| Forfatter |
|
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 14 December 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 491
|
| Sendt: 12 Marts 2010 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som jeg skrev i en tråd i går, så har jeg efter 23 år genopdaget vinylen og går bare og glæder mig til min Rega kommer hjem. Jeg kom til at straffe mit Visa i går, der er 13 Lp'er på vej med posten. Nå, til sagen. Hvor meget skal man gå op i opbevaring af plader? I 80'erne var det jo med plastic cover og "silke" innersleeves, pladerens, kulfiberbørste og jeg ska' gi' dig ska' jeg. Hvad gør I erfarne vinyl folk? Der er jo ingen grund til at skyde gråspurve med kanoner, hvis I forstår. Og hvad med støvlåget, oppe eller nede ved afspilning? Gode råd om dette og andet jeg måske ikke har tænkt på, modtages gerne.
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 12 Marts 2010 kl. 09:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med (gen) opdagelsen  Hvad angår plastic covers og antistatiske indercovers, så er det i hvertfald en god investering efter min mening. Uanset hvor godt du passer på dine plader, så vil coverne falme over tid, og blive lidt flossede i kanterne hvis du ikke beskytter dem. Desuden kan du risikere at de "klistrer" sammen, hvis der er lidt skiftende luftfugtighed/temperatur hvor de står. Det opdager du så måske først et par år efter når du skal tage en bestemt plade ud, og opdager at halvdelen af coveret blev siddende på coveret til pladen ved siden af.  De antistatiske indercovers gør helt enkelt det at de aflader pladerne, så de ikke er nær så elektriske - dermed tiltrækker de mindre støv, og mindre børstning/rensning er nødvendigt.
__________________ Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 12 Marts 2010 kl. 09:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som vinylmand med 40 års erfaring, vil jeg blot sige, at intet har ændret sig  Det er stadig vigtigt at beskytte cover og ikke mindst selve pladen i passende plastcovers og innersleeves. Ved afspilning skal kulfiberbørsten stadig i aktion og støvlåget skal efter min mening holdes lukket. Held og lykke med dit fremtidige liv med vinyl, det vil du ikke fortryde.
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 12 Marts 2010 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en god ide at have outer sleeves omkring sine covers - det beskytter mod slid. En ubetinget nødvendighed vil jeg dog ikke kalde det.
Det er derimod inner sleeves, da dem af papir nærmest virker som sandpapir på vinylet, og de er som regel ganske statiske.
Begge dele kan du købe for særdeles rimelige penge hos www.protected.de, de snakker/skriver også engelsk.
Støvlag? Helt af, naturligvis 
|
| Til top |
|
| |
rainman Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 117
|
| Sendt: 12 Marts 2010 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Svend 88
Kvalitets indersleeves er vigtige.
Dit låg på pladespilleren skal ALTID stå åbent og allerhelst fjernes ved afspilning.
Der skabes statisk elektricitet når låget er lukket og der opstår ligeledes vibrationer gennem låget fra dine højttalere. Derfor ser du også at de fleste bedre paldespillere ikke har låg overhovedet.
Låget kan lukkes efter afspilning hvis man er doven og ikke gider smide pladen i coveret så holdes støvet væk til næste afspilning.
Hilsen Ole
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 12 Marts 2010 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter næsten 40 år med LP'er har jeg aldrig oplevet at covers "smelter" sammen eller på anden måde klistrer til hinanden. Mon ikke det hænger sammen med nydelse af Cola eller andet ved gennembladring af pladerne?
Jeg har tidligere haft ydre plastic hylstre, men læste på et tiduspunkt at de kunne give en slags svamp/mug i pladere, da de lukkede hermetisk til. Nu har jeg fjernet dem alle og samtidig fået plads til nogle flere plader.
Husk også at pladerne skal stå op - tæt men IKKE presset sammen.
Gode inderposer er et must!
Er 110% enig i rainmans indlæg vedr. låg på pladespiller!
Husk at en kulfiberbørste kun er til den sidst aftørring inden afspilning (evt. kan pladetallerkenen aftørres inden du lægger pladen på). Til en mere grundig rengøring skal der er kraftigere børste til.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 12 Marts 2010 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker for de fine svar. Har lige købt 100 stk. antistatiske sleeves . De der tynde, der er runde i bunden så de kan gå i det org. papir inner cover. Kom også frem til at jeg ikke vil bruge penge på plastik omslag, da der jo ikke kommer til at være andre end mig der håndterer pladerne. Det var jo noget andet i de unge år med kammeraterne, hvor alle jo havde fat i pladerne, når man hang ud sammen og snakkede og hørte musik. Men det er jo en smags sag med platsik cover. Det med antistatisk innersleeve lyder til gengæld som et must. Ca. 130. inkl. fragt er til at klare. Er nede ved svigersjakket lige nu. Min kæreste har lige fundet sine LP'er fra ungdommen frem, hun er også blevet lidt interesseret i vinylen igen. Hun har passet godt på dem, men de kunne da godt trænge til lidt rengøring. Jeg har købt nogle brugte LP'er fra '70'erne og '80'erne, de kunne måske også godt trænge? Men er der en lavpraktisk rensemetode og skal man i det hele taget rense, de er jo ikke fulde af fedtfingre eller noget, bare lidt småstøvet at se på. Jeg tjekkede you tube og har var det alt fra at hælde trælim(!) på hele LP'en lade det tørre 6-8 uger(!) og så vupti, kunne man angiveligt hive limen af pladen med alt støvet i...Hmm! Så var der alskens storm P maskiner og støvsugerkasser. Er der en enkel og billig metode, elller skal jeg bare lade dem være og nøjes med kulfiberbørsten?
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 12 Marts 2010 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det anbefales, at man efter en afspilning lader pladen hvile til næste dag. Pickuppens kontaktareal med vinylen er nemlig meget lille, så lille, at vinylen bliver en smule opvarmet/deformeret ved afspilning.
Derfor har den godt af at restituere sig til næste dag __________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 13 Marts 2010 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
Det anbefales, at man efter en afspilning lader pladen hvile til næste dag. Pickuppens kontaktareal med vinylen er nemlig meget lille, så lille, at vinylen bliver en smule opvarmet/deformeret ved afspilning.
Derfor har den godt af at restituere sig til næste dag |
|
|
Du har ret i, at vinylen deformeres (midlertidigt) ved afspilning, men man behøver under ingen omstændigheder at holde så lang en "hvilepause" som du antyder! Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 13 Marts 2010 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
| Jeg har tidligere haft ydre plastic hylstre, men læste på et tiduspunkt at de kunne give en slags svamp/mug i pladere, da de lukkede hermetisk til. Nu har jeg fjernet dem alle og samtidig fået plads til nogle flere plader. |
|
|
Hmm, kan dette bekræftes?
janils skrev:
| Gode inderposer er et must! |
|
|
Absolut enig!
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 13 Marts 2010 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
Som vinylmand med 40 års erfaring, vil jeg blot sige, at intet har ændret sig 
Ved afspilning skal kulfiberbørsten stadig i aktion og støvlåget skal efter min mening holdes lukket.
|
|
|
Selv vinylmænd kan lære nyt. Væk med pladespillerlåget under afspilning! Låget agerer jo næsten som en stor højttaler placeret LIGE over pladespilleren. Desuden er der fare for at låget 'trækker' i pickupen, som derved i praksis får et for lavt nåletryk. Og det ødelægger vinylmandens uvurdérlige lp'er! Mvh. Niels L.
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Marts 2010 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B. skrev:
janils skrev:
| Jeg har tidligere haft ydre plastic hylstre, men læste på et tiduspunkt at de kunne give en slags svamp/mug i pladere, da de lukkede hermetisk til. Nu har jeg fjernet dem alle og samtidig fået plads til nogle flere plader. |
|
|
Hmm, kan dette bekræftes? |
|
|
Jeg fandt dette svar på et andet forum hvor jeg er medlem. Jeg er ikke klar over om vedkommende med "poly sleeves" mener yder- eller indercover. Jeg har spurgt ham og afventer svar. Hvis man behandler sine plader godt, er de vel heller ikke nødvendige...
andet forum skrev:
I'd like to share a horror story I heard about a record collector who stored all his vinyl in poly sleeves. He had about five thousand LPs, 12" singles and 7" singles in a temperature controlled environment recommended for record storage.
He went to pull out one of his collection to play and was dismayed to find it had 'sweated', as in had white streaks in the vinyl and a liquid film covering it. Upon checking his entire collection, found 80% were affected this way, totally ruining them and about thirty years of collecting...
After reading this story, I dispensed with the poly sleeves holding my small collection of vinyl and decided against using them in future... |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1263
|
| Sendt: 13 Marts 2010 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
En micro-fiber klud der er vasket godt er et must, har brugt en sådan i mange år nu.

Nå ja og så lige en ion-generator, så er det slut med statisk-elektricitet, har haft min i 15 år nu. forbrug 1watt, så den er ikke dyr at have tændt døgnet rundt 
Mvh
Torben

|
| Til top |
|
| |
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 13 Marts 2010 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror jeg vil lade støv låget være åbent under afspilning så, men det er nu praktisk at ha' for at undgå støv på plademåtten og PU arm, når man ikke bruger pladespilleren, selv om vi støver af og støvsuger to gange om ugen (min kæreste har støvallergi). Mht. plade rensning. Så fandt jeg noget der hed Reloop til en 50'er hos Eskildsen musik og en kulfiberbørste af samme mærke også til en 50'er. De sælger prof. udstyr til DJ's og musikere, så det må vel være okay produkter. For lige at friske hukommelsen op; man lægger sin plade på et rent viskestykke el. andet blødt underlag, ikke? Men påfører man så rensevæsken direkte på LP'en eller på den bløde klud som følger med væsken. Er det ikke noget med at tørre i cirkelbevægelser? Det er længe siden, så jeg har brug for lidt vejledning, tak.
|
| Til top |
|
| |
Medlyd Branchemedlem

Medlyd
Bruger siden: 26 August 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 680
|
| Sendt: 14 Marts 2010 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Svend
Regalåg er konstrueret, så de rent faktisk påvirker gengivelsen i posetiv retning, når de er lukket udover, at de beskytter mod støv, der alt andet lige kan forårsage større lyddegradering end statisk elektricitet. Statisk elektricitet opstår heller ikke fordi låget er lukket, men fordi der er friktion mellem pick up og rille og fordi man har for tørt indeklima. Hvis man oplever det, kan kan sprøjte viduesrens på låget og tørre det af. Det er dog rigtigt, at nogle fabrikaters låg virker som et "lydsejl" fordi de ikke lukker helt ned, men igen, det er ikke Rega.
Venligst
Bent __________________ Venligst
Bent Sejbæk
"musik er sjovere..."
|
| Til top |
|
| |
olet Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 15 Januar 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 53
|
| Sendt: 14 Marts 2010 kl. 02:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey
Hmmmm, må sige, at jeg kun har statiske problemer, når der er frostvejr på min Rega P25. Om låget er lukket eller ej, er uden betydning i den
forbindelse - en god antistatpistol klarer sagerne i så fald. Jeg kan med min bedste vilje ikke hører forskel på om låget er lukket eller ej - det lyder
lige fedt ;-) At praktiske årsager lader jeg som regel låget være åbent, og lukker det kun, hvis vinduer er åbne eller der er børn tilstede i rummet
for at beskytte vinylen og nålen.
Venligst
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Marts 2010 kl. 09:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B. skrev:
L.B. skrev:
janils skrev:
|
|
Hmm, kan dette bekræftes? |
|
|
Jeg fandt dette svar på et andet forum hvor jeg er medlem. Jeg er ikke klar over om vedkommende med "poly sleeves" mener yder- eller indercover. Jeg har spurgt ham og afventer svar. Hvis man behandler sine plader godt, er de vel heller ikke nødvendige...
andet forum skrev:
I'd like to share a horror story I heard about a record collector who stored all his vinyl in poly sleeves. He had about five thousand LPs, 12" singles and 7" singles in a temperature controlled environment recommended for record storage.
He went to pull out one of his collection to play and was dismayed to find it had 'sweated', as in had white streaks in the vinyl and a liquid film covering it. Upon checking his entire collection, found 80% were affected this way, totally ruining them and about thirty years of collecting...
After reading this story, I dispensed with the poly sleeves holding my small collection of vinyl and decided against using them in future... |
|
|
|
|
|
Dem der er interesserede kan læse lidt her: http://www.greasylake.org/the-circuit/index.php?showtopic=90 485&st=4975&gopid=1884256 &
Det er "outer" der kan være problemet og det er vel også det du mener Jan?
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Marts 2010 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
PS. Der er intet bedre end vinyl 

|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 14 Marts 2010 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
vedr. Låg: Regas låg er generelt ikke så problematiske - de er af et blødere plastmateriele som ikke giver så mange resonanser og som ikke generer så meget statisk elektricitet når man fx tørrer dem af
vedr. ydercovers: er det lavet af PolyVinylChloride (PVC) udskiller det dampe som kan ødelægge indholdet - derfor må fx museums diapositiver ikke opbevares i pvc men skal opbevares i acetate lommer. At mug svampe når først de er kommet inden for kan avle godt med lidt fugt og varme lukket inden i et ydercover er en anden sag - men de kommer ikke af sig selv
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 14 Marts 2010 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
| Efter næsten 40 år med LP'er har jeg aldrig oplevet at covers "smelter" sammen eller på anden måde klistrer til hinanden. Mon ikke det hænger sammen med nydelse af Cola eller andet ved gennembladring af pladerne? |
|
|
Det har jeg heller ikke oplevet, men har bemærket det på enkelte brugteksemplarer jeg har købt. Jeg vil tro det har noget med fugt at gøre, hvis man har opbevaret dem i f.eks. en fugtig kælder.
janils skrev:
|
|
Det må også være fugtrelateret. De hylstre jeg nu (fordi de er klart billigere end de andre) anvender sidder meget luftigt omkring pladerne, hvilket til gengæld gør at pladecoveret kan "svømme" lidt rundt i det. Blandt mine gamle plader med de tætsiddende hylstre har jeg endnu ikk konstateret nogen skavanker, men de har også altid stået i stuen e.l.
|
| Til top |
|
| |