Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 08:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Nål og tilslutning på Lenco 75 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JBORG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Februar 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 28 Februar 2010 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har netop arvet en Lenco 75 pladespiller fra min far. Den er blevet holdt så godt, som det overhovedet er muligt. Inden for de sidste 25 år er den kun blevet brugt sporadisk til afspilning af 78'ere fra 40'erne og 50'erne. Da jeg også har arvet hans 78'er samling, hvor det samlede antal ridser kan tælles på ti fingre og en Beomaster receiver mede mono-knap, er det også kun til 78'ere, jeg vil bruge den.

Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber, nogen vil kunne hjælpe med: Til forstærkertilslutning er der på Lencoen et 5 polet DIN stik, det passer fint til Beomasteren. Men jeg kunne også godt tænke mig at kunne slutte den til min anden nyere forstærker, så jeg selv kan eksperimentere med at lytte til forskellen på mono og stereo. Jeg har ingen steder kunne finde en adapter med et 5 polet hun DIN stik til RCA han stik. Kan det være rigtigt, at det ikke findes???

Derudover er der ingen ledning til stelforbindelse/jord på Lencoen. Den kan selvfølgelig være faldet af. Det skulle dog undre mig, da min far var ekstremt påpasselig med sine ting. Hvordan jorder man sådan en, hvis der ingen ledning er til den???

Så er der et spørgsmål om pick-up nål: Da jeg var barn, kan jeg huske, at Lencoen blev brugt til både LP er og 78'ere. Der blev så skiftet nål til lejligheden. På den Shure nål, der sidder på nu, står der 75 3. Jeg går ud fra, at det må være en Shure n75-3 nål til 78'ere. Er der nogen,der kan be- eller afkræfte det???

På forhånd tak, hvis nogen skulle have mod på at svare.

Jens

Til top Vis JBORG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBORG

snod
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 28 Februar 2010 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Adapteren findes - f.eks: http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=11 0815

Stelforbindelsen er selve stikket (huset rundt om pindene) på et DIN-stik, så egentligt burde der være en ledning på adapteren til at forbinde til stelskruen på din forstærker. På nogle DIN-stik kan man sætte ledningen fast i skruen, der holder stikket samlet, ellers kan man sætte det i klemme mellem han- og hun-stikket.

Til top Vis snod's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af snod

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Februar 2010 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Stel forbindelsen sidder internt i det 5-polet DIN stik.

Men - drop dog det. Der er ingen andre end NAIM og lidt B&O der har brugt DIN-stik siden 60'erne. Klip stikket af og lod nogle RCA (phono) stik på.

Mht. til pickuppen, så er den nok moden til udskiftning. Køb en ny Ortofon eller Audio Technica i den billige ende.

snod
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2010 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Nu vil JBORG jo gerne kunne skifte mellem Beomasteren og forstærkeren med RCA, så ved at klippe stikkene af og lodde RCA-stik på, ender han med det modsatte problem.

Jeg mener stadig, at hvis ikke stel forbindes separat, er der en god chance for brum. Her er en adapter med stelledning: http://www.av-connection.dk/?PGr=2126&ML=421

Og når du vil spille udelukkende 78, så køb en ny nål til din Shure. Ved at google dukker flere muligheder op.

JBORG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Februar 2010
Lokalitet: København
Sendt: 28 Februar 2010 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Mange tak for svarene begge to. Det er rigtigt, at jeg gerne vil kunne skifte mellem de to forstærkere, så jeg hopper på den løsning med adapter+stelledning i et.

Når du (snod) opfordrer til at købe en ny nål, er det så for at være sikker på, at få noget der ikke er slidt, eller fordi nålen ikke dur til 78'ere?

Til top Vis JBORG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBORG

snod
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2010 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Din nål er til 78'ere, så hvis du tror, den er ok, så behold den.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes