| Forfatter |
|
søren N Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1475
|
| Sendt: 20 Juli 2009 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har netop købt en NLE 17 riaa og er lige kommet hjem med en ny pladespiller også. Nu har jeg brug for hjælp til at indstille modstanden og udgangs spændingen i riaaén. Jeg kan ikke se nogen steder henne hvor meget modstanden er i min PU? Det drejer sig om en CORUS Black pick up. Der står på sun audios hjemme side at den har en belastning på 47 kohm. hvordan skal jeg så stille på (museklaveret) alle de små kontakter inde i min NLE 17? jeg skal også indstille noget der hedder udgangs spænding i riaaen, iforhold til PU éns udgangs spænding mV. Jeg kan ikke finde nogen dataer omkring CORUS Blacs udgangs spænding. HJÆLP  Er der nogen af jer der kender noget til denne PU eller en NLE 17? Mvh. Søren __________________ "Musikken frem for alt"
Mit Anlæg, kig forbi
Er du hifi-kræsen?
|
| Til top |
|
| |
søren N Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juli 2009 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hov jeg fandt lige et link. der står noget med at den har 150 - 300 pF. har det noget at gøre med udgangs spændingen?
__________________ "Musikken frem for alt"
Mit Anlæg, kig forbi
Er du hifi-kræsen?
|
| Til top |
|
| |
Halo8 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 03 Maj 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 477
|
| Sendt: 20 Juli 2009 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg går ud fra at det er en Roksan Chorus Black PU. Er det tilfælder er det en MM PU med en udgangspænding på 6,5 mV.
De 150 - 300 pF har ikke noget med spændingen at gøre men er den anbefalede kapacitet hvormed PU'en skal belastes.
Værdierne for MM PU'er ligger typisk på omkring de 100 - 200.
På dipswitch arrayet markeret Ri skal du sætte 1 - 6 off off off off off off for en Impedans på 47K. 7 og 8 sættes som on off
for en kapacitet på 200 pF.
Dipswitch arrayet mærket Gain stilles off off off on off off (1 - 6), hvilket er = 7 mV. 7 og 8 benyttes ikke.
Håber ovenstående hjalp dig lidt.
Edit. Ups.. Var lige hurtig nok 7 og 8 i Gain skal begge stå til on for at give normal RIAA korrektion.
__________________ Mvh
Flemming
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 20 Juli 2009 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Din Chorus Black har en udgangs-spænding på 6,5mV.
150-300pF er noget andet (anbefalet kapacitiv belastning fra phono kabler og RIAA).
Jeg kender intet til din NLE 17 RIAA.
Chorus Black.
Edit: Nevermind.
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 20 Juli 2009 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du kan vælge andet end 200pF og 47k, så prøv dig endelig frem. Min pickup lyder f.eks. bedre med 33k belastning end de anbefalede 47k.
Venlig hilsen
Mikkel C. SImonsen
|
| Til top |
|
| |
søren N Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juli 2009 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cool tak for svarene  Jeg har prøvet mig lidt frem, og den står nu og spiller udemærket i stuen, men jeg tror at jeg kan få meget mere ud af den, når jeg har lidt tid til at nær lytte og lege med indstillingerne i riaaen. Jeg blev bare lidt forskrækket over alle de mulige indstillinger i riaaen, men nu har jeg kigget lidt på det, og det giver meget god menning, hvis man lige giver sig tid til at forstå de forskellige indstillinger.
Mit Anlæg, kig forbi
Er du hifi-kræsen?
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 22 Juli 2009 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
søren N skrev:
Cool tak for svarene Jeg har prøvet mig lidt frem, og den står nu og spiller udemærket i stuen, men jeg tror at jeg kan få meget mere ud af den, når jeg har lidt tid til at nær lytte og lege med indstillingerne i riaaen. Jeg blev bare lidt forskrækket over alle de mulige indstillinger i riaaen, men nu har jeg kigget lidt på det, og det giver meget god menning, hvis man lige giver sig tid til at forstå de forskellige indstillinger.
|
|
|
Han du ingen manual til din NLE 17? Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 22 Juli 2009 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
| Han du ingen manual til din NLE 17? |
|
|
Hvis der er noget jeg har lært gennem årene med skiftende RIAA'er, så er det at en manual hurtigt bliver uundværlig, specielt når man skifter pickup, og da specielt hvis man kører MC.
NLE burde sagtens kunne række en manual efter. De har vist ikke en webside, men kan kontaktes på 4588 4412.
|
| Til top |
|
| |
søren N Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juli 2009 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak skal du have Wymax. Jeg har fundet manualen frem, jeg forstod umiddelbart bare ikke alle de forskellige betegnelser der stod i den.
Mit Anlæg, kig forbi
Er du hifi-kræsen?
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 29 Juli 2009 kl. 00:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej søren
Hvordan lyder sådan en NLE riaa ? ved godt det er et svært spørgsmål når nu pladespilleren og pu også er ny for dig, men har du en fornemmelse af det. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1187
|
| Sendt: 29 Juli 2009 kl. 00:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
|
Hej søren
Hvordan lyder sådan en NLE riaa ? ved godt det er et svært spørgsmål når nu pladespilleren og pu også er ny for dig, men har du en fornemmelse af det.
|
|
|
Den lyder ikke af noget 
for den er så liniær og støjsvag at den blot opfattes som et neutralt led i signalvejen  __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
søren N Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Juli 2009 kl. 07:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm. Det tror jeg ikke at jeg kan svare på, men jeg har leget lidt med indstillingerne og jeg kan næsten selv bestemme hvordan jeg vil have den til at lyde, ved at stille lidt på den. Lige nu lyder den lidt ligesom min cd afspiller, bare med mere dynamik og detalje rigdom
Mit Anlæg, kig forbi
Er du hifi-kræsen?
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 29 Juli 2009 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan være at der er sådan en man skulle prøve, kunne godt tænke mig at prøve en anden riaa, ikke fordi at MF comboen gør det dårligt, bare sådan for at prøve noget nyt, har ikke de stor erfaringer med riaaer.
__________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |