Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 20:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: MC-Stepup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 22 November 2008 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Jeg har får nyligt fået en næsten ubrugt MC20 super pickup fra Ortofon, sammen med en SME arm. Og engang når pengene
er der skal den naturligvis på et værk. Men der skal jeg så bruge et MC-stepup. Og efter hvad jeg kan læse mig frem til,
skal sådan en have en ordenligt slat gain bagi?

Jeg har budt lidt på en Orftofon t-20 - Spørgsmålet er om det er den jeg skal have, eller skal jeg se mig om efter noget helt
andet? - Senere tænker jeg at den måske skal bruges sammen md en DL-103, da jeg altid gerne har villet prøve den.

Hvad må sådan en T-20 forresten højst koste?

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

Fosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2005
Lokalitet: Norge
Sendt: 22 November 2008 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Ortofon T-20MKII er aldelses strålende til prisen (den er billig). Det viktigste med trafo er å match den impedansemessig til pickupen. Selv har jeg hatt gleden av å teste en mengde trafoer, forskjellene her er tildels enorme. For øyeblikket bruker jeg ZYX CPP-1 og Altec Lancing 4722, litt etter humør og pickup.
Til top Vis Fosse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fosse Besøg Fosse's Websted

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 November 2008 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Der er jo også Denon egen Step up. Den regner jeg selv med at bestille i januar. 
http://www.audiocubes2.com/brand/Denon/product/Denon_AU-300L C_MC_Cartridge_Boosting_Trance.html

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2008 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Ja, den er nemlig billig. Det var derfor den lige fristede. Jeg er jo fattig studerende, så de helt store udskejelser er der ikke
råd til.

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

Fosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2005
Lokalitet: Norge
Sendt: 22 November 2008 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Bare sjekk at det går i hop, det er nemlig fullt mulig å få en god pickup til å låte middelmådig om den ikke matcher step-up. XV-1s med Lundahl var f.eks begredelig. Benz LP med CPP-1 likeså, selv om produktene isolert sett er gode.
Til top Vis Fosse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fosse Besøg Fosse's Websted

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 22 November 2008 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

En t-20 er jo lavet til sådan en, såe...
Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 November 2008 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Hej LouBP,

Jeg har jo en t-20. Den må du godt låne en uge eller to. Så kan du jo se, hvad den kan.

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 23 November 2008 kl. 07:21 | IP-adresse registreret  

Hey Lou.

Havd er dit budget? Thorhauge laver en ganske fremragende løsning. Se evt. mere på http://www.thorhauge-audio.dk/lowcoast%20riia-mc.htm 

MVH WRONG

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2008 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:
Hej LouBP,Jeg har jo en t-20. Den må du godt låne en uge eller to. Så kan du jo se, hvad den kan.PQR

Det er sku pænt af dig. Men det var simpelthen forddi auktionen på qxl lukker idag - Og den er ikke så høj endnu:)

All Vintage

Billedeupload guide

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 23 November 2008 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

den må maks koste 700 og den kan ikke spille med en denon 103er

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 23 November 2008 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Den her passer da vist fint?

http://cgi.ebay.de/Denon-HA-500-MC-Pre-Pre_W0QQitemZ25032655 6772QQcmdZViewItemQQptZPlattenspieler?hash=item250326556772& amp;_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=66%3A2|65%3A1|39%3A1| 240%3A1318
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2008 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:

Aha. Så må i lige fortælle mig hvorfor

All Vintage

Billedeupload guide

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2008 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
Den her passer da vist fint? http://cgi.ebay.de/Denon-HA-500-MC-Pre-Pre_W0QQitemZ25032655
6772QQcmdZViewItemQQptZPlattenspieler?hash=item250326556772&
amp;_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=66%3A2|65%3A1|39%3A1| 240%3A1318

Jeg kan sku ikke få dit link til at virke. Sveske sagde noget med det ikke virkede når man brugte Chrome. Kan du ikke lave
det om på Kortlink

All Vintage

Billedeupload guide

Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 November 2008 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Hej Lou.

Som Fosse så ganske rigtig skriver, er det vigtigt at pu og stepup passer sammen. Og rlb har helt ret når han siger at en T20 ikke vil fungere med en DL 103.

Problemet er at impedanserne ikke passer sammen. En gammel MC 20 har en intern impedans på 3 ohm (Nogle af de nyere Ortofon typer er dog 6 ohm). En Dl 103 har en intern impedans på 40 ohm.

Som tommelfingerregel vil jeg hævde at en mc bør belastes med et sted mellem 2 og 4 gange dens egen impedans. Denon anbefaler da også en 100 ohm belastning til DL 103. Eftersom Ortofonen er langt mere lavimpedant, er den tilhørende trafo også alt for lavimpedant til at fungere med en DL 103, som nærmes bliver kortsluttet når den belastes med med så lav impedans. Dette giver uklar og mudret lyd, hvor der i den grad mangler detaljer i toppen. Eftersom det ikke lige er de områder hvor 103 har sine styrker i forvejen er en T20 altså et ualmindeligt uheldigt valg til en 103. Omvendt er det med en Ortofon som belastes med 100 ohm (Eksempelvis Denon Ha 500). Den vil få en alt for lav belastning (o ohm giver en kortslutning, uendelig impedans giver ingen belastning overhovedet). En Mc 20 med 100 ohm vil give alt for meget top, ingen bund, og manglende kontrol over lyden. Selv foretrak jeg omkring 15 ohm til Ortofon da jeg brugte aktiv stepup (dog helt op til 25 ohm på en ualmidelig kedelig Kontrapunkt B).

Dit problem er derfor med andre ord, at du overvejer een stepup til to pickups som kræver helt forskellig belastning. Det naturlige valg er derfor en stepup som har variabel impedans. Nogle mulige kandidater kunne være:

1: Electrocompaniet MC2A. Den er ekstremt fleksibel mht. både gain og impedans. Den er også LANGT bedre end T20 og den billige Denon trafo, og den kan normalt fås relativt billigt. De er dog desværre sjælden til salg.

2: En aktiv stepup med 100 ohms belastnig, men med mulighed for omskiftelig gain. Både Luxman CX1 og Denon Ha 500 har settings med rigeligt gain. Det betyder at du kan tillade dig at montere modstande på indgangen, og dermed få impedansen ned, uden at gain bliver urimeligt lavt. Jeg vil derimod fraråde Accuphase C7. Den lyder klart bedre end de andre, men den har relativt lavt gain, og når impedansen sænkes så får den for lavt gain til en Ortofon.

3: En trafo med onskiftelig impedans. En gammel Audio Innovations (Nu Audio Note) kunne være en mulighed. De er dog ekstremt brumfølsomme, så afprøvning i dit setup er efter min mening påkrævet. En anden mulighed kunne være en Denon AU 340, som efter sigende er rimeligt god, det vil dog kræve noget held at finde en billig een. Hold dig langt væk fra Ortofon T30. Den er ganske enkelt kedelig, og justeret til Ortofon pu er den ringere end T20.

Generelt vil jeg sige at en ordentlig stepup ikke er billig, og hvis den tilmed skal være fleksibe så bliver det ikke lettere. Eftersom de fleste forstærkere og løse riaa enten er fleksible, eller er 100 ohm (På mc indgangen naturligvis), ville jeg nok satse på at en ekstern stepup skal fungere med lavimpedante pickups, hvis du ikke kan finde en god een som er fleksibel.

Mvh. Lars.

Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 23 November 2008 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

LouBP skrev:
r-l-b skrev:

fordi den er lavet til low output ortofon mc med et relativt lavt out put medens denon 103 er en low out put mc med et væsentligt højere output end ortofon - jeg har prøvet og det lyder som om der er nogen der har taget en 20 kanals equlizere og skruet op og ned på hver anden knap - et overdrevet mærkeligt lydbilleder som er anstrængende og skingert at lytte til - til gengæld spiller den rigtig fon med fx ortfon SPU

og hvorfor den ikek skal koste mere end 700 - tja der er en mk II, der er krise etc. - for et år siden havde jeg nok sagt mellem 700 og 900 kr.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 23 November 2008 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

LouBP skrev:
r-l-b skrev:

Hej Lou. Giv dig tid til at læse denne artikel om trafoer. T-20's modstand på 30 ohm dutter ikke med en DL-103 der har en impedans på 40 ohm.

Lidt mere om emnet hos HagTech.

Modstanden på trafo/RIAA siden skal helst være minimum 3-4 gange lavere (altså højere ohm) end MC pick-up'ens udgangsimpedans. Ellers vil MC'en blive overdæmpet hvilket vil give et fald i højfrekvensen.

Jeg bruger en CineMag trafo som kostede mig 2.000,- inkl. forsendelse fra USA (jeg var heldig at slippe for told/moms...). Den har 2 indstillinger - 150 ohm (passende til DL-103) og 37,5 ohm (passende til Ortofon MC20 Super). Det er en gut hos Vinyl Asylum der kalder sig anumber1 der har bygget den. Han har en hjemmeside men den er nede lige p.t. så jeg kan ikke linke til den.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2008 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Okay så blev jeg klogere. Mange tak for alle svarene. Jeg har forstået at jeg endte skal ofre flere penge på en variabel
Stepup. Eller ind til videre "nøjes" med t-20'eren til den Mc jeg har, og så senere når jeg har flere penge ofre penge på både
Dl-103'eren og en bedre mc-stepup. Så ind til videre bliver det t-20 og mc20 super sammen. og senere må jeg ud og ofre
lidt mere på de to andre ting.

Tak for svarene

All Vintage

Billedeupload guide

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes