| Forfatter |
|
clauskri Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 50
|
| Sendt: 15 Marts 2010 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
jeg har altid været vinylmand i over 20 år og har en 3000+ lp samling.... jeg har aldrig været hifinørd eller noget, har dog et rørforstærker sæt og har altid brugt Rega Planer 3.
Igennem de sidste 15 år, har jeg haft 2 rega'er. den første blev kasseret fordi den begyndte at køre ujævnt (havde selvfølgelig skiftet rem adskillige gange). Jeg fik endda sat ny motor i ved hifiklubben, men den kørte stadig skidt.
Den jeg har nu har jeg vel haft i en 4 års tid. her på det seneste syntes jeg at høre at den også kører ujævnt.
Hvad kan man gøre, jeg er i bund og grund tilfreds med rega, men er det et generelt problem rega har??... Jeg har ellers altid fået tudet ørene fulde af at de ikke kunne slides op osv.
er det evt noget man selv kan fikse?
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 15 Marts 2010 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har haft to regaer som jeg solgte igen. begge havde fejlen at hjulet som remmen sidder på sad løst fra akslen, så gik den ujævnt. Jeg limede det fast med kontaktlim, derefter kørte de fint. Det er nemt at lime det fast. Prøv at sætte en finger på hjulet og start motoren, så skal hjulet køre rundt, hvis det ikke gør det må det limes fast på akslen.
__________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 15 Marts 2010 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
mon ikke bent fra medlyd kan give et par tip med på vejen - fx om der kan smøres nogle steder (centerlejet?) -
Hermann brugte du kontaktlim eller sekundlim? - jeg vil næsten tro det sidste var mest gangbart
Du kan evt skrive til medlyd som er danske importør og høre hvor meget et motorupgrade koster - rega har lavet en 24 pole motor som skulle være så vibrationsfri at den ikke behøver at side i et gummi ophæng
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Radiomanden Branchemedlem

AUDIOcompagniet
Bruger siden: 03 Juni 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 47
|
| Sendt: 15 Marts 2010 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er rigtigt, at man kan lime "pully'en" fast på akslen med lim - og det hjælper sikkert! Men der er andre fejlmuligheder:
Centerlejet kan være slidt eller defekt af anden årsag. Ifølge Rega bør man ikke tage lejet op af lejebrønden, da man ødelægger oliefilmen. Man
kan skifte leje og indertallerken for et rimeligt beløb, kr. 300,- så vidt jeg husker. Remmen kan være slidt - men det har du jo selv erfaret - eller
motoren sidde skævt i elastikken den hænger i.
Selvom jeg har stor respekt for de "gamle" P3'ere, er der sket store ændringer på de nye. Noget af det vigtigste er den nye motor og
strømforsyning, der forbedrer gengivelsen dramatisk. Alle der har fået skiftet til dette upgrade kit har "fået ny pladespiller", som de fleste
udtrykker det.
Det er selvfølgelig også et spørgsmål om penge, men med så mange LP'er skal du altså have noget, der er godt nok. Du skal give dig selv
mulighed for at høre forskellen til en af de nye P3-24 modeller, enten standard eller med den ekstra strømforsyning TTPSU, der giver endnu
præcision og "hul i gennem".
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Marts 2010 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror det var kontakt lim. Pas på at understøtte motoren nedefra hvis den limes på. Jeg tror det er det der er galt, og jeg har hørt andre der også har limet plasthjulet fast.
Jeg ved den ene jeg reparerede kun var 3 år gammel og efterfølgende virkede den perfekt, og så starter den hurtigere op. Men den har stadig den helt umulige betjening. Så jeg solgte den kort tid efter og købte noget med automatik. Men jeg hører stadig CD 90 % af tiden. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
BoPtiljudrop Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 16 Marts 2010 kl. 08:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også reddet min P3 fra '87, ved at lime pully'en fast på motorakslen, forskellen er slående! Har den stadig stående, tænker at den skal tweakes en dag med nyt motorkit og måske anden tallerkenløsning...
|
| Til top |
|
| |
clauskri Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2010 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad er det helt konkret jeg skal lime.... er det den lille af de to hjul, altså den der driver remmen, og i såfald hvordan gør jeg?? og hvordan ved jeg om den overhovedet er i uorden.
Beklager hvis nogen allerede har svaret på dette, men jeg vil gerne gøre det rigtige. tak
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2010 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
clauskri skrev:
hvad er det helt konkret jeg skal lime.... er det den lille af de to hjul, altså den der driver remmen, og i såfald hvordan gør jeg?? og hvordan ved jeg om den overhovedet er i uorden.
Beklager hvis nogen allerede har svaret på dette, men jeg vil gerne gøre det rigtige. tak |
|
|
Prøv at pille tallerkenen af og tænd for Regaen, så løber hjulet rundt. Hvis du sætter en finger på det kan du så let stoppe det selv om akslen fortsat løber rundt. I mit tilfælde sad hjulet helt løst og det kunne uden problemer tages af. Det skal sidde fast på akslen. !
Tag evt pladen af undersiden af regaen og støt når du har puttet lim i hullet på hjulet, eller kan du ødelægge motoren. Brug kontaktlim til at lime hjulet fast til akslen, og lad det tørre. Derefter skulle problemet være løst. (Hvis det er den rigtige diagnose) __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 16 Marts 2010 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
En underlig fejl der tilsyneladende ikke er en enlig svale, men optræder ganske ofte! Er det mon en "produktionsfejl" hvor Rega har anvendt en lim der giver op med tiden, eller har der altid været et eller andet "slip" - for en Rega Planar 3 har altid været super-langsom til at komme op i omdrejninger.
Jeg har selv haft en, men solgte den på et tidspunkt uden at have oplevet problemet.
|
| Til top |
|
| |
clauskri Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2010 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak for hjælpen, det er værdsat....
Forsøgte lige og tror ikke det er det så. Den stopper ikke hvis jeg ligger en finger på. Kan godt holde den, men skal bruge to fingre og tage om den. Den er hængt op med et gummiophæng af en art? Altså den i kalder pully'en - hvis jeg har forstået det rigtigt.
Jeg prøvede lige at skifte til min gamle rem. Bare for at tjekke. Købte 2 regaremme på engelsk ebay for noget tid siden, og kom til at tænke at det måske kunne være dem. Der stod i annoncen, at de var originale, men de kom ikke i en autoriseret rega indpakning.
Er der nogen der har erfarring med dem?
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 739
|
| Sendt: 16 Marts 2010 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Underligt. Min egen Rega er fra '89 og har intet fejlet. Af nysgerrighed "kom jeg til" at hive lejet op og dermed døde lidt af olie filmmen, som tidligere omtalt. Jeg snakkede med HiFi klubben om det og de anbefalede en tyk motor olie. Det viste sig helt umulig, så masser af rengøring og så brugte jeg syrefri cykel olie. Det var klart bedre og jeg har lige givet en anden omgang. Altså den gamle begyndte at blive træg i det, så jeg rengjorde alt i lejet igen og brugte nogle dråber syrefri olie igen. Derudover har jeg flisteret bitumen under glas tallerkenen. Også det er jeg ikke blevet anbefalet da det over tid vil smadre lejet, hvis der pilles ved balancen, så det må jeg ha' gjort rigtigt for den virker endnu. Også plinten er dækket af dette materiale, hvilket giver et fint look  Motoren slog imod glaspladen (jeg har en skive af bitumen under glaspladen og det kommer ikke helt ind til motoren og remmen) så den har jeg sænket med hjælp af 4 stk gamle 25 ørere. Sammenfatningen: Remmen er stadig original. Olien er skiftet to gange Motoren sænket ca. 3 mm Masser af bitumen (tror kun det under glaspladen i virkeligheden har hjulpet) Skiftet pickup flere gange Og den er fra '89 Jeg kan kun være tilfreds. PS: Jeg har monteret min RIAA lige under armen, så kablerne nu ikke trækkes af pickuppen men af RIAA'en
|
| Til top |
|
| |
clauskri Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2010 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis du aldrig har skiftet rem, så er det ikke en pladespiller der kører tit... jeg har skiftet rem en del gange efterhånden, men min kører også mellem 5-10 timer dagligt.
Efter jeg tjekkede min gamle rem, er jeg blevet sikker på at den ikke kører korrekt - lige nu slæber den sig afsted, og det lyder ad helvede til. men jeg aner ikke hvad jeg skal gøre... måske skal jeg ringe til ham bent i morgen. jeg er villig til selv at smørre, jeg har noget syrefri olie - men hvor skal der smøres, skal jeg tage hjulet op hvor glastallerkenen ligger på og putte en smule olie i hullet, eller må den ikke tages op som andre siger?
Det virker som sagt ikke til at den der pully sidder løs - altså med mindre den ikke er gummiophængt og ikke skal kunne presses en anelse ned.
og hvad med det der upgrade kit, er det et man selv kan installere, eller skal der fagfolk til - hvis det er løsningen.
|
| Til top |
|
| |
BoPtiljudrop Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 17 Marts 2010 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjek om alle forbindelser på og omkring motoren er i orden?!?
|
| Til top |
|
| |
Noise Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 337
|
| Sendt: 17 Marts 2010 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du har haft den i 4 år og siger den kører helt op til 10 timer om dagen. Så kunne det vel være motoren eller lejet der simpelthen er slidt op. Det bliver trods alt til mellem 10000 og 15000 drift timer. Jeg ved selvfølgelig ikke, hvor længe en Rega motor eller leje er specificeret til at kunne holde. Men den løber da en del omgange i løbet af 10-15000 timer.
mvh.
|
| Til top |
|
| |