Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 14:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: opgradering (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Søren Korsgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 16 April 2009 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

For mange år siden købte jeg en Systemdek monteret med en Helios Scorpio arm og en Goldring Electro II pickup. Hvis man skulle gøre noget seriøst omkring opdatering hvad er så buddet, de spiller upåklageligt men man er vel altid på jagt. Som jeg har klunnet læse mig frem til er pickuppen en high output MC type kunne det være noget med en stepup af en slags? Ny nål eller noget helt andet? Gode råd modtages.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 April 2009 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

netop en high output mc behøver ikke en step upmen måske en anden riaa kunne gøre nytte hvd spiller du på af anlæg - er de rindbygget riaa i din forstærker eller har du en ekstern - vi er flere herinde der kollektivt hjemkøbte en riaa der hedder bellari - den er med rør og gør oplevelsen af vinyl endnu bedre - der er jo en dejlig pladespiller du har så den, armen og pickuppen burde ikke stå i vejen for vellyd.

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Sendt: 16 April 2009 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Et godt sted at starte kunne være med pickuppen - den er nok den mest slidte del af dit setup. Men hvad der skal sættes på i stedet afhænger af hvad hvordan dine musikalske præferencer er, og hvad det må koste. Ellers er en plademåtte, et nyt tonearmskabel, en ny Riaa også en mulighed..
Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2009 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

mange ældre system ses ofte med en kulfiber-filt-måtte ofte fra am
disse giver en ofte fesen lyd - inden du springer ud i en dyr måtte prøv med et eller to lag "antiskrid" måtte - det er sådan noget oftest sort måtte som koster en 20 for en ruller der er 3o cm bred og typis 1 meter lang i brugsen. Det har nogle glimrende egenskaber fordi dine plade virkelig ligger fast samtidig med at det dæmper for det der ikke skal med - eneste minus er at det - hvis du glemmer en plade på grammofonen natten over har det med at klæbe sig fast til pladen - og det er skidt. - En anden billig plademåtte kan du lave af kork - få fat i en kork dækkeseviet ubehandlet eller en korkflise fra tæppehandleren - men hus ingen pvc eler lak - au naturel
Platter Matter måten er der mange der kanlide - og den fåes billigt hos audio consult for omkring 200-250 kr i kbh (mener det er ham der har tilbud på den - google er din ven her)
Jeg kender ikke din pickup men vil du blive i sporet med high out put mc pickupper men have en ny nål lave denon 110eren til 800 og 160eren til 999 - sidst nævnte er noget mere rafineret i lyden og skulle lyde endnu bedre hvis man skræller plasthuset af den - den første 110 er vist lidt overivrig - jeg holder meget af den til prisen og den er god til jazz. Jeg tror ikke din scorpio arm kan tumle en stiv tung pickup som denon 103 men den kræver også stepup trafo eller mc indgang i riaaen. Ortofon har lavet en ny serie pickupper 2M som starte med en prisbillig rød til små 600 kr. og slutter med en sort til lidt over 3.000 - det er mm pickupper som altså bare kræver en alm. Riaa - held og lykke

Gråskæg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 16 April 2009 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Hej det er nok et setup der har en 20 år på bagen det var storsælger da Tom var i Audio Consult
så pickuppen er nok den der kan være mest slidt, men sporer den og det lyder godt kan den nok lidt endnu
jeg har selv spillet på den opsætning i 10 års tid og kan du li den sound bliver det dyrt at få noget
der er bedre jeg ville tro noget Benz eller måske Dynavector fås begge som high output.
men opsætning af pickup er lidt tidskrævende
Held og lykke med det
Til top Vis Gråskæg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gråskæg

Gråskæg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 16 April 2009 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Så lige du skrev retip, jeg mener Anders hos Audio Consult stadig får renoveret Goldring
pickupper ellers er der Audio Note det er vist også Goldring der oem producerer dem
det er mm pickupper. Du kan jo prøve at ringe til ham.
Til top Vis Gråskæg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gråskæg

Søren Korsgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2009 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene Jeg har en Gammel  Fisher KX 100 som godt nok ikke har været igang et stykke tid men der er håb forude så en ny RiAA ville nok være det første også måske få undersøgt nålen og få nyt kabel i tonearmen. Den omtalte Bellari hvor hvordan og hvormeget  ??

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2009 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Du kan læse mere om Bellarien (vp 130) her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=67646&K W=bellari

Det var Brian fra Oddesy Audio der hjalp os med gruppe indkøbet - jeg tror den koster 18-1900 kr. i ord. pris herhjemme - den ses i udlandet til tilbud 200USD - uden dansk garanti

Den lyder bedst med et bedre rør end det medfølgende sovtjek og en bedre strømforsyning som fx den man kan købe til 4-500 kr hos monacor 17,7 vol reguleret 2-3 kg frem for den medfølgende sort lille plastik dim der minder om en mobil oplader

Der har været en VP530 med inbygget usb til salgt til 2.000 hos jumon audio hvis du har brug for den feature - men læs i tråden om de tilbagemeldinger der kommer fra div. købere

jeg ved ikke hvor i vestjylland du bor men pqr der holder til knap så langt fra viborg kunne måske overtales til en demo - han er meget glad for den og bruger den sammen med små gamle rørforstærkere sammen med højtalere af eksotisk kirkelig oprindelse

jeg kan bedst beskrive den som at jeg bliver glad for alle mine plader og al den musik der er på dem når jeg bruger bellarien - det ved jeg så ikke om er et kvalitetsstempel i sig selv - men god er den

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Sendt: 16 April 2009 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Hvilken systemdek er det? Mit umiddelbare indtryk er, at værket og armen er den del af afspilningskæden, som er stærkest.

Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

Søren Korsgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2009 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Jeg har bestilt Bellarien i NY meget rimelig pris og havde også godt luret den med strømforsyningen jeg hafr en pæn samling NOS rør som mon ikke der findes noget der er bedre end det fabriks monterede det tror jeg sagtens jeg kan finde. Nu er jeg så igang med at få skaffet en Brorson Buffer. Men mit hoved problem er hvordan og måske mere hos hvem får man skiftet kablet i tonearmen? Det vil jeg ikke selv gå igang med. Systemdekken er den runde model og jeg er faktisk tilfreds med lyden og ikke mindst designet. på et tidspunkt vil jeg købe en Thorens 124 som skal have den store schopper tur men det er mere et far -søn projekt der ikke har nogen specifik tidshorisont. Det er mere terapi.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2009 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

jeg mener at high end sound i jylland både sælge tonearmskabelkits og udfører arbejdet hvis man ikke selv orker - han hedder gert og har brugernavngli herinde - du kunne skrive ham en pm

en af mine pladespillere er en td 124 - det er en skøn sag

Jesper_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 April 2009 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Hej Søren,

Jeg har (havde) selv samme kombo; Systemdek II, Helius Scorpio III og Goldring Electro II LZ. En i mine øre særdeles vel spillende kombo! Da Goldringen ikke kunne mere, blev den skiftet ud til en Ortofon Rondo Red. Ortofon PUén fungere rigtigt godt i Helius armen, og er en kombo der kan anbefale.

Mvh Jesper.

Til top Vis Jesper_K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper_K

vtrib
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2009
Lokalitet: Sverige
Sendt: 25 April 2009 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Hej Søren.

-Jeg har selv haft samme kombination som du og giver dig bestemt ret i at det spiller fint!
Sidst jeg var forbi Audio Consult kunne de stadig tilbyde at give Goldring Electro modellen nyt liv
Det koster selvfølgeligt noget men det var heller ikke nogen billig ting som ny.
Har du glas eller Acryl tallerken på? Hvis du bruger filt-måtten som fulgte med kan du med held skifte den til noget mere velegnet.
Held og lykke med at få nyt liv i et fint produkt.

Venlig hilsen
Ib Nielsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes