Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 03:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Luxman PD-121 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 31 Marts 2009 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har som bekendt denne pladespiller. KJeg har fået den billigt uden arm, men har så monteret min egen SME. Jeg havde
en Luxman tidligere, PD282, hed den. Og den var super god. Så da jeg fik denne LUXMAN pd121 var min lykke jo gjort. Men
den har altså et problem. På stroboskobet kan jeg se at den ikke køre lige, hvis i forstår, altså tallene på stroboskobet står
og hoppe lidt, og den kan høres. Er der nogen der ved havd eg kan gøre?

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 31 Marts 2009 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

prøv at vende stikket i stik kontakten - nej det er ingen joke

er den sat til 220 volt eller 240 volt (hvis der er en omskifter)

Kører der andre maskiner - fx PCer, vaskemaskiner el. køleskabe på den sikringskreds som din stikkontakt er tilsuttet

prøv at rense /smøre lejer hvis du kan komme til det

Det er jo en ok pladespiller rent spille mæssigt og en mere en ok pladespiller rent visuelt så det vil være fedt hvis du kunne få den til at spille perfekt

Hvis der er fin indstilling af hastighed så prøv at rense disse med kontakt rens - snavs og dårlig forbindelse kan lave l... i den

Har den også fejl ved 45 omdr.

har den fejl hvis den fx har spillet non stop i 3 timer

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2009 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
prøv at vende stikket i stik kontakten - nej det er ingen jokeer den sat til 220 volt eller 240 volt (hvis der er
en omskifter)Kører der andre maskiner - fx PCer, vaskemaskiner el. køleskabe på den sikringskreds som din stikkontakt er
tilsuttetprøv at rense /smøre lejer hvis du kan komme til det Det er jo en ok pladespiller rent spille mæssigt og en mere en
ok pladespiller rent visuelt så det vil være fedt hvis du kunne få den til at spille perfektHvis der er fin indstilling af hastighed
så prøv at rense disse med kontakt rens - snavs og dårlig forbindelse kan lave l... i denHar den også fejl ved 45 omdr.har
den fejl hvis den fx har spillet non stop i 3 timer

Når jeg lige kommer hjem fra gymnasiet må jeg heller se om det er så simpelt, som at vende stikket. Der køre også en
anden pladespiller i sikringskredsen, men jeg kan jo prøve at tage alt andet fra. Rens og smøre lejer er nok lidt svært,
Luxman, er bundsolidt og robust opbygget. Der er instilling af hastighed, dem må jeg lige få renset, fejlen er mindre ved 45,
men den er der. Jeg lader den lige køre når jeg kommer.

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 31 Marts 2009 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Der er en mulighed for at det blot kan være potentiometeret til hastighedreguleringen der er en smule ustabilt på grund af tidens tand.

Ved at "motionere" det ved at dreje på det, fra yderpunkt til yderpunkt nogen gange, kan du muligvis få det til at være stabilt igen, fordi du slider den patina der sandsynligvis ligger på overfladen i potentiometeret. Hvis det hjælper, men ikke hjælper nok, kan du forbedre din indsats med kontaktrens/spray.

Det har virket problemløsende på alle de pladespillere jeg har haft med samme principielle motorkonstruktion.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2009 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Sund skrev:

Der er en mulighed for at det blot kan være potentiometeret til hastighedreguleringen der er en smule
ustabilt på grund af tidens tand.

Ved at "motionere" det ved at dreje på det, fra yderpunkt til yderpunkt nogen gange, kan du muligvis få det til at være
stabilt igen, fordi du slider den patina der sandsynligvis ligger på overfladen i potentiometeret. Hvis det hjælper, men ikke
hjælper nok, kan du forbedre din indsats med kontaktrens/spray.

Det har virket problemløsende på alle de pladespillere jeg har haft med samme principielle motorkonstruktion.

På Luxman er der jo 2 "sæt" potmetre. Jeg har dem på fronten, der 2 to. og så har jeg dem på selve motoren, der styrer i
hvilket interval dem på fronten køre i, skal det hele motioneres?

All Vintage

Billedeupload guide

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 31 Marts 2009 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

So9m regel kan du nøjes med dem på fronten, men er det ikke nok, må  de ander også lige have et lille skub.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 Marts 2009 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Hej Lou.

Ja det er begge sæt potmetre som skal motioneres. Jeg har haft mange af de gamle Luxman pladespillere (131, 121, 441, 300,310 og 350, flere af modellerne har jeg haft adskillige af), og det er helt almindeligt at de trænger til en gang kontaktspray. Jeg har endnu ikke oplevet een som efter en gang rens ikke kørte som den skal.

Rens alle 4 potmetre og motioner dem. Indstil derefter potmetrene på motoren sådan at hastigheden er korrekt når potmetrene på fronten er i midterstilling. Jeg vil være MEGET overrasket hvis dette ikke løser dit problem.

Mvh. Lars.

Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 31 Marts 2009 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

hvad så LouBP har du fået den til at køre?

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2009 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Alle potmetre er motioneret og fået tilpas med kontakt spray, motioneret i igen, og endnu en omgang kontakt spray. Både
de små inde ved lejet, og de store ude på fronten, men lige lidt hjalp det. Desværre. Ydermere har den fået en stikkontakt
for sig selv, heller ingen effekt. Jeg har prøvet det hele.

MEN... Jeg skal have smurt centerlejet, da jeg har på fornemmelsen det er syndere, men hvordan pokker komme jeg til det?
hvordan skal jeg få den rentgjort. Der er et lille hul, passende til en kanyle, hvor der står oil. Men hvad får noget olie skal
jeg bruge, bare en almen syrefri?

Mit store spørgsmål er hvordan jeg får renset lejet, jeg kan ikke komme til det.

All Vintage

Billedeupload guide

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2009 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

HVis nogen ved hvordan man renser lejet, fjerner gammel olie, og tilføre nyt? Så råb højt

All Vintage

Billedeupload guide

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 April 2009 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Motorolie skulle være godt. Man kan jo resonere at biler der jo kører mange omdrejninger hele tiden ikke tager skade af det!

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2009 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

edge skrev:
Motorolie skulle være godt. Man kan jo resonere at biler der jo kører mange omdrejninger hele tiden ikke
tager skade af det!

Det er skam ikke det der er problemet, det er olien der er umuligt at få ud, da jeg ikke kan skille lejet ad.

All Vintage

Billedeupload guide

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes