Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 09:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Motorophæng til Project RPM5 (forslag) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 24 November 2009 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Jeg faldt fornylig over dette http://www.vinylengine.com/phpBB2/viewtopic.php?t=22491& postdays=0&postorder=asc&start=0

Fyren har formentlig ret. Det motorophæng sucks. Man behøver faktisk ikke engang at måle på det, idet jeg tydeligt kan mærke motorens vibrationer i kabinettet.

Han gør det ikke helt klart om han vil lave et kit, eller om han på et tidspunkt vil dele, hvad det er han har lavet med det ophæng. Jeg har prøvet at vride min øhh...hjerne , men er lidt blank. Så er der nogle "pladespillerkloge", der måske har nogle ideer?

Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 27 November 2009 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

Tweaker skrev:

Jeg faldt fornylig over dette http://www.vinylengine.com/phpBB2/viewtopic.php?t=22491& postdays=0&postorder=asc&start=0

Fyren har formentlig ret. Det motorophæng sucks. Man behøver faktisk ikke engang at måle på det, idet jeg tydeligt kan mærke motorens vibrationer i kabinettet.

Han gør det ikke helt klart om han vil lave et kit, eller om han på et tidspunkt vil dele, hvad det er han har lavet med det ophæng. Jeg har prøvet at vride min øhh...hjerne , men er lidt blank. Så er der nogle "pladespillerkloge", der måske har nogle ideer?

Ja, tænk at nogen er i stand til at fremstille en pladespiller der er dårligere end hvad man kunne lave for 40-50 år siden...

Hvis man laver en pladespiller hvor der er mærkbare vibrationer i kabinettet...viser det en hel del om konstruktørens evner som "designer".

Prøv eventuelt et andet mærke.

Mvh.

Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2009 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

Jeg havde nok håbet på noget lidt mere konstruktivt . Indrømmet, denne fejl høre til de mere grelle, men resten af spillen er faktisk rigtigt ok, og den spiller faktisk bedre end så meget andet, trods dette. Så det er vel værd at prøve at få fixet det.

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 27 November 2009 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

Principielt er det et ok ophæng, men hvis du kan mærke/høre det brumme i pladespilleren er det fordi der er noget der er ude af justering.

Kan du ikke justere dig ud af det, hvad der normalt er muligt, er det nemmeste at flytte motoren ud af plinten og montere den for sig selv i e tung lyddødt kasse, evt. med samme ophæng. Det er der en del pladespillere der bruger. Der er også dem der finder en dc motor og monterer i stedet for, for eks. fra en brugt B&O, hvor der er strømforsyning og det hele der er lige til at pille ud. Sådan en motor laver en anden og mindre generende støj.

At kave et nyt, og bedre, ophæng på den lille plads der er til rådighed kan godt blive svært.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 27 November 2009 kl. 01:25 | IP-adresse registreret  

Hey

Min Music Hall er lavet med næsten samme motor, men i mit tilfælde er den afkoblet fra topplinten og det er jo her humlen ligger, det er en fast pladespiller med direkte kontakt til motoren, så det giver sig selv at vibrationer overføres..

Så du kan jo overveje om du vil lave noget ligende med en bund og en topplint, og som start genbruge motoren, og finde ud af hvilken afkobling man vil bruge, SD fødder og diverse sorborthan dippedutter kan overvejes..

Hvor meget du kan genbruge af den original plint skal være usagt da der er begrænsninger i hvor lange de tynde kabler i tonearmen er osv..

Men en 2 lags print behøver vel hellere ikke være tykkere end den originale, men kræver noget mere arbejde og det ville være smartest at lave en helt ny, og man kan overveje andet materiale end mdf som den originalt er opbygget med..

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2009 kl. 01:37 | IP-adresse registreret  

Tak for forslagende

Det er jo ikke sådan at det brummer decideret, men jeg kan mærke vibrationer i kabinettet ovre ved motoren. De er ikke mærkbare ovre ved armen, så der er de nok blevet absorberet temmeligt meget undervejs. Men kan alligevel godt påvirke gengivelsen. De vil formentlig også forplante sig igennem bundlejet.

Jeg  syntes ikke at der rigtigt er noget at justere på. Problemet er nok at oringen ikke dæmper vibrationerne ret meget, og så fremmer det nok ikke sagen, at den faktisk ligger direkte på kassen. En lille spændskive under hver skrue kunne hæve den lidt, og måske reducere vibrationerne.

Jeg ser iøvrigt lige at der er kommet et forslag på VinylEngine. Bluetak under motoren. Har lige prøvet med lidt sorbothane, uden større succes.

Imbalance, det lyder som et større projekt, men det er vel ikke umuligt.

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2009 kl. 01:51 | IP-adresse registreret  

Tweaker skrev:

Tak for forslagende

Det er jo ikke sådan at det brummer decideret, men jeg kan mærke vibrationer i kabinettet ovre ved motoren. De er ikke mærkbare ovre ved armen, så der er de nok blevet absorberet temmeligt meget undervejs. Men kan alligevel godt påvirke gengivelsen. De vil formentlig også forplante sig igennem bundlejet.

Jeg  syntes ikke at der rigtigt er noget at justere på. Problemet er nok at oringen ikke dæmper vibrationerne ret meget, og så fremmer det nok ikke sagen, at den faktisk ligger direkte på kassen. En lille spændskive under hver skrue kunne hæve den lidt, og måske reducere vibrationerne.

Jeg ser iøvrigt lige at der er kommet et forslag på VinylEngine. Bluetak under motoren. Har lige prøvet med lidt sorbothane, uden større succes.

Imbalance, det lyder som et større projekt, men det er vel ikke umuligt.

Well tror stadig den bedste løsning er en desideret bund og topplint, men afkobling af motor vil sikkert også virke, bare den ikke bliver for høj så O ringen stadig har ordentlig kontakt til driv akslen, ved ikke om den er den samme som min, da min motor driver en plast plade hvor pladetallerkenen er smidt ovenpå..

Løsningen med en ny plint er rigtig nok noget mere omstændig, og vel også et spørgsmål om du mener resten af pladespilleren kan bære de ekstra anstrengelser...

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2009 kl. 02:14 | IP-adresse registreret  

Det kunne godt være samme motor, da jeg lige ser at Music Hall også er lavet i Tjekkiet, formentligt på samme fabrik som Project.

Tror bestemt at den er værd at gøre noget ved. Det er nok mere spørgsmålet om jeg orker det

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2009 kl. 02:26 | IP-adresse registreret  

Tweaker skrev:

Det kunne godt være samme motor, da jeg lige ser at Music Hall også er lavet i Tjekkiet, formentligt på samme fabrik som Project.

Tror bestemt at den er værd at gøre noget ved. Det er nok mere spørgsmålet om jeg orker det

MH'en er bygget på Project, men plinten er så deres egen...

Jeg skal ikke have en fast pladespiller igen, og var det mig så ville jeg skille den af og fikse den.. :)

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 28 November 2009 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Tweaker skrev:

Jeg havde nok håbet på noget lidt mere konstruktivt . Indrømmet, denne fejl høre til de mere grelle, men resten af spillen er faktisk rigtigt ok, og den spiller faktisk bedre end så meget andet, trods dette. Så det er vel værd at prøve at få fixet det.

Du har ret, "Tweaker", mit svar var ikke særlig konstruktivt. Det var nok et udslag af generel irritation over de mængder af underlødige hifi-produkter der produceres, hvor selv de mest elementære ting overhovedet ikke er i orden. Inkompetencen er ganske enorm i denne branche. Der må være penge i l**tet!

Mvh.

Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2009 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Tweaker skrev:

Du har ret, "Tweaker", mit svar var ikke særlig konstruktivt. Det var nok et udslag af generel irritation over de mængder af underlødige hifi-produkter der produceres, hvor selv de mest elementære ting overhovedet ikke er i orden. Inkompetencen er ganske enorm i denne branche. Der må være penge i l**tet!

Mvh.

Niels

Nu vil man kunne finde uhensigtsmæssigheder i alt grej, så det kan ikke rigtigt irritere mig. Hvis jeg ville have en spille uden det problem, så kunne jeg have købt en dyrere Project, eller en helt anden spille. Den er lavet til en pris, med de kompromiser det nu giver. Det der kunne have være lavet bedre, men problemet vil jo aldrig blive 100% løst uden komplet motor isolation. Ja selv det, kan jo også give sine problemer. Hvilken pladespiller er lavet med det helt perfekte princip? Who are we to judge?

Når alt kommer til alt, så handler det vel om hvordan det spiller, og hvad det koster. Den spille var hvad jeg ville ofre på sagen den gang, og den spiller absolut fremragende, i forhold til så meget andet i prisklassen. Får jeg den ikke forbedret lidt, så vil jeg stadigvæk være tilfreds med den. En tid endnu ihvertfald

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 November 2009 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Jeg tænker umiddelbart på O-ringe eller de der "grommets" man bruger når man skal have en ledning igennem en tynd plade

http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=87 109

Bor hullerne op til skruerne og sæt en om motor pladen, skruen i igen så tror jeg der er mindre støj.

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2010 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Undskyld manglende opfølgning. Lidt sorbothane under selve ophænget og ude ved skruerne gjorde tricket. Stort set ingen mærkbare vibrationer nu, og bedre lyd.

Tak for input til alle

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes