Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 19:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Mørch (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 31 August 2008 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Så kom endelig tiden til at kaste sig over restaureringen af den Mørch, som Bjørn gav mig for et par flasker vin - tak for det. Jeg har ikke haft tid til at begynde på opgaven før nu, og så har jeg også manglet en reserve pladespiller. For at løse opgaven har jeg nemlig været nødt til at skille min anden Mørch ad.

Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 31 August 2008 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Disse dele er til overs, bud på, hvor de skal bruges henne?

[/QUOTE]

æv - sådan går det altid når jeg roder med mekanik

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 September 2008 kl. 07:01 | IP-adresse registreret  

Har sat strøm til nu - kontakten vender rigtigt. Den rumler noget. Starter med at dæmpe motorens vibrationer og bevæger mig så derudaf. Har haft stor succes med dæmpning tidligere. Vil bruge bitumen og mastik. Plinten skal også have en gang olie.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 02 September 2008 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

bjerager skrev:
Har sat strøm til nu - kontakten vender rigtigt. Den rumler noget. Starter med at dæmpe motorens vibrationer og bevæger mig så derudaf. Har haft stor succes med dæmpning tidligere. Vil bruge bitumen og mastik. Plinten skal også have en gang olie.

Du kan vel se på top og bundplade hvor det har siddet dæmpemasse

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 September 2008 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Så blev den færdig

Jeg har brugt 1½ kg modelervoks til at dæmpe den med. Bundpladen er blevet dæmpet, subchassiset er blevet dæmpet, toppladen er dæmpet, pladetallerknen er dæmpet, motorophænget er dæmpet.

Næsten al rummel er væk, men den måler nok ikke som da Ladegaard i sin tid målte på den. Motoren kan jeg ikke afbalancere korrekt. Der er intet spor efter hvor de berømte små stykker rød tape har siddet engang, og selv om jeg tror at jeg har fået vendt trappehjulet rigtigt, så er jeg ikke sikker. jeg kan mærke, at motoren vibrerer, men jeg kan ikke umiddelbart høre noget.

Jeg har placeret den på 3 justerbare spikes - sorte, sådan at de passer i farven med resten af spillen. det gør den også nemmere at sætte i vatter.

Det flydende ophæng er noget hysterisk at indstille.

Lydmæssigt, så er mit umiddelbare indtryk at den afslører flere detaljer end før.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2008 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

det var da imponerende hurtig du fik den samlet

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 September 2008 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg troede også at det ville have taget længere tid, men nu havde jeg jo også en stående, som jeg kunne bruge til at kigge efter. I øvrigt viste det sig desværre, at der manglede noget i den kasse, som jeg fik fra Bjørn: En lille "bladfjeder", som skal sidde i "hastighedsjusteringstappen", samt en skrue til at holde den fast.

Jeg fandt i øvrigt aldrig ud af, hvad de manglende dele skal bruges til - men det virker ikke som om det udgør det store problem.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 03 September 2008 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Meget flot!
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 September 2008 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Nu er det eneste jeg mangler for at gøre den helt perfekt en armstøtte til at have siddende i det tomme hul på plinten - samt et armrør med en integreret ortofon mc-200. Der findes uden tvivl bedre pickupper end denne gamle ortofon sag til den arm, men nok ikke en mere smuk og elegant løsning.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2008 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

bjerager skrev:

Ja, jeg troede også at det ville have taget længere tid, men nu havde jeg jo også en stående, som jeg kunne bruge til at kigge efter. I øvrigt viste det sig desværre, at der manglede noget i den kasse, som jeg fik fra Bjørn: En lille "bladfjeder", som skal sidde i "hastighedsjusteringstappen", samt en skrue til at holde den fast.

Jeg fandt i øvrigt aldrig ud af, hvad de manglende dele skal bruges til - men det virker ikke som om det udgør det store problem.

Du fik hvad der var i posen da jeg overtog samlesættet, lige på nær UP4 armen (og armstøtten) men du kan sikker købe hvad du mangler af Mørch.

Du kan forsøgsvis forsøge at dæmpe fjedrene med skumgummi så den ikke er så nervøs

Fint at det lykkedes  

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 September 2008 kl. 06:10 | IP-adresse registreret  

Jeg er også ret glad for at det lykkedes, tak igen Bjørn.

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 September 2008 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Skiftede lige armrør og pickup på den - puha hvor er det flydende ophæng hysterisk, måtte justere det igen. Mængden af rummel fra den er meget afhængigt af om subchassises hænger i vater. Kunne godt bruge en pladestrammer med indbygget vaterpas - nogen der kender en billig løsning?

I øvrigt er mit første lytteindtryk stadig gældende. Der ER flere detaljer i gengivelsen fra mørch´en med det flydende ophæng. Men desværre på bekostning af lidt af dybbassen. Bassen er blevet lettere - ikke meget, men lidt. og den er stadig rimelig stram.

