Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 08:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Brum fra plasma-tv - eller... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 03 April 2010 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har en opstilling med en rør forforstærker der er placeret nogenlunde direkte under et plasma-tv (som hænger på væggen, en halv meter højere vel). Rørene stikker op af kabinettet - men det har nok ingen betydning jævnfør problemet - se nedenfor. Min RIAA er ca. 3 meter væk fra både tv og forforstærker.

Totalt set er signalforløbet således: Fra en Transfiguration Phoenix med 0,4 mV ud ind i en Whest PS.30R med 65 dB forstærkning (så vidt jeg husker), igennem et Blue Jeans LC-1 ind i rør forforstærkeren af mærket "DIY bygget af kyndig konstruktør".

Problemet er at når plasma-tv'et er tændt er der hørbart brum på det signal der kommer fra pladespilleren, og det forstærkes ifm. volumenkontrollen - det er altså ikke bare konstant, det følger volumen. Er tv'et ikke tændt er der absolut intet brum.

Der kan knyttes følgende yderligere kommentarer til sagen:

• Signalkablet løber langs med strømkabler der er dobbelt skærmet, og er selv (BJC LC-1) også vældigt fint skærmet.
  • Strømkablet til tv og Boxer set-top-box er ganske almindelig el-ledning, men selv forsøg med at det ikke løber langs med signalkabelt giver stadig det samme problem.
  • Parallelt med signalkablet løber også antennesignalet fra en digital antenne - men som nævnt er problemet der kun når tv'et er tændt.
  • Vigtigste kommentar: Problemet er der kun på signalet fra pladespilleren - der kommer også stereosignal fra set-top-boxen, og der er tomme indgange, men de lider ikke af problemet.
  • Endnu vigtigere: Problemet er der udelukkende når tv'et er tændt - når det står på standby er der intet!
  • Når der skiftes kanal (via set-top-box) på tv'et og der er en væsentlig ændring i lysstyrken (f.eks. fra/til meget hvide flader) kan det som regel høres på brummet (kort ophold, og så brum igen).

Nogen gode bud på hvad der kan forårsage brummet - og hvordan det kan afhjælpes? Ja ja, slut tv'et når der skal høres musik, men for det første kan jeg nogle gange sagtens gøre begge dele, og for det andet anvender jeg også anlægget til tv-lyd når lyden har godt af det.

Mit eneste tilbageblivende forslag kunne være at BJC LC-1 opfanger noget selv om det forløber ved gulvet, ca. 1½ meter under selve tv'et - men jeg har ikke prøvet at fjerne det fra det hele endnu. Er det måske det der gør det?

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 14 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 April 2010 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har Plasma, rør også (DK) håndbygget, riaa, DAC, pladespiller, subwoofer, CD afspiller, HD/DVD og en hulens masse kabler og el ledninger i mellem hinanden via kabelbakker m.m. . Hele svineriet kører fra to stikkontakter,tre stikdåser samt tre fjernbetjente afbryderstikdåser til riaa (ingen on/off knap), rør pre- og forstærker (tænd/sluk samtidig) samt subwooferen (standby koster )og står på række langs en 4 m væg. Hvis nogen skulle opleve brum nogen steder, skulle det være mig...intet brum el. andre mislyde. Så jeg tror det er din RIAA der ikke er radiodæmpet effektivt (produktionsfejl?) for var det dit TV der ikke var dæmpet ordentligt, ville det sikkert også gå i rørene. Min mobil tlf går i rørene hvis jeg bruger den mindre end 1 m. fra forstærkeren, el. er der intet, heller ikke plasma TV'et når vi ser film/koncert over højtalerne/anlægget. Kunne du låne en RIAA et sted og prøve med den og høre om det hjalp på brummen, ville det nok være det bedste sted at starte.
Til top Vis Svend88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend88

Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 03 Maj 2009
Lokalitet: København
Sendt: 05 April 2010 kl. 00:28 | IP-adresse registreret  

Hej,

Støjen kommer som du selv er inde på fra TV'et. Hvis du benytter billige coax stik med plastikhus kan dette være årsagen.
Prøv at montere nogle tv-coax stik som har metalhus, de afskærmer noget bedre.

Flemming
Til top Vis Halo8's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Halo8

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 April 2010 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Svend88 skrev:
Så jeg tror det er din RIAA der ikke er radiodæmpet effektivt (produktionsfejl?)Kunne du låne en RIAA et sted og prøve med den og høre om det hjalp på brummen, ville det nok være det bedste sted at starte.

Produktionsfejl i en RIAA til 15.000 lyder grumt  Men jeg må da prøve at låne en RIAA hos genbo'en, han har vist et par stykker vi kan prøve med.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 April 2010 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Halo8 skrev:
Støjen kommer som du selv er inde på fra TV'et. Hvis du benytter billige coax stik med plastikhus kan dette være årsagen. Prøv at montere nogle tv-coax stik som har metalhus, de afskærmer noget bedre.

Det var også et af mine første indskud, men jeg synes ikke det giver mening når det kun er på RIAA-indgangen/-signalet der er brum? Så skal det være fordi at tv-signalet stråler ind i RIAA'en, der i ren luftlinie står 3 meter væk.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 April 2010 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg endelig taget mig sammen til at "lege" lidt

Det er RIAA'en (Whest PS30R) der skaber brummet - når jeg slukker den forsvinder brummet. Men hvorfor den kun brummer når TV'et er tændt er mig lidt af en gåde.

Det kunne måske skyldes at begge dele er forbundet til den samme el-gruppe, så jeg vil forsøge at sætte et netstøjsfilter imellem. Jeg har en Isotek Minisub2 stående som jeg ikke har brugt et stykke tid - måske det kan gøre noget ved problemet.

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Sendt: 22 April 2010 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:

Så fik jeg endelig taget mig sammen til at "lege" lidt

Det er RIAA'en (Whest PS30R) der skaber brummet - når jeg slukker den forsvinder brummet. Men hvorfor den kun brummer når TV'et er tændt er mig lidt af en gåde.

Det kunne måske skyldes at begge dele er forbundet til den samme el-gruppe, så jeg vil forsøge at sætte et netstøjsfilter imellem. Jeg har en Isotek Minisub2 stående som jeg ikke har brugt et stykke tid - måske det kan gøre noget ved problemet.

Har du prøvet med en galvanisk skilletrafo til dit antennestik? Jeg havde problemer med brum fra mit tv, som var sat til mit anlæg. Det hjalp med sådan en trafo til 100 kr.

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 April 2010 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

sigma6 skrev:
Har du prøvet med en galvanisk skilletrafo til dit antennestik? Jeg havde problemer med brum fra mit tv, som var sat til mit anlæg. Det hjalp med sådan en trafo til 100 kr.

Det var også en af mine indledende tanker - men brummet er der jo kun når TV'et er tændt. Når det er slukket er der intet brum, heller ikke selv om den digitale set-top boks er tændt. Jeg kan ikke forestille mig at det at TV'et er tændt skulle belaste antenne-delen anderledes end når det er slukket?

Brum ifm. antennedelen plejer også kun at opstå ved at man har noget af det udstyr der er i kontakt med antennen forbundet til anlægget, og set-top boksen sender da godt nok en liniesignal (RCA) til min forforstærker - men selv om jeg tager stikkene ud i forstærkerenden er brummet der stadig.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 April 2010 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Nå ja... Den med en Isotek Minisub til at strømføde RIAA'en virkede heller ikke. Jeg må lige prøve om det giver noget hvis det er TV'et der sidder på den i stedet.

Og ellers har jeg en skilletrafo, den kan jeg jo også prøve med 

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Juni 2010 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Så fandt jeg endelig en løsning... I mellemtiden nåede jeg at prøve Isotek'en på både anlæg og TV, med en skilletrafo, og TV'et på en anden elgruppe. Intet hjalp.

Nu har jeg så flyttet pladespilleren. Opsætningen tidligere var 5 meter kabel fra RIAA til forforstærker, og selv om det var et Blue Jeans Cable LC-1, der skulle være ganske godt afskærmet, så var det åbenbart ad den vej brummet kom ind. Nu hvor jeg anvender et uskærmet Duelund signalkabel på 75 cm er der ingen problemer.

Noget helt andet er at det BLC LC-1 også var årsagen til en meget lys lyd der kun kunne tæmmes ved at sætte RIAA'en til 800 ohm (med MC pickup) - nu er jeg tilbage på de sædvanlige 100 ohm, og lyden er endda ikke så lys i det længere. Dejligt. En del af det er nok sammenspillet.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes