| Forfatter |
|
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
Bruger siden: 06 Januar 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 705
|
| Sendt: 05 Februar 2010 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg kører pt. vintage stilen. Gammel original Lenco L75 gennem Pioneer SA-800.
Det lyder lækkert, og det ser jo fint ud.
Men men men, som gammel guitarist, er jeg jo grejnørd. Og me'r vil ha' me'r.
Jeg har kørt med Thorens før, og det er en vellydene maskine, men vil have noget vildere.
Problemet overordnet med min Lenco er at jeg mellem numrene kan høre noget rumlen. Men når musikken spiller er der dømt fløde for øregangene. Men savner lidt mere lydløshed mellem numrene.
Så har jeg læst en del om Rega, de er til forskellige priser men ser stort set meget ens ud.
Den model jeg umiddelbart ville gå efter er den nyeste. Medmindre en eller anden kan anbefale mig noget andet i samme prisklasse.
Det er tiltænkt som en forårs investering hvis økonomien er til det. Brugt har også interresse.
|
| Til top |
|
| |
Geneva Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 44
|
| Sendt: 05 Februar 2010 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep. P3 er et sikkert valg - no nonsense pladespiller. Om den er vildere end Thorens kommer vel meget an på hvilken Thorens model du har kørt med  . Jeg var selv meget tilfreds med min P3, men er gået modsat retning (til Thorens TD 150 med SME II-arm).
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
|
| Sendt: 05 Februar 2010 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lidt tweaking projekter kørende med mine 2 lencoer, smøring og dæmpning af diverse dele, så alt skal prøves. Fordi jeg nyder virkelig det lille ritual med at sætte den igang. Designet taler virkelig til mig.
SÅ det er kun pga. den rumlen jeg hører at jeg vil scoute markedet lidt mere. Selvfølgelig hvis jeg får den mislyd udraderet bliver lencoen hvor den hører til. Og flere vil blive indkøbt og optimeret.
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 05 Februar 2010 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lenco rummel kan muligvis fjernes ved at bygge en megatung limtræplint op til værket.
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 05 Februar 2010 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som svar på trådens titelspørgsmål: Ja, bestemt.
__________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
|
| Sendt: 05 Februar 2010 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
| Lenco rummel kan muligvis fjernes ved at bygge en megatung limtr�plint op til v�rket. |
|
|
Hvordan er det lige at en større død masse kan mindske rummel? Det der må på tale er vel en mere effektiv dæmpning af motorens vibrationer.
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2010 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis en vibrerende masse vibrerer med et givent udsving, må udsvinget vel blive 100 gange mindre, hvis massen gøres 100
gange større.
Plinterne har vel også indre dæmpning pga. sammenlimningerne.
Rummel når vel PU gennem to veje: fra pladetallerkenen, hvor især mellemhjulet men også centerlejet kan give rummel op i
vinylpladen. Og via armbasen, hvorved armen kan ryste PU.
Har selv en Lenco og en TD 124, men har endnu ikke kastet mig over plintbygning. Bruger et par andre pladespillere i
stedet. Men jeg vil tro af fx. r-l-b, santashooter og LouBP kunne komme med gode konstruktionsfif.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 05 Februar 2010 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lenco har to problemer - en skod arm og en motor der kan rumle - tilgengæld har den når den spiller godt nogle fortrin i forhold til både Thorens og Rega Planar 3
I kraft af den stærke motor, den tunge pladetallerken og mellemhjulet har den et magtfuldt bundtræk der giver sig udtryk i meget bedre, fastere og mere præcis bas hvor man skal op i rigtig mange tusinde kroner for at finde noget der kan være med
På lenco-heaven.net er der vejledning til hvordan du skille motor ad, renser og smører - det tager noget af rumlen - ditto med centerlejet - evt udskiftining af mellemhjul
Når det er gjort handler det om en tung plinth i enten x-finer- mdf, skiffer eller en kombination - som kan æde den resterende rumlen fra Motoren ned i Plintens masse, alt mens den enten pga masse eller pga adsillielse helt elle delvis fra centerjeets montering og armens montering er ikke forplanter sig der.
godt så - armen på en Lenco stinker - tilbagekobling og nogle leterlige V-blocks gummiophæng - her er en brugt rega rb 300 eller en gammel lustre acos gmt 1 klart at foretrække - den sidste måske bedst fordi den kan juseres i højden ret nemt
Havde du boet i nærheden kunne du have lånt en Planar tre til sammenligning - og jeg skal lige tilføje at Rega da slet ikke er en dårlig pladespiller - den kan med den lille elestikrem bare ikke tweakes til at lyde bedre end den gør fra kassen når du køber den (du kan skifte til en finere motor) men ikke noget der giver den gode bass du får med en Lenco
Prøv at tjekke alle de flotte Lencoer der er på Lencoheaven ud
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 06 Februar 2010 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Havde du boet i nærheden kunne du have lånt en Planar tre til sammenligning - og jeg skal lige tilføje at Rega da slet ikke er en dårlig pladespiller - den kan med den lille elestikrem bare ikke tweakes til at lyde bedre end den gør fra kassen når du køber den |
|
|
Det er sjovt med den tweaking-mani. Flertallet af dem jeg kender der tweaker og piller, har yderst sjældent et system der bare virker, hvor man kan gå hen og sætte en plade på og høre noget musik når man har lyst. Det burde vel være en fordel at have en pladespiller der lyder godt ud af kassen, som alle kan finde ud af at sætte op og bruge, og som virker hver gang. Jeg tror det er svært at gøre dén kombination bedre end Rega. Men det er klart, for nogle består hifi-hobbyen netop i at tweake, og så er en Rega måske lidt "kedelig" - den virker jo bare..  __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Februar 2010 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt rigtigt, Planar 3 er ganske plug and play. Og what you see is what you get. Hvis man sågar bruger en Rega PU med 3
skruehuller, skal man bare stille den i vater, stille nåletryk og antiskating, og så er man i gang.
|
| Til top |
|
| |
BoPtiljudrop Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 06 Februar 2010 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe, ja det er ikke sådan med de pillefingre. Der findes nu flere muligheder for at tweake Regaen, bedre elastik, bedre motor, bedre motorstyring, bedre (kunststof)pladetallerken, anden måtte, nye kabler i armen, anden kontravægt osv.
Men den virker ganske glimrende out of the box, har selv haft en siden '87, spiller dog på noget andet i dag. Men r-l-b har da helt ret i, at den lige mangler det sidste i bundenen og måske også i dynamikken, en god direkte drevet eller mellemhjuler har lige lidt mere pondus. Men Rega spiller stadig musikalsk og dejligt med den rigtige pickup.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 06 Februar 2010 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
ikke et ondt ord om rega - jeg vil også anbefale den til alle der bare gerne vil spille LPer lige ud af boksen - og knap så ofte 45 omdr. single for det er lidt fjandtet at skulle løfte pladetallerkenen af for at flytte remmen - nu havde tråd starteren en Lenco - hvorfor jeg tænkte at han kunne ligeså godt fortsætte med den
Jeg gider heller ikke tweake til ukendelighed av-precission - holder meget af det virker - min Garrard har fået fred for tweaks i min et år og spiller dagligt :-)
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
|
| Sendt: 06 Februar 2010 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sikke en masse svar, og noget at tænke på. Tror jeg giver det et go først med en ny plint her i vinteren, og måske en linn arm.
Og så se til foråret om lysten til at købe ny spille stadig er der.
|
| Til top |
|
| |
BoPtiljudrop Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 06 Februar 2010 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej schmidt2 Jeg tror at med en god plint, topjusteret værk og linn arm, så bøllebanker den Rega 3.
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
|
| Sendt: 06 Februar 2010 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
BoPtiljudrop skrev:
Hej schmidt2
Jeg tror at med en god plint, topjusteret v�rk og linn arm, s� b�llebanker den Rega 3. 
|
|
|
Det er egentlig lidt ømt. En lille anekdote. Jeg er som før nævnt gammel guitar tosse, og har haft en del spader gennem tiden. Havde en Squier (Fender guitar lavet i japan, korea, kina, eller indien). Halsen på denne var p***efed. Virkelig god og spille på. Men resten var l**t. Så jeg smed alt ud undtagen halsen. Og hold kæft hvor spiller den godt. Det der er lidt ømt i den sammen hæng, er jo at det ikke er en squier mere. Men derimod en billig hals med en masse dyrt tilkøbt isenkram. Moralen i ovenstående historie kan man tolke som man vil.
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
| Sendt: 06 Februar 2010 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rega'en vil nok lyde noget tam i forhold til en lenco 75. som foreslået før, lav en god tung plint og spænd værket fast med 4 mm gevindstænger, metal hårdt mod træ, ikke noget med gummi . find en god tonearm og monter i plinten.
Jeg har selv en Rega p3, jeg tager frem en gang i mellem, for at høre om jeg er gået for vidt med mine gamle værker, den spiller, men den mangler den magi de andre kan give, men tonearmen rb 300 den er go.
__________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |