Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 18:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Pickup til Rega RB700? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jens Mortensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 02 Oktober 2009 kl. 06:04 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg er netop bevet den lykkeligeejer af en Rega P5 med ovenstående arm. Men hvad skal man sætte på? Den medfølgende Reag Elys Blå er for ringe.

Je kunne tænke mig noget Ortofon Kontrapunkt eller anden MC-pickup. Der er jo ogå Dynavectors pickup'er (jeg har Dynavector DV-P75 RIAA).

Har nogle af jer gode bud eller konkret erfaring?

Venlig hilsen

Jens

Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen

Audio-Kjaer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 Oktober 2009 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Hej.

Denon 103 R.  ... kan købes billigere end de 2600-2700 kr. i DK.

enten ebay.co.uk eller ebay.com hvor de sælges direkte fra japan,

så er man heldig at undgå fortoldning kan man få den for ca. 1600 kr.

Se ud til at gå fint med din riaa.

Her er en test i tyske Audio, hvor rega P7 testes

( ligeledes rega 700 tonearm ) bl.a. monteret med Denon Dl 103R.

http://www.audio.de/Testbericht/Rega-P-7-RB-700_3228621.html

Mvh.

kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008
Lokalitet: Øerne
Sendt: 02 Oktober 2009 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Din riaa spiller bedst i Dr T. mode dvs impedansen bestemmes af pu. hvor man skal kende spoleimpedansen

Jeg havde den kombination med en DV19aII pickup (alu version af DV17II) og det var meget vellykket, tror dog ikke disse 19aII er let tilgængelige, de var en smule billigere en 17DII som nu er blevet til mkIII og steget meget i pris.

Audio Technica AT33 er et godt køb iflg nettet og mange personer der har købt den billigt i USA eller Japan.

Jeg kan se i din signatur at du har en Adikt, heller ikke nogen dårlig løsning. Andre Goldring eqvivalenter siges at være ok.

Anden løsning er at finde en ældre Linn MC (Asak, Trojka, Karma, Klyde) og få denne rebuild og retipped hos Expert Stylus i UK, så har du i realiteten en fremragende speciel pu for rimelige penge.

Der findes pro versioner af Denon 103 som roses meget..

Til top Vis kvickly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvickly

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 02 Oktober 2009 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Man kunne også kigge på Sumiko PUer som hififreaks lige har sat prisen ned på. 
Jeg ville også foreslå en DV 10x5.

Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Oktober 2009 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Jeg kører selv med en Denon DL304 på en Michell TeccnoArm, som er en modificeret Rega. Det fungerer fremragende. Dog kræver den en støjsvag RIAA med mindst 60 dB gain, da udgansspændingen kun er 0.18 mV.

DL304'eren har en fantastisk velopløst diskant, og meget dyb bas. Lyfbillede og detaljerigdom er uden sidestykke i prisklassen. Den er dog ikke optimal hvis man har et"koldt" klingende setup. Så vil en Ortofon Rondo Bronze tilføje lidt tiltrængt varme. Sumikoerne Blue point PU'erne er ikke særlig gode sammenlignet med Denon'en. Jeg vil ikke anbefale en Denen DL103 i en Rega arm. Jeg ved godt mange bruger det, men DL103 kræver altså en noget tungere arm. Se på dens kompliance tal. Det siger alt. DL304'eren har et meget blødere ophæng, og giver i en Rega arm en armresonans onkring 10 Hz. Dette er optimalt: Midt mellem gulv--bårne vibrationer (~3-5Hz) og de dybeste frekvenser i musikken (~20-30 Hz).

Hvis du har lyst til at høre den (i Albertslund), så send mig en PM

Til top Vis Bevensee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bevensee

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 02 Oktober 2009 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Har du TT-PSU til din P5? Hvis ikke bør du overveje det.

Hæng pladespilleren op på en solid bærende væg hvis det er muligt (Rega RWB).

Dynavector DV-20XL (nyeste version med Micro-Ridge nål) er vel oplagt sammen med P5 og DV-P75? Har ikke personlig erfaring med den men det virker til at være et populært valg i denne sammenhæng.

Husk at hæve armen med en spacer.

Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

hifileif
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 02 Oktober 2009 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

hej.

Køb en ortofon rhondo bronze,den kan give lidt varme til den kolde rega

Til top Vis hifileif's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifileif

Jens Mortensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

Mange tak for interessen og de mange indlæg.
Det, som jeg umiddelbart får ud af det er, at jeg skal søge hvor nåletrykket er ca. 1,5g + 0,5 g. Og at Såvel Denon MC som Ortofon MM og Dynavector MC er muligheder. Fint nok. Samt at det er en god ide at købe den eksterne strømforsyning til P5'eren.
Meget spændende. Jeg tror, at jeg vil tage en alvorlig snak med min min hifi-pusher i morgen.
Venlig hilsen
Jens

Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Jens Mortensen skrev:
jeg skal søge hvor nåletrykket er ca. 1,5g + 0,5 g.

Ortofon Rondo Bronze (som sikkert også er et rigtigt godt bud) har anbefalet VTF på 2,3g. Det er ikke noget problem.

Hvilken RIAA bruger du egentlig?

Mvh.

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Bevensee skrev:

Jeg kører selv med en Denon DL304 på en Michell TeccnoArm, som er en modificeret Rega. Det fungerer fremragende. Dog kræver den en støjsvag RIAA med mindst 60 dB gain, da udgansspændingen kun er 0.18 mV.

DL304'eren har en fantastisk velopløst diskant, og meget dyb bas. Lyfbillede og detaljerigdom er uden sidestykke i prisklassen. Den er dog ikke optimal hvis man har et"koldt" klingende setup. Så vil en Ortofon Rondo Bronze tilføje lidt tiltrængt varme. Sumikoerne Blue point PU'erne er ikke særlig gode sammenlignet med Denon'en. Jeg vil ikke anbefale en Denen DL103 i en Rega arm. Jeg ved godt mange bruger det, men DL103 kræver altså en noget tungere arm. Se på dens kompliance tal. Det siger alt. DL304'eren har et meget blødere ophæng, og giver i en Rega arm en armresonans onkring 10 Hz. Dette er optimalt: Midt mellem gulv--bårne vibrationer (~3-5Hz) og de dybeste frekvenser i musikken (~20-30 Hz).

Hvis du har lyst til at høre den (i Albertslund), så send mig en PM

Hmmm, jeg ville nu mene, at en dl-304 er en alt for blød pickup til en rega-arm, men det kan da sikkert godt fungere uden det store ballade. Denon angiver kompilancen målt ved 100 Hz, hvor andre producenter angiver kompilancen målt ved 10 Hz. Det betyder at kompilancen reelt set er højere end de 14x16-6 cm/dyne, som denon angiver. Kraftig dyb bas ville jeg ikke sige at den pickup har - efter min mening.

En ortofon rondo (Rød, blå, bronze) ville uden tvivl være et godt valg til den arm. Det tror jeg også en AT33Ptg ville være, men det afhænger også af, hvor meget den må koste. Jeg kender ikke den RIAA, så jeg ved ikke, hvordan nogen af de pickupper ville passe til den.

Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

Jens Mortensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Krenzler: Jeg bruger en Dynavector P75. Prismæssigt ligger den på ca. 4500 som ny, og den spiller rigtigt fint og kan både med MC og MM. Ortofon Rondo Bronze? Lyder spændende.

Bjerager: Well, op til 6000.- for en god MC er jeg villig til at give.

Mht. nåletryk, så tænker jeg, at hvis armen kan køre godt med en pickup der foreskriver nåletryk på 1,5 gram, så skal en evt. anden pickup foreskrive noget lignende - er det helt skævt?

Venlig hilsen

Jens

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Dynavector Karat 17D3 low output MC-pick-up - hos audiocompagniet til 5.900 lige nu.

En Rondo bronze er bestemt også et godt bud - meget velanskrevet

Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Aaargh! Jeg havde jo selv kommenteret din P75'er. Er vist ved at være lidt rusten!

"Mht. nåletryk, så tænker jeg, at hvis armen kan køre godt med en pickup der foreskriver nåletryk på 1,5 gram, så skal en evt. anden pickup foreskrive noget lignende - er det helt skævt?"

Altså Ortofons Rondo'er & kontrapunkt'er ligger på 2,3g og jeg er ret sikker på at de vil fungere uden problem. Jeg kører selv med Ortofon Jubilee i min RB700 og det fungerer fint.

Jeg havde en Ortofon SPU Royal N som jeg ikke synes jeg kunne få til at synge (spore godt nok) i Rega armen men det er også en meget stiv (og tung) pick-up med VTF på 3 - 3,5g.

Jens Mortensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Hej Krenzler.
Mange tak for erfaringen med Ortofon - nu er jeg tæt på at vide, hvad jeg gør - 1000 tak!
Venlig hilsen
Jens

Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Til Bjergager.

Jeg mente ikke at Denon DL 304 har kraftig bas. Men dyb bas. Som i velatikuleret, præcis og dyb. Men du har helt ret: Ikke kraftig. Nærmere lidt tilbagelænet. Derfor fungerer den heller ikke optimalt sammen med et lyst-klingende anlæg. Som f.eks. typiske B&W højtalere. Og det er jo klart at den ikke kommer på højde med PU'er i 6K-klassen. Den hører jo til prismæssigt sammen med PU'er som AT OC9, som har tendenser til aggresiv diskant, men en meget levende spillestil, eller Sumiko Blue Point Special Evo som er uangaceret og magler detaljer.

Det afhænger jo altsammen af smag og prisklasse. Jeg drømmer selv om at skifte min ud med en Ortofon Cadence blue eller bronce. Men de er jo 2-3 gange dyrere end Denon'en...

Det jeg synes DL304 gør uovertruffent i sin prisklasse, er at give "ægte" MC lyd (velopløst, dynamisk, detaljeret) uden de unoder man ofte ser på billligere MC'er (aggresiv diskant, dårlig sporing)

Men klart; træerne vokser ikke ind i himmelen. Den kunne godt tåle et tilskud af varme.

Til top Vis Bevensee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bevensee

Jens Mortensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Oktober 2009 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Hej Krenzler.
Nu har jeg så monteret en Ortofon MC20 Super Mk II, og den lyder bedre i mit setup end den forrige pickup. Ni har jeg så problemet, at jeg har brug for en 2mm spacer, da Ortofonen er højere end Rega Elys'en. Min sædvanlige HiFI-pusher, KT Radio, siger, at en spacer er en skidt idé. Hvad er dine erfaringer? Og er der andre, der har erfaringer desangående?
Venlig hilsen
Jens

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 16 Oktober 2009 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Jens Mortensen skrev:
Hej Krenzler.
Nu har jeg så monteret en Ortofon MC20 Super Mk II, og den lyder bedre i mit setup end den forrige pickup. Ni har jeg så problemet, at jeg har brug for en 2mm spacer, da Ortofonen er højere end Rega Elys'en. Min sædvanlige HiFI-pusher, KT Radio, siger, at en spacer er en skidt idé. Hvad er dine erfaringer? Og er der andre, der har erfaringer desangående?
Venlig hilsen
Jens

Der er ikke andre veje en netop spacere og Rega sælger selvfølgelig også disse...

De er vel 1,5-2mm stykket, og de er efter min mening ikke nogen svækkelse, og jeg vil hellere have vta'en bliver iorden, end at skulle være bundet til Rega's pu'er hvis vta med død og magt er det eneste der får armen i vatter...

Rega har altid været sådan at de i og for sig kun passer til deres egne pu'er, pga deres fikserede højde, men er jo sidenhen blevet et verdenskendt oem brand hvor de forskellige fabrikanter af pladespillere har lavet deres bud på en vta justering..

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2009 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger selv Rega's multi-spacer (koster kun 100,-) til at hæve min RB700 arm 4mm så armrøret er vandret. Jeg vil tro at den Fritz Gyger 80 nål der sidder på din Ortofon er rimeligt følsom overfor VTA.

Da spaceren kun koster 100,- var det måske et forsøg værd at prøve og så kan du med egne ører vurdere om du foretrækker lyden af 0mm eller 2mm. Det er ikke utænkeligt at du under alle omstændigheder får brug for spaceren på et senere tidspunkt.

Mvh.

Jens Mortensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Tak for svar, Imbalance og Krenzler.
Det er nu klart for mig, at jeg skal forsøge med den spacer, og selv bedømme, om det betyder en forringelse af lyden. Jeg kan forstå, at det har der ikke været for jeres vedkommende.
En ting, Krenzler - du kører med en Ortofon Jubilee. Du har ikke problemer med, at armresonancen ligger for højt?
Venlig hilsen
Jens

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Jens Mortensen skrev:
du kører med en Ortofon Jubilee. Du har ikke problemer med, at armresonancen ligger for højt?

Om noget burde den ligge en anelse lavt. Jubilee er tung og samtidigt relativt blød (for en MC). Det ser således ud:

Cartridge Database - Tools.

Data for din MC20 Super MkII er så godt som de samme (10g & Compliance 16). Systemresonans på lidt over 8Hz er fint og jeg har da ingen problemer i denne henseende.

Mvh.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum