Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 19:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: ’Flade’ tonearme (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 05 Februar 2009 kl. 06:04 | IP-adresse registreret  

Faldt over en spændende sag på vinylengine, hvor en gammel sag og snak om tonearme
lige nu er i gang.

Vi er jo tilvænnet de utallige runde/rør typer, som er forholdsvis dyre at fremstille, og jo kan har samme fysiske egenskaber som en orgelpibe mht. resonans etc.

Men der er eksempler på en flad sag, som faktisk har gode egenskaber..

Bl.a. er både vertikal og højre/venstre modulation er bedre ved de lave frekvenser..  hvorfor skal vi fortsætte tweak af rør, når man kan smide en 'flad pind' på i stedet. Og som DIY er den jo også meget nemmere at fremstille

Er der nogen vinylfans, som har leget med eller hørt en flad/'floppy' type arm 

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Sendt: 05 Februar 2009 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Der er en tysk producent af tonearme, som laver dem som flade rør, netop for at undgå "orgel pipe effekten". Også tonearm som f.eks en Grace 714 har en flad profil, en plade med siderne bukket 90 grader.

Rør er nok en del stivere i forhold til vægten, og lige floppy armen kan jeg ikke se meget fidus i, men NAD lavede en engang.

Selv har jeg også forsøgt mig, og vil nok prøve igen en anden dag. Det lød slet ikke tosset i denne rå udgave, så der kan nok hentes noget vellyd ud af systemet. Armen var udhulet på undersiden.

Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2009 kl. 00:53 | IP-adresse registreret  

Mellemhjulet skrev:
Der er en tysk producent af tonearme, som laver dem som flade rør, netop for at undgå "orgel pipe effekten". Også tonearm som f.eks en Grace 714 har en flad profil, en plade med siderne bukket 90 grader.

Rør er nok en del stivere i forhold til vægten, og lige floppy armen kan jeg ikke se meget fidus i, men NAD lavede en engang.

Selv har jeg også forsøgt mig, og vil nok prøve igen en anden dag. Det lød slet ikke tosset i denne rå udgave, så der kan nok hentes noget vellyd ud af systemet. Armen var udhulet på undersiden.

Se det kalder jeg seriøs DIY.. det er smukt arbejde Mellemhjulet

Målingerne ovenfor er også fra en NAD. Har travet lidt rundt på nettet, og har også fundet nogle flere typer 'flade' arme, både produceret og solgt gennem tiden. Men det er aldrig rigtigt slået an.

Jeg har prøvet at kikke på de forskellige muligheder, og det ser ud til at en kandidat (som DIY) kan være en T-profil, da den har fornøden styrke i begge planer. Det flade - toppen af T - øverst, og så er der allerede dannet basis for montering af PU og lejer samt modvægten i den anden ende.

Materiale (ikke træ) samt vinkling af PU-delen er lige noget, der skal gennemtænkes... har ikke svejse/loddeudstyr til alu eller lignende lette metaller, så det dut'er ikke at bruge en stump af gængse profiler i håndkøb  

Kender en værktøjsmager, som har eget værksted - det hele må kunne fræses ud i et stykke. Skal vist på et lille programmørkursus..

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 22 Februar 2009 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

jeg mener at Scheu laver en flad tonearm, se linket

http://www.scheu-analog.de/gallery/classic4.jpg ligner noget bukket plade!!

http://www.scheu-analog.de/gallery/premier5.jpg

og en akryl ting

http://www.scheu-analog.de/gallery/cantus1.jpg kan være lidt svært at se

http://www.scheu-analog.de/gallery/cantus3.jpg

http://www.scheu-analog.de/gallery/cantus2.jpg

Men for de runde vil jeg tage dem lidt i forsvar, fordi et rør vil være mere stift end en flad solid ting, hvilket i mine høre taler for det hule rør. Man kan da altid dæmpe med skum / maling / andet i og på røret for at ´modvirke pipe effekten, se f.eks. Tri-planar http://www.highend-sound.com/produkter/detail.asp?iType=17&a mp;iAd=44

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2009 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

gli- skrev:

..snip..

Men for de runde vil jeg tage dem lidt i forsvar, fordi et rør vil være mere stift end en flad solid ting, hvilket i mine høre taler for det hule rør. Man kan da altid dæmpe med skum / maling / andet i og på røret for at ´modvirke pipe effekten....snip..

Ja den runde form har jo mange fordele bl.a. også at signallederne jo kan trækkes skjult og de er isoleret mod indstråling af støj, så både fremstillings-/brugsmæssigt er den ikke ringe. Mit spørgsmål er ikke en klage, da min egen arm lever fint op til formålet... jeg er blot nysgerrig

Faldt også over denne rustikke sag, som mange vil kunne lave på en lille dags tid..

http://www.altmann.haan.de/tonearm/default.htm

Han er keativ den Altmann.

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Februar 2009 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Der er da også de flotte gamle Gray tonearme

Dem er jeg selv ret vilde med, men de koster som regel mere end jeg vil ofre på ebay:)

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2009 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

LouBP skrev:

Dem er jeg selv ret vilde med, men de koster som regel mere end jeg vil ofre på ebay:)

Ja en god og meget speciel en.. model 108  ..den blev brugt både på radiostationer og af DJ'er, og skulle have trukket ny kabling, da man efterhånden gik over til stereo. Vist nok noget metal uprofil og hammerlakeret.. gad vide om det var bukket eller støbt metal - LouBP du trækker mig en tur hen af memory lane 

Der er fine billeder af den hos ham her..

http://members.myactv.net/~je183/retro.htm

hvor man kan se den i flere vinkler og hele den unikke opbygning

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Februar 2009 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

FinnC skrev:

LouBP skrev:

Ja en god og meget
speciel en.. <font size="3" face="Arial">model 108  ..den blev brugt både på radiostationer og af DJ'er, og
skulle have trukket ny kabling, da man efterhånden gik over til stereo. Vist nok noget metal uprofil og hammerlakeret.. gad
vide om det var bukket eller støbt metal - LouBP du trækker mig en tur hen af memory lane Der er fine billeder af den
hos ham
her..http://members.myactv.net/~je183/retro.htmhvor man
kan se den i flere vinkler og hele den unikke opbygning

Hehe det er jeg kun glad for. Jeg ville rigtig gerne have en Garrard 301 i grå hammerlak som r-l-b har, og så med sådan en
gray på, det ville se så retro cool og bundsolidt ud, og samtidig garanteret være en fed kombination.

Men hva, jeg holde rmig til de runde so far. SME 3009 og min nye formular IV

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes