Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 15:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: rem-directe-mellemhjul-drev (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 30 Januar 2009 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Her er en ”Battle of the Beasts” tråd hvor ”moderator” kun bør blande sig hvis der opstår personfnidder, personangreb eller varemærkehetz - med andre ord - her kan alle komme med deres personlige mening om de mange drev typer og deres for- og bagdele i forbindelse med pladespillere

Directdrive: - Motor der har samme omdrejningshastighed som pladetallerkenen og som driver denne direkte uden udvekslingssystemer

Mellemhjulsdrev: Motor trækker direkte eller indirekte en pulley som har forskellige diameter - enten i trappetrin eller konisk som på lenco alt efter hastighedsvalg. Mellemhjulet af gummi og overfører kraften fra pulley til pladetallerkenen 

Remdrev: motor oftest hurtigt roterende - mellem motor og pladetallerken overføres kraften af en elastik, en rem, eller en wire – nogle gange via svinghjul med stor masse – hastighed reguleres enten elektronisk eller ved at flytte remmen mekanisk eller manuelt.

Selv er jeg til mellemhjul da det kun er et spørgsmål om kvalitet i opbygning der står i vejen for dens i mine øre mere potente drive – jeg spiller dog for tiden på en direkte dreven Technics sl-1100 forgængeren til sl-1200 med gode resultater – jeg har spillet og spiller en gang i mellem på Thorens TD 124 som er en blanding af mellemhjul og rem ligesom jeg har haft både Regas helt manuelle remtrukne værker og Thorens mekanisk regulerede rem trukne som alle har været gode – men ingen af dem har givet musikken det spark bagi som min mellemhjuls trukne Garrard 301 fra 1954

Anyway – her er tråden for alle der føler sig bortdømt under ””hifi4alls-Genevekonventionalistiske-fy-fy-offtopic- og egentlige-ok-bestemelser-da-det-er-træls-at- få-sin-tråd-sl ået-i- stykker-af-uvedkommende-debat- om-drevprincipper-når-man-bare- gerne-vil-have-et-tip-til-e n-ny-pickup””

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Januar 2009 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

jeg foretrækker mellemhjul, men dette er nok baseret på min fascination af vintage hifi, samt den økonomiske faktor.
jeg har lidt en ide om, at direkte drev er svære at reparerer hvis de går  i stykker, de gode drev er pænt dyre og svære at få fat i.
rem drevne pladespillere er gode, specielt er der en fordel mht. vibrationer fra motoren, men igen, disse er sårbare i min overbevisning og igen er det svært at få fat i et godt værk.

mht. mellemhjul er der en fasthed over lyden som jeg ikke har oplevet ved andre ting, det virker lidt som at spænde en meget potent forstærker foran højtalerne, bassen er mere stram og veldefineret.

men det er selvfølgelig bare de oplevelser jeg har haft med de vintage ting jeg har haft indenfor herhjemme...

mvh.
Søren

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008
Sendt: 30 Januar 2009 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Man skal lige vide hvad direct drive er.

En motor består af en stator og en rotor, samt evt en aksel der sidder på rotor. På akslen sætter man hvad der nu skal drives. En direct drive har ikke en sådan motor. ( stator = den del der ikke bevæger sig, rotor = den del der bevæger sig ).

Løfter man pladetallerkenn af på eksempelvis en 1200, ser man på pladetallerkenen en magnetisk metal-kandt, det er rotoren på "motoren". Ser man ned i plinthen er der en ring af spoler der passer til rotoren ( pladetallerkenen ), denne ring er statoren, dvs den anden del af "motoren". Der er ingen bevægelige dele, ingen aksel - den bevægelige del er selve pladetallerkenen, der jo som bekendt kører rundt alligevel. Genialt - og optimalt !

mht. mellemhjul er der en fasthed over lyden som jeg ikke har oplevet ved andre ting, det virker lidt som at spænde en meget potent forstærker foran højtalerne, bassen er mere stram og veldefineret.

Du vil finde dette endnu mere udtalt på en direct drive.

Sammenlignes med en rem-drevet, der anvender en traditionel motor, med aksel, med en trisse på som trækker remmen, som trækker pladetallerkenen. Der er et tværgående moment på denne aksel fra remmen, forholdsvis stort ift motorens størrelse - det giver slid og støj. Sammenlignes motorens størrelse på de to, er rotor/stator på en direct drive ca 3-4 gange større end på en rem-drevet, dvs mere potent, bedre dimensioneret til at holde, bedre afbalanceret. Dette forklarer også hvorfor lejer er en akileshæl på en rem-drevet spille. Lejet skal holde momentet. På en direct drive er det ikke noget moment på lejet.

Direct drive fås også som vintage, en del producenter forsøgte at lave direct drive ultimo 70 - 80érne, men kun nogle få lykkedes at lave noget der virkede, idet det er ret kompliceret og dyrt at udvikle. Vil tro Technics søgte patenter dengang i 78, for Sony, Stanton og en lang række andre producenter købte Technics dele til deres spille.

Pga direct drive er dyrt at udvikle og producere, laver man idag primært rem drev - markedet for pladespillere er for lille til at smide de kroner i udvikling og produktion af direct drive.

Jeg kender kun Technics som positivt én af dem der lykkedes, kan vel næppe siges at være dyre, n 1200 koster det samme som en billig rem spille. Der en en 1600 til salg for en tusse i den blå avis - af en eller anden grund sælges de fuld/halv automatiske altid for en slik, måske noget galt med automatikken, eller for automatisk for entuiasterne  ?

Har aldrig hørt om en direct drive der gik i stykker.  Ser man ned i en direct drive er der ikke noget mekanisk der kan gå istykker -  kun et lille driverboard / en IC der kan skiftes. Men spareparts på min 1200 er billige og meget tilgængelige.

Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2009 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Tak A127 for denne beskrivelse, den passer godt overens med mine antagelser om direct drive systemet, jeg er selv ejer af en direct drive maskine fra technics, (med en ferrit magnet på pladetallerkenen og spoler omkring centerlejet.)
men jeg har endnu ikke oplevet en technics spille bedre, i mine ører, end en modificeret L75.
her er fastheden og klarheden endnu størrer, i mine ører.

og ang. pris er jeg enig i at en 1200 eller en 1600 ikke koster alverden, men de koster stadigvæk meget mere end en Lenco L75 i god stand og ikke alle er så heldige som r-l-b at man finder en technics på genbrugsstationen.

mvh.
Søren

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Januar 2009 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

santashooter skrev:
Tak A127 for denne beskrivelse, den passer godt overens med mine antagelser om direct drive systemet, jeg er selv ejer af en direct drive maskine fra technics, (med en ferrit magnet på pladetallerkenen og spoler omkring centerlejet.)
men jeg har endnu ikke oplevet en technics spille bedre, i mine ører, end en modificeret L75.
her er fastheden og klarheden endnu størrer, i mine ører.

og ang. pris er jeg enig i at en 1200 eller en 1600 ikke koster alverden, men de koster stadigvæk meget mere end en Lenco L75 i god stand og ikke alle er så heldige som r-l-b at man finder en technics på genbrugsstationen.

mvh.
Søren

Man er nok ovre i noget andet her, PU valget til armen er afgørende på en 1200, er man audiophile, kan man sætte sænkekar på armen, gummiringe til at ændre armresonansen etc. Eller man kan få en plade til montage af en SME arm. Så en modificeret Technics 1200 .... min bil kører hurtigere end din etc ... sådden kan man blive ved. Men det afgørende er at basen er værd at modificere videre på. Selv er jeg originalphile - foretrækker at det fremstår originalt som ingeniørene og designerne tænkte det - de var jo ikke helt dumme dengang ultimo 70érne hvor specs var alt og cost-no-issue - mon moderne low-end fabrikanter af pladespillere kan lære Technics, Marantz noget ?

Tror selv på matchende udstyr, dvs denne 1200 blev ret sikkert målt på de HT og de receivere der blev regnet som state of the art dengang. Derfor har jeg valgt hele mit anlæg til 1978, analogt hele vejen - og står mig i ca. 7.000 inkl sprit ny 1200 fra 1978. Passer også til vinylen jeg hører.

PS: Har du prøvet med en AT-120E PU på din Technics ? Hvilken Technics er det ?

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 30 Januar 2009 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

SME Model 30/2 (remtrukket).

Rockport Sirius III (Direct Drive).

Saskia (Mellemhjul).

Jeg kunne HELT SIKKERT leve med at eje én af disse 3 - uanset hvilken. Det skulle da lige være størrelsen/vægten.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Januar 2009 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har iøvrigt også lige haft en Lenco 75, købt fra ny på nettet til ca. 1.200. DEn blev sendt retur med det samme, aldrig har jeg set noget tilsvarende bras, alt var i plastic - men den så flot ud på billedet, og var jo en Lenco. Bortset der står USB bagved navnet

Det var et wake-up call, og gik igang med en længere research, lige fra Lenco 75 ( uden USB) til Thorens 166 med SME 3009 II. Det blev så denne 1200, hvor kan man købe vintage udstyr fra sprit nyt, og til en forholdsvis billig penge

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2009 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

hehe, jeg tror vidst du har købt fra det "nye" lenco - dvs. det hollandske firma og ikke det originale schweiziske firma.
det nye firma som købte navnet efter det andet firma lukkede, laver også pladespillere og radioer etc. men de har intet med de originale lencoer at gøre!

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2009 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Ja nyt Lenco skal man holde sig fra - fy for den - mærke hetz  - ja men det er ok når det er bastard l**t iklædt et godt gammelt mærke.

Ok tilbage til debatten - så er eg ikke den lykkelige ejer af nogle af de high end sage Krenzler henviser til men kan da lige give en frisk oplevelse med på vejen

I stuen stor Technics SL-1100 directe drevne med den originale arm - (se evt mere på vintage knob ) og Spiller Monks Dream med den forketrede Denon dl 110 high out put (som jo er ret fremme i skoen) via bellarien med rør, Lux L58As aux indgang - via quad 510 ud til Tannoy dual contrics i duelund horn (hold k en lang smøre) der er skruet op på både Bellari og Lux,en til kl. 15 - det er brutalt højt uden at forvrænge og uden at det smerter - og det er faktisk tæt på at være ligeså kontant i bassen som Garrard 310/SME3012,DL103 kombinationen - det mangler lige det sidste - ikke meget - ganske lidt - jeg kunne lære at leve med sl-1100 :-)

1210eren skal vi have lavet en mahogny plit til såledees at man ikke kan se havde det er så skal den nok blive flot med skjult strobolys/skive under en glasplade og forhøjet pladetallerken

forresten så sidder der en undertallerken på sl-1100 så den har ekke den ene halvdel af motoren siddende unnder neden som 1210eren har

til A127 jeg tror du vil blive overrasket over hvor maget smæk der kan være i en god mellemhjuler - ligeesom det skal indrømmes at selv en billig direkte dreven halvautomatisk er bedre end en dårlig mellemhjuler

Jeg har jo forresten også en anden directe dreven sag som var meget fin da den kom frem - revox b790 - den er bare hæmmet af at den skal have meget bløde pickupper - men den er med en OM 30 glimrende til overspilning af plader til CD

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Januar 2009 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

"det mangler lige det sidste"

Prøv evt med en AT-120E ( 15 - 25.000 Hz ), som er den bredt anbefalede, hvis du kender en der har en sådden ( ???? øhhh det er jo en 110 du har, så ikke helt sikker her) . Kunne faktisk være ret interesant at høre forskellen ift DL110. Sænkekar samt O-ringe på armen kan gi det sidste, hvis man mener der mangler noget.

til A127 jeg tror du vil blive overrasket over hvor maget smæk der kan være i en god mellemhjuler

Vil helst ikke kommentere på mellemhjul, men formoder det er bedre end rem - min fokus er på direct drive, som i min optik er det optimale på alle leder.

er faktisk tæt på at være ligeså kontant i bassen som Garrard 310/SME3012,DL103

Med den lange smøre af et anlæg vil man formegentlig ikke kunne høre den sidste "mangel" på et mindre anlæg        vi er måske derude hvor man ikke ved hvad der er farvet lidt og hvad der ikke er

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Januar 2009 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Granberg skrev:
Slettet af moderator/-A

Gangkonstans er nok et mindre punkt, vigtigste er mekanisk støj, gengivelse, vedligeholdelsefrit, pålidelighed, at man ikke knækker eller beskadiger remmen hvis man kommer til at bremse pladen, kan stoppe pladen på 0,5 sec når den skal vendes, rense pladen ved 45 ... og gangkonstans, at man véd hastigheden er nøjagtig også efter 6 måneders drift. Et summa summarum af mange elementer.

Hverken rem eller mellemhjul har ét eneste punkt til fordel ift en direct drive - correct me if Im wrong

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2009 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

jeg ville sige gengivelse, men det er jo en smags sag
pålidelighed er jo et spørgsmål om hvad man har oplevet, jeg har en lenco fra 72 der aldrig er blevet skiftet andet end pickup på, og den spiller stadigvæk uden problemer, det ser ud som om den blev pakket ud igår...
den er ihvertfald pålidelig. starter på 1 sekund og bliver kørende efter du har trykket stop, hvis du ikke sætter en finger på siden af tallerken...

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Januar 2009 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

r-l-b

Prøv evt med en AT-120E ( 15 - 25.000 Hz ), som er den bredt anbefalede, hvis du kender en der har en sådden.

???? øhhh det er jo en 1100 du har, så ikke helt sikker her - 1200 var jo en forbedring af 1100 - aremn er vidt forskellig ?? Men ift direct drive burde der vel ikke være forskel. Måske du skulle gå tilbage til kontaineren efter en 1200

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2009 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Armen på 1100 er bedre i forhold til mine behov end den der sidder på 1210 - den kan tumle en dl103er og tilmed også en SPU - det kan 1210eren ikke - en 1210 arm koster jo heller ikke mere end 600 kr.

Directe drevet i 1100 kan man ikke sammenligne med 1210 da der ikke er lagt vægt på hurtig opstart og hurtig brems men 1100 er vel en del i evoulutionen - den var tænkt som en high end pladespiller - fandets uden arm og armboard og hed 110 over den var kun sl10 som jo var  og er meget eftertragtet

Lencoen blev før de direkte drevne pladespillere kom frem brugt som DJ-pladespiller - ikke kun på mobile diskoteker men også stationære - alle Dyrehavebakkens diskoteker brugte lenco et godt stykke op i halvfjerdserne - de var hurtigt startende - de var robuste - tror dog at de havde andre arme - når de ikke startede hurtigt nok havde dj'en en lille skubbeteknik så det kom i sving

er det en piuckup AT-120E?

Jeg er meget koservativ og holder mest af denon 103'eren og SPU og så for sjov denon 110eren -

Nuvel - revox'en var vel også tæt på high end da den kom frem - men den er umulig pga den meget korte arm - under 4 cm - er plade bare lidt uhjævn er der wow/flütter (nok wow) og denkan slet ikke bruges med tunge MC pickupper - og grim er den også

Når jeg bedømmer en pladespiller er følgende ting vigtig

1. den må ikke støje (pga en monster tung plnit 40 kg støjer min Garrard ikke)
2. den skal være 100% klaverfast - Garrard klare det trods sine snart 55 år på bagen fordi den er godt lavet og fordi den har en tunng pladetallerken
3. den skal have drive- muskler nok til at spille bassen ubesværet - min garrard har så meget drive at man får brændsår på hænderne hvis man prøver at brems pladetallerken mens den er tænd - djævels skarpe er de strobo markeringer også
4. den skal være flot, eller retro fed eller på anden måde have noget at byde på

Garrard'e, er retrofed, Thorens td 124 er retrofed og flot med ortofonplinthen og SPUen, Technics sl 1100 er den direkte drevne pladespillers moder og designmæssigt meget 70er på en fed måde, Lenco'en er en ulykke med den originale arm, men ryger den og alupladen så er den et fedt værk hvor man for få penge selv bestemmer hvor fed den skal ende med at se ud. 1210 er militær at se på, knapperne er grimme og ligeså den skyde javvartuds til hastigheden - jeg har ikke noget at bruge de features til men de generer mig ikke - dog vil jeg som nævnt kraftig ombygge den - den ligner simpelt hen for meget andre grimme direkte drevne pladespillere. Rega har været her, var ok og skulle jeg have en igen blev det en Planet fordi den var sjov, selv om den nok var den ringeste af de tre jeg har haft. Thorens TD 160 super mk 5 med SME III arm i mahogny plint var smuk, spillede dejligt, men den lette arm og det lidt sløve remdrev tiltalte mig ikke så den forlod bygningen - jeg har en meget flot pladespiller som venter på noget kabling - det er Brauns Studio SP 1000 kun bygget i 1500 eks, designet af Dieter Rams, med et værk og motor alla Thorens TD 124, bare meget bedre - den skal der findes et sted til for den har både drive og er smuk og så er den den mindste pladespiller jeg har - og den vejer 17 kg!

hov det blev langt det her

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Januar 2009 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Jeg har jo forresten også en anden directe dreven sag som var meget fin da den kom frem - revox b790 - den er bare hæmmet af at den skal have meget bløde pickupper - men den er med en OM 30 glimrende til overspilning af plader til CD

Nydelig - hvordan er tangentialarmen ? Revox, man blir jo helt nostalgisk ved navnet, have en G36 i mange år, har stadig båndene.

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Januar 2009 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Dyrehavebakkens diskoteker brugte lenco et godt stykke op i halvfjerdserne 

Du mener Abba, Top Hat, Been In, Place Bigale etc

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Januar 2009 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Imponerende CV r-l-b, er selv lidt mere praktisk, militaristisk

Min første var en SME 2000 Plinth System med Sony TTS-3000 værk, SME 3012 II, Stanton EEE ( ca. 1978 ? længe siden). Flot som bare pokker, men stor. Desværre gik der for meget i plinthen, det fungerede ikke rigtig med mine JBL HT, så da CD kom frem solgte jeg den og gik over til CD.

Nummer 2. var en Lenco L 75 USB, levetid 5 minutter, den røg tilbage. ( 2008 )

Nuværende er denne "miletaristiske" 1200 vintage spille, med en AT-120E PU. Problemerne skulle løses én gang for alle. Den kan få et vintage look med en trækasse fra KAB, fås i flere træsorter. http://www.kabusa.com/frameset.htm?/ 

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2009 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:

Nydelig - hvordan er tangentialarmen ? Revox, man blir jo helt nostalgisk ved navnet, have en G36 i mange år, har stadig båndene.

Bortset fra at det knapt er en arm - og at den har svært ved at tumle andet end de blødeste PUer (og de hænger ikke på træerne) så er den helt fin og værket går 33,33 helt jævnt men ikke med så voldsom trækkraft som 1210 - men der skal så heller ikke så meget til at trække en tangentialarm/pu med 1 grams nåletryk

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2009 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:

Dyrehavebakkens diskoteker brugte lenco et godt stykke op i halvfjerdserne 

Du mener Abba, Top Hat, Been In, Place Bigale etc

Top Hat arbejdede jeg på og "bee in" købte vi xxxxxxtobak - ak det var tider - tænk sig at være under 18 og sælge sprit til fulde svenskere - på provision - ingen grundløn -  regnvejrs mandag i maj - løn for en aften 47 kr. - Lørdag efter studentergilderne løn for en aften 9.800 kr. -

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Januar 2009 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Hvis du var/er ham den lyshårede med briller ... lad mig nu se, Squashen, Ryttergården .. ?

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes