Forfatter |
|
john pedersen Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2500
|
Sendt: 12 Oktober 2008 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej de herre jeg har byttet mig til en THORENS 320 MK 3 men er i tvivl om hvilken PU jeg skal sætte på den.. kunne godt tænke mig at bruge en denon 103 men har hørt den ikke kører godt på den arm som sidder på nemlig TP 90...
resten af anlægget er xindak både forstærker/cd og alle kabler.... højtalerne er pt trapez xi...håber i har nogle forslag..
mvh jhn pedersen
|
Til top |
|
|
Imbalance Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 813
|
Sendt: 12 Oktober 2008 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey
Tror også du får lidt problemer med lige netop 103'eren som gerne vil have en tung arm..
Men mon ikke du skal gå efter en god MM pu, 2M serien fra Ortofon kunne evt være et godt valg.. __________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 12 Oktober 2008 kl. 09:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
tp90 effective mass 17 gram denon 103 8,5 gram kompliance 10 skruer 0,5 gram det skulle giver 10 hz ca. - er det ikke ok eller er det bare mig der ikke kan finde ud af at bruge calculatoren i mit link ? (er lidt novice udi i dette emne  )
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
Imbalance Forum Bruger

|
Sendt: 12 Oktober 2008 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
tp90 effective mass 17 gram denon 103 8,5 gram kompliance 10 skruer 0,5 gram
det skulle giver 10 hz ca. - er det ikke ok eller er det bare mig der ikke kan finde ud af at bruge calculatoren i mit link ? (er lidt novice udi i dette emne )
|
|
|
Me2 hvis vi skal derud, men det er som sådan ikke pu'ens vægt der er problemet her, men den hårde affjedring som denne og andre lavoutput pu'er har, sidst nævnte er er også vigtig at tage med og der skal en riaa med god forstærkning til da 103'eren kun smider 0,3mv ud..
__________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 Oktober 2008 kl. 09:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay kunne godt tænke mig at prøve andet end ortofon da jeg har kørt en del med dem...ham jeg byttede med sagde også 103 kørte fint i den arm men hørte så i går aftes at den er for stiv... tror jeg var orderne der blev brugt.... pænt forvirret
|
Til top |
|
|
Imbalance Forum Bruger

|
Sendt: 12 Oktober 2008 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
john pedersen skrev:
okay kunne godt tænke mig at prøve andet end ortofon da jeg har kørt en del med dem...ham jeg byttede med sagde også 103 kørte fint i den arm men hørte så i går aftes at den er for stiv... tror jeg var orderne der blev brugt.... pænt forvirret  |
|
|
Jeg tolkede bare den TP90 udfra det man kender og dengang brugte man jo tynde ret spinkle arme, men om den kan arbejde med armen ved jeg jo heller ikke, jeg vil da nødig forvirre dig mere på den front..
Men den koster jo heller ikke det vilde at prøve af, men jeg ville ha i mente at den er lavoutput og mener det er ligeså vigtig med en god riaa også med god forstærkning til mc pu'er.. __________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 Oktober 2008 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
næ næ prisen på sådan en denon er jo ikke speciel skræmmende... tænke bare om havde nogle ideer... er blevet tilrådet en ortofon samba mener jeg den hed.... prisen er hellere ikke skræmmende på den
|
Til top |
|
|
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
Sendt: 12 Oktober 2008 kl. 10:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvom beregninger viser at det burde spille, er det, som med det meste indenfor denne sport, ikke sikkert at det gør det.
Jeg ville ikke være bange for at prøve DL103'eren, og hvis det ikke virker optimalt er der en del muligheder for at tweake på det. For eksempel med mere vægt ude ved pu'en.
Min personlige erfaring med den arm er at den har nogen fleksninger, som gør at den spiller fint med nogen pu'er og ikke med andre, selvom de holder data der burde gøre det problemfrit.
Alternativt kan det være en god ide at finde en god mm pu, for eksempel AT 95, AT 440 eller en Grado, som laver en fremragende pu til omkring et par af de lange.
En anden vinkel kan være at se den som en arm der kan skiftes. __________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 12 Oktober 2008 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
du kan evt læse hvad der står i tråden om Denon 103 (vist nok under vintage forum)
derudover kan man som regel slippe af med en Denon 103 med ret lille tab - giver du 1.200 kr. for den - prøver den 20-40 timer og beslutter dig for du vil noget andet så kan du snilt få 800 kr. for den brugt
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
Sendt: 12 Oktober 2008 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
er det ikke ok eller er det bare mig der ikke kan finde ud af at bruge calculatoren i mit link? (er lidt novice udi i dette emne ) |
|
|
Du er ved at være en hård kalkulerende hund r-l-b!
Er der en pladespiller-indgang i din Xindak forstærker John? Du nævner ikke noget med en separat RIAA.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 Oktober 2008 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay sund især grado kunne jeg måske godt finde på at kigge på... de får også pæne anmeldelser... skulle sgu aldrig ha solgt min gyrodek med SME V med min ortofon jubi... men det var en af de dage hvor hjernen holdte pænt fri
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
Sendt: 12 Oktober 2008 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja - OK - glem mit spørgsmål. Du er ikke just ny i faget kan jeg se.
Surt show..
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 Oktober 2008 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej krenzler det er en V 15 xindak forstærker jeg har og der er ikke riaa i... har tænkt på noget clearaudio noget
|
Til top |
|
|
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
Sendt: 12 Oktober 2008 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, verden ville have et finere og lysere perspektiv hvis man stadig havde det man engang havde fingre i. På den anden side ville man have færre erfaringer, blandt dem at det var en mindre heldig tanke at sælge din tidligere kombi.
Så sent som her til morgen ærgrede jeg mig over at have solgt min FR64 en tidlig morgen i januar '85 __________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
|
sunaudio Branchemedlem

Sun Audio, Aalborg
Bruger siden: 18 Marts 2008 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 334
|
Sendt: 12 Oktober 2008 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sund skrev:
Selvom beregninger viser at det burde spille, er det, som med det meste indenfor denne sport, ikke sikkert at det gør det.
Jeg ville ikke være bange for at prøve DL103'eren, og hvis det ikke virker optimalt er der en del muligheder for at tweake på det. For eksempel med mere vægt ude ved pu'en.
Min personlige erfaring med den arm er at den har nogen fleksninger, som gør at den spiller fint med nogen pu'er og ikke med andre, selvom de holder data der burde gøre det problemfrit.
Alternativt kan det være en god ide at finde en god mm pu, for eksempel AT 95, AT 440 eller en Grado, som laver en fremragende pu til omkring et par af de lange.
En anden vinkel kan være at se den som en arm der kan skiftes.
|
|
|
Nej jeg vil også give Sund ret - DL 103 er en rigtig god pick-up og jeg har prøvet den på en Micro seiki arm, ( heller ikke en god arm!), og havde et fornuftigt resultat. TP 90 armen er efter min mening desværre ikke god sammenlignet med Roksan ( reklame, jeg ved det..), Linn og selvfølgelig en Rega RB 300, men du vil stadig opnå bedre resultat med DL 103 end med de fleste Ortofon typer hvis du går efter dynamik og en engagerende gengivelse af musikken.
Jeg kan selvfølgelig anbefale Roksan Corus Black ( reklame igen, men bær lige over med det..), men den ligger i 2,500 og hvis dit budget er noget lavere, ville jeg vælge en DL 103 eller som Sund siger en Grado Gold til 1,000 eller AT 95 til 395,- som du heller aldrig går galt i byen af. Linn fik modificeret AT 95 til deres K 5 pick up i gl. dage, og det var sikkert også pga at AT 95 var den bedste pick-up i denne prisklasse.
Hvis du senere skal gøre noget dramatisk der får lyden op, er det at udskifte tonearmen og som et billigere alternativ, udskifte gummimåtten til en af filt. Udskiftningen af plademåtten til filt giver dig en hurtigere og mere præcis gengivelse. De ligger til priser imellem 150 til 350,-
__________________ " Vi tre kunne hejse 10 flag, men vi blev kun født en dag"
|
Til top |
|
|
sunaudio Branchemedlem

Sun Audio, Aalborg
|
Sendt: 12 Oktober 2008 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
john pedersen skrev:
okay sund især grado kunne jeg måske godt finde på at kigge på... de får også pæne anmeldelser... skulle sgu aldrig ha solgt min gyrodek med SME V med min ortofon jubi... men det var en af de dage hvor hjernen holdte pænt fri |
|
|
Ja men sommetider må man jo prioritere... Heldigvis er det her jo ting man altid kan erhverve sig igen... __________________ " Vi tre kunne hejse 10 flag, men vi blev kun født en dag"
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 Oktober 2008 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
til sund kan sgu godt følge dig har det tit sådan med noget af det gamle grej der har stået i stuen men som du skriver er vi blevet en del erfaringer rigere... bare vi så lære af dem det er jo spørgsmålet hehe
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 Oktober 2008 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
til sunaudio tror også jeg prøver denon... budgettet bestemmer bossen du ved men er så heldig hun er mere eller mindre ligeglad bare hun kan købe tøj hehe
|
Til top |
|
|
sunaudio Branchemedlem

Sun Audio, Aalborg
|
Sendt: 12 Oktober 2008 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen så skal du da have en Goldmund Studio grammofon istedet...  __________________ " Vi tre kunne hejse 10 flag, men vi blev kun født en dag"
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 Oktober 2008 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja ved du hva har en kammerat der havde en goldmund den kunne nogle ting men meget følsom lidt for følsom
|
Til top |
|
|