godtnok dyrt   Jeg tror det skal have en tur hvert halve år- Måske hvert kvarte... Optimalt ville det nok være hvis jeg havde en polerting til at spænde på en boremaskine eller en decideret polermaskine - Men god gammeldaws knofedt virkede fint
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

|
Sendt: 10 Juli 2008 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg overvejer at montere en plade bagpå med nogle RCA fatninger, så et skift bliver noget nemmere- Evt også en til netbrønd. I må meget gerne linke hvis i kender en god side  (Jeg har været inde på een for et stykke tid siden men den er væk; i mit hoved ;-D) Jeg ved godt det er stik mod originaliteten
|
Til top |
|
|
wuffer Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juli 2008 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Imbalance Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 813
|
Sendt: 14 Juli 2008 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alt efter hvor medtaget den er så bør man allligevel starte grovt, da selv de mindste ridser ses når man polere efter, korn 220 kan du altid starte med, vandslib begynder omkring korn 4-500, jo mere tid du bruger pr ark jo bedre resultat, korn 1000-1200 er fint som afslutning og derefter polering med voks..
Det er bedst at bruge en maskine, jeg har en lille motor jeg bruger spændt på et bord, og jeg bruger alm hårdvoks ( faktisk svinefedt ) og dertil har jeg noget hård polervoks, der findes også forskllige skiver man kan bruge lavet af bomuld..
Håndpolering virker skam også, men det går dejlig nemt med lidt fart på.. __________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

|
Sendt: 15 Juli 2008 kl. 01:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
wuffer: Faktisk så har jeg linket til den tråd i mit startindlæg - Der er rigtig mange gode tricks  mht. vådslibepapir brugte jeg det fineste jeg det fineste jeg kunne købe - Mener det var korn 1000. Pas på ikke at slib på "overgangskanterne" - Der hvor det er helt blankt. Desuden skal du være meget opmærksom på hvordan du sliber. Jeg startede med at "grovslibe". Følgelig langs tallerkenen og uden at trække papiret på tværs mens man trækker på langs. Det giver også mærker. Bare brug fingeren/fingrene til de "lige" træk. Til allersidst efter at have tørret den af med vand var det nænsom slibning til at få ridser væk- Det kan faktisk næsten lykkes  Hvor slem stand er din tallerken i ? NB: Grovslibning= Hurtig men konkrolleret slibning af tallerkenen. Jeg tænkede ikke så meget over om der var små ridser, da det ville være hurtigere at gennemgå bagefter. Imbalance: Jeg vil ikke råde til at bruge korn 220 til at starte med! Det laver jo dybe ridser i sig selv, og kanterne vil umiskendelig blive udlignet så de ikke er skarpe mere. Selv med korn 1000 og masser af vand kunne jeg nemt ridse i pladetallerkenen. Kunne også godt tænke mig sådan en bold
|
Til top |
|
|
wuffer Forum Bruger

|
Sendt: 15 Juli 2008 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det havde jeg overset  Nå men jeg er stille og roligt begyndt med korn 400. Og den er blevet meget pænere. Så korn 600, korn 1000 og til sidst korn 2000. Så må jeg anskaffe mig poler grej til sidst.
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

|
Sendt: 15 Juli 2008 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|