Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 11:32   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Hvordan gør man gamle lper rene. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jduro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 November 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 67
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Jeg har lige købt mig min allerførste plade spiller, og i den forbindelse har jeg også købt et parti brugte lper på dba. Men nogen af dem er meget beskidte, næsten brune af snavs. Hvad gør jeg dem rene med uden at skade dem mere end de er i forvejen. Kan jeg bare bruge sæbe og vand, eller kan de ikke holde til det.

Til top Vis jduro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jduro
 
Totoronto
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 436
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Lunkent vand + lidt opvaskemiddel + en opvaskebørste med bløde hår. Pas på, at inderetiketten ikke bliver (for) våd.

Derudover er der selvfølgelig også maskiner der kan vaske pladerne for dig.
Til top Vis Totoronto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Totoronto
 
pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Februar 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 269
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Det var godt nok ikke lige en metode jeg ville bruge, men hvis det virker, kan det måske være en god ide. Jeg ville foretrække en pladerenser, men sådan en koster jo, og hvis det ikke er mange plader der skal renses, så er det måske ikke det værd.

__________________
Mit setup: Rega P9 pladespiller med Dynavector Karat 17D3, Rega Fono MC RIAA, Coda CSi Limited forstærker, Dali Mentor 2 højttalere og AKG K701 hovedtelefoner
Til top Vis pvh1987's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pvh1987
 
perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2488
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

jduro skrev:

Hej alle.

Jeg har lige købt mig min allerførste plade spiller, og i den forbindelse har jeg også købt et parti brugte lper på dba. Men nogen af dem er meget beskidte, næsten brune af snavs. Hvad gør jeg dem rene med uden at skade dem mere end de er i forvejen. Kan jeg bare bruge sæbe og vand, eller kan de ikke holde til det.

Dette emne har været diskuteret mange gange. Brug søgefunktionen, og du vil hurtigt finde masser af information. Du kan f.eks. starte her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=2217&KW

 



__________________
I like techno - UNPLUGGED!
Til top Vis perejvind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af perejvind Besøg perejvind's Websted
 
jduro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 November 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 67
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:

jduro skrev:

Hej alle.

Jeg har lige købt mig min allerførste plade spiller, og i den forbindelse har jeg også købt et parti brugte lper på dba. Men nogen af dem er meget beskidte, næsten brune af snavs. Hvad gør jeg dem rene med uden at skade dem mere end de er i forvejen. Kan jeg bare bruge sæbe og vand, eller kan de ikke holde til det.

Dette emne har været diskuteret mange gange. Brug søgefunktionen, og du vil hurtigt finde masser af information. Du kan f.eks. starte her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=2217&KW

 

Mit problem er løst. Takker for hjælpen

Til top Vis jduro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jduro
 
gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1516
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

jo en pladerense maskine er guld værd og findes i mange prislejer. Fordelen ved maskiner er at de suger væsken op igen efter rensning og efterlader overfladen ren uden rester af væske og kemi.

Det er almindelig kendt (er det ikke) at selv helt nye plade lyder væsentlig bedre efter rensning.

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted
 
edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1203
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 01:12 | IP-adresse registreret  

En billig løsning på en rensemaskkine er denne, som jeg har brugt i et stykke tid.

Pladevaskemaskin

Helt manuel men den virker godt og koster kun som en god ny plade. kan købes her:

http://www.joennes-shop.dk/pladevaskemaskin-p-363.html



__________________
Hilsen Flemming

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes