Bruger siden: 08 Oktober 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 8
Sendt: 16 December 2009 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
Hej
Jeg er lidt ny med at bruge Lp'er og har jo fået støv på pladerne. Så jeg har købt en ganske almindelig kulfiberbørste fra hifi klubben.
Er det almindeligt at der kommer små overflade ridser på pladen når man prøver at "feje" støvet væk? Og syntes også støvet har en tendens til at klistre til pladen. Jeg vil bare høre om nogen kan guide mig og skrive hvordan det gøres for ikke at skade pladerne.
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
Sendt: 16 December 2009 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
En kulfiber børste er ikke til egentlig "rengøring". Den er kun sidste afstøvning før afspilning. Et let tryk mens pladen kører rundt. Hårene skal kun berøre pladen ganske let. Et svirp til sidst så støvet løftes væk.
Hvis du har mere støv på pladerne skal der en egentlig rensning til med andre typer børster, som typisk har mindre hår og en mere solid overflade så de kan trykkes ned i rillerne. Eventuelt kombineret med vådrensning.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Bruger siden: 26 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 97
Sendt: 16 December 2009 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
Bruger en kulfiber børste og så en Mobile Fidelity Record Cleaning Brush til det grove. Fungerer rigtigt godt, synes jeg. Kan vist fåes hos Top Sound på Østerbro.
Bruger siden: 08 Oktober 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 8
Sendt: 16 December 2009 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
Super. Tak for jeres indlæg. Jeg skal helt sikkert have fat i sådan en Fidelity Record Cleaning Brush. Jeg troede ellers at kulfiberbørsten, siden de kloge siger at den er anti-statisk, ville suge støvet væk fra pladerne og da den ikke gjorde det blev jeg vist lidt for ivrig. Men heldigvis spiller pladerne stadigvæk.
Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
Sendt: 16 December 2009 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
Her i hytten benyttes en god gammel Manual Parastat - den fra Cecil Watt's - og en dust bug undervejs ..... antikt gammelt med stadig anvendeligt - nok 30 år gammelt, eller mere
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum