Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 16:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Pick-up / tonearn (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CAPS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 25 Marts 2009 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Hello there

Kan en her i forumet , forklare mig  hvorfor pick-up´s  med lille eftergivenhed hellere skal side i  en tone arm som er tung end i en som er let , ?  hvis nåletrykket er juisteret til det anbefalede  feks. 2 gr. kan jeg ikke  se hvorfor at det ikke skulle være ok.

Pick-up´s med stor eftergivenhed skal side på lette tone arme , det er jeg klar over.

MVH.   CAPS

Til top Vis CAPS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CAPS

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 Marts 2009 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

hmmm, ved ikke rigtigt, om jeg kan komme med en fornuftig forklaring som vil overbevise en, som mener at jorden er flad
Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 Marts 2009 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

bjerager skrev:
hmmm, ved ikke rigtigt, om jeg kan komme med en fornuftig forklaring som vil overbevise en, som mener at jorden er flad

nu er du da ikke den store pædagog

larzyh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2007
Lokalitet: København
Sendt: 28 Marts 2009 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Effektiv masse og nåletryk har intet med hinanden at gøre.

Tænk på arm/pick-up some et system ophængt i en fjeder (pick-upens ophæng). Systemet har en egen resonans determineret af eftergivenheden af pick-up ophænget of den effektive masse af armen.

Armen kan altid balanceres ud (ved at lægge vægt i den ene eller anden ende) og nåletryk kan justeres på samme måde.

Hvis du forestiller dig en arm lavet af sugerør kan den balanceres ud og nåletryk justeres på f.eks. 2g. Denne arm har meget lav effektiv masse of med en given pick-up vil egen resonansen på systemet være relativt højt. Hvis armen er lavet af bly vil den stadigt kunne balanceres og nåletrykket kan stadigt være 2g men egen resonansen på systemet vil være relativt højt.

Effektiv masse er ikke kun hvad armen vejer også hvordan vægten er fordelt. Tænk på en vippe; hvis du sidder ude i den ene ende er den effektive masse meget stor. Hvis du sidder tæt på midten er den effektive masse meget lille selvom vippen og dig vejer det samme i begge eksempler.

Derfor er det bedst hvis en tonearm er tung at have pick-up med lav eftergivenhed og vice-versa således at egen-resonansen for systemet er et sted mellem 8-12 Hz.
Til top Vis larzyh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af larzyh

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes