| Forfatter |
|
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 13 Marts 2009 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen, der ved, hvordan spolerne i en MC pickup vikles rent praktisk? Og hvro man kunne være heldig at købe en
længde fin kobber eller sølvtråd
Dette drejer sig om den nok vanvittige ide at prøve at opnå praktisk erfaring med pickup reparation. Via mit arbejde vil jeg
formentlig i min fritid kunne råde over et godt stereomikroskop, og måske en mikromanipulator.
Så jeg overvejer at købe en pickup med defekt spole (wire knækket), løsne pianotråden, tage den/armaturet/nålearmen ud,
wire den igen og montere igen, og lodde ledningerne til pins bagest i pickuppen igen, og prøve af, hvordan spændingen i
pianotråden justeres.
Inden jeg bliver beskudt med diverse indlæg om at det er helt umuligt, vil jeg anføre, at MC pickupper jo rent faktisk bliver
bygget manuelt, og at det derfor, på et eller andet hobby niveau må være muligt at gøre det efter.
Mvh Ulrikmm
|
| Til top |
|
| |
supos Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 244
|
| Sendt: 13 Marts 2009 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville muligvis prøve at finde nogle gamle elektriske relæer og skille dem ad, da wiren i dem ofte er meget meget tynd.
Hvis du har mulighed for at bestille fra Farnell eller RS Components er der selvfølgelig flere valgmuligheder, der kan du vel få det tyndeste wire der findes på markedet.
Sune
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 13 Marts 2009 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at kontakte Ortofon - de har masser af tynd tråd.
Husker for flere år siden da jeg besøgte fabrikken. Det var kun kvinder der viklede spoler til pickupper - de havde den rette følsomhed i hænderne. Vi var et par stykker der prøvede. Tråden (som faktisk er noget nær usynlig) knækkede efter få sekunder!
Iøvrigt skal nålefanen jo af, før du kan vikle. Du skal også have en maskine at spænde det op i. Derefter skal nålefanen på plads igen. Det har jeg ogå prøvet ... den blev flad, første gang jeg rørte ved den med en tang!
Så jeg siger bare god fornøjelse. __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
|
| Sendt: 13 Marts 2009 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her kan du se, hvordan spoleankeret (det lille X) sidder på en Van den Hul Condor. Tråden er af guld - endnu mere skrøbelig!

__________________ Jan Nielsen
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 13 Marts 2009 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes det er lidt cool at tage den udfordring op, og det er ikke helt umuligt. Jeg har rodet en del med pu'er og de kan tåle mere end man tror. Til gengæld sker det meget pludseligt når det går galt, og så er der ingen vej tilbage. Helt derinde hvor du er på vej har jeg dog endnu ikke være, men jeg har heller ikke de værktøjer du har adgang til.
Husl at bruge ikke magnetiske materialer til operationerne, men kan ikke styre dem i nærheden af magneten hvis de lader sig påvirke. Desværre en erfaring jeg har gjort.
Pøj pøj med det. __________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
| |
bjerager Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 787
|
| Sendt: 14 Marts 2009 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er faktisk en gang lykkedes for mig at lodde tråden på en supex fast til clipsene igen - noget af et pillearbejde, men ikke umuligt.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 14 Marts 2009 kl. 11:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
det lyder til at være værre end fluebinderi - jeg tror jeg holder mig til at skære woblere i træ og lodde rca stik
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Marts 2009 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Janils, er det nødvendigt at tage nålefanen af armaturet for at kunne vikle?
Noget der kunne være sjovt var, hvis nogen kender en af de personer, der gennem tiderne har fremstillet pickupper
gennem tiderne (måske en af de rare damer?) og få flere detaljer om de praktiske håndgreb og metoder.
Mvh Ulrikmm
janils skrev:
Prøv at kontakte Ortofon - de har masser af tynd tråd.
Husker for flere år siden da jeg besøgte fabrikken. Det var kun kvinder der viklede spoler til pickupper - de havde den
rette følsomhed i hænderne. Vi var et par stykker der prøvede. Tråden (som faktisk er noget nær usynlig) knækkede efter
få sekunder!
Iøvrigt skal nålefanen jo af, før du kan vikle. Du skal også have en maskine at spænde det op i. Derefter skal nålefanen
på plads igen. Det har jeg ogå prøvet ... den blev flad, første gang jeg rørte ved den med en tang!
Så jeg siger bare god fornøjelse. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2009 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Santashooter har skaffet mig en Dynavector DV17Mk II, der kun spiller i den ene kanal.
Med lidt Gaffatape, et okular fra en stjernekikkert og et gammelt brillestel har jeg lavet en lupbrille. Hold kæft hvor ser
børnene underligt på en. Inspektionen viser, at en af kobbertrådene til højre kanal er revet over, ca midtvejs mellem pin og
den limklat, der fastholder trådene på siden af magneten, inden de løber ind til armaturet. Jeg har probet med et hundehår
(tilpas blødt til ikke at kunne gøre skade), men kan i første omgang kun identificere den ene ende af den overrevne
kobbertråd. Muligvis er den anden ende revet over lige hvor den går ind i limklatten, hvilket komplicerer tingene en del.
Planen er i næste uge at tage den under stereomikroskop for at se nærmere efter wirerne. Det bedste bud på en reparation
må være at lave en ny kobbertråd fra pin og ned til den stump, jeg forhåbentlig kan finde. Jeg vil prøve med en uisoleret
tråd snoet til en lille , tæt spiral ved ledningsstumpen. Så vil jeg prøve at føre denne spiral ned på ledningsstumpen, og
lodde på ydersiden af spiralen. Det jeg håber er at spiralen ved kapillæreffekt kan suge loddetin ind og danne forbindelse
med enden af ledningsstumpen. Så kan man måske undgå at skulle afisolere den ganske tynde lak.
Mht. yderligere værktøjer, der kunne vise sig nyttige:
Hvis nogen har en ide til lakafisolering, modtages forslag med kyshånd. En ven har foreslået flus, men om det vil virke ved
jeg ikke. Selv har jeg tænkt på den lakfjerner, der hedder Bums! Eller måske en acetonedråbe på enden af en fin
glaspipette.
Jeg lurer på (min SMD loddekolbe ser grov ud) om man kunne lave en loddetinsprøjte lidt i stil med en limpistol: Et
kapillærglasrør med loddetin inden i, og omviklet med en glødetråd (ståltråd eller lignende) ude ved spidsen. Så kunne man
måske føre en lille stump tin frem med en slags aftrækker, og som så ville smelte som en lille halvkugle tin ude på spidsen
af apparatet. Det skal da helt klart prøves af. Mon glas eller tin smelter først?
Har nogen en ide til hvis man skulle bore meget små huller i aluminium eller boron? Jeg har selv overvejet om man kunne
lave et mikroskopisk bor med en 40, 60 eller 100 mikrometer tyk tungstentråd. Disse tråde er ekstremt stive, og hvis man
nu sleb spidsen af i en skrå vinkel (lidt ligesom en kanylespids), kunne man nok opnå en vis bore-effekt hvis tungstedtråden
blev roteret af en hurtig lille elmotor. Hvis man nu engang skulle få behov for at lime små ædelstene på en pickup..
Jeg er spændt på om det hele viser sig at være ren science fiction...
Dynavectoren er ellers en imponerende pickup. Lyden fra venstre kanal er ret god. Bassen virker letflydende, hurtig,
uanstrengt. Måske er der for meget højtone. Men lyden er i hvertfald meget detaljeret. Højre kanal har en superlav
grundstøj....Håber reparationen kan lade sig gøre. Ellers er planen at skille den ad. Den har den fordel at nålerøret er af
diamant, så jeg vil tro det er robust, hvis det skal trækkes af. Og så kan jeg se at armaturet ikke er ankerformet, men
derimod en lille kvadratisk plade (tror jeg nok) som er beviklet på kryds og tværs (formentlig for hver sin kanal). Den kunne
det måske godt lade sig gøre at vikle igen. En downside er at pickuppen er limet mere sammen end jeg kender det fra
Ortofon pickupper.
Mvh Ulrikmm
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2009 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tadaaa!
Første forsøgslodning er faldet godt ud: en ca. 100 mikrometer lakisoleret kobbertrådsende (altså ikke isoleret på
endefladen) blev forsøgt loddet sammen med en lille "spiralmuffe" viklet af uisoleret ca. 100 mikrometer kobbertråd. Tinnet
flød straks ind i spiralmuffen, og der var elektrisk forbindelse mellem de to kobber tråde. Så med denne metode ser det ud
til at være let at lodde på lakisolerede tråde, der er gået over.
Har lige slået op på Dynavectors hjemmeside at tråden i DV 17Mk3 er på 12 mikrometer. Så der venter bestemt en
udfordring.
Mvh Ulrikmm
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 17 Marts 2009 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
FLOT klaret  Jeg har lige gen-loddet de tynde ledninger der kommer ud af armen på en Beocord 8002 - og det var sgu' ikke let - så jeg tage hatten af for dit gå-på-mod. Held og lykke med projektet, og fortæl endeligt videre om dine erfaringer.
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Marts 2009 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Elfa fører kun kobbertråd i 100 mikrometer - så forslaget fra Janils om at kontakte Ortofon er nok en god ide, hvis der for
alvor skal renoveres pickupper.
Mvh Ulrikmm
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Marts 2009 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Havde i dag Dynavectoren under mikroskopet. Hurra! Med et hår til at skubbe med og med et tyndt stykke hvidt papir bag
ledningen lykkedes det dels at se, at der stikker en stump tråd ud af limklatten. Længden er omkring 0,3 mm vil jeg anslå.
Dels lykkedes det at manøvrere denne trådstump omkring, så den nu stikker lige ud til siden. Jeg vil tro det vil være muligt
nu at lodde på den  . Men det bliver først i næste uge pga. diverse arrangementer. Risikoen er selvfølgelig at det går ad
helvede til - men "who dares wins". Jeg skal lige have checket om min loddekolbespids er magnetisk. Det jeg er mest
bekymret for er selvfølgelig om overfladespændingen i lodningen kan trække tråden over, når jeg fjerne loddekolben.
Mvh Ulrikmm
|
| Til top |
|
| |
santashooter Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 937
|
| Sendt: 19 Marts 2009 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
uha, det lyder sku spændene, og med det arbejde du ligger for døren fortjener du virkelig at den kommer til at spille... jeg er dybt imponeret og havde nok ikke regnet med at det var muligt, Til lykke så langt, og held og lukke med lodningen!
__________________ Mit setup
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Marts 2009 kl. 02:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit første reparationsforsøg gik ilde: med lupbrillen på lykkdes det at placere kobberspiralen det rigtige sted. Det gik egtl.
nemt: en klump modellervoks blev sat på et plastiklåg, og kobbertråden med spiralen blev mast fast deri med spiralen
stikken 3 - 4 cm ud. Så justerede jeg højden på spiralen, og skubbed nemt spiralen ind på plads. Så loddede jeg spiralen
fast på ledningsstumpen (svært, for tinnet ville klumpe på loddekolben - men da jeg flyttede hånden, strejfede jeg
plastiklåget og trak kobbertråden af igen, og ødelagde samtidig den anden leder til højre kanal også! GRRRRRR
Men så blev jeg det klogere  .
Var til aften på besøg hos FWAC for at høre bla. bas i referencekvalitet. Og FWAC havde et glimrende forslag til
loddeproblemet: Loddepasta. Så jeg får en sending en af dagene.
Planen er så blot at lave en kobbertråd med j-facon i enden, putte loddepasta på her, føre j-enden på plads vha.
modellervoks og plastlåg, og varme pastaen uden berøring. To modeller kan tænkes: Varm luft fra varmepistol, eller kraftig
lyskilde med brændglas! Det ville da være sejt!
Mvh Ulrikmm
|
| Til top |
|
| |
FHWac Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 390
|
| Sendt: 22 Marts 2009 kl. 03:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
santashooter Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 937
|
| Sendt: 05 April 2009 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad så ulrik, er der ikke sket nyt med Dynavectoren? jeg glæder mig jo til at høre hvad du finder ud af.
__________________ Mit setup
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2009 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Santashooter,
der er lidt pause nu her med Dynavectoren. Jeg har ikke nået at komme i Radiolageret efter loddepasta, men det kunne jeg
jo gøre onsdag, hvor jeg har fri. Jeg har fundet et bedre mikroskop på arbejde og er relativt fortrøstningsfuld. Jeg skal
selvfølgelig først eksperimentere med om jeg kan opvarme loddepasta med en halogenlyskilde og et brændglas. Det ville
være så sejt at lave lodningen uden rent fysisk at berører materialerne. Og mere nænsomt, med minimal risiko for skader.
Hvis du kommer til Århus, vil du selvfølgelig være velkommen til at kigge forbi, anlægget er kommet rigtig godt op at køre.
Mvh Ulrikmm
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
|
| Sendt: 06 April 2009 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Imponerende! Hvornår ser vi en helt ny dansk pickup - The Ulrik!  Jeg talte med Peter Holstein her for nyligt. Han fortalte at man hos f.eks. Fritz Gyger (og andre?) kan købe en komplet nålefane med påmonteret nål. Herefter skal man så "bare" have den monteret på den gamle nålefane. __________________ Jan Nielsen
|
| Til top |
|
| |
Nightpuma Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 660
|
| Sendt: 10 April 2009 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Ulrikmm Det er virkeligt sjovt og imponerende at læse dine indleg. Meget kreative problemløsninger du tenker ud. Jeg tenkte på elektrisk ledende lim, er det noe du kan bruge? Sån der de bruger til at reparere varmetråder i bilvinduer. Måske er det like svært at bruge som loddetin. Pøj, pøj, jeg ser frem til at lese mer når du kommer videre med dit projekt  Mvh Asbjørn
|
| Til top |
|
| |