Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2026 | 09:40   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: sporing og antiskate. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1611
Sendt: 30 Januar 2010 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg kan ikke få mit antiskateing til at virke på min mørch up-4. Kan det være derfor jeg heller ikke kan få min pick-up til at spore rigtigt?

Mvh
Frank.
Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3096
Sendt: 30 Januar 2010 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

En Mørch UP-4 er en glimrende arm, men den er samtidig også en af de mest vanskelige at justere ind optimalt. En defekt antiskating gør det bestemt ikke nemmere.

Hvis din pickup fejlsporer skævt - altså i den ene kanal før den anden, kan det være antiskating, men der er flere andre muligheder.
- pladespilleren står skævt (ikke i vater)
- azimut er forkert
- nåletrykket er for lavt
- nålen eller nålefanen er defekt
- nåleophænget er mørnet/hårdt

Umiddelbart vil jeg sige du skal prøve at checke nåltrykket med en god vægt først.

Held og lykke!



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1611
Sendt: 30 Januar 2010 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
En Mørch UP-4 er en glimrende arm, men den er samtidig også en af de mest vanskelige at justere ind optimalt. En defekt antiskating gør det bestemt ikke nemmere.

Hvis din pickup fejlsporer skævt - altså i den ene kanal før den anden, kan det være antiskating, men der er flere andre muligheder.
- pladespilleren står skævt (ikke i vater)
- azimut er forkert
- nåletrykket er for lavt
- nålen eller nålefanen er defekt
- nåleophænget er mørnet/hårdt

Umiddelbart vil jeg sige du skal prøve at checke nåltrykket med en god vægt først.

Held og lykke!



Tak for svaret.

-Pladespilleren står i vater.
-Nåletrykket er som det foreskrives og lidt til.
-jeg har prøvet med flere pick-ups og jeg ved den gamle kunne spore 80 um i et andet setup.
-Azimut ar jeg prøvet på øjemål.

Den sporer lige dårligt i begge kanaler på samme tid. Der er denne der spruttende tone.

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6
 
ASML
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 336
Sendt: 31 Januar 2010 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

Hej sigma6.

Det kan som Janils også skriver, være andre ting der har indflydelse på sporingen.

Med hensyn til antiskatingen:

Har du eventuelt prøvet at løsne skruen med fjederen for antiskating og dreje den øverste sorte skive en halv omgang i urets retning, for på den måde at ændre "arbejdsområdet" for antiskating?

Justering af antiskating er, hvis du ikke er klar over det, nævnt på Mørch's hjemmeside:

www.moerch.dk

Måske er du allerede i besiddelse af en instruktion i justering af din UP-4 så dette indlæg er heeeelt overflødigt. Ellers får du her lige muligheden for at finde den på nettet.......

Mvh

ASML



 
Til top Vis ASML's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ASML
 
R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 972
Sendt: 31 Januar 2010 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

Har du rettet pu'en ind med protractor, så du ved overhang er korrekt, samt at din pu sider korekt 2 steder på pladen?

Vilke pu'er er der tale om, passer compliancen til armrøret?

her et link til vinyl engine, her kan du se data om din tonearm, nulpunkt og sådan.

http://www.vinylengine.com/tonearm_database.php?make=Morch&a mp;sort=8&ascdesc=DESC&search=search&mdl=&ef lo=&efhi=&mdlo=&mdhi=&ohlo=&ohhi=&am lo=&amhi=&cw=&mp=



__________________
Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
Til top Vis R.P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af R.P. Besøg R.P.'s Websted
 
sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1611
Sendt: 31 Januar 2010 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

Hej.

 

Pick-uppen er indstillet rigtigt.

Jeg har både prøvet at løsne og stramme skruen. Jeg har prøvet med så meget antiskate, at armen trak sig tilbage når jeg brugte armliften. Dvs, jeg kan ikke få den til at spore, og jeg kan heller ikke få antiskatingen indstillet korrekt. Når jeg bruger min test lp ( hifi news og ortofon) Er der denne spruttende tone. Både når jeg kører bais track og sporings track.

Det sker både med min oortofon rohmann og min transfiguration. Men når jeg spiller musik, lyder det fint, og jeg hører ikke forvrægning.

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 31 Januar 2010 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

sigma6 skrev:

Hej.

 

Pick-uppen er indstillet rigtigt.

Jeg har både prøvet at løsne og stramme skruen. Jeg har prøvet med så meget antiskate, at armen trak sig tilbage når jeg brugte armliften. Dvs, jeg kan ikke få den til at spore, og jeg kan heller ikke få antiskatingen indstillet korrekt. Når jeg bruger min test lp ( hifi news og ortofon) Er der denne spruttende tone. Både når jeg kører bais track og sporings track.

Det sker både med min oortofon rohmann og min transfiguration. Men når jeg spiller musik, lyder det fint, og jeg hører ikke forvrægning.



Jeg købte en mørch up4 arm brugt - den viste sig at være hel tom for dæmpeolie/silikone og jeg kunne ikke få den til at spille godt før jeg kom ny olie/silikone i - De spor der lyder dårligt på din testplade - har du mulighed for at lytte til dem på en anden pladespiller / arm - det kunne jo være på dem den er gal siden musikken lyder godt på alm plader - og det er jo heldigvis musik og ikke testplader du skal lytte til


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes