| Forfatter |
|
kuj21 Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 04 December 2008 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mangler en forklaring og evt. en løsning på følgende problemstilling.
Har netop skiftet min Denon dp51 ud med en Ariston AR41 (mest pga. design). Pick-up'en er en ortofon Blue (1 mdr. gl) som jeg også kørte på Denon'en.
Resultat - nissen har nu fuldstændig stjålet dynamikken (bassen). - kan skimte den en smule på klassisk.
Anlæget (se nedenstående) har aldrig før givet så markante problemer.
HVAD GØR JEG GALT ???
|
| Til top |
|
| |
Kjell B. Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2008 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 172
|
| Sendt: 04 December 2008 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|

Du har jo nettopp byttet en glimrende direct-drive platespiller ut med en remdrevet etter engelsk resept. Garantert en helt annen lyd - selv kunne jeg aldri leve med en slik remdrevet - sløv lyd.
Det er ganske merkelig hvor annerledes disse engelske verkene lyder når man får dem i stuen sammenlignet med de flotte tester i engelske hifi-magasiner. Etter min erfaring kreves det spiller som har mellomhjul eller er med direct-drive for å få god dynamisk lyd.
Ariston har jeg selv ikke hørt, men har vært eier av lignende Systemdek, m.fl.

__________________ Pioneer SA-900 (via 110V-trafo) + trafo-koblet rør-pre + Rotel power + Tannoy Turnberry.
|
| Til top |
|
| |
Thomas Sillesen Branchemedlem

Nerds.dk
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1596
|
| Sendt: 04 December 2008 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Check din pick-ups montering igen igen... det kan sagtens være det
__________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 04 December 2008 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas Sillesen skrev:
| Check din pick-ups montering igen igen... det kan sagtens være det |
|
|
Ja, det lyder som om to af ledningerne er byttet så kanalerne er i modfase.
Det vil ihvertfald dæmpe bassen voldsomt.
|
| Til top |
|
| |
Fosse Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2005 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 408
|
| Sendt: 04 December 2008 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjell B. skrev:
|

Du har jo nettopp byttet en glimrende direct-drive platespiller ut med en remdrevet etter engelsk resept. Garantert en helt annen lyd - selv kunne jeg aldri leve med en slik remdrevet - sløv lyd.
Det er ganske merkelig hvor annerledes disse engelske verkene lyder når man får dem i stuen sammenlignet med de flotte tester i engelske hifi-magasiner. Etter min erfaring kreves det spiller som har mellomhjul eller er med direct-drive for å få god dynamisk lyd.

|
|
|
Kanskje du simpelthen har hørt for få beltdrevne spillere?
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 04 December 2008 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjell B. skrev:

|
|
|
Nej, det er for 'nemt', Kjell B.! Det kan godt være, at nogle finder (visse) engelske grammofoner for 'sløve'. Men det kommer vel an på hvad man tidligere har spillet på. Jeg tror dog snarere at det er andre grammofoner der er for levende...ja, nærmest helt ukontrollerede! Den omtalte Denon er jo ikke ligefrem en super-grammofon... Det er i øvrigt min erfaring, at man så udmærket kan få "god dynamisk lyd" med blødt ophængte og remdrevne værker. Jeg tror du har været ude for en dårlig kombination af værk, arm og pickup. Hvis en pladespiller er 100% toptrimmet, tror jeg ikke at du (med bind for øjnene) kan afgøre hvilket drivprincip der benyttes! :-) Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
kuj21 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 December 2008 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for tilbagemeldingerne.
- Fase problemet er verificeret, alle forbindelser er korrekte.
- Pick-up'en etc. er forsøgt stillet i forskellige positioner - ingen mærkbar ændring.
Jeg tror ganske enkelt, at det er min uvidenhed omkring remdrevene pladespiller der her spiller et puds og jeg simpelthen må top tune Aristonen og se hvilket musik der egner sig til nævnte.
Lige en kommentar til ordet 'sløv' lyd. Det er på ingen måder en sløv lyd, jeg vil vel nærmest sige at den ultra præcis (cd'erne ligger og tuder i skuffen) men 'dybden' ligger kun på enkelte lp'er eg. klassisk og pink floyd (dog med stor hjælp forstærkeren).
Erfaring med Ariston, trim muligheder eller anden pick-up er altid velkommen.
Igen - super super med jeres svar - I'm learning...
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3136
|
| Sendt: 04 December 2008 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tænker, om det var en ide at kigge på pickup'ens vertikale vinkel på pladen. (Er det det, der hedder VTA? Aner det ikke )
Jeg har tidligere ved skift af pladespiller flyttet pu over på den nye, og oplevet at særligt basområdet ændredes markant. med en let justering af den vertikale vinkel/sporing, faldt lyden på plads igen. har du mulighed for at hæve/sænke hele armen, ved basen?
Brok __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |
Kjell B. Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2008 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 172
|
| Sendt: 04 December 2008 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Nej, det er for 'nemt', Kjell B.!
Det kan godt være, at nogle finder (visse) engelske grammofoner for 'sløve'. Men det kommer vel an på hvad man tidligere har spillet på. Jeg tror dog snarere at det er andre grammofoner der er for levende...ja, nærmest helt ukontrollerede! Den omtalte Denon er jo ikke ligefrem en super-grammofon... Det er i øvrigt min erfaring, at man så udmærket kan få "god dynamisk lyd" med blødt ophængte og remdrevne værker. Jeg tror du har været ude for en dårlig kombination af værk, arm og pickup.
Hvis en pladespiller er 100% toptrimmet, tror jeg ikke at du (med bind for øjnene) kan afgøre hvilket drivprincip der benyttes! :-)
|
|
|
Ha-ha, skal innrømme at det var en sterk og unyansert påstand fra min side. Men jeg er helt overbevist om at der tiltrenges en stabilitet og fundament i bunnoktavene som de remdrevne ikke klarer godt nok, spesielt ikke i kombinasjon med bløtt oppheng.
Og med en slik opplevelse av mangler etter bytte av spillerprinsipp, så tror jeg ikke man kan skylde på unøyaktighet i pickupens montering - der er andre mer grunnleggende forskjeller i de to spillere som kan være årsak her.

__________________ Pioneer SA-900 (via 110V-trafo) + trafo-koblet rør-pre + Rotel power + Tannoy Turnberry.
|
| Til top |
|
| |
kuj21 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 December 2008 kl. 18:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
brok skrev:
|
Jeg tænker, om det var en ide at kigge på pickup'ens vertikale vinkel på pladen. (Er det det, der hedder VTA? Aner det ikke )
Jeg har tidligere ved skift af pladespiller flyttet pu over på den nye, og oplevet at særligt basområdet ændredes markant. med en let justering af den vertikale vinkel/sporing, faldt lyden på plads igen. har du mulighed for at hæve/sænke hele armen, ved basen?
Brok
|
|
|
Du kan her have fat i den lange ende. Aristonen's tonearm er i fuldstændig vatter med skiven. Dette får pick-up'en til at kører i vatter. Hvis jeg kan hæve tonearm lejet, kan vinklen ændres. Jeg vil nu gå på jagt efter en brugs vildledning - der kunne være et hint.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

|
| Sendt: 05 December 2008 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
kuj21 skrev:
brok skrev:
|
Brok
|
|
|
Du kan her have fat i den lange ende. Aristonen's tonearm er i fuldstændig vatter med skiven. Dette får pick-up'en til at kører i vatter. Hvis jeg kan hæve tonearm lejet, kan vinklen ændres. Jeg vil nu gå på jagt efter en brugs vildledning - der kunne være et hint.
|
|
|
Så er indstillingen jo korrekt! Hvis du hæver armen for meget kan du risikere at få en spids og markeret diskant. Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 05 December 2008 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
kuj21 skrev:
| Jeg vil nu gå på jagt efter en brugs vildledning - der kunne være et hint. |
|
|
Hedder modellen virkelig AR41 - Jeg synes ikke at jeg kan finde den på nettet... De plejer at hedde noget med RD - f.eks. RD40.
Kan korrekt justering af det flydende ophæng (eller mangel på samme) have indflydelse på gengivelsen af dybe toner?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1033
|
| Sendt: 05 December 2008 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske dette:
Din nye grammofon buldrer ikke i bunden som din gamle kombination gjorde - derfor opfatter du ny lyden som ultra-præcis. Måske det øvrige i dit anlæg i ikke magter at bringe dynamik frem i bunden? Efter min erfaring skal der temmelig godt anlæg til, førend man opnår både præcis bund OG dynamik og power i den dybe ende. De fleste anlæg buldrer fint dernede, og når den tendens er fjernet/dæmpet fra den komponent der gør mest skade, skal kvaliteten af det øvrige hente dynamikken. __________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
kuj21 Forum Bruger

|
| Sendt: 05 December 2008 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Igen tak for indspark.
Nej, korrektion på tonearm vinkel er ikke løsningen. (har fået læst og påskrevet)
Ja, jeg var lidt hurtig ude, det er naturligvis en RD 40 (sen aften, rødvin bla. bla.)
Om hvorvidt anlæget kan håndtere pladespilleren er tildels rigtig;
En Denon AVR-2808 med B&W 805 + sub er bygget til håndtering af digital lyd. Analog lyd kræver en anden tilgang. Jeg kigger pt. i to retninger;
a) en riaa forstærker - måske ???
b) er rega tone arm ???
Aristonen er pr. difinition ok mht. olie, rem osv.
|
| Til top |
|
| |
Serritzlev Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2008 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 323
|
| Sendt: 05 December 2008 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja det er 100% sikkert ikke værket der lave dine trubles og da du bruger den samme pickup kommer vi hen til densen's svar noget med ledninger montering af stik med merer fejlen ligger sikkert i armen's montering der tænker jeg på at den tidligere ejer måske har skifter ledningerne in i armen eller måske stikket det var der jeg først ville kontrolere om alt var monteret korect, nu har jeg igennem mang prøver en del pickupper lige som diverse værk og hjar aldrig før hørt noget ligende som du beskriver, det hvil sige at jeg før jhar hørt noget tilsvarende når tumper har forsøgt sig med diverse forbedringer det var jo normalt i 70'erne og i 80'erne alt skulle jo prøves dengang, Tilbage til en A to Z kontrol.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

|
| Sendt: 06 December 2008 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
kuj21 skrev:
Tak for tilbagemeldingerne.
- Fase problemet er verificeret, alle forbindelser er korrekte. |
|
|
Hej... Du må lige fortælle hvordan du har 'verificeret' at alt forbindelser er korrekte. Det er ikke nok at konstatere, at de rigtige pins er de rigtige steder på selve pickup'en. Du må tjekke at det er korrekt fra pickup-pin til enden af det kabel der tilsluttes din forstærker. En evt. tidliogere ejer kan have eksperimenteret med ét eller andet... Hvad sker der med lyden (bassen) hvis du kun lader den ene højttaler spille? (Mere eller mindre bas?). Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 06 December 2008 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Hvad sker der med lyden (bassen) hvis du kun lader den ene højttaler spille? (Mere eller mindre bas?).
|
|
|
God ide. Alternativt kan man forsøgsmæssigt bytte fasen på den ene højttaler. Hvis bassen er bedst når højttalerne spiller i modfase, er der helt sikkert et faseproblem i pladespilleren. Det er i princippet det samme som Nilau foreslår, men du kan måske bedre høre om det lyder rigtigt når du spiller stereo.
Edit: Jeg ser at du har subwoofer og surround receiver. Du skal så foretage testen i stereo uden subwoofer.
|
| Til top |
|
| |