| Forfatter |
|
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
| Sendt: 22 November 2008 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har får nyligt fået en næsten ubrugt MC20 super pickup fra Ortofon, sammen med en SME arm. Og engang når pengene
er der skal den naturligvis på et værk. Men der skal jeg så bruge et MC-stepup. Og efter hvad jeg kan læse mig frem til,
skal sådan en have en ordenligt slat gain bagi?
Jeg har budt lidt på en Orftofon t-20 - Spørgsmålet er om det er den jeg skal have, eller skal jeg se mig om efter noget helt
andet? - Senere tænker jeg at den måske skal bruges sammen md en DL-103, da jeg altid gerne har villet prøve den.
Hvad må sådan en T-20 forresten højst koste? __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |
Fosse Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2005 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 408
|
| Sendt: 22 November 2008 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ortofon T-20MKII er aldelses strålende til prisen (den er billig). Det viktigste med trafo er å match den impedansemessig til pickupen. Selv har jeg hatt gleden av å teste en mengde trafoer, forskjellene her er tildels enorme. For øyeblikket bruker jeg ZYX CPP-1 og Altec Lancing 4722, litt etter humør og pickup.
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 22 November 2008 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

|
| Sendt: 22 November 2008 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, den er nemlig billig. Det var derfor den lige fristede. Jeg er jo fattig studerende, så de helt store udskejelser er der ikke
råd til. __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |
Fosse Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2005 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 408
|
| Sendt: 22 November 2008 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare sjekk at det går i hop, det er nemlig fullt mulig å få en god pickup til å låte middelmådig om den ikke matcher step-up. XV-1s med Lundahl var f.eks begredelig. Benz LP med CPP-1 likeså, selv om produktene isolert sett er gode.
|
| Til top |
|
| |
bjerager Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 787
|
| Sendt: 22 November 2008 kl. 23:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
En t-20 er jo lavet til sådan en, såe...
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
| Sendt: 23 November 2008 kl. 00:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej LouBP, Jeg har jo en t-20. Den må du godt låne en uge eller to. Så kan du jo se, hvad den kan. PQR
__________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
| Sendt: 23 November 2008 kl. 07:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

|
| Sendt: 23 November 2008 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
pqrannes skrev:
Hej LouBP,Jeg har jo en t-20. Den må du godt låne en uge eller to. Så kan du jo se, hvad den kan.PQR
|
|
|
Det er sku pænt af dig. Men det var simpelthen forddi auktionen på qxl lukker idag - Og den er ikke så høj endnu:) __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 23 November 2008 kl. 09:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
den må maks koste 700 og den kan ikke spille med en denon 103er
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 23 November 2008 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den her passer da vist fint?
http://cgi.ebay.de/Denon-HA-500-MC-Pre-Pre_W0QQitemZ25032655 6772QQcmdZViewItemQQptZPlattenspieler?hash=item250326556772& amp;_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=66%3A2|65%3A1|39%3A1| 240%3A1318
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

|
| Sendt: 23 November 2008 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
|
|
|
Aha. Så må i lige fortælle mig hvorfor __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

|
| Sendt: 23 November 2008 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
Den her passer da vist fint? http://cgi.ebay.de/Denon-HA-500-MC-Pre-Pre_W0QQitemZ25032655
6772QQcmdZViewItemQQptZPlattenspieler?hash=item250326556772&
amp;_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=66%3A2|65%3A1|39%3A1| 240%3A1318
|
|
|
Jeg kan sku ikke få dit link til at virke. Sveske sagde noget med det ikke virkede når man brugte Chrome. Kan du ikke lave
det om på Kortlink __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |
Highmass Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 28 August 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 291
|
| Sendt: 23 November 2008 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Lou.
Som Fosse så ganske rigtig skriver, er det vigtigt at pu og stepup passer sammen. Og rlb har helt ret når han siger at en T20 ikke vil fungere med en DL 103.
Problemet er at impedanserne ikke passer sammen. En gammel MC 20 har en intern impedans på 3 ohm (Nogle af de nyere Ortofon typer er dog 6 ohm). En Dl 103 har en intern impedans på 40 ohm.
Som tommelfingerregel vil jeg hævde at en mc bør belastes med et sted mellem 2 og 4 gange dens egen impedans. Denon anbefaler da også en 100 ohm belastning til DL 103. Eftersom Ortofonen er langt mere lavimpedant, er den tilhørende trafo også alt for lavimpedant til at fungere med en DL 103, som nærmes bliver kortsluttet når den belastes med med så lav impedans. Dette giver uklar og mudret lyd, hvor der i den grad mangler detaljer i toppen. Eftersom det ikke lige er de områder hvor 103 har sine styrker i forvejen er en T20 altså et ualmindeligt uheldigt valg til en 103. Omvendt er det med en Ortofon som belastes med 100 ohm (Eksempelvis Denon Ha 500). Den vil få en alt for lav belastning (o ohm giver en kortslutning, uendelig impedans giver ingen belastning overhovedet). En Mc 20 med 100 ohm vil give alt for meget top, ingen bund, og manglende kontrol over lyden. Selv foretrak jeg omkring 15 ohm til Ortofon da jeg brugte aktiv stepup (dog helt op til 25 ohm på en ualmidelig kedelig Kontrapunkt B).
Dit problem er derfor med andre ord, at du overvejer een stepup til to pickups som kræver helt forskellig belastning. Det naturlige valg er derfor en stepup som har variabel impedans. Nogle mulige kandidater kunne være:
1: Electrocompaniet MC2A. Den er ekstremt fleksibel mht. både gain og impedans. Den er også LANGT bedre end T20 og den billige Denon trafo, og den kan normalt fås relativt billigt. De er dog desværre sjælden til salg.
2: En aktiv stepup med 100 ohms belastnig, men med mulighed for omskiftelig gain. Både Luxman CX1 og Denon Ha 500 har settings med rigeligt gain. Det betyder at du kan tillade dig at montere modstande på indgangen, og dermed få impedansen ned, uden at gain bliver urimeligt lavt. Jeg vil derimod fraråde Accuphase C7. Den lyder klart bedre end de andre, men den har relativt lavt gain, og når impedansen sænkes så får den for lavt gain til en Ortofon.
3: En trafo med onskiftelig impedans. En gammel Audio Innovations (Nu Audio Note) kunne være en mulighed. De er dog ekstremt brumfølsomme, så afprøvning i dit setup er efter min mening påkrævet. En anden mulighed kunne være en Denon AU 340, som efter sigende er rimeligt god, det vil dog kræve noget held at finde en billig een. Hold dig langt væk fra Ortofon T30. Den er ganske enkelt kedelig, og justeret til Ortofon pu er den ringere end T20.
Generelt vil jeg sige at en ordentlig stepup ikke er billig, og hvis den tilmed skal være fleksibe så bliver det ikke lettere. Eftersom de fleste forstærkere og løse riaa enten er fleksible, eller er 100 ohm (På mc indgangen naturligvis), ville jeg nok satse på at en ekstern stepup skal fungere med lavimpedante pickups, hvis du ikke kan finde en god een som er fleksibel.
Mvh. Lars.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 23 November 2008 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
LouBP skrev:
r-l-b skrev:
|
|
|
Aha. Så må i lige fortælle mig hvorfor  |
|
|
fordi den er lavet til low output ortofon mc med et relativt lavt out put medens denon 103 er en low out put mc med et væsentligt højere output end ortofon - jeg har prøvet og det lyder som om der er nogen der har taget en 20 kanals equlizere og skruet op og ned på hver anden knap - et overdrevet mærkeligt lydbilleder som er anstrængende og skingert at lytte til - til gengæld spiller den rigtig fon med fx ortfon SPU og hvorfor den ikek skal koste mere end 700 - tja der er en mk II, der er krise etc. - for et år siden havde jeg nok sagt mellem 700 og 900 kr. __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 23 November 2008 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
LouBP skrev:
r-l-b skrev:
|
|
|
Aha. Så må i lige fortælle mig hvorfor  |
|
|
Hej Lou. Giv dig tid til at læse denne artikel om trafoer. T-20's modstand på 30 ohm dutter ikke med en DL-103 der har en impedans på 40 ohm.
Lidt mere om emnet hos HagTech.
Modstanden på trafo/RIAA siden skal helst være minimum 3-4 gange lavere (altså højere ohm) end MC pick-up'ens udgangsimpedans. Ellers vil MC'en blive overdæmpet hvilket vil give et fald i højfrekvensen.
Jeg bruger en CineMag trafo som kostede mig 2.000,- inkl. forsendelse fra USA (jeg var heldig at slippe for told/moms...). Den har 2 indstillinger - 150 ohm (passende til DL-103) og 37,5 ohm (passende til Ortofon MC20 Super). Det er en gut hos Vinyl Asylum der kalder sig anumber1 der har bygget den. Han har en hjemmeside men den er nede lige p.t. så jeg kan ikke linke til den.
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

|
| Sendt: 23 November 2008 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay så blev jeg klogere. Mange tak for alle svarene. Jeg har forstået at jeg endte skal ofre flere penge på en variabel
Stepup. Eller ind til videre "nøjes" med t-20'eren til den Mc jeg har, og så senere når jeg har flere penge ofre penge på både
Dl-103'eren og en bedre mc-stepup. Så ind til videre bliver det t-20 og mc20 super sammen. og senere må jeg ud og ofre
lidt mere på de to andre ting.
Tak for svarene __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |