| Forfatter |
|
P Sikjær Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 449
|
| Sendt: 14 Februar 2010 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej i Forum
Jeg har en Linn Sondek LP12 med Valahalla strømforsyning, men har læst en del om extern strømstyring til Linn Sondek LP12.
Ved at bruge en bunke penge skulle man få bedre dynamik mv. Men det, det handler om er vel at få motoren til at køre med nøjagtig hastighed hele tiden, således at der ikke er afvigelser. Men er der ikke et alternativ til Linn og Naim, de koster over 10.000 og det er en del for strøm. Syntes jeg har læst om noget DIY.
Nogen der har erfaringer omkring ovenstående?
Nogen der kender et sted på nettet hvor man kan købe reservedele til Linn?
__________________ Peter Sikjær
|
| Til top |
|
| |
P Sikjær Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2010 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slet ikke  __________________ Peter Sikjær
|
| Til top |
|
| |
reese Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 15 Februar 2010 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har selv en LP12 og bruger : Heed Orbit mk II til 2.995,- kr med kanon godt resultat. Du kan bl. a. finde Heed hos: www.amforamusik.dk
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1033
|
| Sendt: 15 Februar 2010 kl. 09:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt spørgsmål for det er spændende: hvorfor skulle det have betydning, når nu den lille bitte motor bare skal dreje en stor tung pladetallerken rundt, og derudover er pladetallerkenen fordundet via en gummirem.
I sin tid udskiftede jeg det helt simple og oprindelige ensretterkort (ikke med elektronik som Valhalla) ud med Lingo I, og oplevede en større klarhed i de nedre regioner, hvilket gjorde pulsgengivelsen tydeligere - og dermed tydeliggjorde rytmen i musikken.
Så vidt jeg ved, gør Lingo I kun jævnspændingen endnu mere ripplefri fordi spændingen bliver helt ren uden forvrængningsprodukter, hvilket nedsætter den "huggen" og ukonstans som motoren måtte køre sin aksel rundt med, og samtidig nedsattes spændingen til motoren kort efter at pladetallerkenen kom op i fart - begge dele medvirkende til støjfri motor. I princippet bør BIM-kurven herved blive npget pænere, hvilket betyder at f.eks. afspilning af en 1.000 Hz tone kun giver 1.000 Hz ud, og ikke alle mulige andre toner, selv om disse måtte være svagere. Se: http://www.zainea.com/multidimensionalaudio.htm
Hvad en Lingo II yderligere gør bedre ved jeg ikke - udover omsætning og fortjeneste til Linn og deres forhandlere. Forbedringen vil vel også være størst i områder, hvor netspændingen er fyldt med andet end forvrængningsfri 50.00 Hz.
Min nuværende LP 12 er med Valhalla, og jeg vil ikke på den ældrende pladespiller bruge penge på opgradering til en ny Lingo II. __________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
P Sikjær Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2010 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak Reese
Jeg har også luret lidt på Heed Orbit, men er det korrfekt forstået at netstikket bare sættes til Heed Orbit og så skulle det være køreklart? Eller skal jeg ind og rode? Som ved en Lingo
Hej Hifiigen.
Et eller andet sted er det fair nok at hvis hastigheden svinger op og ned, så vil jeg måske mene at når hastigheden går ned mistes, der vel output, og dermed dynamik.
Man kan jo købe sig fallit i opgraderinger til Linn Sondek LP12. Faldt forøvrigt over en opgradering som er en blanding mellem KEEL og Cirkus, forskellen er at armborded ikke er ud af samme stykke alu. men dit nuværende armborad som påskrues alustykket.
__________________ Peter Sikjær
|
| Til top |
|
| |
reese Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2010 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Du sætter den bare til og så kører det.
|
| Til top |
|
| |
reese Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2010 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
Har lige set Heed Orbit mk.II på tilbud til 2695,- kr her på hifi4all ved: Sound eScape i Århus eller rettere Beder.
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1033
|
| Sendt: 15 Februar 2010 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
P Sikjær skrev:
|
Hej Hifiigen.
Et eller andet sted er det fair nok at hvis hastigheden svinger op og ned, så vil jeg måske mene at når hastigheden går ned mistes, der vel output, og dermed dynamik.
Man kan jo købe sig fallit i opgraderinger til Linn Sondek LP12. Faldt forøvrigt over en opgradering som er en blanding mellem KEEL og Cirkus, forskellen er at armborded ikke er ud af samme stykke alu. men dit nuværende armborad som påskrues alustykket.
|
|
|
Hvis hastigheden går ned, løber pladetallerkenen for langsomt. Andet sker der ikke, men det er også rigeligt: tonerne og takten i musikken skal jo være som de skal. 
Hastigheden er ikke primært styret af spændingen til motoren, men frekvensen af vekselspændingen til den, og den frekvens skal være konstant, og uden forvrængning __________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
P Sikjær Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2010 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifiigen skrev:
P Sikjær skrev:
|
Hej Hifiigen.
|
|
|
Hvis hastigheden går ned, løber pladetallerkenen for langsomt. Andet sker der ikke, men det er også rigeligt: tonerne og takten i musikken skal jo være som de skal. 
Hastigheden er ikke primært styret af spændingen til motoren, men frekvensen af vekselspændingen til den, og den frekvens skal være konstant, og uden forvrængning |
|
|
Igen en god dag, har igen lært lidt  __________________ Peter Sikjær
|
| Til top |
|
| |
Halo8 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 03 Maj 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 477
|
| Sendt: 15 Februar 2010 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Hvis du er ude i noget DIY kunne Origin Live være en
mulighed. Det har fået mange pæne ord med på vejen __________________ Mvh
Flemming
|
| Til top |
|
| |
klc-audio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 15 Februar 2010 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifiigen skrev:
Godt spørgsmål for det er spændende: hvorfor skulle det have betydning, når nu den lille bitte motor
bare skal dreje en stor tung pladetallerken rundt, og derudover er pladetallerkenen fordundet via en gummirem.
I sin tid udskiftede jeg det helt simple og oprindelige ensretterkort (ikke med elektronik som Valhalla) ud med Lingo I, og
oplevede en større klarhed i de nedre regioner, hvilket gjorde pulsgengivelsen tydeligere - og dermed tydeliggjorde rytmen i
musikken.
Så vidt jeg ved, gør Lingo I kun jævnspændingen endnu mere ripplefri fordi spændingen bliver helt ren uden
forvrængningsprodukter, hvilket nedsætter den "huggen" og ukonstans som motoren måtte køre sin aksel rundt med, og
samtidig nedsattes spændingen til motoren kort efter at pladetallerkenen kom op i fart - begge dele medvirkende til støjfri
motor. I princippet bør BIM-kurven herved blive npget pænere, hvilket betyder at f.eks. afspilning af en 1.000 Hz tone kun
giver 1.000 Hz ud, og ikke alle mulige andre toner, selv om disse måtte være svagere. Se:
http://www.zainea.com/multidimensionalaudio.htm
Hvad en Lingo II yderligere gør bedre ved jeg ikke - udover omsætning og fortjeneste til Linn og deres forhandlere.
Forbedringen vil vel også være størst i områder, hvor netspændingen er fyldt med andet end forvrængningsfri 50.00 Hz.
Min nuværende LP 12 er med Valhalla, og jeg vil ikke på den ældrende pladespiller bruge penge på opgradering til en ny
Lingo II. |
|
|
Nej - det er en AC motor med Lingo (som med Valhalla). Den grundliggende forskel er at Lingo har to forstærkerudgange, en
til 0 grader og en til 90 grader, fase skiftet laves inden forstærkerne. Valhalla har en forstærker og laver fase skiftet efter.
Valhalla afgiver 82 Vac og Lingo 62 Vac.
Hvis OP har valhalla kan han prøve at sætte en skilletrafo foran Valhalla'en (230/230). Det har jeg prøvet og i dette tilfælde
var det en forbedring.
Edit: OP HAR en Valhalla
|
| Til top |
|
| |
klc-audio Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2010 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan montere en Hercules som rapporteres at være en tand bedre en Valhalla, og så får du 45 RPM.
Ellers vil jeg finde en Lingo1. En klar opgradering fra Valhalla.
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 15 Februar 2010 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halo8 skrev:
Hej!
Hvis du er ude i noget DIY kunne Origin Live være en mulighed. Det har fået mange pæne ord med på vejen  |
|
|
Da jeg købte min LP12 var denne motor styring med, men fik den lavet om til en normal valhalla psu og linn motor med monterings kit, Det er en origin live motor der er med og den var monteret direkt på toppladen uden nogen form for afkobling, næppe en opgradering i forhold til valhalla/standart motor, Origin live motor styrings boksen virker også noget billig, den vejer intet og når man vil betjene den kan den nemt bevæge sige hvis man ikke holder på den med den anden håndt. Mit råd vil være at finde en 2nd-hand lingo 1 eller 2, de ses ofte på www.ebay.co.uk . __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
Halo8 Lukket konto

|
| Sendt: 15 Februar 2010 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
Da jeg købte min LP12 var denne motor styring med, men fik den lavet om til en
normal valhalla psu og linn motor med monterings kit, Det er en origin live motor der er med og den var monteret direkt
på toppladen uden nogen form for afkobling, næppe en opgradering i forhold til valhalla/standart motor, Origin live motor
styrings boksen virker også noget billig, den vejer intet og når man vil betjene den kan den nemt bevæge sige hvis man
ikke holder på den med den anden håndt. Mit råd vil være at finde en 2nd-hand lingo 1 eller 2, de ses ofte på
www.ebay.co.uk . |
|
|
Nu fåes Origin Live mototstyringen jo i forskellige varianter (og priser). Mht. montering af motoren kan jeg ikke se at der
skulle være væsentlige ændringer fra en LP 12 med Valhalla drev, der sidder motoren også i toppladen. Måske
installationen ikke var lavet helt efter forskrifterne i dit eksemplar? __________________ Mvh
Flemming
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2010 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halo8 skrev:
dan a. skrev:
Da jeg købte min LP12 var denne motor styring med, men fik den lavet om til en normal valhalla psu og linn motor med monterings kit, Det er en origin live motor der er med og den var monteret direkt på toppladen uden nogen form for afkobling, næppe en opgradering i forhold til valhalla/standart motor, Origin live motor styrings boksen virker også noget billig, den vejer intet og når man vil betjene den kan den nemt bevæge sige hvis man ikke holder på den med den anden håndt. Mit råd vil være at finde en 2nd-hand lingo 1 eller 2, de ses ofte på www.ebay.co.uk . |
|
|
Nu fåes Origin Live mototstyringen jo i forskellige varianter (og priser). Mht. montering af motoren kan jeg ikke se at der skulle være væsentlige ændringer fra en LP 12 med Valhalla drev, der sidder motoren også i toppladen. Måske installationen ikke var lavet helt efter forskrifterne i dit eksemplar?  |
|
|
Ved ikke om Origin live levere monterings kit med til motoren, men en LP 12 motor er ikke monteret direkte på top-pladen, der er at lille kit med bla. nogle messing ringe,skruger osv. som fungere som afkobling mellem motor og top-plade for at forhindre vibrationer fra motoren i at vandre ned i pladen, på min var origim live motoren boltet direkte på top-pladen med milimeter skruger og møtrik. Monterings hullerne på OL motoren passer ikke helt med dem på den originale motor. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
Halo8 Lukket konto

|
| Sendt: 15 Februar 2010 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
Halo8 skrev:
dan a. skrev:
Da jeg købte min LP12 var denne motor
styring med, men fik den lavet om til en normal valhalla psu og linn motor med monterings kit, Det er en origin live
motor der er med og den var monteret direkt på toppladen uden nogen form for afkobling, næppe en opgradering i
forhold til valhalla/standart motor, Origin live motor styrings boksen virker også noget billig, den vejer intet og når man
vil betjene den kan den nemt bevæge sige hvis man ikke holder på den med den anden håndt. Mit råd vil være at finde
en 2nd-hand lingo 1 eller 2, de ses ofte på www.ebay.co.uk . |
|
|
Nu fåes
Origin Live mototstyringen jo i forskellige varianter (og priser). Mht. montering af motoren kan jeg ikke se at der skulle
være væsentlige ændringer fra en LP 12 med Valhalla drev, der sidder motoren også i toppladen. Måske installationen
ikke var lavet helt efter forskrifterne i dit eksemplar?  |
|
|
Ved ikke om
Origin live levere monterings kit med til motoren, men en LP 12 motor er ikke monteret direkte på top-pladen, der er at
lille kit med bla. nogle messing ringe,skruger osv. som fungere som afkobling mellem motor og top-plade for at
forhindre vibrationer fra motoren i at vandre ned i pladen, på min var origim live motoren boltet direkte på top-pladen
med milimeter skruger og møtrik. Monterings hullerne på OL motoren passer ikke helt med dem på den originale
motor. |
|
|
Det virker så ikke helt rigtigt, se lige dette link:
Montering__________________ Mvh
Flemming
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2010 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halo8 skrev:
dan a. skrev:
Halo8 skrev:
dan a. skrev:
Da jeg købte min LP12 var denne motor styring med, men fik den lavet om til en normal valhalla psu og linn motor med monterings kit, Det er en origin live motor der er med og den var monteret direkt på toppladen uden nogen form for afkobling, næppe en opgradering i forhold til valhalla/standart motor, Origin live motor styrings boksen virker også noget billig, den vejer intet og når man vil betjene den kan den nemt bevæge sige hvis man ikke holder på den med den anden håndt. Mit råd vil være at finde en 2nd-hand lingo 1 eller 2, de ses ofte på www.ebay.co.uk . |
|
|
Nu fåes Origin Live mototstyringen jo i forskellige varianter (og priser). Mht. montering af motoren kan jeg ikke se at der skulle være væsentlige ændringer fra en LP 12 med Valhalla drev, der sidder motoren også i toppladen. Måske installationen ikke var lavet helt efter forskrifterne i dit eksemplar?  |
|
|
Ved ikke om Origin live levere monterings kit med til motoren, men en LP 12 motor er ikke monteret direkte på top-pladen, der er at lille kit med bla. nogle messing ringe,skruger osv. som fungere som afkobling mellem motor og top-plade for at forhindre vibrationer fra motoren i at vandre ned i pladen, på min var origim live motoren boltet direkte på top-pladen med milimeter skruger og møtrik. Monterings hullerne på OL motoren passer ikke helt med dem på den originale motor. |
|
|
Det virker så ikke helt rigtigt, se lige dette link:
Montering |
|
|
Hvad virker ikke rigtig, hvis du hentyder til OL motoren, ja så virker det ikke rigtig, på monterings vejledningen er de små messing "dimser da også vist, Nu vil jeg ikke udråb mig selv som expert i LP 12, jeg har ikke selv samlet/ombygget samt justeret min LP12'er, Scala hifi har stået for den del af det, men de fortalt mig hvilke stumper jeg skulle opdrive på ebay for at de kunne genopbygge den til en original LP12'er, der i blat var mont. kitet til den originale motor som også blev fundet på ebay. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2010 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fandt lige dette billede, hos mig er de koniske skiver messing farvet.

__________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
klc-audio Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2010 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter hvad jeg har _læst_ på nettet er dette Origin halløj vist ikke for stabilt.
Der er vist ingen feedback så det kan risikere at drive lidt og kræve jævnlige justeringer.
|
| Til top |
|
| |
P Sikjær Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2010 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
Halo8 skrev:
Hej!
Hvis du er ude i noget DIY kunne Origin Live være en mulighed. Det har fået mange pæne ord med på vejen  |
|
|
|
|
Har set på ebay der var et eksemplar til ca DKK 4500 meeem syntes det er et grumt beløb for en sådan bette kasse. Men Ok hvis der virkelig er så stor forskel, så er det måske ikke så dumt endda. Men lige pt. så er der kun ca. 3000 i kassen til en "strømgradering" Skal nemlig hente endnu en Linn Sondek LP12 på onsdag, for der skal vel to til stereo __________________ Peter Sikjær
|
| Til top |
|
| |