Emne: ’Flade’ tonearme ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
FinnC Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 372
|
| Sendt: 05 Februar 2009 kl. 06:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Faldt over en spændende sag på vinylengine, hvor en gammel sag og snak om tonearme lige nu er i gang. Vi er jo tilvænnet de utallige runde/rør typer, som er forholdsvis dyre at fremstille, og jo kan har samme fysiske egenskaber som en orgelpibe mht. resonans etc. Men der er eksempler på en flad sag, som faktisk har gode egenskaber..  Bl.a. er både vertikal og højre/venstre modulation er bedre ved de lave frekvenser.. hvorfor skal vi fortsætte tweak af rør, når man kan smide en 'flad pind' på i stedet. Og som DIY er den jo også meget nemmere at fremstille  Er der nogen vinylfans, som har leget med eller hørt en flad/'floppy' type arm
__________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
| Sendt: 05 Februar 2009 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er en tysk producent af tonearme, som laver dem som flade rør, netop for at undgå "orgel pipe effekten". Også tonearm som f.eks en Grace 714 har en flad profil, en plade med siderne bukket 90 grader. Rør er nok en del stivere i forhold til vægten, og lige floppy armen kan jeg ikke se meget fidus i, men NAD lavede en engang. Selv har jeg også forsøgt mig, og vil nok prøve igen en anden dag. Det lød slet ikke tosset i denne rå udgave, så der kan nok hentes noget vellyd ud af systemet. Armen var udhulet på undersiden.
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Februar 2009 kl. 00:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mellemhjulet skrev:
Der er en tysk producent af tonearme, som laver dem som flade rør, netop for at undgå "orgel pipe effekten". Også tonearm som f.eks en Grace 714 har en flad profil, en plade med siderne bukket 90 grader.
Rør er nok en del stivere i forhold til vægten, og lige floppy armen kan jeg ikke se meget fidus i, men NAD lavede en engang.
Selv har jeg også forsøgt mig, og vil nok prøve igen en anden dag. Det lød slet ikke tosset i denne rå udgave, så der kan nok hentes noget vellyd ud af systemet. Armen var udhulet på undersiden.

|
|
|
Se det kalder jeg seriøs DIY.. det er smukt arbejde Mellemhjulet  Målingerne ovenfor er også fra en NAD. Har travet lidt rundt på nettet, og har også fundet nogle flere typer 'flade' arme, både produceret og solgt gennem tiden. Men det er aldrig rigtigt slået an. Jeg har prøvet at kikke på de forskellige muligheder, og det ser ud til at en kandidat (som DIY) kan være en T-profil, da den har fornøden styrke i begge planer. Det flade - toppen af T - øverst, og så er der allerede dannet basis for montering af PU og lejer samt modvægten i den anden ende. Materiale (ikke træ) samt vinkling af PU-delen er lige noget, der skal gennemtænkes... har ikke svejse/loddeudstyr til alu eller lignende lette metaller, så det dut'er ikke at bruge en stump af gængse profiler i håndkøb Kender en værktøjsmager, som har eget værksted - det hele må kunne fræses ud i et stykke. Skal vist på et lille programmørkursus..  __________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 22 Februar 2009 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2009 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
gli- skrev:
..snip..Men for de runde vil jeg tage dem lidt i forsvar, fordi et rør vil være mere stift end en flad solid ting, hvilket i mine høre taler for det hule rør. Man kan da altid dæmpe med skum / maling / andet i og på røret for at ´modvirke pipe effekten....snip.. |
|
|
Ja den runde form har jo mange fordele bl.a. også at signallederne jo kan trækkes skjult og de er isoleret mod indstråling af støj, så både fremstillings-/brugsmæssigt er den ikke ringe. Mit spørgsmål er ikke en klage, da min egen arm lever fint op til formålet... jeg er blot nysgerrig  Faldt også over denne rustikke sag, som mange vil kunne lave på en lille dags tid..
http://www.altmann.haan.de/tonearm/default.htm
Han er keativ den Altmann.
__________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
| Sendt: 22 Februar 2009 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er da også de flotte gamle Gray tonearme
Dem er jeg selv ret vilde med, men de koster som regel mere end jeg vil ofre på ebay:) __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2009 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
LouBP skrev:
Dem er jeg selv ret vilde med, men de koster som regel mere end jeg vil ofre på ebay:) |
|
|
Ja en god og meget speciel en.. model 108 ..den blev brugt både på radiostationer og af DJ'er, og skulle have trukket ny kabling, da man efterhånden gik over til stereo. Vist nok noget metal uprofil og hammerlakeret.. gad vide om det var bukket eller støbt metal - LouBP du trækker mig en tur hen af memory lane  Der er fine billeder af den hos ham her.. http://members.myactv.net/~je183/retro.htmhvor man kan se den i flere vinkler og hele den unikke opbygning __________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
| Sendt: 22 Februar 2009 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
FinnC skrev:
LouBP skrev:
Dem er jeg selv ret vilde med, men de koster som regel mere end jeg vil ofre på ebay:) |
|
|
Ja en god og meget
speciel en.. <font size="3" face="Arial">model 108 ..den blev brugt både på radiostationer og af DJ'er, og
skulle have trukket ny kabling, da man efterhånden gik over til stereo. Vist nok noget metal uprofil og hammerlakeret.. gad
vide om det var bukket eller støbt metal - LouBP du trækker mig en tur hen af memory lane Der er fine billeder af den
hos ham
her..http://members.myactv.net/~je183/retro.htmhvor man
kan se den i flere vinkler og hele den unikke opbygning |
|
|
Hehe det er jeg kun glad for. Jeg ville rigtig gerne have en Garrard 301 i grå hammerlak som r-l-b har, og så med sådan en
gray på, det ville se så retro cool og bundsolidt ud, og samtidig garanteret være en fed kombination.
Men hva, jeg holde rmig til de runde so far. SME 3009 og min nye formular IV __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|