| Forfatter |
|
Booo Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 16 Februar 2010 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har fået mine forældres gamle pladespiller, men jeg fornemmer, der skal en ny pickup i den - den er vist over 30 år gammel, og jeg synes, der er lidt rigeligt knas i lyden.
Den pickup, der sidder i, hedder Nagaoka, men da jeg intet ved om pladespillere, er jeg lidt i tvivl om, hvorvidt jeg bare kan gå ud og købe en hvilken som helst pickup, eller om den absolut skal hedde Nagaoka. Er der en standardfatning, som alle pickups passer i, eller skal det være samme mærke? Og varierer fatningen måske endda inden for samme mærke?
Mvh Bo Brinch
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 16 Februar 2010 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
99,9% af alle pickup´er passer i standardfatningen. Køb en Ortofon OMB5, den er billig, men rigtig god til prisen. Tjek nettet.
Velkommen til vinyl!
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 16 Februar 2010 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved du hvilken pladespiller og tonearm det drejer sig om?
|
| Til top |
|
| |
Booo Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Februar 2010 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo en gammel sag, så jeg ved ikke, om mærket eksisterer længere. Men det er en Micro MR-122. Specifikationer kan findes her
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 16 Februar 2010 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mærket eksisterer ikke mere, men vi gamle tudser bliver blanke i øjnene, når vi hører navnet!
Pas godt på den, PLEASE. Man laver ikke den slags mere. Det er kvalitet.
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 16 Februar 2010 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 16 Februar 2010 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Micro Seiki var en af de helt store Japanske pladespillere som lavede nogle fantastiske værk - de producerede også for andre - fx blev Luxmans bedste pladespillere lavet af Micro edter Luxmans specs.
Den model du har er en fin lille hifi pladespiller som det sagtens kan betale sig at holde liv i - der ligger sikkert mange gode vinyl oplevelser i den
Er remme i orden så den spiller jævnt og med godt træk så vil du sagtens også kunne få glæde af pickupper til mere end hvad OMB5 som dog er et godt sted at starte
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Booo Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2010 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var da rart at høre! Det besvarede et par af mine kommende spørgsmål. Til Jazzmans glæde kan jeg fortælle, at den er i absolut mint condition :-) Men en ny pickup skal der til.
Er der nogle af jer, der ved, hvor man kan finde ud af, hvad ens gamle plader er værd? Jeg har lige hentet en god stak hos mine forældre, som ikke hører plader længere, og der er (musisk set) guld iblandt. Jeg har endnu ikke kigget dem igennem for alvor, men en af pladerne er Pink Floyds "Dark Side of the Moon" - tilsyneladende første udgave fra det oprindelige selskab, Harvest.
Og så er der selvfølgelig en masse Bob Dylan, The Doors, Beatles osv... God chance for en del første-udgaver.
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 17 Februar 2010 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Booo, du skal ikke finde ud af hvad de er værd - så sælger du dem bare. Lad være! Køb en god pickup,
og spil dem i stedet! Det ville ikke være overkill at sætte en 1500 kr´s Ortofon Moving Coil PU på. Du vil
tabe kæben.
|
| Til top |
|
| |
Booo Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2010 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sælge dem? Næh, tak, det skal jeg ikke have noget af. Men det er rart at kende værdien af sine ting :-)
På nogle af pladerne - desværre på Dark Side of the Moon - er der meget skrat og støj. Jeg har prøvet at rense med noget vinyl-rens, som er produceret til formålet, men det hjalp ikke. Hvad er grunden til den slags støj så?
I øvrigt kan jeg se, der er temmeligt mange PU's fra Ortofon. Er der en bestemt, du tænker på?
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 17 Februar 2010 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Støjen kan skyldes slid. Tag den værste LP og vask den med en meget blød børste og opvaskemiddel.
Skyl grundigt, sæt til tørre og tør grundigt med MIKROFIBERKLUD.
Det er bedre end vinyl rens.
Da jeg skiftede til en dyr Ortofon, forsvandt 95% af støjen fra mine oldtids-LP´er fra 70´erne!
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 17 Februar 2010 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er værd at understrege, at det er vigtigt at skylle grundigt og at man ikke har brug for ret meget opvaskemiddel! En svunden ungdoms bitre erfaringer lærte mig, at sæbe lyder ad helvede til...
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Halo8 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 03 Maj 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 477
|
| Sendt: 17 Februar 2010 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Hvis du kan finde ud af hvilken Nagaoka pickup der sidder på kan du købe en ny forpart hos Jico:
Brug dette link og søg på Nagaoka.
Deres pickup forparter er af en ganske glimrende kvalitet. __________________ Mvh
Flemming
|
| Til top |
|
| |
Booo Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2010 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde en fornemmelse af, at jeg var ved at begive mig ind i en meget stor verden :-) Nu sidder jeg og læser lidt om forskellen på en MC og en MM PU, men altså... stor verden :-)
|
| Til top |
|
| |
Booo Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2010 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halo8:
Så vidt jeg kan se ud fra pladespillerens manual (fra foregående link), hedder den VF-3200/6. Men på det link, du sendte, finder den ikke noget ud fra en søgning på det. Kan man gå ud fra, alle forparterne passer til?
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 18 Februar 2010 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Støjen kan skyldes slid. Tag den værste LP og vask den med en meget blød børste og opvaskemiddel. Skyl grundigt, sæt til tørre og tør grundigt med MIKROFIBERKLUD. !
Det er bedre end vinyl rens. |
|
|
Hvilken vinyl rens?
jazzman skrev:
| Da jeg skiftede til en dyr Ortofon, forsvandt 95% af støjen fra mine oldtids-LP´er fra 70´erne! |
|
|
Jeg har haft samme oplevelse. Samme LP afspillet med min Transfiguration Phoenix og min genbo's Benz L2 giver forskellig oplevelse af støj og knas - til Phoenix' fordel. Om det er fordi den gravere dybere ved jeg ikke, men det kunne jo godt tænkes - det er jo netop en af formålene med de finere slibninger.
|
| Til top |
|
| |
Halo8 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 03 Maj 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 477
|
| Sendt: 18 Februar 2010 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Jeg vil tro denne forpart skulle passe:
http://www.export-japan.com/marketing/stylus/product_info.ph p?manufacturers_id=47&products_id=551
__________________ Mvh
Flemming
|
| Til top |
|
| |
defac3 Forum Bruger

Bruger siden: 29 September 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 59
|
| Sendt: 18 Februar 2010 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vedr. værdi af vinyl:
Jeg tror ikke du skal regne med noget særligt, selv ikke med nok så mange originale skiver. Nogle enkelte kan måske give et par hundrede kroner eller tre. De samme indspilninger der nævnes er f.eks. meget mere værd i farvet vinyl.
Dark side of the moon o.a. kan f.eks. også fås i japanske Pro-udgaver. Så er der penge idem - hvis de altså stadig har det originale "papirbånd" med japansk skrift om sig.
Men du kan stille og roligt selv undersøge dine skiver på E-bay. Der får du syn for sagen og en helt klar vurdering af, hvad skiverne sælges for.
|
| Til top |
|
| |
Prinds Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 161
|
| Sendt: 18 Februar 2010 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med en fed pladesamling. Ærgeligt at mine forældre er mest til Jim Reeves og James Last - ikke meget guld at arve dér
/Prinds
|
| Til top |
|
| |
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
| Sendt: 18 Februar 2010 kl. 18:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan! Det er fedt at se, når folk kommer flyvende til vinylverdenen. Fed pladesamling og lækker pladspiller. Nu er der ingen vej tilbage, beklager meget.
|
| |