Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. juni 2026 | 00:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Er pickuppen ødelagt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Koeffe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 26 December 2009 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har mig en Rega Planar 3 samt en Vincent RIAA, som står på MM1.

Jeg har ikke brugt pladespilleren et godt stykke tid, og skulle nu lige bruge den igen. Men den lyd der kommer ud er en tynd, og fuldstændig
distorted lyd. Jeg har dobbelttjekket at det hele er tilsluttet rigtigt, og den har jo også tidligere virket som setupet står nu.

Kan den distortede lyd være et tegn på at pickupen er kaput?

Er der noget jeg skal være opmærksom på når/hvis jeg skal ud og købe ny pickup? Kan man nogenlunde let selv sætte den på?

Jeg har penge tilgode hos Aage Jensen Musikhus, så hvis I kunne fortælle mig hvilken af deres pickuper i prisklassen omkring 300 kr. der lyder
nogenlunde hæderligt, vil det være en god hjælp:
Aages pickup udvalg

Til top Vis Koeffe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Koeffe

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 26 December 2009 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Hvilken pickup sidder der på din arm?
Hvis det ikke er en OM model fra ortofon kan du jo ikke bruge nogen af de viste pickupper, med mindre du vil købe den Shure til 349 og så er der jo ikke noget at vælge imellem!
mvh M
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Koeffe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2009 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke helt hvad det er for en pickup. Den som sad på da jeg købte pladespilleren brugt for nogle år siden. ...Men pickuppen er limegrøn, hvis
det hjælper noget, hehe.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 December 2009 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Det er sandsynligvis en af Rega's egne pickup'er.

Hvis du har en lup kan du prøve at kigge på nålefanen - det lyder som om diamanten er faldet af (der skal være sådan et lille "søm" for enden af nålefanen). Der kan dog også være andet galt, f.eks. kan gummiophænget være mørnet, så uanset lyder det som om den er defekt.

Så vidt jeg kan se kan du kun vælge mellem enten Shure SC35C og Ortofon OM Pro S - bemærk at langt de fleste kun er nåle, dvs. udskiftningsnåle hvis du allerede har selve pickup huset.

Hvilken der er bedst? Aner det ikke, prøv eventuelt at se om du kan finde noget på nettet om dem.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 December 2009 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

de pu'er fra Aages er jo til dj brug, jeg ved ik rigtig om der skuller være nogen af dem du ka bruge.

Har du tjekket nåletrykket på pu'en på rega'en.

det kunne jo være en rigtig rega pu der sider på, er den spændt fast med 3 skruer i armen.

en audio technica at 95 er kunne det også være, den er sort blank og grøn forpart. den kunne du i øvrigt også kigge på, den er lidt af en killer til prisen.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 December 2009 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

R.P. skrev:
en audio technica at 95 er kunne det også være, den er sort blank og grøn forpart. den kunne du i øvrigt også kigge på, den er lidt af en killer til prisen.

Den kom jeg også lige til at tænke på, hvis vi må bevæge os væk fra Aage...

Den kan købes på eBay til kun godt 200 kr.: http://cgi.ebay.de/Audio-Technica-AT-95-E-AT95E-NEU-OVP-AT-9 5-E_W0QQitemZ380191198679QQcmdZViewItemQQptZPlattenspielerzu beh%C3%B6r?hash=item5885294dd7

Har jeg selv gjort, kommer i løbet af et par dage. Eneste minus er at man skal oprette en PayPal konto hvis ikke man allerede har en - men det er gratis og risikofrit.

Koeffe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2009 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Jeg har vist nu fundet ud af at min pickup er en Rega Bias.

Jeg har ingen lup, men er dog ret sikker på at jeg kan se diamanten. Jeg prøvede at tilslutte pladespilleren direkte ind i mit anlæg, uden om
RIAA'en, for at finde ud af hvilket led i kæden der gav distortion i lyden. Umiddelbart lød signalet faktisk rent nu. Jeg havde selvfølgelig skruet max
op for lyden på mit anlæg, og lyden lød da også lidt tynd. Men det kunne måske godt tyde på at der var noget galt med Vincent RIAA'en eller hvad?

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 26 December 2009 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Lyden skal være tynd når du tilslutter pladespilleren til en linieindgang, så prøv at låne en anden RIAA inden du køber ny pickup.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Koeffe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2009 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Ja det er også det jeg tænker. Men jeg har ikke lige adgang til nogen anden. Og hvis jeg får en tekniker til at tjekke/reparere min Vincent RIAA
kommer det vel hurtigt til at koste det samme som en ny :c/

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 December 2009 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Hvis ikke du kender nogen du lige kan låne en RIAA af, eller som du kan besøge med din pladespiller under armen, så kan det være lidt vanskeligt. Du har vel ikke tilfældigvis en eller anden gammel forstærker med RIAA indbygget, eller en surround-forstærker med phono indgang?

Ellers kan du besøge en forhandler og enten låne eller tage pladespilleren med. Skulle du gøre brug af hans service bør du dog også købe hos ham alt efter hvad problemet er.

Du kan også købe en ny RIAA over nettet med 14 dages fuld returret indbygget, og hvis det ikke løser problemet så returnere den.

Hvis du går ind på www.medlyd.dk, som er den officielle importør af Rega, kan du finde en forhandlerliste med en håndfuld butikker i Københavnsområdet som du måske kunne besøge.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes