Emne: God begynder pladespiller ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
B0nde Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 56
|
Sendt: 26 August 2009 kl. 09:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa.
Jeg kunne godt tænke mig en pladespiller :-) Har læst lidt her på forummet i tidligere tråde, og jeg er kommet frem til at man enten skal være heldig at finde en god brugt model, eller investere 1,5-2k + i en ny, hvis man vil have "ok" lyd. Jeg er ikke fanatisk med lyd, jeg har en Denon AVR 1804 receiver og to Cerwin-vega højtalere. Har fundet en brugt "Rega planar 2" , og fra hvad jeg kan læse her på forummet skulle det være en okay afspiller ? Hvad vil I anbefale mig ? Skal jeg have sådan en RIAA forforstærker for at kunne tilslutte til min receiver ? Jeg har en masse phono-indgange, men jeg har prøvet at tilslutte en gammel skod pladespiller , og jeg skal skrue virkelig meget op på forstærkeren for at få lyd, og det lyder af h-til :P Derfor er jeg interesseret i at investere i noget bedre.
|
Til top |
|
|
terp2004 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 283
|
Sendt: 26 August 2009 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal bruge en riaa. Køb en Pro-Ject eller NAD. De koster ca. 500 kr. Du kan sikkert finde mange gode brugttilbud og Rega har et godt ry. Eller laver Pro-Ject også ok pladespillere til et par tusinde kr. F.eks. Debut III. Ved brugt tager man en chance, men sådan en kan jo også være værd at tage en gang imellem. Dit valg.
|
Til top |
|
|
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
Sendt: 26 August 2009 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Well, jeg er lidt pjattet med B&O Tangentialtpladespillere, så vil altså lige tillade mig at anbefale en sådan. Evt. Beogram 8000. De er dejligt lette at bruge og kræver kanon lidt vedligeholdelse. Lyden er bestemt heller ikke dum!
__________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
Til top |
|
|
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
Sendt: 26 August 2009 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
En Rega p3 brugt går du aldrig fejl af, den er så simpel at den næsten ik ka gå i stykker
__________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
Til top |
|
|
B0nde Forum Bruger