ASML
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 September 2008 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Hej Bjerager.

Tillykke med din "nye gamle spille".

Hans Henrik Mørch anvender som bjørn er inde på, skumgummi til dæmpning af det flydende ophæng.

Når du nu skal have pladetallerknen af ved denne lejlighed, vil jeg anbefale at du også lige efterser de gummirør, der sidder  udover hver af justerings skruerne til det flydende ophæng.

Jeg renoverede selv en sådan spille for år tilbage og anvendte i den forbindelse, silicone gummislange af den slags man typisk anvender i forbindelse med kemi forsøg  etc.

Jeg kan ikke erindre, hvor jeg fik fat i det. Brug de gamle stykker som "reference" til fastsættelse af længden. Ja der er forskel på længden af dem.

Jeg vil tro en pladespiller med den alder trænger til at få skiftet disse ud. Mine var hvert fald godt møre......

Friske gummirør nedover justeringsskruerne og små stykker skumgummi imellem gummirørene og fjedrene, skulle gerne fjerne det "hysteriske" ved dit flydende ophæng.

Jeg synes din pladetallerken virker meget mat i overfladen. Trænger den til at blive pudset, eller har du gjort noget for at den skal fremstå silke mat?

Endnu engang tillykke med renoveringen.

Mvh.

ASML

Til top Vis ASML's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ASML

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 September 2008 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

ja, jo den er mat, trænger til at blive pudset. Må have fat i noget brasso eller noget lignende. Skumgummien må jeg også have fat i - og silicone gummislangen. Den var desværre bare så adskilt, at det var uklart, hvilke stykker gummislange, der skulle sidde hvor. Men jeg går ud fra, at det korteste stykke gummislange skal sidde på den skrue tættest ved armbasen. Prøver at justere den, så den sidder i vatter, hvordan ophænget i øvrigt skal justeres ved jeg ikke.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2008 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

du skal ikke bruge brasso til pladetalerkenen - her er en tråd om en dr polerer en thorens tallerken op et eller andet sted - jeg mener han har lidt staldtips der gør livet nemmere og tallerken blankere

Scatcat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 September 2008 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Hvorfor kan jeg ikke se nogle billeder???

ASML
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 September 2008 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Nåhhh ja,Hr. Bjerager.

Jeg skrev for et stykke tid siden en privat besked til dig, angående justering af det flydende ophæng, men jeg skrev så også at jeg ville foretrække at du ringede til mig, for at sikre at en skriftlig forklaring af justeringen ikke bliver misforstået.

Du har stadig mit mobilnummer,hvis du stadig har min besked i din Hifi4all indbakke.

Følgende vejledning for justering af det flydende ophæng på en Mørch pladespiller, har jeg fra
H.H. Mørch "himself".

Først sørger du for at værket står i vater. Anvend et vaterpas eller en libelle på plinten og juster det ind med dine justerbare spikes.

Tag 2 plastic tøjklemmer og skil dem ad. På hver af de 4 halve plastic tøjklemmer,  afsætter du med en hobbykniv eller andet skarpt en synlig ridse, eller anvender en tusch til at angive det punkt på den skrå del af den adskilte tøjklemme, hvor der er 4mm højt/langt, i forhold til den side af den adskilte tøjklemme som har en plan/ret side.

Anvend f.eks et skydelære eller mikrometerskrue, for at sikre en rimelig nøjagtighed, ved afsætning af dette mål.

Dernæst placerer du de halve tøjklemmer med den spidse ende, ind mod centrum af pladetallerkenens underside ( Altså på plinten ) med 90 grader imellem, så det afsatte punkt på 4 mm, flugter med pladetallerkenens ydre kant og fastholder de halve plasticklemmer med tape.En tape, hvis klæbemiddel ikke er noget du skal bruge alt for lang tid på at fjerne fra plinten, når justeringen er overstået.

Efterfølgende kan du justere det flydende ophæng ind, ved hjælp af de tre justerskruer, som er tilgængelige  fra oversiden af pladetallerkenen, altså det yderste hul på pladetallerkenens overside.

Målet for justeringen, er at ingen af de 4 halve klemmer rører pladetallerkenen, når pladetallerkenen drejer rundt.

M.a.o at der lige er 4mm luft (og et meget tyndt hår...) under pladetallerkenen i forhold til plinten.

Du skal være opmærksom på at selv om der ikke er nogle af tøjklemmerne, der rører pladetallerkenen når du forsigtigt drejer pladetallerkenen rundt pr. håndkraft, kan det vise sig at være anderledes når det er den tændte motor inklusiv mellemhjul, der sørger for at tallerkenen snurrer rundt.

Du skal med andre ord, være meget omhyggelig med justeringen af justerskruerne, inden du prøver at tænde for motoren. Du finder i hvertfald hurtigt ud af at der er noget galt, når pladetallerkenens underside, støder på een af de 4 halve plastictøjklemmer.

Måske derfor H.H. Mørch insisterede på at der skal anvendes plasticklemmer.....

Og så lige een ting til. Du skal huske at alt dette skal foregå med den plademåtte og eventuelle pladestrammer/pladevægt du ønsker at benytte på pladetallerkenen ved drift.

Så du kan lige så godt være indstillet på at du skal have din plademåtte etc., af og på adskillige gange under justeringen

Og skal vi gå i pettitesser skal det selvfølgelig også være med din "yndglingsskive" på plademåtten....180 til 200 gram er jo også en del på sådan en pladetallerken som er flydende ophængt.....

Det er med andre ord enten eller med hensyn til pladestrammer/pladevægt at denne justering skal foregå.

Og også efterfølgende.......Med mindre du benytter en pladestrammer som virker ved hjælp af en strammefunktion og ikke bidrager med alt for megen vægt. Så kan det sikkert godt forsvares at du ikke benytter pladestrammeren hele tiden.

Så det vil være en god ide' at finde ud af,hvad du foretrækker inden du starter justeringen.

Jeg ved ikke om det er nu jeg i bedste amerikanske stil skal understrege at jeg fralægger mig ethvert ansvar for evt. skade på din pladespiller, ved forkert justering af det flydende ophæng, som følge af justering som ikke er udført i henhold til denne vejledning.....

Jeg vil råde dig til at du forinden får ordnet de øvrige ting som skal ordnes, dvs får undersøgt om de stykker gummirør ( måske silicone gummistykker i fremtiden) som sidder nedover justeringskruerne er okay ( dvs at de ikke er møre ), og monterer skumgummi imellem gummistykkerne og fjedrerne, inden du går  i gang med denne justering.

Jeg er af den overbevisning at frisk gummi og skumgummi imellem gummiet og fjedrerne,vil forøge stabiliteten i det flydende ophæng væsentligt og dermed medvirke til hurtigere justering af det flydende ophæng.

Ja, det korteste stykke gummi, der fulgte med som løsdel, skal anvendes ved justeringsskruen nærmest tonearmsbasen

Med venlig hilsen

ASML

Til top Vis ASML's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ASML

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 September 2008 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

tak for alle de gode råd, dem vil jeg følge ved først givne lejlighed

Jeg ved ikke hvorfor billederne forsvandt

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 06 September 2008 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Jeg tillader mig lige at opdatere MED billeder.

bjerager skrev:
Så kom endelig tiden til at kaste sig over restaureringen af den Mørch, som Bjørn gav mig for et par flasker vin - tak for det. Jeg har ikke haft tid til at begynde på opgaven før nu, og så har jeg også manglet en reserve pladespiller. For at løse opgaven har jeg nemlig været nødt til at skille min anden Mørch ad.

Del af motorophænget

Motordel samlet, men manler den udvendige rotor

Strømforsyning til motor

Ophæng til motor og mellemhjul samlet

Aner ikke om den her kontakt vender rigtigt, er ikke magen til den, som sidder på den anden

Flydende ophæng - ved ikke om det sidder rigtigt, den anden er med fast ophæng

Ophæng med subchassis set nedefra - er det rigtigt samlet?

Disse dele er til overs, bud på, hvor de skal bruges henne?

Men flot bliver den, når den engang bliver færdig

Så blev den færdig:

Og sådan så den ud, da jeg fik den:

Jeg har brugt 1½ kg modelervoks til at dæmpe den med. Bundpladen er blevet dæmpet, subchassiset er blevet dæmpet, toppladen er dæmpet, pladetallerknen er dæmpet, motorophænget er dæmpet.

Næsten al rummel er væk, men den måler nok ikke som da Ladegaard i sin tid målte på den. Motoren kan jeg ikke afbalancere korrekt. Der er intet spor efter hvor de berømte små stykker rød tape har siddet engang, og selv om jeg tror at jeg har fået vendt trappehjulet rigtigt, så er jeg ikke sikker. jeg kan mærke, at motoren vibrerer, men jeg kan ikke umiddelbart høre noget.

Jeg har placeret den på 3 justerbare spikes - sorte, sådan at de passer i farven med resten af spillen. det gør den også nemmere at sætte i vatter.

Det flydende ophæng er noget hysterisk at indstille.

Lydmæssigt, så er mit umiddelbare indtryk at den afslører flere detaljer end før.

Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2008 kl. 01:18 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
du skal ikke bruge brasso til pladetalerkenen - her er en tråd om en dr polerer en thorens tallerken op et eller andet sted - jeg mener han har lidt staldtips der gør livet nemmere og tallerken blankere

Autosol er fint til at polere letmetal, er den meget slem så brug trolluld nummer 000 eller 0000 sammen med polerpastaen. Voks eller lignende til bilbrug (lak) er fint til den sorte stålplade

Brasso er til kobber og messing

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum