Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 20:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: SME 3009 II rewiring (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kenn L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2008
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 09 Marts 2009 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der har erfaring med rewiring af en SME 3009 II tonearm?, hvilken type ledning skal jeg bruge, og hvor køber man det?

Er der nogle faldgrupper?, jeg tænker på stelforbindelse, da jeg nu er plaget lidt af brum.

Mvh. Kenn L

Til top Vis Kenn L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenn L

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 Marts 2009 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Hej Kenn L.

Jeg har gjort det på en 3012 som er bygget op på samme måde.

Jeg købte kabel i lydbutikken, de har noget billigt projekt tror det er omkring 300kr og så kan du få noget sølv fletcher, tror bare det er vildt dyrt.

jeg brugte projekt kablet, som har god længde.

afmonter pu, og arm, så du kan komme til at arbejde med den frit.

Afmonter kablerne i stikket i bunden(noter dig vilke farver).

Afmonter toppen med stangen til antiskating snoren, 2 skruer.

Afmonter knivlejet, vær opmærksom på at den en skue holder stelkablet, den foreste, den anden holder kontraloddet, som med fordel kan trækkes ud af armen også.

Afmonter sme fatningen, og træk de gamle ledninger med ud, du kan eventuelt fæste de nye så de trækkes med, men ik nødvendigt.

Monter de nye ledninger i armrøret, husk at lode stellen på den flade møtrik, så de kommer ud så du kan lode dem på sme fatningen.

lod på sme fatningen en efter en, så der ik går kludder i farverne.

monter sme fatning.

monter armrør og ledninger op så intet vil gå for stramt, og lad være med at sno ledningerne, de skal løbe pænt parelelt, specielt ned igennem hullet i lejerne.

Nu kommer det sværeMonter knivlejet, med stelmøtrikkensværtmen med en lille pincet, ka det som lade sig gøre, her skal motorikken og tålmodigheden altså være der, pas på ik at spænde den smule gevind der er i stykker.

Når stelskruen endelig er monteret, kan kontralodet monteres, måske nyt gummiafkobling kunne være godt, og sidste skrue til knivlejet monteres.

monter den sidste del, tjek efter om alt går super let, og at kablet ikke yder ynødig modstand.

lod kabler færdig i bundstikket, og nyd lyden af en af de bedste klassiske tonearme der er lavet.

jeg håber du kan bruge det til noget, og god fornøjelse.

Kenn L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2009 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Hej R.P.

Se det er da en beskrivelse der vil noget!!

Jeg glæder mig helt til at komme i gang...

Mange tak!!

Mvh. Kenn L

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 Marts 2009 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Hej Kenn

Jeg har reviret et par SME 3009 og en SME Series III arm. Hvad du skal bruge til intern rewiring er vel op til din pengepung og dine ører, jeg har selv brugt VdH til rewiring, da jeg syntes dette lyder godt.

Jeg har vedhæftet et link til en tråd hvor jeg viser hvordan jeg har gjort med en 3009 arm. http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50191&K W=gorm&PN=0&TPN=3

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Kenn L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2009 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Hej Gorm,

Tak for den gode forklaring samt de gode billeder, jeg har efterhånden ingen undskyldninger for at det ikke bliver godt!

Mvh. Kenn L

Ps! ville have indsat et billede af min Denon DP-2000 med SME arm som skal have tur, men det er da ikke til at finde ud af!!!!

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2009 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

vær opmærksom på det er en improved tonearm som gorm har haft fat i, der er en hel del forskel, bla fastmonteret headshel.

supos
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 10 Marts 2009 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Skriv endelig hvordan det gik og hvilket kabel du endte med at vælge.  Jeg har selv en 3009 Series II improved jeg skal have rewired, og skulle lige til at skrive et indlæg om hvor man fik fat i den slags kabel. 
Til top Vis supos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af supos

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 11 Marts 2009 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Cardas er ikke superdyrt og kan bla. købes hos PhonoPhono.

Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Kenn L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2009 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Tak for alle rådene/vejledningerne....

Jeg har fået tilsagn om noget VDH som er forsølvet, så det bliver det der kommer i!

Jeg har skilt armen helt ad, (der er da godt nok mange dele!) og renset alle dele i lampeolie, så bliver de affedtet og renset på en nænsom måde, og de 2 lejer er blevet skyllet godt igennem med olien, og så blæst godt igennem med trykluft. Jeg har valgt at lade lejerne køre tørt, for så lav friktion som muligt.

Der var ingen dæmpemateriale i selve armrøret, jeg har tænk at putte enten en "skum-pølse", eller noget balsatræ ind for at tage resonanser, hvad siger eksperterne?

Jeg skal nok vende tilbage med mere, samt billeder af processen. Jeg vil gerne gøre ligesom Gorm, med indsatte billeder, hvis jeg kan finde ud af det............

Mvh. Kenn

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2009 kl. 02:19 | IP-adresse registreret  

Det er måske in at dæmpe sig ud af mange ting i denne verden, men det kan let give problemer, du forøger den effektive masse, med lavere resonansfrekvens til følge, hvilket pu'er med høj compliance ikke har gavn af.

Dæmpning kan også let give en langsom kedelig lyd, dette sagt ud fra erfaringer med en rega rb 300 arm med og uden den sorte lak.

Du kan jo sætte et par oringe uden på armrøret og se hvor meget du vil vinde ved dæmpning, samt højere effektiv masse, det kan nemt pilles af, og du kan eksperimentere med hvor de dæmper bedst.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2009 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Nogle af de gamle SME arme havde balsa-træ i armrøret og nogle havde ikke. Jeg ved ikke om det var afhængigt af hvornår de var fra (serienummer) eller...?

Kenn L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2009 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Så er der kommet ny wirw i min SME arm, se billeder her: http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=59298166

Det er VHD wire jeg har brugt, det er kun 0.2mm. tykt! så der er noget pillearbejde!

Nu er den monteret igen, og den spiller som den skal, uden brum!. Det er en Audio Technica AF-F5 MC Pick-Up jeg har på.

I Gorm`s vejledning ang. rewiring stødte jeg også på beskrivelser af div. plademåtter!, på min Denon DP-2000 er gummimåtten slebet på bagsiden, således at den bliver gradvis tyndere fra yderdiameteren og ind mod centrum, hvilket bevirker at pladen har super kontakt når pladestrammeren er på! Selv lettere skæve plader bliver rettet til!

Jeg har prøvet at beskrive mit DIY i forummet her på siden, men det er da næsten umuligt at have med at gøre!, jeg tænker her på upload af billeder!

Det skal ikke opfattes som kritik, da jeg bruger Hi-Fi4All rigtig meget, og syntes det er en rigtig god side!, men det andet må da kunne gøres smartere!!

Tak til alle der har givet råd...

Mvh. Kenn

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2009 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Hold da op hvor er den fed! Den må du da gerne sige lidt mere om?

Kenn L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2009 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Tak! Ja jeg syntes også den er fed...... det er en jeg fandt sidste år i DBA!, den er lavet af en værktøjsmager, det brune (det der ligner træ) som selve værket ligger i er det man kalder Ibonit, og det sorte forneden er en valset stålring der danner sokkel hvor fødderne sidder. Inden i de 3 ben er der kraftige fjedre, således at det øverste er fjedrende ophængt.

Centertappen på værket har han rundslebet et spor i, således at pladestrammeren ved hjælp af nogle kugler låser sig fast, og laver et nedadgående tryk ved hjælp af fjederen, hvilket kombineret med det at gummimåtten er slebet sådan på bagsiden at den er tykkest på den største diameter og tyndest inde ved centrum, giver en god kontakt mellem plade og måtten!

Jeg har også en Micro Seiki DQX 1000, men jeg må sige at Denonèn har en bedre bund, og i det hele taget et mere fyldigt lydbillede.

Jeg tror at den vejer op mod 20 Kg., så akustisk tilbagekopling er ikke det store problem!

Mvh. Kenn

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2009 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Det var da en fantastisk ting at finde på DBA! Jeg er lidt misundelig. Tillykke.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes