Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 01:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Vedligeholdelse af Rega (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Tønning
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 04 November 2009 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige anskaffet mig en brugt Rega P3. Den ser umiddelbart meget velholdt ud, men jeg vil gerne bruge lidt tid på at få den trimmet.

Jeg har en ny pick up (AT-95E) samt ny rem. Derudover tænker jeg, at centerlejet måske skal have lidt olie? Jeg har haft det ude, og det havde stadig godt med olie, men der var også lidt snavs. Skal det renses helt og så have en ny gang olie? Jeg tænker noget syrefri olie? Hvordan "ordner" man sådan et leje korrekt?

Og så er der armen. Den virker også i rigtig god stand, men skal den også renses/smøres i lejer? Umiddelbart "glider" den let både vertikalt og horisontalt, men for at opnå korrekt nåletryk og antiskating skal den vel "glide" PERFEKT. Så, hvordan "ordner" jeg sådan en arm? Skiller den ad, renser med en vatpind, smører med lidt syrefri olie, eller?

Bedste hilsner
- Michael
Til top Vis Tønning's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tønning

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 November 2009 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Armen ville jeg ikke pille ved,da lejer skal justeres helt korrekt ellers virker armen ikke efter hensigten.

Lejet kan du rense, og bruge motorolie i lejet efter rensning.

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 November 2009 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Armen ville jeg også lade være rent mekanisk.

Olien kan du rense ud med rensebenzin og vatpinde. Hvad den nye olie angår bør du nok følge Rega's anvisninger, der står noget om det her: http://www.rega.co.uk/index2.htm.

Det skal altså ikke bare være syrefri olie som man kender det fra symaskine-olie. Et alternativ kunne være VdH Turntable Spindle Oil eller The Lower Friction (TLF) - du kan læse om dem på www.vandenhul.com. Jeg købte førstnævnte hos www.hificable.dk for et par år tilbage, men lige nu har de den ikke i deres webshop - de har dog andet fra VdH, så måske de kan skaffe det, ellers prøv Hifi-Klubben, de fører jo deres kabler nu.

Kig også på remmen, rens den med noget møbelpolish hvor der er silikone i, men stadig non-aggressiv. Hvis den virker slidt skulle du måske købe en ny, den burde kunne fås hos www.audiocompagniet.dk, og måske de også kan anvise en olie godkendt af Rega.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Tønning
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2009 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for svarene. Lige et uddybende spørgsmål.

Angående arm: Er der en simpel test på, om armen mekanisk er som den bør være?

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 November 2009 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Tønning skrev:
Angående arm: Er der en simpel test på, om armen mekanisk er som den bør være?

Linn havde engang en beskrivelse af hvad man gjorde for at teste deres arme - noget med at holde armbasen mellem fingrene, og så se om armen kan svinge frit, eller sådan noget.

Måske du bare kunne nulstille counterweight så armen "flyder", og se om den gør det frit. Tjek også at anti-skating virker - det læser du nok bedst om i manualen. Derudover skal der selvfølgelig ikke være nogen problemer ved afspilning.

En Rega-arm er ikke noget hokus-pokus men blot en solid arm, så den skulle gerne være i orden.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 November 2009 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Hej

1: ikke skille armen ad, det er unødvendigt.

2: Test af armen ! Sæt nåletryk på 0, sæt antiskating på 0 og udbalancer armen, så den svæver.Klip så 5 cm af en A4 side på langs, hold i den ene ende og flyt armen ind over pladetallerkenen med den anden ende af papiret. Kan den det, så er lejerne i orden.

3: Centerleje. Olien du skal bruge er f. eks shell`s gearkasseolie og IKKE motorolie.

Venligst

Bent

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

Tønning
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2009 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Tak for de brugbare svar.

Med hensyn til gearkasseolie: Det kan være et vidt begreb. Skal jeg gå efter en bestemt slags? Eller kan det være underordnet, så længe det er gearkasseolie?

- Michael

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes