Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 22:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Ortofon MC 30 super og rega rb300 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
John Jul
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Marts 2009
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Sendt: 09 April 2009 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Hej

Efter en lang pause har jeg fået interessen for god hifi tilbage og i den anledning støvet min gamle rega P3 af. Men jeg er endt i samme problem som jeg efterlod den i. Jeg synes det er næsten umuligt at udbalancere PU´en uden at kontravægten nærmest hænger på det yderste.
Så mit spørgsmål er om den PU simpelthen ikke passer til armen  (er for tung). Jeg har svært ved at finde data på PU´en mere. Så jeg kan ikke rigtig finde ud af om den passer til med hensyn til compliance og armens egenresonans?
Nogen der har lidt erfaring med kombinationen?

Mvh

John

Til top Vis John Jul's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af John Jul

chubbz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 April 2009 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

prøv www.medlyd.dk

De kan helt sikkert give dig svar på dit spørgsmål.
Mener Rega laver et tungstenslod som kan benyttes til tungere pickupper...men du må ikke hænge mig op på det :-)

Cambridge Audio
Musical Surroundings
Kharma
Van den Hul
Mogami

Til top Vis chubbz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chubbz

dibbedut
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Sendt: 09 April 2009 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Hej John

Din MC30 skulle veje 7 gram og armen kan tage fra 4 til 11 grams så der er vist noget der ikke stemmer? resten kan jeg ikke udtale mig om.

Mvh Jakob

Til top Vis dibbedut's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dibbedut

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 10 April 2009 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Kan du huske hvordan det lige er man gør?

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 10 April 2009 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

dibbedut skrev:

Hej John

Din MC30 skulle veje 7 gram og armen kan tage fra 4 til 11 grams så der er vist noget der ikke stemmer? resten kan jeg ikke udtale mig om.

Mvh Jakob

Nu kender jeg ikke REGA-armen i detaljer og ved ikke hvordan nåletrykket tilføres...

Men kunne det tænkes, at spørgeren prøver at udbalancere armen, mens nåletrykket er indstillet på en værdi større end nul (gram)?

Armen bør kunne fungere med en MC-30.

Mvh.

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 April 2009 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

er MC30eren en af de Ortofon pickuper hvor der er plads til en ekstra metal plade i bunden (det der vende mod armen) så den kan bliver tungere - i givet fald så kunne den fjernes - OM-serien har det og jeg mener jeg har haft en anden ortofon der også havde det ??

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2009 kl. 01:24 | IP-adresse registreret  

Desvære ikke, jeg kender det kun fra OM serien.

MC 30 erfra "gardinstang serien", hvor husene er klippet ud af en lang alu profil, smart, billige og ganske udmaærket, som resten af pu'en..

Når den sidder på en Planar 3, kan der muligvis være lidt med højden (VTA), men det er nok ikke det spørgeren henviser til.

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Sendt: 10 April 2009 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

www.cartridgedb.com hvis du manglerdata på pickuppen. Pickuppen er meget høj, så spørgsmålet er, om der er plads til den på en planar 3 uden at sætte nogle skiver imellem armen og armbasen.
Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 10 April 2009 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

John Jul skrev:

Hej

Efter en lang pause har jeg fået interessen for god hifi tilbage og i den anledning støvet min gamle rega P3 af. Men jeg er
endt i samme problem som jeg efterlod den i. Jeg synes det er næsten umuligt at udbalancere PU´en uden at kontravægten
nærmest hænger på det yderste.Så mit spørgsmål er om den PU simpelthen ikke passer til armen  (er for tung). Jeg har
svært ved at finde data på PU´en mere. Så jeg kan ikke rigtig finde ud af om den passer til med hensyn til compliance og
armens egenresonans?Nogen der har lidt erfaring med kombinationen?

Mvh

John

Hej John
Jeg har selv haft MC 30 Super. Den er meget tung (omkring 11 gram) pga. en gigantisk stor magnet. Jeg har lige
kontrolvejet min MC 10 Super II, der chassismæssigt ligner meget. Den vejer 11 gram. (Det er kun OM serien, der har en
lille messingplade som ekstra lod i toppen af sin monteringsplade. Med den kunne man øge vægten fra 2,5 til 5 gram.)
Hvis din RB300 er generation 1, ligesom den jeg har liggende, så har den som standard tungsten lod. Man kan kende det på,
at det ser meget lille ud, Tungsten = wolfram har en massefylde på 19,25 gram pr kubikcentimeter, hvor bly ligger på 11,3
(og guld på 19,3). Min RB300 har fået forøget massen af sit kontralod, for at kunne tage tunge pickupper.
Har du husket at nulstille nåletrykket før du balancerer armen? Ellers må den være svær at få i balance. RB300 generation 1
bruger en fjeder (også der kopierede man SME V) til at give nåletryk. Evt. kan du stille nåletrykfjederen på nul og justere
nåletrykket alene med kontraloddet. På den måde behøver loddet ikke at komme helt så langt bagud. Giv et praj, hvis det
stadig ikke kan lade sig gøre. For så kan dt hedde en anden pickup, eller improvisation mht. kontraloddet.
Mvh Ulrikmm
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2009 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Og lidt mere:
MC30 Super skal køre med et nåletryk på 1,6 til 2 gram. Jeg ville vælge 2 til at starte med, og gå ned på 1,8, hvis du ikke
hører tegne på fejlsporing i inderriller. Hvad kompliancen præcis er, ved jeg ikke, men jeg vil klart regne den for hverken
høj eller lavkompliant. Hvis du tør, kan du lige mærke efter med en finger på den umonterede pickup. Fx. kan man på den
måde tydeligt mærke forskel på en stiv Denon DL103 og en superblød Ortofon OM 30. Men det er helt på eget ansvar .
Hvis man rammer forkert, når man skal pille næse, er finmotorikken måske ikke til at mærke på pickupaffjedringer.
Mvh Ulrikmm

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 April 2009 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har brugt både Ortofon MC10, MC20 og MC30 på Rega RB250 og RB300 uden problemer, det spiller faktisk fantastisk sammen, RB armen tumler MC PU'en perfekt.

Men det er rigtigt at udballanceringen kan være lidt drilsk, da der køres på grænsen vægtmæssigt, men det har nu altid kunnet lade sig gøre, ellers kan man jo altid snyde lidt, hvis man har en PU-vægt. Men du skal hæve armen med en spacer, så VTA kommer til at passe.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2009 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Du kunne også pillle overtøjet af MC30 Super pickuppen, så sparer du måske et enkelt gram. Den kommer til at se vildt sej
ud, og kommer ikke til at brumme ved det. Måske spiller den også lidt renere. Men det er en farlig procedure, idet man så
mister muligheden for at have nålebeskytter på. Og iflg. Ulrikmms første pickupregel, går det ofte galt:

1. En pickup uden nålebeskytter har en rest levetid på 1 måned.

Mvh Ulrikmm

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 10 April 2009 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
Du kunne også pillle overtøjet af MC30 Super pickuppen, så sparer du måske et enkelt gram. Den kommer til at se vildt sej
ud, og kommer ikke til at brumme ved det. Måske spiller den også lidt renere. Men det er en farlig procedure, idet man så
mister muligheden for at have nålebeskytter på. Og iflg. Ulrikmms første pickupregel, går det ofte galt:

1. En pickup uden nålebeskytter har en rest levetid på 1 måned.

Mvh Ulrikmm

He...så har jeg godt nok været usædvanlig heldig med mine pickup'er! Jeg har aldrig brugt nålebeskytter.  

Mvh.

Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2009 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Hej Nilau - takker:

Ingen regel uden undtagelse! Hermed er reglen bekræftet endegyldigt .

Spøg til side, jeg spiller da på en åben Denon DL 304 nu, men er meget forsigtig, og kan faktisk få nålebeskytteren på den.
Min MC 30 Super fik bøjet nålefanen, mens den var bar, for mere end 15 år siden, og en AudioTechnica AT-OC7 flækkede
sin borstav kort tid efter at nålebeskytteren blev væk. Godt det samme, det var en elendig PU. Nålebeskyttelse er da rar
ved rengøring af pladespiller, udskiftning af armrør osv. På van den Hul hjemmesiden angives en meget fornuftig regel:
garanti på hans PU gælder kun, såfremt den indsendte PU har en original nålebeskytter på!

Link: (side 2 øverst):
http://www.vandenhul.com/userfiles/docs/Phono_FAQ.pdf

Mvh Ulrikmm

Mvh Ulrikmm

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 April 2009 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Hvordan har du fået huset af en dl-304, sådan at den også kan monteres på armen?

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2009 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Aluchassiset er faktisk det meste af pickuppen. Det der kan tages af (i mit tilfælde faldt det af af sig selv!) er bunden,
hvorpå der står DL 304. Bunden viser sig faktisk at være guldfarvet plastik! Altså ren kosmetik af billigste skuffe . Det
heldige er at nålebeskytteren klikkes fast på resten af pickupchassiset. Selve transduceren er blandt de mindste, de eneste,
jeg har set, der har været mindre, har været Denon DL 1000A og Dynavector DV17.

Mvh Ulrikmm

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2009 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Det må betragtes som held i uheld, at den bundplade faldt af. Så spiller 304 nemlig bedre.

Hvis jeg husker rigtigt sidder der en lille skive af skumgummi rundt om nålefanen, foran ankeret med ledningerne. Hvis du fiker den af hjælper det også på tingene.

Hos mig faldt det også af, dog med en vis hjælp, og den spiller noget bedre end standart. Det bedste var dog at høvle spidsen af nålefanen, som løftede den temmelig meget, så det nu er min yndlings pu. I lettere arme vel at mærke.

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2009 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Min spiller i en SME III med let oliedæmpning. Det funker godt.

Sund, du lyder ikke til at ryste overdrevent meget på fingrene. Det kunne være interessant at se dig høvle en nålefane til.
Men jeg kan se at du måske ikke bor i Danmark. Hvordan pokker fikserer du nålefanen på en DL 304, når du sliber?
Nålefanen er vel lavet af en borstav? Jeg har selv købt en defekt Dynavector DV17, fordi den har en nok mere robust
nålefane af diamant, til mine forsøg med MC reparation:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=72970&KW=ul rikmm
Mvh Ulrikmm

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 April 2009 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Slibe på spidsen af den nålefane? Det tør jeg sgu ikke. Måske skulle jeg se på det plasticdæksel ved lejlighed... Men ved ærlig talt ikke, om jeg tør...

Ulrik, du har haft fingre i en dl-1000a, hvordan lød den? jeg går sådan lidt i smu og drømmer om sådan en eller en dl-s1.

Min dl-304 spiller i en mørch arm med rødt armrør, men måske skulle jeg prøve at anskaffe mig et grønt - tror faktisk den er lidt for blød til et rødt armrør, selv om den effektive masse kun er 6 gram.

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2009 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Det er nu ikke så farligt som nogen tror, og så havde jeg en del defekte/slidte at øve mig på da jeg var i branchen og man stadig brugte de der sorte flade nogen som primær kilde til lyd. Det er altid godt at prøve tingene af på noget der er afgået ved døden eller tæt på, måske lige undtaget sexuelle udskejelser.

Jeg fikserer ikke nålen, men lader dens egen fjeder være anlægget til filen, fra Matas, så tager det lidt længere, men til gengæld er det svært at knække/bøje noget.

Hvis du har en smykkelup/urmagerlup der forstørrer 10, 20 eller 30 gange kan du følge med i processen. Med 30 gange forstørrelse kan man se det meste, bl.a. slibningen på de fleste diamanter.

Du har ret i at selve nålefanen er stærkere på Dynavectoren end på 304, som i øvrigt er alu, men den er fæstet ved at være limet på en flad ende af det materiale ankeret er monteret på. Der er med andre ord ikke andet end limen til at binde to flader sammen, og det er det svage led i Dynavectors rubin og diamant faner. Det er der du skal være opmærksom på ikke at den kommer i klemme eller "vrikker over en kant".

Om Boron er til at slibe i ved jeg ikke, det er temmelig hårdt og krystalinsk i sin opbygning. Desuden er alle de pu'er jeg har mødt der er lavet med Boron lavet så diamanten sidder ude i enden fra fabrikken, der er således ikke noget at slibe væk.

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes