| Forfatter |
|
alpape Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Januar 2007 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 571
|
| Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej allezuzammen.
Min tonearm (TriPlanar mk.IV) trænger til nyt internt kabel. Jeg har ledt til højre, venstre, højt og lavt, i hele forumsektionen, uden dog at finde noget brugbart (måske har jeg gået emnerne for hurtigt igennem), derfor spørger jeg jer.
Hvilket mærke/type bør jeg vælge ? Venligst begrund hvorfor jeg burde vælge et bestemt mærke/ materiale (kobber/sølv) ud fra egne erfaringer, samt hvordan de forskellige lyder.
Selvfølgelig vil det da være rart at få at vide, hvor de forskellige kan købes 
Håber at få noget konstruktiv info via denne tråd, som andre forhåbentlig også kan bruge.
Hygge. __________________ Where the devil is Greendale ?
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
tri planar arm og rolex i din avatar - har du vundet i lotto?
mon ikke gert i high end sound i vodskov - han hedder gli herinde - kan hjælpe dig - jeg mener at han dels fører de arme og dels rewirererer forskellige arme
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
| tri planar arm og rolex i din avatar - har du vundet i lotte? |
|
|
Gid det var så vel, bare alt for meget arbejde.
r-l-b skrev:
mon ikke gert i high end sound i vodskov - han hedder gli herinde - kan hjælpe dig - jeg mener at han dels fører de arme og dels rewirererer forskellige arme
|
|
|
Takker for info, men er så'n set li'glad med om det er originalt eller ej, vil bare gerne vide hvad der er "godt"  __________________ Where the devil is Greendale ?
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
det var ikke for originalitetens skyld, men blot hvis du ikke selv kunne udføre dåden, så tror jeg at han kan
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har flere gange rewiret arme med VdH MCS-150M, og jeg syntes det er meget vellydende og sammenhængende lydmæssigt med dette kabel/wire.
Jeg har blandt andet rewiret SME og Rega med MCS-150M.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
| det var ikke for originalitetens skyld, men blot hvis du ikke selv kunne udføre dåden, så tror jeg at han kan |
|
|
Tror jeg nu godt at jeg selv kan klare, men tak for omtanken  __________________ Where the devil is Greendale ?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gorm skrev:
| Jeg har flere gange rewiret arme med VdH MCS-150M, og jeg syntes det er meget vellydende og sammenhængende lydmæssigt med dette kabel/wire.
Jeg har blandt andet rewiret SME og Rega med MCS-150M. |
|
|
Takker for indlægget, men ved du så hvordan vdh lyder ift. ikeda (sølv), cardas osv. ? __________________ Where the devil is Greendale ?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Oktober 2009 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sgu ikke mange der har kabel erfaringer ved udskiftning af tonearmskabel  __________________ Where the devil is Greendale ?
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 23 Oktober 2009 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har prøvet Isoda kablet i starten af firserne på mine DIY tangentialarme. Det var vel ok, men ekstremt skrøbeligt. Man
kunne stort set afisolere det med et skarpt blik  .
Så har jeg prøvet en solid core 0,15 mm lakisoleret van den hul sølvtråd som egentlig bruges i diskant svingspoler. Glimrende
kabel til tangentialarmene, hvor der er god plads til at kablet kan føres i en bue ned til armbasen. Måske for stift til radialarme.
Men et rigtig godt kabel med hul igennem, transparens, bas og diskant (ikke "sølvlyd"). Meget robust.
Generelt er tonearmskabelskift lidt bøvlede at have med at gøre, med mindre man taper dem på ydersiden af armen under et
stykke alufolie. Jeg tror der skiftes flere hofteproteser årligt i Danmark, end tonearmskabler. Så du bliver nok nødt til selv at gå
foran i din søgen.
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4930
|
| Sendt: 23 Oktober 2009 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Alpape!
Cardas laver nogle fremragende tonearmskabler i både kobber og sølv. Disse laves også som færdige kit til de fleste arme, fra bl.a. Incognito. Fordelen ved disse kit er, at de er i ét stykke fra headshell til stik. Det er utrolig nemt at montere, og kræver kun pålodning af de fire klemmer til PU'en.
Mvh, Mikkel.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Oktober 2009 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
| Generelt er tonearmskabelskift lidt bøvlede at have med at gøre, med mindre man taper dem på ydersiden af armen under et stykke alufolie. |
|
|
Hvilket jeg ABSOLUT IKKE har tænkt mig at gøre.
ulrikmm skrev:
Jeg tror der skiftes flere hofteproteser årligt i Danmark, end tonearmskabler. Så du bliver nok nødt til selv at gå foran i din søgen.  |
|
|
Tror egentlig også at jeg hellere vil skifte kabler, end hofteskåle 
Anyway, takker for input. __________________ Where the devil is Greendale ?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Oktober 2009 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
| Cardas laver nogle fremragende tonearmskabler i både kobber og sølv. Disse laves også som færdige kit til de fleste arme, fra bl.a. Incognito. Fordelen ved disse kit er, at de er i ét stykke fra headshell til stik. Det er utrolig nemt at montere, og kræver kun pålodning af de fire klemmer til PU'en. |
|
|
Der er allerede Cardas (kobber) i min Tri-Planar, men vil prøve noget andet  __________________ Where the devil is Greendale ?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Oktober 2009 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gorm skrev:
| Jeg har flere gange rewiret arme med VdH MCS-150M, og jeg syntes det er meget vellydende og sammenhængende lydmæssigt med dette kabel/wire. |
|
|
Tror også at det bliver "løsningen", men er blevet fortalt at det koster 900/m herhjemme, og da jeg skal bruge 4x0,7m ............................. PUHA 
Har dog på en tysk, og en hollandsk, hjemmeside fundet det til en helt anden pris  __________________ Where the devil is Greendale ?
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Oktober 2009 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Van den Huls hjemmeside kender du vel, vejledende pris omkring 45 - 55 EUR pr. meter for MCS-150 S og M:
http://www.vandenhul.com/Default.aspx?page=p&id=27#10-70
Hjemmesiden er noget rod, men er interessant at udforske (Articles and Papers fx).
Mvh Ulrikmm
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Oktober 2009 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
Van den Huls hjemmeside kender du vel, vejledende pris omkring 45 - 55 EUR pr. meter for MCS-150 S og M:
http://www.vandenhul.com/Default.aspx?page=p&id=27#10-70
Hjemmesiden er noget rod, men er interessant at udforske (Articles and Papers fx).
Mvh Ulrikmm |
|
|
Været der mere end en gang 
Der er da nogen herhjemme der skruer gevaldigt op for priserne <her skulle så have været et øvhorn> __________________ Where the devil is Greendale ?
|
| Til top |
|
| |
Kasper H Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 222
|
| Sendt: 24 Oktober 2009 kl. 00:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder spændende. Hvordan foretaget man egentlig en rewiring? Er der nogle der kender nogle tricks, og vil der være en ide i at rewire min Pro-Ject arm? Det er en helt almindelig gammeldags 9" alu arm. €60-75 er da ikke så galt for et sæt, hvis det virkelig giver noget.
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Oktober 2009 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der går altså 4 stykker ledning til en rewiring. Van den Hul prisen er pr. ledning  .
I din arm kan man nok binde de nye ledninger til de gamle, der skal ud, og så trække dem igennem. Arme med stikforbindelser
eller dæmpemateriale i armrøret: fingersnilde og forsigtighed.
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 24 Oktober 2009 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Audio Note Kondo sølv fe-hår hvis det skal være rasende dyrt.
Audio Origami.
|
| Til top |
|
| |
Kasper H Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 222
|
| Sendt: 24 Oktober 2009 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
Der går altså 4 stykker ledning til en rewiring. Van den Hul prisen er pr. ledning .
I din arm kan man nok binde de nye ledninger til de gamle, der skal ud, og så trække dem igennem. Arme med stikforbindelser eller dæmpemateriale i armrøret: fingersnilde og forsigtighed. |
|
|
På Phono-phono står der 4x50cm, så det må vel være 4 stk....
Men hvis man skal have ført dem igennem til RCA STIK skal man naturligvis bruge lidt mere, men er det en god ide? Jeg tænker på fx. skærmning og den slags. Desuden er kablet vel i sagens natur temmelig skrøbeligt.
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Oktober 2009 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder umiddelbart som en god pris, hvis det er for 4 ledninger.
|
| Til top |
|
| |