Forfatter |
|
m_k_t Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 157
|
Sendt: 28 August 2009 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej folkens,
nu har jeg prøvet at komme af med min pladespiller, dels fordi jeg ingen RIAA har, men også for at prøve noget nyt.. Ingen købere, så nu vil jeg
have mig en RIAA så jeg kan få vendt nogle plader :)
Jeg har en Denon DP-47F og en Primare SP-32, skal bare i første omgang bruge en billig RIAA, hvilken vil I anbefale? Max må være 500 kroner, jeg
køber gerne brugt!
Hilsen Mads
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 28 August 2009 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
en project phonobox - den kan både MM og MC og lyder hæderligt
en brugt vintage sansui AU 555 A forstærker - kan du finde den uden knas så brug phono indtillingen og tape out som riaa - den er tilmed flot hvis man er til vintage og lyden er rigitg god - dog kun mm
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 29 August 2009 kl. 03:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Zakken Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 765
|
Sendt: 29 August 2009 kl. 08:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold dig langt langt væk fra sådan en NAD ting. Den kan tage lysten til musik fra enhver. Der findes nok mange bedre bud til 500.-
|
Til top |
|
|
m_k_t Forum Bruger

|
Sendt: 01 September 2009 kl. 04:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt delte meninger om NAD'en fornemmer jeg :) Ved I om det er muligt at låne sådan en med hjem?
Sansui'en derimod ser super fed ud, men ingen til salg på dba eller herinde lige pt., men så må jeg jo lige høre jer eksperter til, om en Denon DP-
47F kører MC eller MM? Jeg aner ikke hvad forskellen er mellem de to!
|
Til top |
|
|
Gbemi Forum Bruger

Tidl. Hifi4real
Bruger siden: 20 September 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 209
|
Sendt: 01 September 2009 kl. 07:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med rega mini phono? Den er da også hæderlig til de penge - tror jeg har en brugt til at ligge fra min egen plade tid.......
|
Til top |
|
|
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
Sendt: 01 September 2009 kl. 08:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
m_k_t skrev:
om en Denon DP-47F kører MC eller MM? Jeg aner ikke hvad forskellen er mellem de to! |
|
|
Det bestemmer pickup'en jo Den er enten en MM-type (inkl. high-output MC) eller en (rigtig) MC. Forskellen ligger i hvad RIAA'en skal indstilles til, og ikke mindst om RIAA'en kan indstilles til det.
Hvis ikke du umiddelbart kan finde ud af hvilken pickup det er, så læg et billede ind her i tråden.
Og se også lige efter om den stadig er ok - nålen er stadig på? Har du nogen ide om hvor meget den har spillet?
|
Til top |
|
|
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
Sendt: 01 September 2009 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil også sige du skal lade være med at købe PP2. SLET ikke fra ny. Den evner at ødelægge al engagement i musikken. __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
Til top |
|
|
BoPtiljudrop Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1226
|
Sendt: 01 September 2009 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
For eks. er Creek OBH-8 er absolut bedre end den nad der. Den kan opgraderes med bedre strømforsyning og er hæderlig. Jeg mener at Tape Con. fører dem. Lån evt. nogle forskellige hjem og prøv dem før køb, så kan man da høre om det spiller godt i sammenhængen.
Se evt. lidt på om det er opamp (chips) eller ægte transistorbestykket, ofte lyder opamps som søm og skruer
Men ellers har r-l-b (som sædvanligt) ret, find en amp. fra dengang vinyl var hot stuff og brug riaa'en...
|
Til top |
|
|
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
Sendt: 02 September 2009 kl. 00:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skulle den gode 3020'er i grunden ikke ha' en udmærket RIAA nu jeg tænker over det? __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 02 September 2009 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Garanteret bedre end meget der kan findes til under 500 i dag...
|
Til top |
|
|
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2158
|
Sendt: 02 September 2009 kl. 19:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hifi klubben har udover Nad også en fra Cambridge audio. Den er efter min erfaring væsentlig bedre, så hvis du ikke har behov for MC, (hvad du næppe har) er den et meget bedre køb end Nad modellen.
http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehoer/pladespiller/c ambridge_540p_riaa_forforstaerker_sort.htm
Men hvis der er en indbygget er det helt overflødigt. Jeg bruger selv den glimrende indbyggede i min Denon forstærker. Og den pladespiller du har er god, jeg har den selv og er enormt glad for den. Den er fuldautomatisk så alt foregår enkelt og præcist. Det at den har så elegant betjening vil gøre at du får hørt dine plader meget mere, det skete ihvertfald for mig, da jeg fik den . __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
Til top |
|
|
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1946
|
Sendt: 03 September 2009 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan bl.a se efter Dali's Phonopreamplifier fra ca. 1990. Spiller fremragende og koster omkring en tusse +/-. Den tager både MM og MC og har impedans samt 40-60 dB gain omskifter.
|
Til top |
|
|
m_k_t Forum Bruger

|
Sendt: 04 September 2009 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax - det er en ortofonpickup jeg har monteret pt., men præcis hvilken model kan jeg ikke huske, jeg er i USA lige nu, så kan heller ikke lige
finde ud af det! Men så hvidt jeg husker er nålen stadig på ja, haha ;) Jeg har ingen anelse om hvor længe den har spillet, købte pladespilleren brugt
og pickuppen sad på ved køb! Skulle jeg nu skifte pickuppen ud, hvilken var så at foretrække? Spørgsmålet måske bedst henvendt til folk med en
DP-47F eller folk der har haft en :)
3020'eren er en gammel NAD forstærker, ikke? Jeg kan ikke finde nogen til salg på ksb og på dba koster den billigste 900 kroner. Nogen der kan
sammenligne Sansui A555 og NAD 3020? Sansui var at foretrække grundet design, men lyder NAD bedre, er det selvfølgelig det, det kommer an
på...
Jeg var slet ikke klar over at Dali har lavet en RIAA? Den er ikke umiddelbart til at støve op nogen steder på nettet...
Hvad siger folk til Project Phonobox'en? er blevet tilbudt en nemlig :)
|
Til top |
|
|
jack Udelukket fra forum

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 492
|
Sendt: 04 September 2009 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
Du kan bl.a se efter Dali's Phonopreamplifier fra ca. 1990. Spiller fremragende og koster omkring en tusse +/-. Den tager både MM og MC og har impedans samt 40-60 dB gain omskifter. |
|
|
Der er jeg lige modsat. Jeg syntes, den var decideret umusikalsk og udynamisk og kedelig. Men den ser flot ud. Pæn æske.
Men til gengæld ved jeg så heller ikke, hvad der er godt, når det ikke må koste noget.  __________________ I am always right, unless I´m wrong.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 04 September 2009 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis du er heldig kan du finde en brugt sansui AU 555A i USA - der kan de godt gå for 89 USD på ebay ....
Der er meget delte meninger om NAD 3020 - nogle hyper den til gudommelig status medens andre - hvoriblandt jeg hører - synes den suger alt glæden ud af livet og musikken'
Selvfølgelig kan både en gl sansui og en nad lyder skidt pga slidt indmad så det er altid en gamble
I USA kan du få en Bellari Riia for 200USD - den spiller pragtfuldt og bedre end både NAD og Sansui ...
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 05 September 2009 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
jack skrev:
Mik112 skrev:
Du kan bl.a se efter Dali's Phonopreamplifier fra ca. 1990. Spiller fremragende og koster omkring en tusse +/-. Den tager både MM og MC og har impedans samt 40-60 dB gain omskifter. |
|
|
Der er jeg lige modsat. Jeg syntes, den var decideret umusikalsk og udynamisk og kedelig. Men den ser flot ud. Pæn æske.
Men til gengæld ved jeg så heller ikke, hvad der er godt, når det ikke må koste noget. 
|
|
|
Jeg er enig her. Havde den ad to omgange, kan ikke huske første, men husker fra anden gang at jeg syntes den var livløs.
Også jeg er ikke velbevandret i de billige modeller, men Cambridge'n har man efterhånden hørt en del godt om.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 05 September 2009 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
m_k_t skrev:
Wymax - det er en ortofonpickup jeg har monteret pt., men præcis hvilken model kan jeg ikke huske, jeg er i USA lige nu, så kan heller ikke lige finde ud af det! |
|
|
Sandsynligheden taler for at det er en MM - men hellere være helt sikker inden du fastlægger dig på en RIAA. Mange af dem der nævnes kan dog tage både MM og MC, men det ville være dumt at købe en MM RIAA for så at finde ud af at pickup'en er en MC 
m_k_t skrev:
3020'eren er en gammel NAD forstærker, ikke? Jeg kan ikke finde nogen til salg på ksb og på dba koster den billigste 900 kroner. |
|
|
900 kr. for en 3020 er overpris - den er hyped i usædvanlig grad. Det er en forstærker der fra ny kostede 1.000 kr., og det er mange år siden. Maks. 500 kr. ville jeg sige.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 September 2009 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
m_k_t Forum Bruger

|
Sendt: 07 September 2009 kl. 04:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Se det var faktisk et spændende forslag, men er det til, når jeg aldrig har haft noget som helst fysikundervisning udover 7. klasse i folkeskolen ;o)
Mine hænder er dog nogenlunde skruet på, så jeg skulle da nok kunne finde ud af at sætte nogle komponenter sammen! Men hvordan ville et
eventuelt design komme til at se ud, kan man selv rode lidt rundt med det eller passer "tegningerne" kun i bestemte chassis'er?
Jeg vil heller ikke give 900-1000 kroner for en 3020, slet ikke hvis nyprisen var det samme!
Igen, Project Phonobox? Jeg er blevet tilbudt model II til nogen og 400 kroner...!?
|
Til top |
|
|