|
Sendt: 26 August 2009 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Først, tak for jeres inputs! :-) terp2004 - Har fundet ud af min receiver har indgang for pladespiller, så i første omgang prøver jeg at køre med denne løsning, og så når jeg evt. får købt en bedre afspiller kan jeg så finde ud af om der skal ofres de 5-600 på en bedre riaa. Sådan en Pro-ject med usb udgang, så jeg kan overspille til min computer, ser faktisk ret interessant ud, er det en som kan anbefales ? Bjarke - Jeg har faktisk de samme højtalere som du har (dine gamle CV), bare 12" bas. Kender godt de B&O afspiller, en af mine venner fandt en brugt på et loppemarked til 800,- , dog ikke samme model som din. Men den er hvertfald mega fed, og det lyder virkelig sprødt når Trentemøller - Chronicles B-siden sættes på! Jeg så du har sådan en DAC imellem din computer og anlæg, korrekt ? Giver det så meget ekstra at det er værd at smide penge efter ? :-) Pt. har jeg optisk kabel fra min pc til receiveren. R.P - Jeg skal ud og høre denne rega p2 imorgen, så jeg håber da også at den model er god ? :-) Jeg tænkte egentlig på, sån en rega p2 skal man jo manuelt guide armen og nålen hen til pladen, men hvad så når sporet ender, altså pladen er færdig, ødelægger man så nål eller pladen hvis ikke man løfter armen af ? I kan nok høre min viden på dette område er begrænset
|
Til top |
|
|
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1263
|
Sendt: 26 August 2009 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville gå efter en brugt Luxman, så er du sikker på vellyd, jeg har selv en PD272, kanon pladespiller.
Mvh
Torben
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
Sendt: 26 August 2009 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
B0nde skrev:
Først, tak for jeres inputs! :-)terp2004 - Har fundet ud af min receiver har indgang for pladespiller, så i
første omgang prøver jeg at køre med denne løsning, og så når jeg evt. får købt en bedre afspiller kan jeg så finde ud af om
der skal ofres de 5-600 på en bedre riaa. Sådan en Pro-ject med usb udgang, så jeg kan overspille til min computer, ser
faktisk ret interessant ud, er det en som kan anbefales ?Bjarke - Jeg har faktisk de samme højtalere som du har (dine gamle
CV), bare 12" bas. Kender godt de B&O afspiller, en af mine venner fandt en brugt på et loppemarked til 800,- , dog ikke
samme model som din. Men den er hvertfald mega fed, og det lyder virkelig sprødt når Trentemøller - Chronicles B-siden
sættes på! Jeg så du har sådan en DAC imellem din computer og anlæg, korrekt ? Giver det så meget ekstra at det er værd
at smide penge efter ? :-) Pt. har jeg optisk kabel fra min pc til receiveren.R.P - Jeg skal ud og høre denne rega p2 imorgen,
så jeg håber da også at den model er god ? :-)Jeg tænkte egentlig på, sån en rega p2 skal man jo manuelt guide armen og
nålen hen til pladen, men hvad så når sporet ender, altså pladen er færdig, ødelægger man så nål eller pladen hvis ikke man
løfter armen af ? I kan nok høre min viden på dette område er begrænset
|
|
|
Du skal tage armen af når pladen er slut, du skal ikke bare lade den stå at køre i inderste rille, så ødelægges nålen. Ellers
skal du have en halv eller fuldautomatisk. Jeg selv er til de manueller, men der findes udmærket halv automatiske - Denon
dp47, eller Luxman 272 er vidst også?
NAD riaa., lyden er helved til. så er den du har i din Denon sikkert bedre.
Rega p2 er en fin pladespiller - Hvad skal du betale? __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|
Medlyd Branchemedlem

Medlyd
Bruger siden: 26 August 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 680
|
Sendt: 26 August 2009 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Det er nu ikke rigtigt, at nålen ødelægges ved, at køre i udløbsrillen. Den slides, som den også gør, når den afspiller pladen, men formentlig mindre, da en udløbsrille sjældent er særlig udfordrende.
venligst
Bent
|
Til top |
|
|
B0nde Forum Bruger

|
Sendt: 27 August 2009 kl. 08:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
LouBP skrev:
B0nde skrev:
Først, tak for jeres inputs! :-)terp2004 - Har fundet ud af min receiver har indgang for pladespiller, så i
første omgang prøver jeg at køre med denne løsning, og så når jeg evt. får købt en bedre afspiller kan jeg så finde ud af om
der skal ofres de 5-600 på en bedre riaa. Sådan en Pro-ject med usb udgang, så jeg kan overspille til min computer, ser
faktisk ret interessant ud, er det en som kan anbefales ?Bjarke - Jeg har faktisk de samme højtalere som du har (dine gamle
CV), bare 12" bas. Kender godt de B&O afspiller, en af mine venner fandt en brugt på et loppemarked til 800,- , dog ikke
samme model som din. Men den er hvertfald mega fed, og det lyder virkelig sprødt når Trentemøller - Chronicles B-siden
sættes på! Jeg så du har sådan en DAC imellem din computer og anlæg, korrekt ? Giver det så meget ekstra at det er værd
at smide penge efter ? :-) Pt. har jeg optisk kabel fra min pc til receiveren.R.P - Jeg skal ud og høre denne rega p2 imorgen,
så jeg håber da også at den model er god ? :-)Jeg tænkte egentlig på, sån en rega p2 skal man jo manuelt guide armen og
nålen hen til pladen, men hvad så når sporet ender, altså pladen er færdig, ødelægger man så nål eller pladen hvis ikke man
|
|
|
Du skal tage armen af når pladen er slut, du skal ikke bare lade den stå at køre i inderste rille, så ødelægges nålen. Ellers
skal du have en halv eller fuldautomatisk. Jeg selv er til de manueller, men der findes udmærket halv automatiske - Denon
Rega p2 er en fin pladespiller - Hvad skal du betale? |
|
|
hej. Den står til 900 med rega bias 2 MM pickup. Okay dvs jeg godt kan "ødelægge" noget hvis ikke jeg får løftet armen når pladen er færdig ?  Eller hvad, er der sådan en slut-rille på alle plader ? Jeg vil gerne overspille nogle plader til min pc, hvordan vil I anbefale at gøre det ? Hvad med sådan en Pro-ject record box usb RIAA
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

|
Sendt: 27 August 2009 kl. 09:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
B0nde skrev:
LouBP skrev:
B0nde skrev:
Først, tak for jeres inputs! :-)terp2004 - Har fundet ud af min receiver har indgang for
pladespiller, så i
|
|
|
Rega p2 er en fin pladespiller - Hvad skal du betale? |
|
|
hej.Den står til 900 med rega bias 2 MM pickup.Okay dvs jeg
godt kan "ødelægge" noget hvis ikke jeg får løftet armen når pladen er færdig ? Eller hvad, er der sådan en slut-rille på
alle plader ?Jeg vil gerne overspille nogle plader til min pc, hvordan vil I anbefale at gøre det ? Hvad med sådan en Pro-ject
record box usb RIAA<table style="border-collapse: collapse;" id="table1" bordercolor="#111111" cellpadding="0"
cellspacing="0"><t><tr><td width="9"></td>
<td width="95"></td>
<td width="165"></td></tr></t></table> ; |
|
|
Ødelægge og ødelægge - Den kørebare i slutrillen (som er på alle plader), men det er da unødigt slid. __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|
t_porskjaer Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 131
|
Sendt: 27 August 2009 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, lad os lige slå fast (jeg kan se, at du er nybegynder - det har vi alle været en gang):
- Der er en "slutrille" på alle plader.
- Din pick up-nål tager ikke skade af at stå og køre i slutrillen.
- En pick up bliver slidt, når den bliver brugt. Afhængigt af fabrikat, kvalitet osv. holder en typisk pick up vel til mellem 1.000-2.000 timers spilletid (correct me if I'm wrong). Så hvis du lader din pick up stå og køre weekenden over i slutrillen, så bliver den slidt hurtigere, men værre end det er det altså heller ikke.
- En Rega 2 er et sikkert valg for en begynder, skulle jeg mene. Hvis den ser fin ud og kan spille en LP, så skal du være meget uheldig, før der kan gå noget galt. 900 kr. incl. pick up er en ganske rimelig pris.
Thomas
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

|
Sendt: 27 August 2009 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
t_porskjaer skrev:
OK, lad os lige slå fast (jeg kan se, at du er nybegynder - det har vi alle været en gang):
- Der er en "slutrille" på alle plader.
- Din pick up-nål tager ikke skade af at stå og køre i slutrillen.
- En pick up bliver slidt, når den bliver brugt. Afhængigt af fabrikat, kvalitet osv. holder en typisk pick up vel til mellem
1.000-2.000 timers spilletid (correct me if I'm wrong). Så hvis du lader din pick up stå og køre weekenden over i slutrillen, så
bliver den slidt hurtigere, men værre end det er det altså heller ikke.
- En Rega 2 er et sikkert valg for en begynder, skulle jeg mene. Hvis den ser fin ud og kan spille en LP, så skal du være
meget uheldig, før der kan gå noget galt. 900 kr. incl. pick up er en ganske rimelig pris.
Thomas |
|
|
Det eneste der kan gå galt på en Rega er at remmen skal skiftes, hvis/når, den er blevet for løs. Men det kan gøres ganske
billigt og nemt - så 900 er en ganske rimelig pris. __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|
B0nde Forum Bruger

|
Sendt: 27 August 2009 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er nu i besiddelse af en Rega Planar 2 , dog med Linn K5 pick-up. Bertil (sælger) opdagede at den originale Rega Bias 2 desværre var defekt, men han inkluderede den nye pick-up uden mer-pris.  Må sige jeg er begrejstet , Mikael Simpson - Slaar Skaar sidder på lige nu, og jeg er ubeskriveligt fornøjet med lyden! :)
|
Til top |
|
|
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
Sendt: 28 August 2009 kl. 07:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med den så, og det var da fint af sælger.
Pas nu på ikk at blive ramt af vinylbasillen, med vilde opgraderinger til følge __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
Til top |
|
|
B0nde Forum Bruger

|
Sendt: 28 August 2009 kl. 08:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
R.P. skrev:
Tillykke med den så, og det var da fint af sælger.
Pas nu på ikk at blive ramt af vinylbasillen, med vilde opgraderinger til følge |
|
|
Tak tak :) Det nuværende setup med at bruge min denon receiver som RIAA fungerer hvertfald fint til mig indtil videre, og forhåbentlig holder pick-up laaaang tid :D Nu skal jeg bare ha' ordnet så jeg kan overspille plader til pc'en, overvejer om jeg kan bruge spdif-out på receiveren -> spdif-in på pc. Har en ældre plade hvor der er en del støv på som så "knitrer" når jeg afspiller, hvad kan man bruge til at fjerne det. Hifiklubben har sån en lille børste til 100,- , men findes der en alternativ man kan finde i husholdningen eller så noget :p
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 28 August 2009 kl. 09:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
søg på pladevask pladerens herinde og så finder du lange tråde med både dyre maskinløsninger og billige opvaskestativ løsninger - en ting er dog sikkert - du skal have en pladebørste for at holde den daglige støv borte
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
B0nde Forum Bruger

|
Sendt: 28 August 2009 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
søg på pladevask pladerens herinde og så finder du lange tråde med både dyre maskinløsninger og billige opvaskestativ løsninger - en ting er dog sikkert - du skal have en pladebørste for at holde den daglige støv borte
|
|
|
Interessant, det må jeg hellere få læst så :) Dvs. at den pladebørste hifiklubben sælger ikke er spild af penge ?
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 28 August 2009 kl. 09:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
nej en pladebørste må du ha  - prøv evt kirkens korshær - der kan man få dem med velour til en 20er hvis man er heldig - de er gode at have i kombination med kulfiberførsterne som klubben sælger
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
Sendt: 28 August 2009 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
B0nde skrev:
Har en ældre plade hvor der er en del støv på som så "knitrer" når jeg afspiller, hvad kan man bruge til at fjerne det. Hifiklubben har sån en lille børste til 100,- , men findes der en alternativ man kan finde i husholdningen eller så noget :p |
|
|
Kort fortalt, så kan du gøre det på den manuelle måde: En opvaskebørste med bløde hår (ikke de stive!), lidt opvaskemiddel, en rindende vandhane med lunkent vand, og et blødt håndklæde der suger godt - så kan du gøre det. Selve processen skulle give sig selv, dvs. vask/skrub pladen, skyl den af, og tør grundigt uden at gnide for meget.
Sørg dog for at opvaskemidlet er uden glycerin, ellers kan du risikere at det sætter sig.
Og pladelablen kan som regel sagtens tåle lidt vand, dvs. undlad naturligvis at vaske/skrubbe den, men når du skyller af kan den sagtens tåle det. Eneste forbehold er nogle af de gamle skiver, men da burde du nok kunne fornemme at den i forvejen er skrøbelig.
Prøv første gang med en plade som ikke er så vigtig for dig 
|
Til top |
|
|
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
Sendt: 28 August 2009 kl. 09:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som r-l-b så også skriver er du nødt til at have en kulfiberbørste til den daglige støv-aftørring - decideret pladevask foretager man som regel kun første gang inden man spiller pladen
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|