| Sendt: 22 November 2008 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Karsten.
Både 284 og 290 er fra Luxmans billige serie. De er ikke specielt interessante, sådan ca. på niveau med andre samtidige Japanske plasticpladespillere. Jeg har haft en del Luxman pladespillere, og jeg vil rangordne dem som følgende, startende med den ringeste og sluttende med den bedste.
131, 121, 310, 300, 441, 350. Jeg har desværre ingen erfaringer med 370, 375, 444 og 555. Eftersom 444 er en 441 med plads til to arme, vil jeg dog formode at den er ca. på samme niveau som 441. 555 var topmodellen indtil 350 afløste den, og jeg vil antage at den også er god, men den er efterhånden ganske dyr. 370 og 375 var placeret mellem de billige modeller og de seriøse modeller, så de kan muligvis være interessante. De er ofte nogenlunde billige, særligt hvis vakummet ikke virker. Eftersom de IKKE lyder godt med vakum, (Det beskadiger iøvrigt ofte pladerne), så skal du regne med at du skal ud og skaffe en ordentlig plademåtte og en pladestrammer, uanset hvilken af de ovenstående modeller der er tale om.
Du skal dog være VOLDSOMT heldig for at få een af de gode modeller for 1400. Hvis det er din budgetgrænse, skal du efter min mening se dig om efter noget andet. Et godt alternativ kunne være en Thorens TD 320, som med den gamle TP16 arm burde kunne fås i den prisklasse. Hvis du er heldig kan det tilmed være at du kan finde een med TP90 armen for kun lidt mere. Det er en glimrende pladespiller, som er i en HELT anden klasse end de billige Luxman modeller. Alternativt kunne du se efter en TD 125 eller TD 126. Begge to er rigtig gode værker. Den får du dog med sikkerhed kun med den gamle TP16 arm i den prisklasse. De er imidlertid lette at lave nye armboards til, så det vil være let at opgradere den senere.
Mvh. Lars.
|