Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 05:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Kraftig brum fra pladespiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
D.R.Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juni 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 16 Oktober 2009 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Min pladespiller er pludselig begyndt at brumme kraftigt, det virket i flere måneder uden det mindste brum, men i dag da jeg
tændte var der en meget kraftig brummen, pladespilleren behøves ikke engang være tændt før at det brummer helt vildt.
Brummen ændres når jeg rører volumeknappen på forstærkeren, så jeg går ud fra det er problemer med manglende jord? men
hvorfor er det først kommet nu, og hvad gør jeg? Jeg har ikke umiddelbart adgang til jord.

Mit grej er følgende:
Rega P3-24
Trichord Dino
Thorhauge 2x50 integreret rør.
Til top Vis D.R.Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D.R.Andersen

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Oktober 2009 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Brum fra Pladespiller 

En normal pladespiller har 2 former for brum.

A.  en slags voldsom brum, tyder på defekt ved midterste ben, i et DIN stik. Manglende stel og hvad dette kan give af brumme ting

B.  Mindre brum fordi den der separate brum forhindrende ledning er hoppet af, et eller andet sted.

Lars.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2007
Lokalitet: København
Sendt: 16 Oktober 2009 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

D.R.Andersen skrev:
Min pladespiller er pludselig begyndt at brumme kraftigt, det virket i flere måneder uden det mindste brum, men i dag da jeg
tændte var der en meget kraftig brummen, pladespilleren behøves ikke engang være tændt før at det brummer helt vildt.
Brummen ændres når jeg rører volumeknappen på forstærkeren, så jeg går ud fra det er problemer med manglende jord? men
hvorfor er det først kommet nu, og hvad gør jeg? Jeg har ikke umiddelbart adgang til jord.

Mit grej er følgende:
Rega P3-24
Trichord Dino
Thorhauge 2x50 integreret rør.

Du må sørge for en stel forbindelse mellem pladespiller og forstærker!

Du kan også prøve en slags reset på dit anlæg.. fjern alle stik/netstik og prøv igen..

Til top Vis Lars.S's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars.S

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Oktober 2009 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Der kan vel også opstå brum hvis en ringe skærmet pickup bringes tæt på en strømforsyning.

Du har ikke for nyligt skiftet pickup vel?
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

D.R.Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2009 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

osprey skrev:

Brum fra Pladespiller

En normal pladespiller har 2 former for brum.

A. en slags voldsom brum, tyder på defekt ved midterste ben, i et DIN stik. Manglende stel og hvad dette kan give af
brumme ting

B. Mindre brum fordi den der separate brum forhindrende ledning er hoppet af, et eller andet sted.

Jeg vil sige kategorisere det som en meget kraftig brum.

Lars.S skrev:

D.R.Andersen skrev:
Min pladespiller er pludselig begyndt at brumme kraftigt, det virket i flere
måneder uden det mindste brum, men i dag da jeg tændte var der en meget kraftig brummen, pladespilleren behøves ikke
engang være tændt før at det brummer helt vildt. Brummen ændres når jeg rører volumeknappen på forstærkeren, så jeg
går ud fra det er problemer med manglende jord? men hvorfor er det først kommet nu, og hvad gør jeg? Jeg har ikke
umiddelbart adgang til jord. Mit grej er følgende: Rega P3-24 Trichord Dino Thorhauge 2x50 integreret rør.

Du må sørge for en stel forbindelse mellem pladespiller og forstærker!

Du kan også prøve en slags reset på dit anlæg.. fjern alle stik/netstik og prøv igen..

Men så vidt jeg kan se er der ingen stik/skruer til det på forstærkeren. Jeg forstår heller ikke hvorfor det pludseligt opstår,
der har jo intet problem været før, ikke engang en svag brummen, og så pludselig er der en meget kraftig brummen.

Jeg har prøvet at haft strømmen af hele anlægget i ca. 20 min, det hjalp intet.

TruthSpinner skrev:
Der kan vel også opstå brum hvis en ringe skærmet pickup bringes tæt på en strømforsyning.Du har
ikke for nyligt skiftet pickup vel?

Nej, de ændringer der er sket siden jeg sidst spillede på pladespilleren er at der er kommet en cd-afspiller til, og nye
højtalerkabler, der er intet problem når jeg spiller CD, jeg har også prøvet at koble cd-afspilleren fra for at se om det var
den, prøvede også at skifte kabel fra RIAA til forstærker, det var heller ingen succes.
Til top Vis D.R.Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D.R.Andersen

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Oktober 2009 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Hvis du ikke har en decideret stelforbindelse mellem din grammofon og forforstærkeren, er en meget sandsynlig årsag til den kraftige brummen.

Der må helt sikkert være en skru bag på forforstærkeren, hvortil du kan skrue en ledning, som så føres direkte over og skrues på en tilsvarende skrue på grammofonen. Dette burde afhjælpe problemet. Prøv det og lad os høre hvad der sker.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

D.R.Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2009 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:
Hvis du ikke har en decideret stelforbindelse mellem din grammofon og forforstærkeren, er en meget
sandsynlig årsag til den kraftige brummen.Der må helt sikkert være en skru bag på forforstærkeren, hvortil du kan skrue en
ledning, som så føres direkte over og skrues på en tilsvarende skrue på grammofonen. Dette burde afhjælpe problemet. Prøv
det og lad os høre hvad der sker.

Så vidt jeg ved har min pladespiller ikke sådan en skrue?

D.R.Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2009 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Nå jeg fandt problemet da jeg kiggede efter de skruer, det viste sig at phonokablet i RIAA sad meget tæt på hinanden da nogle
afstands dimser på kablet sad forkert, det er nok sket da jeg legede lidt med kabler og byttede rundt.

Mange tak hjælpen alle sammen.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 Oktober 2009 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

D.R.Andersen skrev:
erlingt skrev:
Hvis du ikke har en decideret stelforbindelse mellem din grammofon og forforstærkeren, er en meget sandsynlig årsag til den kraftige brummen.Der må helt sikkert være en skru bag på forforstærkeren, hvortil du kan skrue en ledning, som så føres direkte over og skrues på en tilsvarende skrue på grammofonen. Dette burde afhjælpe problemet. Prøv det og lad os høre hvad der sker.

Så vidt jeg ved har min pladespiller ikke sådan en skrue?

Rega'erne har ikke denne stel-ledning fra armen, de kører vist bare forbindelsen på stikkene.

Godt du fandt løsningen, for brum er da irriterende at skulle høre på.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Oktober 2009 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Havde glemt at ved DIN stik er midterste Ben stel for noget, og Skærmen er igen stel for noget andet.   Eller derfor den ekstra ledning når der anvendes Phonokabler.

Det var det jeg manglede at skrive.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes