Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 08:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Pladespiller, hjælp... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TueL
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2009
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 12 August 2009 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er ny på forummet og håber jeg kan få noget hjælp til et lille mysterie som nok ikke er så stort endda...

Jeg har fået fat i en brugt pladespiller som jeg håber virker. Men før jeg tør sætte den til vil jeg gerne have en ting afklaret.

Stikkene som skal sættes i forstærkeren, det henholdsvis røde og hvide (stereo?)stik er loddet sammen... Ydermere kommer der bag fra pladespilleren endnu en ledning ud fra samme "hul" som førnævnte kabel. Denne ledning har ikke noget i enden bortset fra ligesom noget "ledningsindmad". Jeg tænker det måske er en form for "jordforbindelse".

Hvad betyder disse ting og kan jeg roligt sætte den til min forstærker?

På forhånd tak.

Tue

Til top Vis TueL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TueL

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 August 2009 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Hvad mener du helt præcist med "røde og hvide (stereo?)stik er loddet sammen"? Der skal gerne være et stik markeret med hvidt, og et markeret med rødt (eller to andre forskellige farver), altså et stik for hver kanal (højre/venstre).

Den ekstra ledning er sandsynligvis stel-ledning. Denne forbindes til stelskruen på forstærkeren, eller hvis forstærkeren ikke har sådan en, så til en skrue på bagsiden. Uden denne forbundet kan du risikere brum når du rører ved armen, men ellers prøv det af uden - bare undlad at skrue alt for højt op.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

TueL
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2009 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Der er to stik. Et hvidt og et rødt, som præcis som du siger står for højre og venstre og som skal sættes ind i samme farve bag på forstærkeren. I mellem disse to stik ved udgangen af dem er der så ligesom loddet en lille ledning i mellemdem, måske ca. 2-3 cm., som holder dem "sammen".

Ang. "stel-ledningen" kan jeg se bag på forstærkeren, som er en typisk sort sonyforstærker, at der er en lille skrue hvorover der er et tegn der kunne minde om en gaffel hvor der står signal gnd... Hvis den ikke har en sådan stel-skrue skal den så bare "monteres" til en hvilken som helst skrue og i så fald hvordan? Der er intet i enden andet en noget langt gråt noget som minder om hår...

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 August 2009 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

TueL skrev:
Der er to stik. Et hvidt og et rødt, som præcis som du siger står for højre og venstre og som skal sættes ind i samme farve bag på forstærkeren. I mellem disse to stik ved udgangen af dem er der så ligesom loddet en lille ledning i mellemdem, måske ca. 2-3 cm., som holder dem "sammen".

Dét lyder godt nok mærkeligt... Man har måske loddet skærmen på de to sammen, men jeg kan ikke svare på hvorfor. Jeg tror såmænd ikke det gør noget, men ellers prøv at kappe forbindelsen - du kan jo altid lave den igen.

TueL skrev:
Ang. "stel-ledningen" kan jeg se bag på forstærkeren, som er en typisk sort sonyforstærker, at der er en lille skrue hvorover der er et tegn der kunne minde om en gaffel hvor der står signal gnd... Hvis den ikke har en sådan stel-skrue skal den så bare "monteres" til en hvilken som helst skrue og i så fald hvordan?

Det er præcis det jeg tænker på - "Signal gnd". Hvis ikke forstærkeren havde sådan en kunne du bare forbinde kablet til en af de skruer der holder svøbet fast, dem plejer der at være rigeligt af på bagsiden. Blot skal man så skrabe eventuel maling af for optimal forbindelse. Signal ground er dog netop beregnet til formålet.

TueL
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2009 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Og skal det lange "hår" så bare ligesom snoes rundt om den?:)

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 August 2009 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

TueL skrev:
Og skal det lange "hår" så bare ligesom snoes rundt om den?:)

I første omgang kan du jo bare fastgøre det ledning du kapper med lidt tape til det stik hvor det nu hører hjemme - bare sørg for at det ikke stritter i øst og vest

TueL
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2009 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Jeg tænker nærmere på det ledningehår som skal sætte til gnd. Der er ikke nogen ting i enden som kan fastsættes til skruen.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 August 2009 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

TueL skrev:
Jeg tænker nærmere på det ledningehår som skal sætte til gnd. Der er ikke nogen ting i enden som kan fastsættes til skruen.

Nååh...  Du kan bare vikle det rundt om skruen eller stikke det igennem det hul der også kan være der, og så bare skrue fast. Er det ikke langt nok finder nu bare noget ledning til formålet og samler det i en ledningssamler (eller hvad sådan en nu hedder, den man anvender til strømkabler også).

TueL
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2009 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Perfekt:)

Tusind tusind tak for de meget behjælpelige spørgsmål.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 August 2009 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

TueL skrev:
Tusind tusind tak for de meget behjælpelige spørgsmål.

Velbekomme. Håber du får fornøjelse af spillen.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes