| Forfatter |
|
Jesper L Forum Bruger


Bruger siden: 10 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 200
|
| Sendt: 27 December 2009 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
EDIT 10.01.2010
Blot til info - tråden her er ikke længere aktuel for mig - blot hvis nogen har tænkt på at svare Jeg besluttede at benytte min Marantz PM7000 forstærker som MM RIAA, og er nu gået i gang med et lille Cinemag step-up projekt som kan følges her Tak til alle dem som har brugt deres tid på at svare her i tråden 
________________________________________________________
Hej,
jeg har en Denon DL-103D MC pickup:

.....men desværre ingen step-up trafo. Har ikke ønsker om at bruge en bondegård på en step-up, så skal jeg bare investere i en billig MM pick-up som f.eks. Ortofon 2M Red eller er den Denon bare så god, at jeg SKAL ha en step-up?
Råd ønskes  __________________
|
| Til top |
|
| |
bjerager Udelukket fra forum


Bruger siden: 17 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 787
|
| Sendt: 27 December 2009 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lækker pickup - behold den. Skaf dig en stepup som passer til højimpedante pickupper, f-eks. en af denons egne.
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
| Sendt: 27 December 2009 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du slipper nok ik uden om at en step up der vil passe perfekt vil koste mellem 1000-2000kr brugt når der er en til salg, der er flere på ebay, denon som vil passe.
Men hvor mange timer er der tilbage i din dl103d'er det er nok svært at sige, hvis du ik kender dens fortid.
Dl103d'eren er en rigtig fin pu, den lyder rigtig godt, meget behageligt, og samtidig med gode detaljer, men den har det bedst i lettere arme.
Ortofon pu'en kan du slutte direkte til din riaa, og vil sikkert passe fint til din pladespiller, det er billigt, men jeg tror ikke du vil nå samme lydkvalitet som med denon'en
Hvis du ofrer 1000-2000kr på en mm pu vil det forholde sig noget anderledes, der fks en tråd her omkring en Shure pu, som lyder ganske fint, den kan opgraderes med meget fine forparter, med eksotiske slipninger, som i noges ører vil gøre denon'ens elipse slipning til et søm i forhold. __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |
Jesper L Forum Bruger


Bruger siden: 10 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 200
|
| Sendt: 27 December 2009 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjerager skrev:
| Lækker pickup - behold den. Skaf dig en stepup som passer til højimpedante pickupper, f-eks. en af denons egne. |
|
|
Hej Anders.
TaK for svar Puha ja..men de koster også lidt mere end hvad jeg havde tænkt mig. Well...skulle jeg beslutte mig for en Denon, vil AU-320 så være ok? Eller hvis jeg skulle lave økonomi finten, vil Cambridge 640P eller Parasound Z-Phono være brugbar?
R.P. skrev:
|
Du slipper nok ik uden om at en step up der vil passe perfekt vil koste mellem 1000-2000kr brugt når der er en til salg, der er flere på ebay, denon som vil passe.
Men hvor mange timer er der tilbage i din dl103d'er det er nok svært at sige, hvis du ik kender dens fortid.
Dl103d'eren er en rigtig fin pu, den lyder rigtig godt, meget behageligt, og samtidig med gode detaljer, men den har det bedst i lettere arme.
Ortofon pu'en kan du slutte direkte til din riaa, og vil sikkert passe fint til din pladespiller, det er billigt, men jeg tror ikke du vil nå samme lydkvalitet som med denon'en
Hvis du ofrer 1000-2000kr på en mm pu vil det forholde sig noget anderledes, der fks en tråd her omkring en Shure pu, som lyder ganske fint, den kan opgraderes med meget fine forparter, med eksotiske slipninger, som i noges ører vil gøre denon'ens elipse slipning til et søm i forhold.
|
|
|
Rigtigt nok - ikke til at vide hvor mange timer der er tilbage i den. Kan faktisk ikke engang huske hvor jeg har den fra Mener dog jeg har den fra Audioscan tiden, men jeg har ikke brugt den voldsomt meget.
Lyder som om jeg må i tænkeboksen hvad angår indkøb...puha...har ellers brugt rigeligt med dollars her på det seneste  __________________
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 27 December 2009 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
R.P. skrev:
en Shure pu, som lyder ganske fint, den kan opgraderes med meget fine forparter, med eksotiske slipninger,
som i noges ører vil gøre denon'ens elipse slipning til et søm i forhold. |
|
|
Jeg er nyligt skiftet fra en Ortofon MC15superII (fine line slibning) til en Ortofon Rondo Red (elliptisk). Men Rondo´en slår MC15sII
fuldstændigt. Så slibning er ikke alt.
Kig på eBay.de efter en Ortofon T20 eller evt. nogle af de små phono-stiks Step-ups fra Sony. De var ikke dårlige, selv om de
var billige. (Mange på H4A tror at alt godt er dyrt, men det passer heldigvis ikke).
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
| Sendt: 27 December 2009 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
T20ern kan bruges, men det lyder ikke optimalt, den er trods alt designet til ortofons lave impedanser, den er prøvet med en dl 103d samt r.
http://www.vinylengine.com/step-ups-and-mc-cartridges.shtml
God artikkel omkring fks trafoer. __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 27 December 2009 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kig over i DL-103 tråden ... der er adskillige bud på passende trafoer og MC forstærkere.
Hvorfor skal det hele gentages her? __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Jesper L Forum Bruger


Bruger siden: 10 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 200
|
| Sendt: 27 December 2009 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
|
Kig over i DL-103 tråden ... der er adskillige bud på passende trafoer og MC forstærkere.
Hvorfor skal det hele gentages her?
|
|
|
Fordi folk er hjælpsomme - derfor hifi4all er DK´s bedste HIFI site 
Har søgt efter den tråd du nævner kan bare ikke finde den. __________________
|
| Til top |
|
| |
Jesper L Forum Bruger


Bruger siden: 10 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 200
|
| Sendt: 27 December 2009 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ups...fundet  __________________
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 27 December 2009 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld, min fejl.
Der er også lidt mere om 103'eren i denne tråd. http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=79264&P N=1&TPN=1
Generelt bør den have en lidt højere belastning end de typiske 100 ohm de fleste byder på.
Jeg bruger p.t. en Pure Sound T10 trafo til min DL 103SA - glimrende! __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger


Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
| Sendt: 28 December 2009 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ortofon/Sony T5 stepupperne lyder faktisk rigtigt ok med DL-103. En god "økonomiløsning". En af mine venner købte et par Sony hos Wurtz Radio i Frederiksborggade. Ved ikke om de har flere, men prøv at spørge dem, hvis det er
|
| Til top |
|
| |
Jesper L Forum Bruger


Bruger siden: 10 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 200
|
| Sendt: 28 December 2009 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak allesammen for jeres store hjælp En fornøjelse at benytte dette forum!!
Har kig på lidt forskelligt indtil videre:
- Ortofon/Sony T5
- Project Phono Box MKII
- Cambridge 640P
- Parasound Zphono
Såååå...nu er det bare et spørgsmål om at beslutte sig  __________________
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 29 December 2009 kl. 00:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper L skrev:
|
Tak allesammen for jeres store hjælp En fornøjelse at benytte dette forum!!
Har kig på lidt forskelligt indtil videre:
- Ortofon/Sony T5
- Project Phono Box MKII
- Cambridge 640P
- Parasound Zphono
Såååå...nu er det bare et spørgsmål om at beslutte sig 
|
|
|
Men beslut intet før du har lyttet! :-)
Mvh.
Niels
|
| Til top |
|
| |
Jesper L Forum Bruger


Bruger siden: 10 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 200
|
| Sendt: 29 December 2009 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe...ja det ville være at foretrække. Problemet er blot, at med de fleste man finder på nettet er umulige at høre før køb. Jeg må stole på andres anbefalinger
__________________
|
| Til top |
|
| |
bjerager Udelukket fra forum


Bruger siden: 17 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 787
|
| Sendt: 29 December 2009 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ortofon/Sony T-5 vil passe fint rent elektrisk
Project Phono Box MK II har nok en belastningsimpedans, som er lige i underkanten (100 Ohm), men kan sikkert godt bruges.
Det samme gælder Parasound, men Cambridge 640P er bedre anmeldt. det fremgår dog ikke af databladet hvad Cambridge 640P's belastningsmodstand er, men lur mig om den ikke passer meget godt.
Summa, summarum, jeg ville vælge Cambridge eller Ortofon/Sony T-5 - lidt afhængigt af den kvalitet, som den RIAA du har i forvejen har. T-5 er nok den, som passer bedst rent elektirsk.
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 29 December 2009 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Silk Audio i Bangkok laver fremragende mc trafoer med Supermalloy kerne. Et par koster USD +300,-og de er alle pengene værd. Jeg har den opfattelse at aktiv forstærkning er noget bedre, men skal det du til noget koster det "spidsen af en jetjager"> 10kkr. Så det er uden for budgettet. De billige mc trafoer der nævnes er værre end ingen ting, så hellere en rigtig god mm pu.= Shure hus med Jico SAS nål.

< ="text/">
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger


Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
| Sendt: 29 December 2009 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cambridge har en indgangsimpedans på 100 ohm, så heller ikke så optimalt. Tror heller ikke at den vil få det bedste frem i DL-103. Har prøvet inden jeg solgte min Cambridge, og syntes ikke der var specielt god synergi imellem de to.
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 29 December 2009 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
hullevad skrev:
| De billige mc trafoer der nævnes er værre end ingen ting, så hellere en rigtig god mm pu. |
|
|
Jeg er skiftet fra MM med billig RIAA til MC med billig MC RIAA og det er jeg  for!
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 29 December 2009 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville bare sige at en 103 med et ukendt antal timer og alder ikke er et godt udgangspunkt. Et Shure hoved kan man få smidt i nakken og en Jico SAS nål koster usd 113,- med fragt. Jeg synes at den er umulig at matche kvalitetsmæssigt (til prisen) med en god riaa. En Audio Technica AT15SS er også god, men de er blevet temmeligt dyre, Jeg ved ikke hvem der har fastsat at mm skal belastes med 47k? Det er meget sjældent det passer.

< ="text/">
|
| Til top |
|
| |
bjerager Udelukket fra forum


Bruger siden: 17 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 787
|
| Sendt: 29 December 2009 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
hullevad skrev:
Jeg ville bare sige at en 103 med et ukendt antal timer og alder ikke er et godt udgangspunkt. Et Shure hoved kan man få smidt i nakken og en Jico SAS nål koster usd 113,- med fragt. Jeg synes at den er umulig at matche kvalitetsmæssigt (til prisen) med en god riaa. En Audio Technica AT15SS er også god, men de er blevet temmeligt dyre, Jeg ved ikke hvem der har fastsat at mm skal belastes med 47k? Det er meget sjældent det passer.
< ="text/"> |
|
|
En 103D har en anden slibning end en almindelig dl-103, derfor må man formode, at den kan holde længere. Den har også en højere kompilance, hvilket gør den nemmere at matche med ikke vanvittigt tunge arme. Desuden er dens impedans lavere end en almindelig dl-103, hvilket gør den nemmere at matche med de nævnte RIAA/stepups. Men det afhænger selvfølgelig også af, hvad du måtte ligge inde med af mm-pickupper, hvor meget mere du får ud af at gå den vej - og af RIAA'en. En 103D skulle også være værd at smidde en retipning efter, når den tid kommer. Så skrot endelig ikke den pickup (skulle du komme på de tanker, vil jeg gerne have den )
Tidligere var det mere almindeligt at en standard mm-RIAA også kunne tilpasses impedansmæssigt til forskellige MM-pickupper, og ældre mm-pickupper skal ikke nødvendigvis belastes med 47K. Men for de fleste nye mm-pickuppers vedkommende er det min erfaring, at det ikke kan betale sig at rode så meget med impedansen. Den kapacive belastning er en anden sag.
|
| Til top |
|
| |