| Forfatter |
|
Jensiman Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 432
|
| Sendt: 11 Marts 2010 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Jeg spiller på en original Lenco 75, som egentlig gør det ganske fint. Den lyder lidt bedre end min billige
CD-afspiller, men det er planen, at den skal blive endnu bedre. Derfor vil jeg til at lave en ny plint til den.
Jeg har set forskellige projekter, der har inspireret mig meget, bla her og på Lencoheaven, men jeg
mindes ikke at have set en, med to tonearme.
Jeg kunne godt tænke mig at beholde den originale tonearm, og tilføje en Rega. Er der nogen der har
prøvet -eller set - noget lignende? Det jeg er ude efter er nogle skabeloner af en art
Jeg har tænkt mig at lave den i X-finer, og evt, med nogle blykugler i.
Er der nogle der kender sådan nogle skabeloner? eller bare noget tilnærmelsesvis?
Endvidere synes jeg det er lidt svært, at finde en brugt Rega-arm. Jeg har kigget lidt her, og på DBA,
med et vrimler ikke ligefrem med brugte arme i løssalg. Hvor kan jeg finde sådan nogle?
Eller måske er det bedst at købe en ny, hvilken skal jeg så vælge? er der stor forskel på en RB250 og
en RB300?
Alle bud og kommentarer er meget velkomne
På forhånd tak
Jens
|
| Til top |
|
| |
27pH Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 685
|
| Sendt: 11 Marts 2010 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.lencoheaven.net/forum/index.php
vH pH
|
| Til top |
|
| |
Jensiman Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Marts 2010 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hov!
Jeg glemte, at tilføje, at der gerne måtte være plads til en 12"er. Og måske et par bud på, hvilken 12er jeg
kan finde til en rimelig pris: Omkring 2000.-
Jens
|
| Til top |
|
| |
Jensiman Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Marts 2010 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg glemte lige en ting mere i farten.
en af mine største problemstillinger med sådan en hjemmebyg, er at jeg rigtig gerne vil have støvlåg på!
Nogen der har bud på hvor man kan købe sådan et?
Gerne et, der kan dække over en Lenco 75 OG en lang arm
Mvh
Jens
|
| Til top |
|
| |
Jensiman Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Marts 2010 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal man have fat i et reservedelskatalog - f.eks til en Rega - for at få fat i et støvlåg til diy?
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
| Sendt: 18 Marts 2010 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
1 En 12" arm finder du nok ik til 2000 kr, fks en sme 3012er ska du nok mindst slippe 3000-4000 kr for, den bliver nok ik biligere af der står ortofon på den.
Hva du ellers kan finde af 12" arme der er interesante ved jeg ik.
Støvlåg har der været snakket lidt om i vintage tråden, med td124.
Men er du snild ka man da lime et sammen af akrylplade. __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |
Jensiman Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Marts 2010 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene R.P.
Jeg vil nok i første omgang se, om ikke jeg kan få et rimeligt resultat med den originale arm, som ser ud til
at være i ok stand.
Er det muligt/nødvendigt at modificere sådan en gammel arm? jeg tænker mest på nyt kabel f.eks.
Og så vil jeg da lige se hvad muligheder jeg har, for at lappe et låg sammen selv
|
| Til top |
|
| |
eggers Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 414
|
| Sendt: 18 Marts 2010 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er i gang med at bestille en plinth i skiffer med udskæring til 12" SME og PTP3. Den er 60x50x8 cm poleret på begge sider, og lavet til PTP3
pladen som erstatter den originale Lenco topplade. Jeg har fået en pris på 4000,- ex. moms. Hvis der er andre der er interesserede i medkøb så lad
mig høre, jeg har ikke bestilt endnu.
Mere om PTP3 her: http://www.lencoheaven.net/forum/index.php?board=5.0
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
| Sendt: 18 Marts 2010 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da muligt at modificere armen, men den er det dårligste komponent på en lenco, men der er flere der har lavet fine diy arme baseret på lenco armen, fks Lou p, her på forum, mener også at dr er en del andre, prøv at søg på diy lenco.
Men der er jo mange andre tonearme der kunne være interesante i det prisleje du nævner, fks Rega rb 300/250 ja jeg tror faktisk du kan få en helt ny rega arm for de penge. sme 3009 improved, er også tit til salg, rigtig go tonearm til de magnetiske højcompliante pu'er, en rigtig 3009II/R også meget fin arm til dem med lavere compliance, og mcpu'er. Mørch up 4, ja der er masser af goe 9" arme til under 2000. __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 18 Marts 2010 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
det fede ved en mørch arm er at du blot skal skifte armrøret til et længere hvis du vil have en 12" arm
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Jensiman Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Marts 2010 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder godt nok som et appetitligt projekt Eggers, men jeg vælger at starte i low-tec (low-cost) afdelingen. Jeg
vil prøve at få det bedste ud af den originale arm, indtil jeg falder over en Rega, til rimelige penge.
Og hvad er rimelige penge egentlig?
En RB 300 koster noget mere end en RB250, hvad ville i foretrække; en ny BR250 (med garanti og alt det andet
der hører til) eller en brugt RB300 til ca samme pris, med de risici der følger med et brugtkøb?
|
| Til top |
|
| |
eggers Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 414
|
| Sendt: 18 Marts 2010 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er bare i orden Jensiman. Med hensyn til tonearme er der jo også Jelco SA-750LB, det er en 12" arm og nok den billigeste 12" du kan få pt.
http://www.jelco-ichikawa.co.jp/e_tone_arm.htm Den koster omkring £600 fra ny. Til
den pris kan man finde en brugt 3012. Jeg har da set en for nyligt i den blå til 6000,- incl. værk. Billigere finder du dem ikke.
Jeg har hørt at folk faktisk foretrækker RB250 over RB300, men det er på rygteniveau. Forskellen er nok ikke stor. De ligger vist på omkring 900,-
brugt.
Skal man selv lave noget DIY ser http://www.thomas-schick.com/arm01.htm ud som god
inspiration.
Ellers er der denne 12" arm lavet i træ: http://tonearmaudio.com/_wsn/page3.html og den
koster kun $240.
|
| Til top |
|
| |
Jensiman Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juli 2010 kl. 18:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Inden jeg er kommet i gang med ny plint til maskinen, har jeg erhvervet mig en
pladestrammer - model dørstopper  - men den er jo tung, sådan én.
Den vejer vist 1,3 kg, kan Lencoen godt klare det?
Jeg mangler at bore et præcist hul i den, men ellers er den jo lige til at tage i
brug. Ikke galt til 30,-
|
| Til top |
|
| |
Jensiman Forum Bruger

|
| Sendt: 07 September 2010 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
To ting er sket siden sidst:
1. Jeg har erkendt at jeg ikke bare falder over en god billig tonearm, og der går lidt tid før jeg har sparet nok
sammen til en ordentlig arm
2. Jeg har købt ny CD-afspiller, som nu på flere punkter lyder bedre en Lencoen
Derfor er jeg kommet frem til at der må ske noget, og jeg er gået igang med lidt små-tweaks af pladespilleren.
Jeg kan jo ret godt lide udseendet af den originale, og mit eksemplar er også i en meget pæn stand (på nær
støvlåget). Jeg prøver derfor så vidt muligt at holde udseendet som det er.
Det første jeg er gået i gang med er en opgradering af plinten, hvor jeg har fjernet fjederophænget, og min
kære far er ved at lave en ny bundplade, dobbelt så tyk og i mdf, som kommer i weekenden. Endvidere har jeg
købt noget bitumen til at beklæde plinten og chassiset indvendigt.
Dernæst er turen kommet til armen, og der er jeg lidt mere berøringsangst. Efter at have læst en del, er jeg
kommet frem til at den ikke er så meget værd at bruge energi på, så jeg nøjes med at stive armen af, ved at
snøre det bageste gummiophæng med tandtråd og superlim, så den bageste del ikke længere hænger, og armen
er nu helt lige, hele vejen  Derudover vil jeg gerne skifte v-gummiklodserne som armen ligger i, da de er lidt
slidte, og mange mener at der noget at hente her, men kan man overhovedet få sådanne v-klodser? og hvor?
Endvidere kan der helt sikkert hentes en del ved at skifte PUen, men jeg ved ikke helt hvad der ville passe godt
til den originale arm, Nogen forslag?
Jeg overvejer kraftigt Ortofon 2m blue, men tænker også at hoppe på MC-bølgen og prøve en Denon DL-103.
I øjeblikket sidder en Grado Black på.
Jeg håber at nogen kan hjælpe, og hvis der er nogen der kender flere nemme/billige tweaks er jeg meget interesseret
|
| Til top |
|
| |
Jensiman Forum Bruger

|
| Sendt: 07 September 2010 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen der har nogle gode tips til sådan en gammel Lenco?
|
| Til top |
|
| |
P. M. Hedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 53
|
| Sendt: 07 September 2010 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tilmeld dig som bruger på www.lencoheaven.com og se løjer. V-blocks kan købes hos www.svalander.se. Der er også en
beskrivelse, der viser hvordan du skifter dem.
__________________ Venlig hilsen
P. M. Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
Jensiman Forum Bruger

|
| Sendt: 07 September 2010 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super, det var lige det jeg skulle bruge.
Jeg har set mange fede projekter på Lencoheaven, og rigtig mange modifikationer, men det bliver hurtigt
omfattende, og jeg ahr ikke rigtig snilde til at fifle med armrør og andet hjemmebyg af arm.
Jeg har set mange anbefalinger af PUer, og mener også at flere har nævnt DL103, men ved ikke med
sådan en 2m Blue...
|
| Til top |
|
| |
X-ray Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 554
|
| Sendt: 08 September 2010 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jensiman skrev:
| Jeg har set mange anbefalinger af PUer, og mener også at flere har nævnt DL103, men ved ikke med sådan en 2m Blue... |
|
|
Jeg har begge PU'er og er helt klart mest til 2M Blue. Når det er sagt, er det meget muligt at DL103 vil gøre det fint hos dig med dit set-up. Jeg syntes at DL103 har helt sin egen lyd/betoning - og med dine "så vidt jeg husker" lidt slanke højttalere" - går det måske hen og bliver rigtig godt sammen .
Men husk nu at du siger Ja-Tak til yderligere udfordringer, ved at vælge en MC frem for en MM .
Go' dag. __________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
|
| Til top |
|
| |
Jensiman Forum Bruger

|
| Sendt: 08 September 2010 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej X-ray
Jeg har tænkt meget over at MC er en helt ny verden, og er ikke helt sikker på jeg er klar endnu. Jeg skal jo have
mig en step-up før jeg kan bruge dem.
Derfor hælder jeg også mest til at prøve nogle MMere, for at se hvad der er at hente, og tænkte at en 2M Blue nok
var et skridt fremad i forhold til min Grado Black. Jeg prøver at sætte mig ind i hvordan jeg finder en PU der
matcher, og er kommet frem til at min Lenco er i den ret tunge ende. Endvidere skal jeg vist have styr på noget
der hedder compliance, og det har jeg ikke 100% styr på endnu
Har du en ide om sådan en 2M Blue ville gå i spænd med min arm?
I øvrigt tror jeg nok det var dig, der rådede mig til at smide en solid plade i bunden af Lencoen, hvilket jeg nu er i
fuld gang med
|
| Til top |
|
| |
Jensiman Forum Bruger

|
| Sendt: 10 September 2010 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm
Jeg har prøvet at regne armresonancen ud for et par PUer, og det ser ud til at 2M Blue ender på 6,4Hz
ud fra en armmasse på 23g. Jeg har læst mig til at armresonansen helst skal være mellem 8 og 15Hz,
optimalt mellem 10 og 12.
Hvor meget skal jeg lægge i dette? Er armresonansen en klar indikator for, om PU og arm vil passe
sammen? eller skal jeg ikke drage nogle konklusioner før jeg har hørt det? Det er jo lidt svært at høre
alle PUer inden man bestemmer sig..
|
| Til top |
|
| |